2 Solesta collectoren op vat van 100 l

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vanzwalm
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2013, 16:32

2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door vanzwalm »

Zijn er mensen die 2 Solesta collectoren Silverline 20 hebben staan op een vat Solesta 100l?
Werkt dit systeem goed?

Bedankt voor de info
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door pelletpower »

Heb er zelf geen praktische ervaring mee. Heb van het jaar wel gebeld met ze. Het systeem staat me wel aan, maar krijg de indruk dat ze niet zonder naverwarming kunnen. Een andere beperking zijn de 100 l boilertjes, daaruit blijkt ook dat de systemen niet echt geschikt zijn zonder naverwarming. Alle systemen hebben dat nodig natuurlijk, maar deze in het bijzonder.
Nogmaals niet vanuit eigen gebruikerservaring maar systeemopbouw.
Het leegloopsysteem staat me wel aan.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door sathopper »

Ik heb nu voor het derde jaar het systeem zonder heatpipes. 2 vlakke panelen.

2jaar geleden de CV ketel 3dagen buiten bedrijf gehad. Toen de boiler doorgekoppeld.
We konden er met zijn drieen prima mee douchen. Op een zonnige dag is om ca. 2 uur
de boiler op temperatuur.

Ook met naverwarming een fikse besparing. Hangt wel van de cv ketel af hoe die er mee omgaat.
Ik heb een Nefit met 20L boiler.

In de winter verliest de boiler die op een koude zolder staat wel veel warmte in de nacht.
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door jandb »

Hier wat ervaring van een zeer ontevreden gebruiker (of moet ik zeggen niet-gebruiker) :evil:

Op aanraden van mijn installateur (officieel Belgische invoerder van Solesta) heb ik 3x20 heatpipes (Westelijk georiënteerd) op mijn 100L vat laten aansluiten. Dit omdat er in de winter (bij lage zonnestand) nogal wat schaduw op valt.

In de zomer krijg ik het vat moeilijk warm, omdat door een overtemperatuur-beveiliging de pomp al snel wordt stilgelegd omdat er kokend water in het vat binnenkomt. Vaak is de rest van het vat dan nog niet opgewarmd, en blijf ik met een half-opgewarmd vat op het einde van een zonnige dag zitten... :?

In de winter krijg ik het ook al niet warm omwille van de beperkte instraling, enkel in het tussenseizoen lukt het nog min of meer.

Zoals eerder in een vorige post aangehaald, deugt de isolatie van het vat ook al niet, en koelt het water 's nachts enorm af, en blijft er 's ochtends niet veel douche plezier te beleven. :shock:

De plastieken verbindingsslangen tussen de collectoren en het voorraadvat zijn ondertussen zodanig gekrompen (door de hitte) dat er enorm veel spanning op staat, en alles scheef trekt. 5% krimp is "normaal" volgens de fabrikant, dat betekent dat er op de ca. 8m slang er 40cm "tussenuit" is ondertussen. Dat is heel wat hoor ! :roll:

De isolatie van de slangen is aan de aansluitingen met de collectoren ook al helemaal gesmolten, dus isolatie is daar gewoon weg... onderhoudsvrij zoals ze beweren is het systeem ook al niet ! :evil:

De invoerder is ondertussen failliet, en Solesta Nederland wil mij een oplossing (zeggen ze) verkopen aan 550€ :( :shock: :? :evil: om een nooit werkend systeem toch operationeel te krijgen.
Onnodig te zeggen dat ik daar niet op in ga, ik heb gewoon geen vertrouwen meer in deze rotzooi !
:gandalf:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door kockie »

JanDB,

In plaats van te klagen over je systeem lijkt het mij nuttiger om een duidelijke probleemschets te maken om met behulp van dit forum tot een oplossing te komen. Je frustratie is begrijpelijk, maar waarschijnlijk is er met een kleine aanpassing een goed werkend systeem van te maken. Als eerste zou ik eens gaan controleren wat de flow over je collectors is, daar zou wel eens een groot gedeelte van het probleem kunnen zitten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door jandb »

Hierbij een schemaatje van het Solesta terugloop-systeem.
Ik zal een poging doen om de werking zo duidelijk mogelijk (en beknopt) uit te leggen.

Er zit geen deltaT regeling in, enkel een aantal schakelaars die de pomp aan/uit zetten, afhankelijk van een aantal parameters.

Het pompje (eigenlijk afkomstig van de PC-wereld, waar het gebruikt wordt om PC's te koelen) heeft een vast debiet, en is dus onafhankelijk van de temperatuur van het retourwater (= eerste beperking). Ik heb ooit het debiet gemeten en ik kwam (in mijn situatie) uit op een heel laag debiet (1L / min). Andere fora-leden hebben me al aangeraden om een flow-restrikter uit de leidingen te halen op hete dagen, zodat er toch wat meer flow zou zijn, en heel de zaak niet begint te koken....
De flow-restrikter dan in de wintermaanden weer terug te plaatsen, is dan weeral extra werk, niet echt gebruiksvriendelijk hoor !

nu betreffende de "sturing":
Eén schakelaar zit in een collector (Tc), op het ogenblik dat de temperatuur hoger dan 70°C is, schakelt die aan.
T1- schakelaar zit aan de bovenkant van het vaatje, en schakelt uit als de temperatuur boven de ca. 64°C komt.
T2-schakelaar zit aan de onderkant van het vaatje, en schakelt uit als de temperatuur boven de ca. 45°C komt.
(Dit zijn gemeten waardes, niet opgegeven door Solesta... zij beweren in hun brochures dat het water in het boiler-vaatje kan opwarmen tot 90°C.... )

Dus als de collector warm is (>70°C) en het vat is nog niet op temperatuur, begint de pomp te draaien.
Als dan één van de temperatuurschakelaars in het vat (T1 of T2) boven hun schakel-temperatuur komt, valt de pomp uit... onafhankelijk of heel het vat al op temperatuur is of niet.

Belangrijk om weten is dat het om een leegloopsysteem gaat waar het hete water (afkomstig van de collectoren, zie schema rode pijn 4) bovenaan in het vat "valt" en er onderaan weer wordt uitgepompt. Zo warmt het vat van boven naar beneden toe op.
Opgelet: de warmtewisselaar die op de tekening te zien is, dient om het sanitaire water op te warmen. In het buffervat zit er water dat naar en van de collectoren gaat (omgekeerd dus zoals bij de meeste andere systemen)

Deze beperkte regeling kan (heeft) er voor zorgen dat op een hete zomerse dag de pomp begint de draaien, er onmiddellijk zeer heet water naar het boiler-vat stroomt. Dan schakelt de bovenste temperatuurschakelaar de pomp uit, en blijft het vat voor de rest van de zonnige dag koud ! Absurd hé... echt meegemaakt.

Gezien de constructie van de Solesta (voorgevormd vat met alle componenten er mooi in weggewerkt), valt dus niets te verplaatsen aan sondes, want die zitten op een vaste plaats in het vaatje, en aan de collectoren. Ook de pomp zit vast, want die heeft een eigen plaats in een uitsparring van het vaatje.

Het enige wat ik zie om in te grijpen in deze beperkte "sturing" is de waardes waarop de schakelaars in het vat schakelen te veranderen (= andere schakelaars steken), of ze er zelfs helemaal uithalen. Er zijn echter limieten, want het water mag niet gaan koken omwille van het plastieken opslagvat, en ook het pompje kan deze hoge temperaturen ook al niet aan.

Als laatste, nog een opmerking over de isolatie van het vat: als het vat dan toch al eens opgewarmd geraakt tot ca. 55-60°C (manuele ingreep thv de temperatuursondes -tijdelijke uitschakeling) zie je de volgende ochtend dat de temperatuur in het vat gezakt is tot ca. 45°C. moet ik nog verder uitleggen dat je daarmee géén warm douchewater meer krijgt. of toch... 10 seconden lang...

Dit systeem wordt dan gebruikt om het tapwater voor te verwarmen, en daarna door een naverwarming (CV-systeem) verder door te warmen tot op ca. 60°C.
In de winterperiode zal het water bvb tot op 30°C voorverwarmd worden, en dan verder door een CV installatie tot 60°C.
In de zomer "kan" het water heter worden, en hoeft de CV niet meer bij te verwarmen.
Ik zeg wel degelijk "kan" want zoals ik het zelf heb meegemaakt, is een hete dag niet goed voor de Solesta zonneboiler, want omwille van de beveiliging (zie uitleg hierboven) stopt de opwarming van de zonneboiler al voor het vat helemaal warm is !

Hier bij mij is het systeem verkocht geweest om meer autonomie te hebben, ook in de winter. Daarom zijn er 3 collectoren aangesloten (oorspronkelijk was het zelf voorzien voor 4 !) om aldus ook in de winter over voldoende warmte-capaciteit te hebben om heel het vat op te warmen (onder voorbehoud dat de zon wel wat moet schijnen...).
De 3 collectoren maken het probleem van oververhitting in de zomer uiteraard nog groter, en daarom heb ik er 2 "uitgeschakeld" in de zomermaanden. Dan zat ik met een "standaard configuratie", maar dan nog werkt het systeem niet naar behoren ! (zie heel de uitleg hierboven).

Dat hun systeem niet werkt, zullen de meeste andere eigenaars niet doorhebben, want de naverwarming camoufleert het feit dat de zonneboiler niet opgewarmd is... er komt uit de douchkraan nl altijd warm water (onbeperkt). Wat je echter niet weet, is hoeveel van de warmte geproduceerd is door de zonneboiler, en hoeveel door de CV-installatie.

Bij mij is het van aanvang altijd zo geweest dat de zonneboiler "op zich zelf" staat, en mijn douchewater enkel uit de zonneboiler komt. Ik weet dus exact of de zonneboiler voldoende opgewarmd is of niet. Volgens de verkoper en de Solesta brochures kon een volledig opgewarmde zonneboiler tot 210L warm water produceren... daar kan je zelf een behoorlijke badkuip mee vullen. het aantal keren dat ik na 3min al een frisse douche had, zijn echter niet meer te tellen ! Een bad laten vollopen met warm water is mij NOOIT gelukt, zelfs op een hete zomerdag niet !

Om de zon-arme dagen te overbruggen heb ik uiteraard nog altijd mijn standaard warm-watervoorziening. Ik moest enkel een bolkraan omdraaien om om te schakelen.

Waarom ik dan wel die keuze heb gemaakt ?
Als ik de specificaties van de zonnecollectoren bekijk (vacuumtubes- en NIET gemaakt door Solesta !), heb ik een totaal van 3x1198W (max) op mijn dak liggen... daar kan je al wat water mee opwarmen hoor, ... mocht de rest van het systeem werken, en die warmte ook effectief in het vat krijgen....
(Voor de techneuten: 11,10GJ/jaar opbrengst voor de collectoren en 7.77GJ/jaar opbrengst voor het systeem)
Dus in plaats van te gaan experimenteren, en gevaarlijke situaties te gaan creeren, denk ik er aan om heel hat vat met pomp en schakelaars te vervangen door iets degelijks (groter vat, hogere temperaturen, betere pomp en een echte regelaar)

Als er zijn die de Gouden Tip kennen ???? ik luister graag !
Bijlagen
schema Solesta systeem.JPG
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door deleted »

Dat is dus een kleine boiler met tapspiraal ? Daar zocht ik me een tijdje geleden de pleuris achter.

Maar goed, jouw probleem:
-A- Waarom plaats je je collectoren niet op het zuiden? Zelfs verticaal op de zuidmuur is beter dan momenteel.
-B- Waar staat de boiler ? Lager dan de CV en aftappunten ? Zo ja, zijn er maatregelen genomen om interne thermosyfon-stromen vanuit de boiler tegen te gaan ? (kan moeilijk geloven dat men op de isolatie zou besparen bij zo'n klein vat)
-C- Is het met een tapspiraal wel strikt noodzakelijk om telkens tot 60°C na te warmen ? Ik dacht het niet. Af en toe eens boven 60°C gaan is genoeg bij een tapspiraal.

G
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door Paide »

beste Jan,
ik deel je analyse helemaal. De collectoren zijn prima, echter de boiler en de sturing ervan rammelt.
Je zou wat kunnen hobbien door de bovenste temp sensoren uit het systeem te halen zodat het systeem alleen op de onderste sensoren regelt, maar het blijft behelpen.
Als het je om autonomie gaat zul je inderdaad toe moeten naar een grotere boiler (ik adviseer minimaal 500 liter) en een basis besturing erbij. Die besturingssetjes zijn simpel en effectief. Sensor op de collector, sensor ondering de boiler en een degelijke pomp (meestal een aangepaste cv-pomp, ook voor terugloop).
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door JantjeV8 »

Mijn opmerkingen:

De collectorpomp schakelt pas als temperatuur de 70GgrC bereikt.
Dus alle zonnewarmte in een DeltaT schakeling, wanneer de Delta T hoger is dan T in het vat die mis je. ---> Collector warmt lekker op, 66gr, 67gr, 68gr en hoppa, een wolk voor de zon.... weer niks. Volgende poging.

Het type pompje zegt mij niks, een vloeistofpomp uit de pc-wereld??

3 x 20 heatpipes op 100L moet heeeeel veel warm water opleveren, wel richting zuid en niet in de schaduw natuurlijk. De verhouding heatpipes-boilerinhoud is wonderlijk te noemen.

De nachtelijke afkoeling van je systeem, ik bedenk daar 2 mogelijk oorzaken voor:

1) Je systeem heeft geen tegenstroomklep, de natuurlijk circulatie (warm naar koud) blijft daardoor instant. 's-Nachts stroomt dan het warme boilerwater richting de collector om daar de nacht te verwarmen.
2) Je besturing heeft een zogenaamde vorstbeveiliging. D.w.z. dat bij vorst de pomp blijft draaien. Echter de schakeltemperatuur van de vorstbeveiliging staat veel te hoog ingesteld.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door JantjeV8 »

jandb schreef:Opgelet: de warmtewisselaar die op de tekening te zien is, dient om het sanitaire water op te warmen. In het buffervat zit er water dat naar en van de collectoren gaat (omgekeerd dus zoals bij de meeste andere systemen)
dan is het toch logisch dat je geen fatsoenlijke douche kunt nemen. Je hebt totaal geen benutbare watervoorraad warm. Ik geloof er werkelijk helemaal niks van dat de doorstroom voldoende opgewarmd zou worden met water wat ongeveer 50grC is in het voorraadvat. Gauw omsteken die handel. Heel apart dit.
jandb
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013, 14:38

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door jandb »

ik zal proberen nog wat verduidelijking (uitleg) te geven op de nieuwe posts:

@JantjeV8
betreffende de warmtewisselaar in het vat: deze is wel degelijk goed geproportioneerd hoor... als er warm water in het vat zit, komt er ook warm water uit de douche. Er zitten dus wel degelijk voldoende meters koperleiding in de 6 wisselaars om voldoende warmteoverdracht te hebben.
Probleem is meer om de warmte in het vat te krijgen (slechte pomp en slechte sturing), en te houden (onmogelijk door de slechte isolatie)

zoals eerder uitgelegd, er zit geen Delta-T regeling in, enkel wat temperatuur-geschakelde schakelaars (werken als thermostatische schakelaars, maar dan met een vast schakelpunt)

Pompje is van Laing: http://www.ekwb.com/shop/pumps-and-acce ... -3-25.html

nachtelijke afkoeling omwille van "natuurlijke circulatie": is onmogelijk in een drain-back-systeem, omdat er gewoon geen water in je leidingen naar de collectoren zit 's nachts.

afkoeling omwille van pomp die blijft draaien (wegens fout ingestelde vorstbeveiliging): ook onmogelijk in een drain-back-systeem... er zit nl. geen "vorstbeveiliging" op en de pomp draait dus ook niet.
Het systeem is inherent vorst-beveiligd, omdat er geen water in het systeem zit als de collector niet warm genoeg is (> 70°C) Dit was één van de reden om voor een drain-back systeem te kiezen.

Enige conclusie die over blijft: isolatie is "kwatsch" (slechts 3cm EPP = geëxpandeerd Polypropyleen, 0.039 à 0.045 W/mK, afhankelijk van de gebruikte densiteit van het EPP)


@Paide
idee om sensor bovenaan uit het vat uithalen: ik heb deze sensor overbrugd (elektriciteitskabeltjes over de ingebouwde temperatuur-schakelaars geplaatst, en deze kabeltjes naar buiten het vat geleid, hier staan ze op eigen on/of-schakelaartjes die ik -tijdelijk- manueel kan verzetten), zo kan ik inderdaad een beetje met de sturing spelen, is wel opgelet geblazen bij zeer veel zonne-inval... en je moet er bij blijven ! (enkel doenbaar in het WE, soms ...)
Dat ik een groter vat en aangepaste pomp nodig heb had ik ook al "vermoed"... gaat echter redelijk wat geld kosten om een nooit werkend (maar volledig betaald) systeem op te lappen !


@Gandalf:
plaatsing van de collectoren op het zuiden: het probleem van oververhitting is nu al niet meer controleerbaar, zelfs met de "slechte" oriëntatie en met de schaduw die er tot 12u 's middags opvalt... ik mag er niet aan denken wat voor problemen er zouden rijzen wanneer de collectoren wel ideaal zouden staan...

interne thermosifon-stromen: zoals hierboven uitgelegd, in een drain back-systeem zijn interne thermosifon-stromen niet mogelijk: de leidingen naar de collectoren zijn leeg als de pomp niet draait. enkel de leidingen van de aanvoer en afvoer van sanitair water zijn er nog, en die zijn super geïsoleerd (ikke gedaan, niet Solesta of de installateur) en die lopen naar beneden vanaf het vat (zo'n 1.5m verticaal), dus ook dit zou "binnen de perken" moeten blijven...
Dus: blijft enkel de slechte isolatie nog over ....

is het nodig om altijd tot 60°C op te warmen; dit is een doorstroom-boiler, ik heb dus geen stilstaand sanitair water, enkel wat in de spiraal zit (1.5L ongeveer, dacht ik ooit ergens gelezen te hebben) en dat wordt telkens je de warm-water kraan opendraait gewisseld. dus ook dit is geen punt, en vormt ook geen probleem in het systeem (qua slechte werking)
NB: de na-verwarming gebeurt ook niet in mijn systeem, er is er nl. geen... als de zon niet (voldoende) schijnt heb ik geen warm water (toch niet van mijn zonneboiler). Er is wel back up van warm water afkomstig van mijn CV, hiervoor moet ik echter een kraan manueel verzetten.
NB2: zonneboiler en CV zijn niet op elkaar aangesloten omwille van de grote afstand. (maar dit is weer een andere discussie, die niets wezenlijk met het probleem van de Solesta zonneboiler van doen heeft)


aan allen, bedankt om mee te denken... misschien kom ik er toch ooit nog eens uit...
mochten er nog ideeën of opmerkingen zijn, laat maar komen !
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door JantjeV8 »

Dat drain-back gedoe, ergens is dan nog een voorraadvatje aanwezig waar het medium in terugloopt? Is er (genoeg) circulatie en blijft er geen lucht in de leidingen of collector waardoor de opbrengst waardeloos is.

Een cv-pompje, paar tientjes.
Rol glaswol voor rond het vat, tientje.
Besturing op basis van deltaT, 100euro.
Met 150euro heb je een systeem wat draait als een tierelier.
Ik snap het wel, voor het gevoel klopt het niet, trouwens niet alleen voor het gevoel. Je hebt een waardeloos systeem in de maag gesplitst gekregen. Maar als het gevecht bij de leverancier dood loopt moet je iets.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door pelletpower »

Solestasysteem is niet zo gek. In dit geval te weinig en slechte buffer. Grotere buffer met pomp op pv. Veel zon veel warmte en andersom. Geen verdere sturing nodig, hooguit max temp beveiliging. Hoe simpel wil je het hebben?
Iemand hier op het forum heeft een dergelijke installatie al een aantal jaren naar tevredenheid. Voor mij is dat de ultieme warmwaterbereiding.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door JantjeV8 »

De 'systeemgedachte' is niet zo gek, maar het systeem is nog altijd waardeloos. Niet alleen slechte buffer, maar ook verkeerde temperatuurschakelaars en verkeerde pomp.
Ik heb ook nog even op de Solesta site zitten neuzen, de uitleg is verder netjes en compleet. Misschien nog eens wat vragen stellen.

