concept lage-energie-woning

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caelan

concept lage-energie-woning

Bericht door Caelan » 15 jun 2013, 22:43

Beste forum-leden,

Na heel wat zoeken, lezen, praten en fora af te schuimen, blijf ik nog met enkele niet doorgehakte knopen zitten voor de bouw van onze laag-energie-woning. Hiervoor wil ik dus graag eens te rade gaan bij de hier aanwezige hooggeleerde en vruchtbare breinen.

Het gaat mij in de eerste plaats om het totaal-concept, de uitwerking van de verschillende componenten vind of vraag ik later wel in afzonderlijke topics.

Even een uitgebreide situatieschets (de vraag komt op het einde )

Het gaat om een nieuwbouw op 1.2 Ha tussen veld en bos.
Ik heb zeker geen ongelimiteerd budget ter beschikking, maar ik wil een weloverdacht einddoel vooropstellen. Is het budgettair niet haalbaar om een systeem meteen te installeren, dan wil ik mij liever voorlopig behelpen en aan comfort inboeten dan veel te gaan investeren in een ander systeem als tijdelijke oplossing.

De basis is een goed georiënteerde, goed geïsoleerde, ruime maar compact gebouwde woning.
Ik heb enkel elektriciteits-aansluiting, dus geen gas of water (boorput op 48 m diepte), eigen IBA voor riolering.

Te starten van het principe dat je niet moet opwekken of kopen wat je niet verbruikt, streven we in de eerste plaats naar een laag energieverbruik:
- 2x8 cm pur in buitenmuren, 2x6cm pur op vloerplaat, 30cm rotswol HD in het dak
- houten ramen met driedubbele beglazing ( dubbel is nog een kleine optie afhankelijk van de investeringskost t.o.v. het totaal plaatje)
- ventilatie systeem C(+), geen balansventilatie
- zonnewering door overkragende daken (1.2 meter op +- 2.8 m hoogte) en begroeide pergola's
- verwarming op lage temperatuur (vloerverwarming)
- energiezuinige toestellen en verlichting

Wat we wel verbruiken wil ik zoveel mogelijk zelf opwekken op een zo duurzaam mogelijke manier. Hier zou ik jullie ervaringen kunnen gebruiken. Ik begin van 0, dus alles kan.

De meest aangewezen basis is mijns inziens een systeem van zonnecollectoren ( de gewenste oppervlakte moet nog bepaald worden, maar ik reken op 16 m² ) op een groot buffervat (2000 liter)voor zowel sanitair ww als cv-ondersteuning .
De benodigde electriciteit kan opgewekt worden via PV-panelen. Aangezien ik voldoende ruimte ter beschikking heb, ben ik niet aan de dakoppervlakte gebonden ( waar de zonnecollectoren komen ), maar kan ik werken op grondniveau op staanders (eventueel meedraaiend met de zon).
Naast de cv wordt er ook een houtkachel voorzien.

De 'missing link' is dus de vraag:
Waarmee kan ik in mijn situatie het best gaan (bij)verwarmen (zowel cv als sww )in de periodes dat de zonnecollectoren onvoldoende warmte genereren?

Ik verwacht ergens rond een k-peil 22 , E-peil 25 en een netto energiebehoefte van 35KWh/m²
Op zich stel ik mij veel vragen bij heel het EPB-gebeuren, maar het geeft mij een richting in het te verwachten verbruik.

wat zijn de opties ? (rekening houdend met installatiekost, onderhoudskost, verbruik, duurzaamheid)

- mazout: niet duurzaam, zeker geen optie als einddoel, enkel als kortstondige tussenoplossing aangezien de ketel en tank kunnen worden gerecupereerd uit de huidige hoeve.

- geen aardgas, dus propaan: lage installatiekost, duur verbruik, niet duurzaam

- pellet-ketel: hogere installatiekost, brandstofprijs onzeker, relatief duurzaam -->misschien

- houtvergasser ( SHT of ETA omwille van de autonomie en kwaliteit): zeer dure installatie, 'gratis' brandstof ter beschikking als de tijd in kapbeheer niet wordt meegerekend, duurzaam
Dit systeem interesseert mij heel erg, maar hoe energiezuiniger een woning, hoe minder een dergelijke investering te verantwoorden is, naar terugverdientijd dan toch en je steekt veel tijd in eigen houtvoorziening.

