Houtvergasser buiten plaatsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Hallo,

Al enige tijd ben ik me aan het oriënteren op het plaatsen van een Hout CV op de plek waar nu mijn open haard zit. Er zijn echter een paar nadelen
- het plaatsen van de houtcv en leggen van leiding is nogal ingrijpend.
- de plek voor een buffervat is er wel, maar vereist verplaatsing van koelkast, wasmachine en droger en is daarmee niet ideaal
- de dimensionering luistert nogal nauw. Ik heb een goed geïsoleerde, maar oude (vrijstaande) woning. Ik gebruik ongeveer 1500 m3 gas en verwarm voornamelijk de woonkamer en als het echt koud wordt ook de douche. de woonkamer heeft een oppervlak van ongeveer 40m2 (100m3).
- Ik zou misschien daarom ook kunnen kiezen voor een houkachel op de plek van de open haard, maar ik wil graag de houtcv door de (zonne)boiler laten lopen, ik heb hiervoor plek. Bovendien wil ik mijn vrouw er niet mee opzadelen dat ze overdag continue met hout moet slepen.
- Last but not least natuurlijk de prijs. Ik heb eens een offerte laten maken die ongeveer uitkwam net onder de 10.000 euro, wat een terugverdientijd van 12 jaar er vanuitgaande dat ik het hout voor niets zou kunnen krijgen en geen onderhoud hoef te plegen. Dat vind ik wel een beetje erg lang.

Vandaar de gedachte om geen houtcv, maar bijvoorbeeld een houtvergasser te nemen. Ik heb een klein hokje op ongeveer 20 meter van de woning waar deze in zou kunnen, maar ik wil de buurman (die daar vlak naast woont) niet opzadelen met eventuele 'uitlaatgassen'. Bovendien lijkt me het overbruggen van een afstand van 20 meter ook weer een verlies.

Toen ik een beetje rond ging kijken op internet zag ik deze foto op dit forum. download/file.php?id=1045
Zoiets lijkt me wel wat, en ik vroeg me af of iemand op een dergelijke wijze een houtvergasser heeft draaien. Ik zou deze makkelijk achter de woning kunnen zetten, de leidingen dan op de zolder laten binnenkomen zodat deze zowel de zonneboiler als het CV kanaal kan verwarmen.

Graag hoor ik jullie tips, ideeën en dergelijk om debacles te voorkomen ;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door kockie »

De "container" op die foto is niet (meer) in gebruik als houtcv container. De gene die m heeft gebouwd is hier ook niet actief. De ketel voldeed niet goed volgens hem.

Ik heb mijn ketel en buffervat op afstand van de woning staan met 40 meter leiding (enkele reis). Dat gaat prima, ik moet eerlijk bekennen dat ik nog geen temperaturen van de leidingen heb opgenomen....

Ik denk overigens dat je met een vergasser niet goedkoper uit zult zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door nck »

Hallo Aux, welkom op ons forum

Even een aantal getallen vertalen naar de houtstook.
Je verstookt 1500 M3 gas dat is afgerond naar boven, 4 Ton hout. 1M3 gas / 2.5 Kg hout, gestookt in een goed afgestelde hoogrendement houtvergasser.
Dus niet in een hout-cv, daar bedoelen wij een houtkachel met watermantel mee die in het cv-circuit is aangesloten.

Je stelt dat je het hout gratis wilt, wat vrijwel altijd neer komt op afval, en verpakkingshout. dus niet de zwaarste kwaliteit zoals eiken, beuken en hardhout soorten.
Ga er van uit dat je dan op een volume van 10 - 12 M3 uit zult komen om je jaar behoefte te dekken.

De installatie in de foto is een prototype gebouwd op basis van een Pyroburn 25 Kw ketel.
Hij is bij mijn beste weten maar 1 x gebouwd en de ketel is naderhand verkocht.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door dormos »

Volgens mij was deze vergasser een prototype van Pyroburn. Ik heb sinds september 2012 een Pyroburn 50kW, en deze voldoet goed. Het is een eenvoudige ketel met weinig electronica, wat betekent dat de afstelling wat gevoel vereist. Daarentegen is 'ie weer een stuk goedkoper dan ketels die de primaire en secundaire lucht volautomatisch regelen.
Zelfs met zo'n "goedkope" ketels was ik toch ook wel zo'n 10.000 euro kwijt voor het hele systeem inclusief installatie, maar dat verdient zich bij mij terug in een jaar of 5-6.
Systeem bestaat uit een Pyroburn 50kW, 2 buffervaten van 2000 liter (zonder warmtewisselaars) ,een Varmebaronen warmtewissleaar en alle andere randapparatuur die daarbij komt kijken.
Ketel staat in huis, in een hokje direct achter een buitendeur en de buffers in een apart schuurtje zo. 7 meter van de ketel.

Groet,

Hans
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Hallo allen,

Bedankt voor de informatie, misschien moet ik nog even wat nuancering in mijn verhaal aanbrengen. Voor wat betreft het "mobiele hokje" gaat het me meer om de buitenkant, wat er in moet is dan een vervolg (tips daarvoor zijn uiteraard welkom) Ik kan evt aan de achterkant van mijn huis ook een eenvoudig stenen hokje bouwen (een stookhuisje ;)), maar vond de gedachte van zo'n mobiele unit wel aardig. Zou zoiets niet eenvoudig gemaakt kunnen worden met wat oude steigerbuizen met wat damwandprofielen?

Naast deze houtvergasser wil ik mijn (vorig jaar vervangen) CV ook laten hangen. Dit bied dan gelijk wat flexibiliteit om of gas of hout te stoken afhankelijk van beschikbaarheid en zin.


in reactie tot nck; 10m3 lijkt me nog redelijk te doen, ik heb op dit moment meer liggen. Dat het hout gratis moet zijn hoeft niet echt, ik wil het alleen in mijn berekeningen even buiten beschouwing laten Ik vroeg me nog af welke dimensionering van de houtvergasser ik ongeveer aan moet houden?

in reactie tot dormos; een terugverdientijd van 5/6 jaar lijkt me mooi, In mijn geval zou dat ongeveer op 5000/6000 euro budget uitkomen. Wie rekent er even met me mee? Is zoiets uberhaupt haalbaar?

in reactie tot kockie; Ik sta op zich niet negatief tegenover het overbruggen van de afstand (fijn is natuurlijk anders), maar vind vooral de gedachte dat ik hier gedoe mee krijg met mijn buurman niet zo geweldig. want.. beter een goede buur dan een verre vriend ;)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door kockie »

Het kan prima in een hokje buiten. Volgens mij heeft Albert van WdJ dat ook. Nadeel is alleen dat de "verlieswarmte" van de ketel ook werkelijk weg is en je terdege rekening moet houden met het vorstvrij houden van de installatie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door Chicken Power »

Hallo aux,

Even wat aanvullingen op je vraag:
kockie schreef:De gene die m heeft gebouwd is hier ook niet actief.
Dat klopt niet, Michel is niet langer meer actief op dit forum, maar nog steeds heel druk met houtstook en andere projecten. Tegenwoordig vindt je hem hier.
kockie schreef:De ketel voldeed niet goed volgens hem.
en
nck schreef:Hij is bij mijn beste weten maar 1 x gebouwd en de ketel is naderhand verkocht.
Ook bij de volgende koper kwamen de onvolkomenheden van dit prototype boven water. Mag zeker niet onvermeld blijven dat de Benelux importeur en de fabrikant dit zeer netjes opgelost hebben door die ketel te vervangen!
kockie schreef:Het kan prima in een hokje buiten. Volgens mij heeft Albert van WdJ dat ook.
Het is voor jou als nieuwkomer denk niet te vinden, als je op Alberts naam zoekt moet je het volhouden tot pagina 20. Anyway, dat voorbeeld vindt je hier.

Is dus prima te doen, en met de gas-CV als back-up, hoeft het bevriezingsgevaar ook niet onoverkomelijk te zijn.

Ik zou zeker niet besparen op schoorsteen lengte, 8 a 9 m als minimum.

Heb je al idee over de grote van de buffer? En heb je een warmteverliesberekening van de woning?


Groet, Cp
Verwijderd.
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Bedankt Chicken Power voor links en de aandachtspunten.

Je vraagt je af of ik al een warmteverliesberekening heb gemaakt. Hoe doe ik dat? Ik heb zojuist even gezocht wat dit inhoud en kwam uiteindelijk op een vrij complexe Excel van een Belg. Is er ook een manier om het op de achterkant van een bierviltje te doen?
Voor de grote van de buffer zat ik eigenlijk te denken aan 1000 liter, groter of 2x1000 liter is voor mij ook wel een optie, maar heeft ook weer invloed op budget. Mijn stookgedrag en gezinssituatie zijn hier uiteraard ook van invloed, maar met de backup van cv schaal ik liever iets te klein dan iets te groot.

Ik heb de indruk dat de warmtevraag bij Albert van WdJ iets hoger ligt dan bij mij, hopelijk mengt hij zich ook in dit topic, zodat ik een goede vergelijking kan maken.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door Sandman79 »

Buffer kan je ook zelf maken ipv aankopen. kan zich heel wat schelen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door Albert van WdJ »

kockie schreef:Het kan prima in een hokje buiten. Volgens mij heeft Albert van WdJ dat ook. Nadeel is alleen dat de "verlieswarmte" van de ketel ook werkelijk weg is en je terdege rekening moet houden met het vorstvrij houden van de installatie.
De ketel staat bij mij inderdaad 'buiten'. Eigenlijk in een 2 meter brede ruimte tussen mijn woning en die van de buren.
In die ruimte zit een zijdeur van mijn woning, dus ik kan er vanuit huis zo inlopen.
Boven die ruimte heb ik een afdak boven gemaakt, en een poort erin. Klaar.

