Eerste stapjes SWW

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Tim schreef:Pieke,

Weet je zeker dat je wisselaar er niet zo in zit? Kun je een foto's schieten door het gat?

Tim
Fotootjes schieten is niet gelukt, lökske is maar 40 mm.Maar het is idd zoals ik aangaf: piepke naar beneden en dan krult ie zich naar boven.Ik was vanmorgen nog even op de sloop,ik ben wel een gaaf boilertje ( maat van mijn bell qua afmeting ) met een dubbele wisselaar, zoals op jouw foto, tegengekomen.Misschien dat ik me die nog ga halen.Komt wellicht noggus van pas.

Ik moet een beetje oppassen, straks gaat die neger John Williams nog een programma over me maken,maar ik ben niet met lege handen teruggekomen:2 condensors en alweer een boiler.
IMG_0127.JPG
Op de stickertjes bij de leidingen staat o.a. collector in-collector uit.Dus ik vermoed dat ie gebruikt is geweest als buffer voor een zonnecollector.Bovenin zit een apart compartiment van 20 cm hoog, dat ze overgens open hebben geflext.Geen idee waarom, maar dat maak ik wel dicht.Ww is wel geschikt voor thermosyphon want de aansluitingen. zitten bovenop en beneden. :D

@ Holt,

De reden dat bij normaal bedrijf van je systeem, de leidingen naar je expansie vat geen doorstromingen hebben,heeft dat te maken dat deze leidingen meer weerstand hebben dan je circuit buffer-kachel??
Handige tip van die ribbel RVS, die heeft natuurlijk meer oppervlakte.Ik heb ook nog een ton van een litertje of 300 staan, dus ik kan weer aan de slag.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Onderstaande opmerking dient gelezen te worden met in het achterhoofd, het bekende spreekwoord met de klok en de klepel.

Ik was een beetje aan het zoeken naar warmtegeleidingscoëfficiënt.Heeft koper een factor 20 betere warmte overdracht dan RVS??

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Tim »

Pieke,

Ongetwijfeld, plus dat koper hygiënisch nog een voordeel biedt (bacteriën groeien liever ergens anders op).

Tim
(Die ook rvs heeft)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Mooi!! Ik heb nog 5 meter,10 mm, flexrol liggen en ik weet nog wel wat uit te halen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Pieke schreef:Bovenin zit een apart compartiment van 20 cm hoog, dat ze overgens open hebben geflext.Geen idee waarom, maar dat maak ik wel dicht.
@ Tim,

Wellicht omdat ik dan eenvoudiger een fotootje kan schieten.
binnenin vanaf boven.JPG
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door pelletpower »

Ziet er goed uit. Met een beetje geluk te gebruiken als hygiene boiler!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door holtere »

De reden dat bij normaal bedrijf van je systeem, de leidingen naar je expansie vat geen doorstromingen hebben,heeft dat te maken dat deze leidingen meer weerstand hebben dan je circuit buffer-kachel
Nee, de leidingen lopen dood als het ware dus geen doorstroming! De stoomleiding (28 mm.) op de warme kant heeft de opening net boven het waterniveau. De expansieleiding, op de retour, komt van onderen uit in het vat en zorgt dat het systeem niet droog komt te staan oftewel automatisch aangevuld wordt. Hoewel je zou denken dat beide pijpen heet zouden worden gebeurt dit in praktijk niet of nauwelijks.

Ik voeg nog wat schema's toe zoals het hier gemaakt is dan is het wel duidelijk.

Grz,
Holtere
Bijlagen
systeem.JPG
systeem 2.JPG
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

holtere schreef:...... dan is het wel duidelijk.
Dat is het zeker!! Ook bedankt dat je de moeite hebt genomen om die 2 schema's weer te plaatsen.Ik ben weer een beetje aan het tekenen geslagen.Ik hoop op een "go" van mijn nieuwe schema.Dan kan ik komend weekend leidingen en koppelingen bij de ijzerboer scoren.

Nog één vraagje voor het slapen gaan, Holtere:" Hoe heb je het circuit kachel-pomp-platenwisselaar gevuld? Gewoon via je expansievat/boilertje?"

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Chicken Power »

Pssst, hoor is...

...als je niet de hele nacht wilt wakker liggen:

Kijk is naar het eerste (vergrote plaatje >aanklikken) van Holtere...

Ik denk dat ie naar het peilglas kijkt en de kraan bedient...

Heb je dat niet, vanwaar lijken jou dan b.v. slang, gieter, emmer e.d. je onmogelijk?


Groet, Cp
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Chicken Power schreef:Pssst,
Idd zachtjes...... Anders wordt Holtere wakker.

Helemaal duidelijk CP!! Bedankt weer.Morgen..... ( straks eigenlijk ) plaats ik het aangepaste schema.Gaarne wederom uw kritiek...of een zegen.

Fijne nacht,

Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

Ik heb met de schema's en tips van jullie mijn eigen schema aangepast.
Sww 2.jpg
Nou heb ik na verloop van tijd een vat/buffer met warm water, maar ik kan niet aftappen ivm legionella?

Ik heb er een circuit bij getekend.
Sww 2.1.jpg
Eén circuit buffer-pomp-platenwisselaar en een circuit platenwiss.-waterleiding-thermostatische mengkraan. Pomp treedt in werking als er flow is over de kraan/waterleiding.

Zo'n kraan:
mengkraan.jpg
Of is dit weer allemaal te complex of te omslachtig?

Instand aanvulling: Ik wil een andere boiler met ww gebruiken die met Thermosyphon raad weet.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door holtere »

Pieke,

De cirkel in het bovenste tekeningetje is toch een pomp?
Ik denk dat de retour van je overloopvat aan de andere kant van je pomp gemonteerd moet worden. Een stukje naar links dus. Lijkt me dat je zo risico loopt dat het water door je stoompijp naar buiten gepompt wordt door de weerstand in de warmtewisselaar. Hebben we hier al eerder aan het handje gehad.

Vraag me trouwens ook af of je in het boilervat de boel niet moet omdraaien? Kachelzijdig over de inhoud van het vat, sww over de spiraal. Kun je je platenwisselaar weg laten. Spiraal was tekort? Vervangen door ribbelpijp......geen legionella :D

Thermosifon gaat pas werken als je een groter waterreservoir in je bell maakt dat mooi door kan stromen. Koud onder naar binnen warm boven naar buiten. Dat is de pomp van je systeem. Die spiraal eruit dus....

Lijkt me dat de kraan wel moet kunnen alhoewel ik twijfel of die ook hoge watertemperaturen kan verwerken. Toch maar een duco t-mix erin om eerst naar 65 graden te gaan?

grz,
Holtere
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door pelletpower »

Beter 50 of 55 graden, des te meer warmte blijft in buffer. Mengkraan van Grohe is toch wel fantastisch, deze werkt echt op temp.(is nog maar de vraag met een of ander vaag/goedkoop merk, laat staan levensduur)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door Pieke »

holtere schreef:Pieke,

De cirkel in het bovenste tekeningetje is toch een pomp?
Yup, ik kreeg het pijltje naar links er haast niet ingefriemeld
holtere schreef: Ik denk dat de retour van je overloopvat aan de andere kant van je pomp gemonteerd moet worden. Een stukje naar links dus. Lijkt me dat je zo risico loopt dat het water door je stoompijp naar buiten gepompt wordt door de weerstand in de warmtewisselaar. Hebben we hier al eerder aan het handje gehad.
Ik neem 'm mee in het ontwerp
holtere schreef: Vraag me trouwens ook af of je in het boilervat de boel niet moet omdraaien? Kachelzijdig over de inhoud van het vat, sww over de spiraal. Kun je je platenwisselaar weg laten. Spiraal was tekort? Vervangen door ribbelpijp......geen legionella :D
Dit had je idd al voorgesteld, het is nog steeds een optie. Ik had het al geprobeerd,maar de ww van 14 m hield dat helaas niet lang vol.Ribbel-RVS heb ik ook naar gezocht.Ik heb nog een vat van 300 liter staan, zonder aansluitingen. Hier wil ik proberen om een ribbel-RVS in te proppen of anders> Ik ga dit weekend nog naar de 'grote-mensen-speelgoedwinkel' ( lees: oud ijzerboer) om misschien een flex koperleiding op de kop te tikken.Dit werkt nog beter dan rvs.Dan kan de pww inderdaad achterwege blijven.
holtere schreef:Thermosifon gaat pas werken als je een groter waterreservoir in je bell maakt dat mooi door kan stromen. Koud onder naar binnen warm boven naar buiten. Dat is de pomp van je systeem. Die spiraal eruit dus....
Ik heb laatste een boiler op de kop getikt,waar ze de flex in hadden gezet ( zie foto img0127,bovenaan deze pagina ) ,de spiraal loopt zo>>>>
Doorsnede 0127.jpg
Doorsnede 0127.jpg (10.8 KiB) 3868 keer bekeken
Aansluitingen boven en onderaan.Op de foto/tekening zit de spiraal onder, dus als bell beter op de kop positioneren.
Of die mengkraan bepaalde max. temperaturen aankan ga ik ff uitvogelen.Hetzelfde geldt voor een duco t-mix.

P.s. Ik kwam je draadje tegen over de bouw van je kachel en je stappen in de aansluiten van je systeem....keurig!!Zeer leerzaam.

Grz. Pieke

Edit: Duco t-mix kan de functie van de mengkraan dus overnemen. Interessant.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Eerste stapjes SWW

Bericht door holtere »

Pieke,

Wellicht ten overvloede: Voor thermosifon dikke pijpen pakken!
28 mm of liever nog wat ruimer!
Zet je toch een spiraal dan moet ie dus ook ruim genoeg zijn met wat meer spoed zodat het water ook omhoog wil!
Als je dit toch al zover klaar hebt zou ik gewoon met een pumpke werken!
Die ribbelpijp kun je kopen aan de meter bij de solar-boeren. (Duitsland)

grz,
Holtere
Plaats reactie