namaak Jotul kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door dr plop »

Nog een vraagje i.v.m. de 'midlife upgrade' van mijn kachel.
Ik zie kachelverf in spuitbussen en kachelpoets in tubes staan.
De kachelverf in spuitbussen zou tot 600 graden gaan. Is dit wel voldoende?
En de kachelpoets zou blijvend kleur afgeven. Wat me een beetje vreemd lijkt.

Wat gebruik ik nu best voor het opnieuw zwart maken van een gietijzeren houtkachel? Iemand die het-beste-merk kent.

O ja, mocht het niet giftig zijn is het goed mee genomen :-)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door Erikvr »

kachelverf tot 600 graden is zeker voldoende, Het ligt eraan hoe je kachel er aan toe is; een paar plekjes zijn weg te werken met kachelpoets. Als je de kachel wilt overspuiten moet je hem eerst helemaal ontvetten en schuren.
Bij het inbranden van de lak komt altijd wat (giftige) damp vrij, goed ventileren dus.

gr
Erik
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: namaak Jotul kachel

Bericht door ritsaert snijder »

@dr Plop,
Een veel heter brandende kachel zoals een RBB zorgt voor een veel hoger rendement en een stuk minder vervuiling.

Punt is ook dat de RBB heel erg makkelijk te stoken is, als je een paar spelregels in acht neemt stook je goed en schoon. Het meesterschap van DJ is nodig om een Jotul redelijk goed te laten branden!

Ik hoor je zeggen dat je later wel een rocket of iets dergelijks wil hebben. Ik snap dat je andere dingen eerst wil doen. Maar besef je ook dat een jotul een stuk minder warmte uit het hout haalt. En dat je dus veel meer hout moet regelen (kopen?), kloven, zagen, opslaan/drogen en transporteren.

Als je toch een dergelijke kachel wil op de termijn dan kost het uitstellen van die keuze dus heel veel werk en geld. En het bouwen van een RBB kan heel goedkoop. Een RVS schoorsteen is bij zelfbouw het duurste onderdeel.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie