Warmteafgifte muurverwarming.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door Sandman79 »

Ik heb al even gegoogled , maar vind niet zo direct gegevens over hoeveel warmteafgifte er per vierkante meter mogelijk is met muurverwarming. (lemen muur) maar dat zal niet zoveel uitmaken?)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door ritsaert snijder »

Sandman,
Ik gebruik de vloerverwarmingstabellen voor mijn berekening van mijn lemen muur. Op zich is de emissiviteit van leem niet zo heel hoog. Maar dat hangt ook af van je toplaag. Ook de isolatie speelt natuurlijk een rol.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door Jimmeuh »

Hangt natuurlijk ook van de afstand van je buizen af. Maar ook de watertemperatuur. 25° of 35° is heel wat verschil :)

Ik meen me te herinneren dat het rond de 100W/m² ligt.
Huisje breek mij niet...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door deleted »

Muurverwarming, zouden daar geen tabellen van bestaan ?


Ik zou eerder grote verschillen verwachten in het aandeel geleiding (veel minder direct contact dan ivgl met eenvloer) en convectie (minder opstijgende warme lucht ivgl met een vloerverwarming)
Als gevolg van de geleiding (contact) bij vloerverwarming kan je vloerverwarming ook niet op hoge temperaturen voeren. Bij een muurverwarming wellicht wel. Dus al is de afgifte per graad en per m2 misschien lager dan bij vloeren, je hebt wel meer beschikbaar vermogen per m2 omdat je de temperatuur hoger kan/mag opvoeren.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 04 jun 2013, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door Sandman79 »

a) wat bedoel je precies met effect van isolatie? in binnenmuren maakt het niet zoveel uit vermoed ik? mijn spuw is gevuld met 4cm isolatie ongeveer. (eps)
b) zit met een renovatie, dus zal nog relatief veel warmte afgifte nodig hebben. Met emisiviteit van leem bedoel je de mate waarin leem warmte afgeeft?
C) ik had graag een tabel, waarin de verschillinde afgiftes per temperatuur zouden weergegeven worden, liefst wil ik met een zo laag mogelijke temperatuur werken natuurlijk, dan haal ik het meeste uit mijn buffer en uit mijn zonnecollectoren...

ik wil vandaag precies veel :p
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door Sandman79 »

gandalf , hoe bedoel je?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door deleted »

Warmte wordt afgegeven door een voorwerp door geleiding, convectie en straling.
De som van die drie bepalen hoeveel warmte afgegeven wordt. De verhouding kunnen echter fors verschillen (vloer versus wand bijvoorbeeld). Daarmee verschilt ook de kwaliteit van de warmte (en niet de hoeveelheid warmte).

Maar nu maak ik het wellicht nog ingewikkelder?


De afgifte van de warme vloer/muur naar de persoon in de ruimte hangt af van:

-1-Het aandeel Straling hangt af van de emissiviteitscoëfficiënt van de eindlaag en de temperatuur van de eindlaag.
-2-De afgifte (aan de lucht) via Convectie hangt ook af van de oppervlaktetemperatuur en de 'grofheid' van de afwerking. Hoe ruwer het oppervlak hoe meer contact gecreëerd wordt met de lucht. Een horizontaal vlak (vloer) krijgt ook voortduren verse koele lucht op te warmen, terwijl een muur enkel onderaan deze goede deltaT heeft hogerop is de stijgende lucht immers al voorverwarmd en daalt de DeltaT. Vloerverwarming heeft dus een merkelijk hoger aandeel convectiewarmte dan muurverwaming. Enkel plafondverwarming zou nog minder convectie genereren.
-3-De afgifte middels geleiding hangt ten slotte af van de oppervlaktetemperauur en de geleidingscoëfficient van de eindlaag. (en het feit of je hem wel aanraakt).


Isolatie: warmte die naar buiten lekt wordt natuurlijk niet benut voor het verwarmen van de persoon in de ruimte.
Hoewel dit ook weer genuanceerd moet worden: Voor vele klasisieke dampopen en poreuze muren zorgt een beetje warmteverlies voor een drogere muur. Een drogere muur isoleert dan weer wat beter en verliest daardoor dan weer net minder warmte....

Best wel ingewikkeld eigenlijk om een goede balans te vinden.

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door Sandman79 »

ik kan nog goed volgen hoor :).
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door deleted »

Ja het is ook vrij simpel.
Enkel het toepassen is soms ingewikkeld omdat het allemaal variabelen zijn die gedeeltelijk ook nog invloed hebben op elkaar.

En de huidige trend in het isolatie- en verwarmingsdenken is nogal één-dimensioneel. Veel van deze variabelen worden dan vandaag ook voorgesteld alsof het harde vastliggende cijfers (ipv variabelen)zijn die enkel van het gebruikte materiaal of de gebruikte techniek afhangen.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door ritsaert snijder »

De tabellen zijn eigenlijk meestal amper bruikbaar.

1. Isolatie is natuurlijk veel minder van belang bij binnenmuren. Maar toch is het wel een factor. Tegenover mijn finoven ben ik nu een muur aan het bouwen. Die muur gaat de warmte van de finoven doorgeven. Er zit ook muurverwarming in voor als ik de FO niet stook.

Ik bouw nu een muur van - onderaan gipsbetonblokken - stampleem met veel massa - en dan licht naar het plafond. Ik denk dat ik de muur licht isoleer naar de hal. Om de warmteafgifte daar te beperken.

2. Ja, is heel interessant...

3. Ik heb hetzelfde. Ik ga met vloer en muur rond de 22 graden zitten (wordt nog experimenteren). En dan op de temperatuur houden (wordt nog lastig).

Ritsaert.
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door ritsaert snijder »

Sandman,
Waarvoor heb je het nodig? Warmteverliesberekening en LTV berekenen?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door Sandman79 »

idd om aan de hand van een warmteverliesberekening te kunnne inschatten hoeveel vierkante meter muurverwarming ik nodig ga hebben per kamer en of ik er uberhaupt kom ;).

40 watt afgifte per vierkante meter of 100 watt afgifte per vierkante meter is nogal een verschil natuurlijk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door ritsaert snijder »

Sandman,
Hier staat wel het een en ander; http://nieuwekampen.blogspot.nl/2007/12 ... rming.html.

Zelf streef ik naar veel oppervlakte om inderdaad de watertemperatuur laag te houden.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door Sandman79 »

Eens bekijken.

ditto, veel oppervlakte om de temperatuur laag e houden, maar ik schat liefst toch aan aantal zaken op voorhand in vooraleer ik een deel kamers aanpas en merk dat ik er niet kom . :)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Warmteafgifte muurverwarming.

Bericht door ritsaert snijder »

Eens, een goede inschatting van wat je ongeveer nodig hebt om rond je ideale temperatuur te komen is ideaal! Kan je altijd nog gaan zoeken (of gewoon de lussen wat krapper leggen).
groet!

Ritsaert
Plaats reactie