Ik heb naast de ketel nog ca. 1 meter ruimte. Volgens mij voldoet de opstelplaats niet aan de eisen van de installatievoorschriften. Ik heb mijn ketel in de lengte tegen de buitenmuur staan. Daar zit tussen ketel en muur maar 10 cm ruimte. Maar dat geeft verder niets. Muur is onbranbaar. En echt warm wordt dat dus niet. Ik zou wel liever een bredere ruimte hebben. Maar die heb ik dus verder nergens. Smal en lang is niet echt ideaal tijdens het stoken.

Eigenlijk vriest het niet in deze ruimte. Omdat ik dan elke dag 4-5 uur stook. De restwarmte (verlieswarmte) van de ketel houdt deze ruimte vorstvrij.
Ik heb het ketelcircuit (ca 150 liter water) met auto-antivries tot -4 graden C beveiligd. Voor 't geval ik niet kan stoken op een aantal winterdagen.
Er loopt wel een expansieleiding via de gevel naar het platdak, waar een 60 liter drum als open expansievat functioneert.
Deze leiding en het expansievat is beveiligd met een warmtelint. Vanzelf is de leiding geïsoleerd, en het vat staat in een xps bak die ik zelf aan elkaar heb ge-purt (met pur-schuim dus). Dat heeft prima gewerkt de afgelopen winter.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door Chicken Power »

aux schreef:Bedankt Chicken Power voor links en de aandachtspunten.
Graag gedaan!
aux schreef: Ik heb zojuist even gezocht wat dit inhoud en kwam uiteindelijk op een vrij complexe Excel van een Belg.
Die zou zo maar is Björn kunnen heten...
aux schreef:Is er ook een manier om het op de achterkant van een bierviltje te doen?
Tuurlijk, 'snelle jongens' rekenen met een Wattage van 30 tot 100 Watt per M3. Dan heb je 1% kans dat je te weinig capaciteit hebt, en 99% kans op overkill...

Wat is de capaciteit van je gasketel?
aux schreef:Voor de grote van de buffer zat ik eigenlijk te denken aan 1000 liter, groter of 2x1000 liter is voor mij ook wel een optie, maar heeft ook weer invloed op budget. Mijn stookgedrag en gezinssituatie zijn hier uiteraard ook van invloed, maar met de backup van cv schaal ik liever iets te klein dan iets te groot.
Hangt ook af van de capaciteit van je houtketel.
aux schreef:Ik heb de indruk dat de warmtevraag bij Albert van WdJ iets hoger ligt dan bij mij, hopelijk mengt hij zich ook in dit topic, zodat ik een goede vergelijking kan maken.
Zonder gegevens moeilijk wat verstandigs over te roepen.


Groet, Cp
Verwijderd.
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Sandman79 schreef:Buffer kan je ook zelf maken ipv aankopen. kan zich heel wat schelen.
Waar zat je aan te denken?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door Tim »

Hey,

Een kennis van mij heeft een 10ft container achter huis staan met het hele zooitje erin. Droog, vuurvast en makkelijk te onderhouden.

Tim
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Chicken Power schreef: Wat is de capaciteit van je gasketel?
Het is een Remeha Calenta 28C CW4, volgens de specificaties een vermogen van 5,5 - 24,3 kW.

De overige gasverbuikers in mijn woning zijn
- een badgeiser in de keuken die het keukenwater verwarmt en het bad op de begane grond (dit wil ik tzt ook aansluiten op de zonneboiler). Het bad wordt sinds een half jaar gebruikt en met 2 kleine kinderen stroomt daar wel redelijk wat water door op jaarbasis.
- Koken

De zonneboiler wordt alleen gebruikt voor het douchen. Deze heeft 200 liter warm water, eigenlijk niet eens zo heel erg veel.
aux
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 jan 2013, 14:23

Re: Houtvergasser buiten plaatsen

Bericht door aux »

Tim schreef:Hey,

Een kennis van mij heeft een 10ft container achter huis staan met het hele zooitje erin. Droog, vuurvast en makkelijk te onderhouden.

Tim
Dat is inderdaad wel een leuke optie. Zou je die ook in kunnen graven? of gaat dat te veel roesten?

<Edit> even wat research gedaan, een gewone zal wel niet echt kunnen, maar hoe zit het met een reefer? iemand ervaring met het ingraven daarvan?
Plaats reactie