Slaapkamer koelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Slaapkamer koelen

Bericht door Dutch John »

Hallo,

Is misschien nog wat vroeg, maar ik wil deze zomer een koelunit aanbrengen in de slaapkamer. Geen airco. Zit te denken aan een "luchtgordijn" (juiste benaming?) uit een winkel. Deze warmtewisselaar voorzien van grondwater uit eigen bron. Zeg maar maximaal 2 kuub per uur met een temperatuur van 12 graden.

De slaapkamer is momenteel nog 140 kuub (kwam zo uit, voormalige hooizolder). Deze lucht 's avonds in een paar uur tijd 5 tot 8 graden terugkoelen naar 25 graden. Lukt dat eigenlijk met zo'n luchtgordijn? Of zal ik capaciteit tekort komen? Heb nog niets gekocht, maar ik weet dat een dumphandel in de buurt zulke dingen heeft liggen. Heb echter nog geen notie van afmetingen/capaciteiten.

Groet,
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je moet even weten wat het vermogen van zo`n luchtgordijn is en bij wat voor temperaturen.
Aan de hand daarvan kun je herleiden wat je aan koeling kunt verwachten.
Aan koelvermogen heb je minder nodig dan aan verwarmingsvermogen, als je 70 watt/m3 verwarming nodig hebt in de winter volstaat 30 a 40watt/m3 in de zomer veelal.

Bij toepassen moet je kijken of je er een condensafvoer kunt in bouwen.

Als je s`avonds wilt terugkoelen naar 25 graden heb je alleen al aan ventileren al een koelend vermogen en heb je aan minder waarschijnlijk al voldoende.

Exacte waardes dienen wel verder berekend te worden alleen al omdat het condenseren gepaard gaat met voelbaar koelverlies.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Ps. met 2m3 water op een regime van 12/18 heb je een koelvermogen van 14 kw. Een beetje zonde van het vele verpompte water, dit kan een stuk minder.
Kies je voor 12/15 heb je nog 7 kw koelvermogen.

Het wordt een beetje spelen met de mogelijkheden als je wat gevonden hebt wat in de buurt komt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Dankje Chathanky,

Ik zal eens gaan kijken wat voor vermogens beschikbaar zijn. Die condensafvoer is een goeie; misschien moet het gordijn daardoor wel op z'n kant of op kop geplaatst worden. De pomp kan maximaal 3 kuub leveren; die kunnen we makkelijk smoren. Minder water scheelt in de herrie en in het stroomverbruik.

Bedoel je met een regime van 12/18 dat het water er met 12 graden ingaat en met 18 uitkomt?

Groet,
John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Hallo,

Gelijk werk van gemaakt. Op de dump liggen mooie binnenunits van oude airco's. Staat echter geen vermogen op. De verdamper die erin zit meet ca. 70 x 30 cm. Verder een driestanden ventilator en een lekbak voor condens afvoer. Leuke dingen, maar ik denk te klein om 140 kuub terug te koelen.

Groet,
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Die 12/18 is inderdaad de intrede en uittrede temperatuur van het water.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dutch John schreef: Gelijk werk van gemaakt. Op de dump liggen mooie binnenunits van oude airco's. Staat echter geen vermogen op. De verdamper die erin zit meet ca. 70 x 30 cm. Verder een driestanden ventilator en een lekbak voor condens afvoer. Leuke dingen, maar ik denk te klein om 140 kuub terug te koelen.
Erg interessant onderwerp, ben ik ook altijd nog eens van plan, maar kom ik wegens tijdgebrek niet aan toe.

Ik weet niet of die binnenunit "waterzijdig" de goede eigenschappen heeft, is immers ontworpen voor het verdampen van koelmiddel. Als je er water doorheen stuurt, zal het wel een kruisstroomwisselaar worden. Maar aan de andere kant: de beperkende factor voor de overdracht zit toch aan de luchtkant, dus volgens mij gaat dat wel goed.

Over het vermogen zou ik mij niet teveel zorgen maken. 70 x 30 cm is best een flink ding, er zal echt wel koude lucht uitkomen, wat sowieso een beter resultaat zal geven dan niks doen.

