energie besparen te duur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: energie besparen te duur

Bericht door deleted »

Misschien moeten we met z'n allen overschakelen.

Hennep, stro, miscanthus ,... kweken voor isolatie.
Klei in vormpjes persen en in een veldoven bakken.
Timmerhout uit boomstammen zagen met een handzaag.

Dan spreek je niet meer over "terugverdientijd", maar over "maaktijd".

Alles wat je niet kan maken, moet je kopen en heeft een terugverdientijd.
Voornamelijk de tijd dat jij er voor moet gaan "werken" in de betekenins van 'betaalde arbeid".
Overigens koopt niet iedereen alles aan de zelfde prijs en is het ook zo dat niet iedereen hetzelfde verdient met een uur arbeid.

Niets verdient zichzelf terug.
Als de commerciële term "terugverdientijd" gehanteerd wordt gaat het om een verkoopsargument en wordt er virtueel gerekend met een zogenaamde 'besparing' tov een referentiewaarde.
In de praktijk valt het dan ook meestal tegen.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: energie besparen te duur

Bericht door Pietje »

stevendemaneugene schreef:Ik besef dat we er iets moeten aan doen en ik denk dat de mensen binnen Europa er wel mee bezig zijn maar laat ons vooral eens kijken naar Amerika,China die echt alles aan hun laars lappen.
China is heeft op dit moment een CO2-uitstoot-per-persoon dat veeel lager ligt dan dat van ons. Het is hard stijgend, dat dan weer wel... Ow, en je zonnepanelen komen waarschijnlijk daar vandaan ;-)
stevendemaneugene schreef:Laatste bedenking die ik maak is: heeft er iemand al eens stil gestaan wat de ecologische voetafdruk is bij het maken van bv. Een windmolen???
Terugverdientijd is een economisch rekensommetje: kosten gedeeld door opbrengst-per-jaar = terugverdientijd .
De ecologische voetafdruk gaat over energie-terugverdientijd: energie om het ding te maken gedeeld door energie-opbrengst-per-jaar = energetisch terugverdientijd. Als je rekening houdt met de levensduur van je installatie, dan blijkt dat sommige soorten energie-opwekking maar weinig effect hebben...
(De prijs van energie doet in de laatste berekening niet ter zake.)

Google eens op "EROEI" (Energy Return On Energy Investment), en je krijgt meer inzicht in de zin/onzin van zonnepanelen. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: energie besparen te duur

Bericht door nck »

Pietje schreef:Google eens op "EROEI" (Energy Return On Energy Investment), en je krijgt meer inzicht in de zin/onzin van zonnepanelen. ;-)
En helemaal op die van grote windturbines waar we in Nederland zo gek op moeten zijn :evil:
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: energie besparen te duur

Bericht door Brit »

Naast alle zaken die al genoemd zijn, zoals fossiele energie besparen en de prijs ervan in de toekomst, is het voor mij een streven om niet helemaal afhankelijk te zijn van anderen (lees; overheid en bedrijven) om in mijn basisbehoeften te voldoen.
Je wil niet weten hoe blij we waren met onze houtkachel toen we twee weken geen electra hadden in de winter. We konden ons eten erop koken, water ontsmetten en ons huis verwarmen.
Ook hadden we een compost toilet in de tuin omdat we een half jaar lang het gewone toilet niet mochten gebruiken. Ik wil zo'n compost toilet nu zeker in ons nieuwe huis en ben aan het onderzoeken of ik dan geen rioolrechten meer hoef te betalen...

Of te wel, je kan er ook voor kiezen minder/niet afhankelijk te zijn van alle kabels en slangen die van en naar je huis lopen. Als er net zoveel slangetje aan een persoon zouden zijn verbonden, dan lag deze waarschijnlijk op de intensive care....... :fff
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: energie besparen te duur

Bericht door Jan. »

Als er net zoveel slangetje aan een persoon zouden zijn verbonden, dan lag deze waarschijnlijk op de intensive care....... :fff
Lol :lol:


Ik zie het meer als een navelstreng.
Je gaat pas echt leven nadat die streng is doorgeknipt.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
stevendemaneugene
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 09:52

Re: energie besparen te duur

Bericht door stevendemaneugene »

Zoete inval en Thomas D inderdaad jullie hebben een punt.
Ben inderdaad bezig om te proberen om op een zo goedkoop mogelijke manier mijn maandelijkse bijdrage naar omlaag te krijgen.
Het is inderdaad zo dat naar de toekomst toe deze fossiele brandstoffen heel duur en misschien onbetaalbaar zijn en uiteindelijk zal ieder van ons gedwongen worden om zichzelf te voorzien van energie dat is correct!