- elektrisch in combinatie met pv-panelen (eventueel een warmtepomp): hoge installatiekost, lage onderhoudskost, duurzaam
Dit lijkt mij een zeer te overwegen optie daar ik zoiezo al ga werken met pv-panelen om mijn elektriciteitsverbruik in te dekken en er dus geen extra systeem bijkomt (wel sterke uitbreiding).
De vraag is dan of het nuttig is te investeren in een warmtepomp lucht-water, waarvan ik het rendement sterk betwijfel, zeker in de winter. Een water-water systeem met boringen is zodanig duur dat ik dan beter dat geld in extra pv-panelen steek (denk ik ).

Op relatief korte termijn (5-15 jaar) ben ik heel sterk overtuigd van een omschakeling naar een waterstof-economie, maar voor betaalbare individuele elektrolyse en brandstofcellen is het nog een 10-tal jaar te vroeg, me dunkt.

Een hele uiteenzetting, ik weet het, maar de vraag is naar meningen omtrent het globale systeem, nog niet zozeer naar de specificaties van elk onderdeel.
Alvast bedankt om de tijd te nemen dit te lezen,
Caelan
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein

Dutch John

Re: concept lage-energie-woning

Bericht door Dutch John » 16 jun 2013, 09:01

Hallo en welkom Caelan,

Ik lees dat je nogal wat high-tech materialen en technieken wilt gebruiken. De waterstofeconomie past daar zeker bij. Maar wat als er nooit een waterstofeconomie gaat komen? De artikelen die ik lees, de hoogleraren en onderzoekers die ik spreek, duiden alle in de richting dat er nooit een waterstofeconomie kan komen. Zij uiten dat uiteraard niet in het openbaar...

Als ik nog eens nieuw mocht bouwen, dan:
-Klein. Eerder een hobbit-huis, dan een conventionele woning. Een kasteel van een huis brengt niet het geluk, tenzij status een belangrijke motivator is.
-Zoveel mogelijk natuurlijke materialen: hout, stro en leem.
-Goede gebruikte materialen: je wilt niet weten wat er bijvoorbeeld aan hardhouten ramen en goede deuren weggegooid wordt. Een comfortabel huis hoeft niet meer dan enkele tienduizenden euro's aan materialen te kosten.
-SWW en koken op hout in een massafornuis, evt met een warmtebank of -muur. Verdere verwarming is dan overbodig. 's Zomers buiten koken op hout of elektrisch, je kookt dan toch minder. SWW met zonneboiler en elektrische naverwarming.
-Netgekoppelde zonnepanelen zijn de enige hightech artikelen. Hoewel er ecologisch best wat op aan te merken is, maken we gebruik van dat beetje luxe.

Al wat je niet uitgeeft, hoef je niet te verdienen. Al wat er niet is, vraagt niet om onderhoud of vervanging. Komt misschien wat minimalistisch over, maar het koopt je vrijheid en tijd.

Afijn, zo denk ik er over. Ieder moet natuurlijk zijn eigen weg gaan. Er zal best een middenweg zijn tussen mijn fundamentalistische mening en jouw meer geaccepteerde techno-ecologische insteek.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

ThomasD

Bericht door ThomasD » 16 jun 2013, 12:01

Mooi stukje grond, daarop kan je aan aardig wat hout-, fruit- en groentenproductie doen.

De isolatiewaarden van de woning zien er ook vrij goed uit, maar ik zou systeem D wel nog eens goed overwegen. Bij een C systeem gaat er in verhouding tegenover de rest van de warmteverliezen erg veel warmte verloren gaan via de ventilatie. Verwarming is een lastig vraagstuk, maar aangezien er geen gasaansluiting is zou mijn voorkeur uitgaan naar een warmtepomp. Indien je puur elektrisch gaat verwarmen zal je vermoedelijk niet aan de EPB norm voldoen.