Hoe krijgt jandb nu met zo min mogelijk moeite en kosten er toch een goed werkend iets van gemaakt.

Van de leverancier hoeft hij niks meer te verwachten, begrijp ik uit het verhaal.
Vat is slecht geïsoleerd, dus ander vat is (waarschijnlijk) kostbaarder dan een rol glaswol.
Solestapomp is waardeloos en kan waarschijnlijk niet eens tegen 90gr water, dus een gebruikt cv-pompje is een goede compromis.
Continupomp op basis van tijd en/of thermostaatschakelaars zoals nu is qua energieverbruik (met een cv pomp) m.i. niet wenselijk, een deltaT is dan logischer. Dan benut je overigens meer warmte, immers al ver voordat de collector de 70gr bereikt pomp je al warmte je boiler in. En de pomp maakt heel wat minder draaiuren.

Installatietechnisch valt zo'n ingreep wel mee, de leidingen en bekabeling ligt er al. Met wat puntstukken, stekkertjes en krimpkousen en een zaterdag prutsen moet dat werken.
Pedrozon
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2018, 21:52

Re: 2 Solesta collectoren op vat van 100 l

Bericht door Pedrozon »

Het is een paar jaar verder, en hierbij mijn ervaringen.

Ik herkende het verhaal van jandb. Prima verhaal! Hier staat ook een Solesta boiler met 25V heatpipes op een schuindak richting zuiden.
Ik heb ook geen exacte waarden voor de T1 en T2 sensoren, maar ze zitten in deze boiler de buurt van de 80C resp. 50C.
Tip: Je kunt het uitslaan van de pomp door T1 op warme dagen voorkomen door het kokend hete water uit de heatpipes onderin de boiler te laten uitkomen. Pas de warm-water inlaat op de boiler daartoe aan en maak een klein gaatje in de slang/pijp boven het boilerwateroppervlak om het leeglopen te bespoedigen. De boiler borrelt en knalt wel flink bij opstarten in volle zon door het inkomende kokende water, maar dat duurt ca. 10 minuten.

De Solesta boiler voldoet eigenlijk wel prima in de 6 koude 'wintermaanden' maar schiet duidelijk tekort in de 6 'zomermaanden' als je heatpipes gebruikt. Hier heb ik dat opgelost door een 2e (gebruikte - en indirect gestookte) boiler van 120 liter 'parallel' te plaatsen aan de Solesta boiler. De twee parallel geschakelde tapspiralen laat ik vervolgens met een pompje (Vortex BWO 155, verbruik= 7 Watt) overdag 'synchroniseren'. De Solesta boiler warmt dan de 2e boiler op en v.v.. En inderdaad: Veel heter dan 50 C worden de boilers niet, maar dan heb je wel 120+100=220 liter water van 50-55C. Maar op een stralende dag slaat om 14:00 uur al de pomp uit! Verdorie, het kan dus nog beter. Maar met die 220 liter kun je een dag of 2 vooruit en het doucht echt prima zonder naverwarming.

Het idee achter deze opzet is dat je de 2e boiler in de winter afkoppelt (met 2 kogelkranen) en dan alleen draait op de Solesta boiler. Dus niet teveel aan de Solesta sleutelen want voor lage temperaturen en weinig zon is 'ie OK.

Waarschijnlijk ga ik nog een stap verder door het stilstaande (technische) water in de 2e boiler te verwarmen met het uitgaande water van de heatpipes via een platenwarmtewisselaar (ook al 2e-hands). Dan gaat de Vortex-pomp uit het tapspiralen circuit en wordt dan gebruikt om het technische water via de wisselaar te verwarmen en dan kun je naar 85-90C gaan als de zon maar schijnt. Het afgekoelde water uit de wisselaar stroomt gewoon de Solesta boiler in, die dan maar heel langzaam opwarmt. Ook in deze variant laat je de Solesta boiler helemaal intact en kun je de 2e boiler in de wintermaanden gemakkelijk afkoppelen. De hele operatie heeft me ongeveer €400 euro aan materialen gekost en wat uren knutselen en puzzelen.

Hopelijk geeft dit anderen wat inspiratie!
Plaats reactie