Ik wil hier niet overkomen als de persoon die niets wil weten van groene energie integendeel! Ik vraag me gewoon af of sommige mensen weet hebben dat niet al deze installaties onmiddellijk een groot resultaat geven.

Laat ons eerlijk zijn denk dat 90 percent van de mensen die deze maatregelen nemen het doen om hun factuur drastisch naar omlaag te zien gaan terwijl dit op korte termijn niet altijd zo is.
10 percent van hen doen dit uit ecologische overwegingen.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: energie besparen te duur

Bericht door 12much »

ben je even weg.....:-)
Ik wil hier niet overkomen als de persoon die niets wil weten van groene energie integendeel! Ik vraag me gewoon af of sommige mensen weet hebben dat niet al deze installaties onmiddellijk een groot resultaat geven.
Volgens mij is deze quote een contradictie in zichzelf. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je juist iedere keer een nieuw argument oproept om te laten zien waarom het niet groen kan zijn vanwege zus en zo.
Laat ons eerlijk zijn denk dat 90 percent van de mensen die deze maatregelen nemen het doen om hun factuur drastisch naar omlaag te zien gaan terwijl dit op korte termijn niet altijd zo is.
10 percent van hen doen dit uit ecologische overwegingen.
Daarom zit je nu op dit forum, toch? De verhouding 90% en 10% is een veelgebruikte verhouding die door elke partij gebruikt wordt om aan te geven dat ieders argument heel zwaar weegt. 60% en 40% volgen dan meestal om een ondersteunend argument aan te voeren, die de eerste overdreven verhouding verzachten zodat ze geloofwaardiger wordt. In zo'n discussie is er bijna niemand die die getallen controleert. Ik ken er nog een paar:

90% van alle wit en bruingoed artikelen staat bij het grofvuil omdat er 1 onderdeel defect is. 60% daarvan is nog nooit eerder gerepareerd.
Of als je een excuus zoekt om een 3D printer aan te schaffen: 60% daarvan is een kunststof onderdeel dat zo duur is om na te bestellen dat reparatie niet gerechtvaardigd is of zelfs onmogelijk.
Ik weet nog een andere: 90% van alle mensen die ik ken met een zonneboiler, zonnepanelen, dubbel en driedubbel glas, hotfill-apparatuur voor wasmachine en vaatwasser, al dan niet elektrische kalkfilters om verwarmingskosten en wasmiddelen te besparen, achteraf aangebrachte vloer en dakisolatie, dampopen isolatietechnieken toegepast op historische huizen, lpg installaties die uit principiële motieven worden geïnstalleerd omdat het nou eenmaal de schoonste brandstof is (tov vrij verkrijgbare benzine en diesel) etc, hebben nooit schade, technische mankementen gehad of zelfs een complete vervanging uitgevoerd. Van de resterende 10% heeft die reparatie nooit meer heeft gekost dan 10% van de aanschafprijs.

60% van die schades worden onder de normale kostprijs uitgevoerd door DIY handelingen. Op dit forum vermoed ik zelfs dat dat aantal op 90% zit.

Als je zonneboiler stuk gaat vervang je toch niet de hele installatie? Bij zonnepanelen is de omvormer meestal de boosdoener en vervelend genoeg een duur onderdeel. Maar in de meeste gevallen verkeerd gekozen qua capaciteit of leverancier (want die Chinese was wél 2/3 goedkoper) En als het dan kapot gaat binnen 5 jaar (als we dat aanhouden van een minimaal te verwachten levensduur,) wie maakt er dan gebruik van zijn zgn consumentenrecht waar we sinds 1991 (volgens mij) recht hebben op een evenredige vergoeding of tegemoetkoming in de vervangings- of reparatiekosten voor zover die 5 jaar nog niet voorbij zijn?

Wie gaat er met zijn spaarlamp terug naar de winkel als deze na 2 jaar kapot gaat en de garantieduur nog lang niet verstreken is? In het kader van het conspiracy filmpje zouden we met elke kapotte gloeilamp terug moeten gaan....

DJ heeft een vet punt, als je nog maar zo weinig kan besparen, heb je het waarschijnlijk al heel goed gedaan. Je laat duidelijk merken dat je desondanks je huidige onkosten omlaag wilt brengen. Dan is je klacht eigenlijk dat geld te duur is, niet het besparen op energie. Als je bovenstaande overwegingen in ogenschouw neemt, dan kijk je naar de onkosten die nodig zijn om na de terugverdientijd nog 20 jaar geld te blijven verdienen, of die nodig zijn om iets zelf te repareren. Dan investeer je in technieken en leerprocessen waar je later nog meer geld mee kunt besparen omdat het relatief eenvoudig te repareren is.