Een nadeel lijkt mij dat het apparaat herrie zal maken. In jouw geval zou plafondkoeling (dakkoeling) ideaal werken: een groot, koel oppervlak. Niet te koel, want dan gaat het regenen.
John
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

John Doh schreef: Niet te koel, want dan gaat het regenen.
Klopt, dat is ook de reden dat ik mijn ferrocement bouwsels in de zomer af en toe moet verwarmen.
Koel in de zomer maar als de luchtvochtigheid buiten hoog is incl. een hoge buitentemperatuur dan moet ik af en toe de boel opstoken om "regen" te voorkomen.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

frans schreef:
John Doh schreef: Niet te koel, want dan gaat het regenen.
Klopt, dat is ook de reden dat ik mijn ferrocement bouwsels in de zomer af en toe moet verwarmen.
Koel in de zomer maar als de luchtvochtigheid buiten hoog is incl. een hoge buitentemperatuur dan moet ik af en toe de boel opstoken om "regen" te voorkomen.
Frans, dat condenseren veroorzaakt natuurlijk wel een enorme warmteoverdracht die op zichzelf eigenlijk erg wenselijk is! Die warme, vochtige lucht vertegenwoordigt ook zonne-energie!
Jij ervaart het effect van een flink grote warmtebuffer. Wanneer het warm is buiten moet je zoveel mogelijk warmte in de aarde rondom je ferrocement bouwsels zien te stockeren.

Prachtig: terwijl iedereen druk bezig is met warmte afvoeren, kun jij al deze warmte benutten...

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

frans schreef:
John Doh schreef: Niet te koel, want dan gaat het regenen.
Klopt, dat is ook de reden dat ik mijn ferrocement bouwsels in de zomer af en toe moet verwarmen.
Koel in de zomer maar als de luchtvochtigheid buiten hoog is incl. een hoge buitentemperatuur dan moet ik af en toe de boel opstoken om "regen" te voorkomen.
Luchtkoeling geeft het voordeel dat er onvochtigd wordt, dit kost extra vermogen waar je niks van voelt maar is wel nodig.
Beter is om te werken met recirculatie waardoor niet het volle buitenaandeel ontvochtigd hoeft te worden.
200 m3 lucht naar binnen halen waar je maar 50 m3 nodig hebt is onnodige verspilling van koeling die enkel verbruikt wordt om te ontvochtigen.

Voor plafondkoeling dien je rekening te houden dat je een groot oppervlak hebt die je minder sterk hoeft te koelen voor het zelfde resultaat waardoor je onder het condens punt blijft.
Bij extreme warmte voelt een paar graden minder al behagelijk aan, zou je strak 21 graden willen hebben met een zomerse periode van 30 graden overdags dan is het ook niet lekker als je naar buiten gaat.

Rekening dien je ook te houden dat 25 graden 60% aangenamer voelt dan 23 graden 90 %, bij het laatste kan je natuurlijke koeling (transpiratie) ook minder goed verdampen zodat dit een stuk benauwder aanvoelt. De extra koeling die je aanmaakt heeft zo geen meerwaarde aan je gevoelsbeleving.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

John Doh schreef: Over het vermogen zou ik mij niet teveel zorgen maken. 70 x 30 cm is best een flink ding, er zal echt wel koude lucht uitkomen, wat sowieso een beter resultaat zal geven dan niks doen.

Een nadeel lijkt mij dat het apparaat herrie zal maken. In jouw geval zou plafondkoeling (dakkoeling) ideaal werken: een groot, koel oppervlak. Niet te koel, want dan gaat het regenen.
Hallo John,

Ik vind die 70 x 30 aan de kleine kant gezien de grote ruimte die gekoeld moet worden. Ik neem aan dat de unit als echte airco meer capaciteit heeft, dan als wisselaar met grondwaterdoorloop. Bovendien vind ik ze aan de prijs (200 euro), dus eerst wat meer onderzoek doen, voordat we een verkeerde aankoop doen.

Het is de bedoeling om voor het slapen gaan te koelen, dus veel last van de herrie zullen we niet hebben. Hoe ziet plafondkoeling eruit? Soort vloerverwarming, maar dan andersom?

Groet,
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dutch John schreef:Hoe ziet plafondkoeling eruit? Soort vloerverwarming, maar dan andersom?
Inderdaad. Er zijn verschillende varianten van, meestal bedoeld voor systeemplafonds.

Echter het systeem waar ik een oogje op heb, maakt gebruik van matten van dunne polypropyleen buisjes. Die kunnen in dunne laagjes pleisterwerk verwerkt worden (3 à 4 mm of zo). Ook daar zijn weer verschillende fabrikanten van, bij polytherm http://www.polytherm.de/ noemen ze het spul polymat: http://www.polytherm.de/polymat_hk/hk_mat_polymat.php
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

chathanky schreef:Luchtkoeling geeft het voordeel dat er onvochtigd wordt, dit kost extra vermogen waar je niks van voelt maar is wel nodig.
Beter is om te werken met recirculatie waardoor niet het volle buitenaandeel ontvochtigd hoeft te worden.
200 m3 lucht naar binnen halen waar je maar 50 m3 nodig hebt is onnodige verspilling van koeling die enkel verbruikt wordt om te ontvochtigen.
Werken met een binnenunit is volgens mij de ultime recirculatie, want er wordt dan helemaal geen lucht van buiten gehaald. Althans niet door de unit zelf. Natuurlijk zul je altijd wel wat moeten ventileren, maar dat kan dan tot een klein beetje in de nachtelijke uren beperkt blijven.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dutch John schreef:
Hallo John,

Ik vind die 70 x 30 aan de kleine kant gezien de grote ruimte die gekoeld moet worden. Ik neem aan dat de unit als echte airco meer capaciteit heeft, dan als wisselaar met grondwaterdoorloop. Bovendien vind ik ze aan de prijs (200 euro), dus eerst wat meer onderzoek doen, voordat we een verkeerde aankoop doen.
John, nooit verkeerd om een aankoop eerst uitgebreid te overwegen.

Ik heb toch het gevoel dat je met één unit van 70 x 30 cm snel in de kilowatten schiet, mits het temperatuurverschil groot genoeg is. En dat zal het zijn, want anders heb jij de behoefte tot koeling niet. Ik vermoed dat het op jouw zolder snel richting de 30°C zal gaan. Mits jij voldoende koelvermogen beschikbaar hebt (en dat heb je met grondwater van 10°C) gaat dat ding koelen als een raket, temeer daar je beneden het douwpunt zult komen. Condensatie levert een ontzettend efficiënte vorm van energie-overdracht.

Ik vind dan € 200 voor een afdankertje wel hoog aan de prijs, maar daar staat tegenover dat je dan wellicht ook in één keer klaar bent, uitgaande van het idee dat het ding nog redelijk toont. Wel een punt van zorg is, of het apparaat wel redelijk geconstrueerd is om met water te worden doorstroomd. Dat weet ik niet precies. Ik heb zo'n vermoeden dat het buisje voor de vloeistoffase nogal aan de dunne kant kan zijn. Je moet dan even uitrekenen hoeveel water daar nog met fatsoen overheen te pompen is. Bij koper mag je voor continu-bedrijf eigenlijk niet boven de 0,5 à 0,7 m/s komen, anders vallen er gaten (snelheidscorrosie).
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je moet zo ventileren zoals je dit normaal ook doet.
Nog een risico van 100% buitenlucht koelen is dat je inblaasvochtigheid ook tegen de 100% aan loopt, je neemt een aardig aandeel vocht mee je ruimte in. naar mate de inblaastemperatuur de ruimtetemperatuur benadert zal ook de ruimte te vochtig worden en klam gaan aanvoelen.

Met recirculatie heb je van dit probleem geen last. een te lage temperatuur van de wisselaar kan de lucht wel uitdrogen wat zich kan uiten tot droge ogen en problemen met de luchtwegen.
Met dit laatste heb je niet van doen omdat het koelwater niet erg laag is.

Voor de buitenaanvoer heeft de hoge wisselaartemperatuur wel gevolgen voor je vochthuishouding, dit heeft te maken met de hoeveelheid lucht die nodig is om je ruimte te koelen. (eerder aangegeven als de inblaastemperatuur de ruimtetemperatuur benadert)

Al met al Voor een goed en behagelijk resultaat zijn er meerdere dingen die je in de gaten moet houden.
Vaak wordt er een airco geplaatst op de wijze draaien met dat ding.
Achteraf hoor je aan de klachten of het goed was of niet.

Je kunt overwegen als dat gaat om de unit zo op te stellen dat deze een deel buitenlucht mee trekt door bv de aanzuigende werking van ventilatielucht.
Plaats reactie