In waterstof geloof ik ook niet. De enige manier om op grote schaal waterstof te maken is elektrolyse, dan kan je beter die elektriciteit direct aanwenden. Voor auto's houdt waterstof weinig steek, en voor woningen nog veel minder.

pelletpower

Bericht door pelletpower » 16 jun 2013, 12:03

DJ, was juist achter de computer geklommen om te antwoorden. Je bent me voor.
En zo fundametalistisch is je mening niet. Als je zonpassief bouwt ben je een heel eind. Het enige in je verhaal waarover ik na zou denken is electr naverwarmen voor sww. Als er geen zonaanbod is in de wintermaanden moet een warmtewisselaar in de kachel dit toch kunnen verzorgen? Is RS hier niet mee aan het experimenteren?

Dutch John

Bericht door Dutch John » 16 jun 2013, 12:17

Pellet,

Misschien was ik wat onduidelijk. Uiteraard nemen we SWW in de winter via zonneboiler en naverwarming met hout. In de zomer is de naverwarmer een elektrische boiler. Stel daarvan de maximale temperatuur wat lager in dan de zonneboiler en meestal hoeft hij niet wakker te worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Caelan

Bericht door Caelan » 16 jun 2013, 17:45

@DJ
Bedankt voor je reactie.

Of waterstof wel of niet doorbreekt, maakt eigenlijk niet uit voor m'n systeem. Het zou een aanvulling op lange termijn kunnen zijn op de pv-panelen om opgewekte elektriciteit zelf op te slaan / bufferen , maar blijkt het niet rendabel, dan zijn de zonnepanelen geen verloren kost. Ik zal een nieuwe topic opzetten om het hier verder over te hebben, want ik heb wel wat argumenten om hier iets in te zien.

Misschien dat ik wat verwarring heb gezaaid door alle opties die ik overdacht en al dan niet verworpen heb, op te sommen. In het systeem waar ik momenteel op uit kom zit niet zoveel High-tech:
-Sww en vloerverwarming op zonneboiler (2000l) met bijverwarming op elektriciteit (al dan niet geholpen door warmtepomp, waar ik nogal wat twijfels over heb)
-verwarming met houtkachel
-elektriciteit met pv-panelen

Als ik een houtkachel of bijvoorbeeld een massafornuis of speksteen, fin etc. met een warmtewisselaar kan koppelen aan de boiler, zal dat een pak schelen in elektriciteit en kan ik al sneller de optie warmtepomp schrappen. Lijkt mij een goed idee.

Blijft de vraag of ik de vloerverwarming (of enig ander CV-systeem) kan schrappen door de centraal geplaatste massakachel, om niet met een dubbel systeem te zitten....
In theorie, zeker .... maar wel met een sterk verlies aan gebruikscomfort en mogelijk verlies aan benutting van de zonnecollectoren in de tussenseizoenen (of ik hier veel ga verliezen valt te betwijfelen, weet ik ).

Om te verwachten reactie wat te counteren... 'verlies aan gebruikscomfort' schrijf ik hier met een wrang gevoel. Ik heb veel respect voor de mensen die het doen zoals jij beschrijft, maar het is een volledige manier van leven en tussen droom en daad ... en 'k heb het dan niet alleen over al dan niet die centrale verwarming hé...
Ik leef in een leuk gezinnetje en ik wil hen mijn idealen niet opdringen of hen ('k zou't niet kunnen) achterlaten om mijn utopia na te streven met alle gevolgen van dien en een optie op falen. Ik kan mij dus wel vinden in een meer conventioneel huis, waar ik zo dicht mogelijk bij mijn ultieme droom tracht te komen. ( of dat maak ik mezelf toch wijs :wink: )

@ ThomasD
Wat groenten en fruit betreft... is al in aanleg-fase, hout is al voor elkaar :D

Wat het systeem D betreft, doe ik het niet om de volgende redenen:
- dure installatie
- hoge onderhoudskost, verbruik elektriciteit,filters etc.
- ik ben niet in de wieg gelegd voor balansventilatie, bij mij moeten de ramen en deuren eens open kunnen zonder dat het systeem TILT-slaat
-.... ( zie ook redenen die al in diverse topics naar boven kwamen )

Ik overweeg zelfs redelijk sterk om gewoon geen ventilatiesysteem (A) te zetten. dus C is al een compromis naar EPB toe.
Ik steek dan het geld liever in extra zonnepanelen of zo en doe af en toe zelf eens het raampje open en dicht.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein

Krelis

Bericht door Krelis » 12 nov 2016, 21:53

Plaats reactie