Open source denken gaat wat mij betreft de toekomst bepalen in het meten en regelen van robotics, omvormers, procesbewakingsapparatuur etc, waarin nu relatief veel geld zit in de aanschaf van apparatuur. Door de opzet zullen onze elektronische speeltjes steeds weer te repareren en om te programmeren zijn. En qua aanschaf dan ook nog voor 10% van de prijs die we nu voor die apparatuur moeten betalen als we het in de winkel kopen.

Just my 2 cents...
Never burn faster than your Wocket.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: energie besparen te duur

Bericht door pelletpower »

Na voorgaande reacties heb ik eigenlijk ( net als altijd) niets van enige waarde toe te voegen. Het volgende wil ik melden over raamfolie. In de zomer als de zon hoog staat ketst het op de folie goed af. Als in het voor en najaar de zonzakt is het aandeel instraling duidelijk merkbaar evenals het buiten houden in de zomer.
stevendemaneugene
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 09:52

Re: energie besparen te duur

Bericht door stevendemaneugene »

En nu even een antwoord op een eenvoudige vraag: wie denkt dat een grote investering ( nogmaals) terug te verdienen is in de tijd.
Zonnepanelen: 14000 euro
Zonneboiler: 4000 euro
Warmtepomp ( geen verstand van) door grondboring, denk toch vlug 15000 euro (als dat al voldoende is)
Totaal 33000 euro
Ik heb da geld niet voor het rapen en zeker niet in geval van verbouwing want bij nieuwbouw krijg je door middel vanalles die investeringen korting op kadastraal inkomen enz...

Lening 33000 eurokes

Ben volledig of bijna onafhankelijk van andere energie leveranciers!

Wanneer denk je dat deze investering zal terug betaald zijn EN zal deze installaties dan al niet aan vervanging toe zijn???

We zitten wel in wegwerp maatschappij, er kunnen misschien wel kleine onderdelen defect raken maar het zal ongetwijfeld niet lang duren voordat het hopeloos is.

Ik ken niemand die 5000 euro kosten doet aan een wagen die 15 jaar oud is en zelf maar 1000 euro meer waard is

Sorry maar vind het raar dat er niet echt een antwoord wordt gegeven over investering NU en termijn waarop het begint te renderen los van het ecologische

Er wordt gezegd dat er een tijd komt dat fossiele brandstoffen onbetaalbaar zullen zijn en we zelfvoorziend moeten zijn in energie, hoeveel installaties zijn we dan verder?

Laat het ons gewoon simpel houden kijk naar kleine investeringen bv pelletkachel: 4000 euro kosten met max aan besparing op KORTE TERMIJN en DAT is wat telt!!

De gewone middenstander
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: energie besparen te duur

Bericht door kockie »

Ik heb iets veel simpelers.... Ik heb voor 700 euro m'n dak en vloeren geisoleerd. Dat verdien je wel erg snel terug.... Ik denk zelfs in een jaar. De muren 1200 euro, zal misschien 3-5 jaar zijn. Een waslijn van 2.50 euro ipv de droger..... 4 wasbeurten?

Niet meteen groot denken. Klein beginnen en langzaam verder gaan.
Een aantal simpele tussenschakelaars om tv/audio/digitale ontvanger/senseo/whatever uit te schakelen kosten een paar knaken en verdienen zichzelf in een half jaar terug.

Ik heb wel zonnepanelen (4500 euro geloof ik). Verdien ik, subsidie niet meegerekend, in max 7 jaar terug. Ik heb een zonneboiler. Die is "onbetaalbaar". Douchen met in je achterhoofd zonneschijn is fantastisch. Onze kids vragen nu al of er "genoeg in de zonneboiler zit om in bad te gaan". Heel veel maatregelen zetten aan tot besparen! Mijn houtcv heb ik nog niet eens aan gerekend. Mijn buurjongen wel en die denkt m met 6-7 jaar " terugbetaald" te hebben.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: energie besparen te duur

Bericht door Brit »

Nu vraag je ons om de toekomst te voorspellen! Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk :roll:

We weten niet eens waarom je denkt/weet dat je zo weinig kan besparen. Daarnaast zijn er waarschijnlijk ook nog goedkopere opties die je zou kunnen overwegen.
Waarom bijvoorbeeld een pelletbrander, en geen gewone houtkachel? Pellets kosten altijd geld en zijn alleen te produceren d.m.v. energie input. Ook als je de pellets vervang met houtsnippers, is er vrij veel energie nodig om te versnipperen en naar de juiste grootte te zeven.

Dus geef eens wat meer informatie over hoe je tot deze conclusie bent gekomen, dan kunnen wij misschien aangeven waarom het voor jouw wel/niet intressant is om deze investeringen te doen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: energie besparen te duur

Bericht door Sandman79 »

je bent uit België? er zijn nog mooie subsidies voor zonneboilers, maar als je die alleen gebruikt voor sanitiar warm water, is een eventuele terugverdientijd idd redelijk groot. Kan je hem eventueel ook gebruiken als aanvulling op je verwarmingsinstaalatie, dan wordt die terugverdientijd een heeeeeeel stuk korter...

Maar check idd eerst eens je huidige energieverbruik, en bekijk je isolatiewaardes eerst eens? En bekijk ook eens je energieverbruikers...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: energie besparen te duur

Bericht door deleted »

TVT ...

En dan heb je daarbij ook nog het rebound-effect.

Stilletjes aan begint hier en daar het besef door te dringen dat er ook al een prebound effect aan vooraf ging.

G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: energie besparen te duur

Bericht door Pieke »

kockie schreef:
Niet meteen groot denken. Klein beginnen en langzaam verder gaan.
Een aantal simpele tussenschakelaars om tv/audio/digitale ontvanger/senseo/whatever uit te schakelen kosten een paar knaken en verdienen zichzelf in een half jaar terug.
Steven, hier sluit ik me bij aan. Op een boel kleine dingetjes kan je al snel een of enkele tientjes ( euro's ) besparen.Kleine beetjes maar opgeteld tikt het aardig aan. Vereist slechts een kleine investering én discipline van ieder gezinslid.We hebben sinds kort een nieuw lid ,Zwerius , die geeft op zijn site een handige opsomming van dingen die je zelf eenvoudig kunt toepassen. Zijn tips van de deurbel en lattenbodem had ik zelf al toegepast voor dat ik z'n site onder ogen kwam. http://geen-energierekening-meer.weebly ... komst.html ongeveer halverwege de pagina. En een energie meter is een leuke investering om inzicht te krijgen van bijv. sluipverbruik.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: energie besparen te duur

Bericht door 12much »

Ik ken niemand die 5000 euro kosten doet aan een wagen die 15 jaar oud is en zelf maar 1000 euro meer waard is
Naast dat je geen reaktie geeft op al mijn argumenten, stel je wél weer dezelfde vraag, terwijl er niemand hier een glazen bol heeft :lol: :lol: (let op de smiley => dus niet te zwaar aan deze opmerking tillen)

En dan kom je weer met een ander voorbeeld. Maar toevallig kan ik daar bevestigend op antwoorden: Ik!! En ik ken er nog 1: DJ heeft al bij twee auto's die ouder zijn dan 25 jaar een houtgasinstallatie ingebouwd, waarvan ik zeker weet dat hij die kosten er nooit uit gaat halen (hoezo €5000?) omdat ie alleen al om de energie die er voor nodig is om te gaan rijden, steeds vaker de fiets pakt. Ik ken nog een paar mensen die hun auto's blijven repareren, in de eerste instantie omdat de kosten van een nieuwe (tweedehands) auto hun budget te boven ging, maar inmiddels met een een andere blik naar de besparing voor het milieu kijken. 1 daarvan rijdt in een Volvo 940 die bijna een miljoen kilometers op de teller heeft staan. We kennen op dat forum een zogenaamd kilometerstanden topic. Daar staan sowieso minimaal 50 stuks bij die dagelijks gebruikt worden en al meer dan 500.000km er op hebben zitten. Ik kan je garanderen dat die €5000 waar jij het over hebt, bij elk van hun in een equivalent van geld en tijd in die auto's wordt geïnvesteerd. Oh ja, die van mij is trouwens op de markt geen €50 meer waard, maar je snapt zeker wel, dat die vergelijking met €1000 niet voor mij opgaat. Ik denk dat je moet stoppen met in geld te denken. Koop een tweedehands installatie, dat scheelt je gauw de helft of meer en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen.

Mijn Volvo 740 is van '90 (dus ouder dan 15 jaar) en heb ik zeker al 420.000km in geinvesteerd. Er stond 350.000 op de teller toen ik 'm kocht. Ik heb er bij 730.000km een gereviseerde motor in gezet omdat ie olie ging lekken, geen ramp met olie van €1,50/ltr van de action, maar niet leuk voor het milieu, en de teller staat inmiddels op 770,000km. Die kosten lopen bij de reguliere garage al gauw op tot 5000 euro, maar dat hebben we natuurlijk niet gedaan hey? Zelf reviseren en zelf ombouwen zet het kostenplaatje naar hanteerbare getallen. (€550 en een week aan vakantiedagen) Kan je het niet helemaal zelf? Olyslager kopen, lezen, leren en een automonteur zoeken die je daarbij wil helpen. En nu niet gaan zeggen dat er na 750.000km kosten aan gaan komen....
Never burn faster than your Wocket.
Plaats reactie