Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zuinig

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zuinig

Bericht door jobplas »

Vanaf komende vrijdag zijn mijn vrouw en ik de trotse eigenaren van een ruime woonboerderij met 2 schuren in het noordelijke westerkwartier!

De boerderij heeft een grond oppervlak van grofweg 112m2, daarboven een schuin toelopende slaapverdieping met daarboven een kleine vliering.
Zoals gebruikelijk voor woningen uit 1939 is het oorspronkelijke woongedeelte opgebouwd uit steens muren en de oude "deel" half steens.
Momenteel is er alleen wat dakisolatie aanwezig. De woonkamer en keuken worden verwarmd door 2 gas gevel kachels (vermoedelijk minstens 20 jaar oud).
Verder zijn er geen kamers verwarmd in de boerderij.

Wellicht geven de volgende 2 afbeeldingen een betere indruk.
Bijlagen
Overzicht begaande grond.JPG
Luchtfoto boerderij
Luchtfoto boerderij
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door jobplas »

De boerderij staat in kleiige veengrond. Dit betekend dat de woning normaal gesproken zakt.
Dat is ook het geval, echter de kleine kelder onder de woning zakt niet mee, hierdoor is er een knik in de woning ontstaan.

Op de volgende 2 foto's is dit goed te zien.
Voordat wij verhuizen naar de boerderij willen wij deze zijgevel verwijderen, nieuwe fundering aanbrengen en opnieuw opmetselen.
Tegelijkertijd wil ik deze zijgevel beter isoleren, dmv een voorzetwand (gips) en 9cm steenwol of een kalkzandsteen spouwmuur.

Stap 2 in de verbouwing is het verwijderen van de houten vloeren in de keuken en woonkamer om deze te vervangen voor "lichtgewicht" isolerend schuimbeton.
Onderdeel hiervan is ook het aanleggen van een Lage Temperatuur Verwarmingssysteem op basis van vloerverwarming op het schuimbeton.
Stap 3 is het impregneren en isoleren van de buitenwanden in de woonkamer en keuken (opnieuw gips met steenwol).

Later meer over stap 2 en 3, ideeën, tips, suggesties zijn van harte welkom.
Bijlagen
Photo 2 klein.JPG
Photo 1 klein.JPG
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Pieke »

Proficiat met je nieuwe aanwinst. Ziet er prachtig uit!!Ik zal eerlijk zijn: Tips of advies heb ik niet, omdat ik er gewoon geen kaas van heb gegeten, maar ik hoop binnenkort aan een soortgelijk project te beginnen, dus ik hoop van harte dat dit een stormloop-topic wordt.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Paul Joosten »

Daar sluit ik me graag bij aan. Wat een mogelijkheden met zoveel ruimte (ook er omheen zag ik) maar ook wat een werk zul je er aan hebben. Ben zelf vorig jaar aan een flinke verbouwing begonnen van een pand uit 1905 op Zuidwending in de Veenkoloniën. Wellicht kunnen we wat van elkaar opsteken!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door jobplas »

Pieke schreef:Proficiat met je nieuwe aanwinst. Ziet er prachtig uit!!Ik zal eerlijk zijn: Tips of advies heb ik niet, omdat ik er gewoon geen kaas van heb gegeten, maar ik hoop binnenkort aan een soortgelijk project te beginnen, dus ik hoop van harte dat dit een stormloop-topic wordt.
Bedankt Pieke! Leuk dat je ook zoiets wil starten, woon je toevallig ook in het Noorden?
Paul Joosten schreef:Daar sluit ik me graag bij aan. Wat een mogelijkheden met zoveel ruimte (ook er omheen zag ik) maar ook wat een werk zul je er aan hebben. Ben zelf vorig jaar aan een flinke verbouwing begonnen van een pand uit 1905 op Zuidwending in de Veenkoloniën. Wellicht kunnen we wat van elkaar opsteken!
Bedankt Paul, zeker veel mogelijkheden, dat maakt het maken van keuzes ook iets moeilijker. Jouw pand is nog een stuk ouder als die van mij, maar qua isolatiewaarde zal het niet veel schelen, heb jij ook een topic opgestart of wat plaatjes? Lijkt me zeker goed om elkaar wat op de hoogte te houden.

De woning heeft trouwens een gasmeter uit het jaar nul, bovendien heeft deze inmiddels bijna 99999 kuub geregistreerd. Moeten die dingen eigenlijk niet gecallibreerd worden? Of kan ik gewoon (kosteloos) een nieuwe meter aanvragen?

Edit: De vorige bewoners betaalden maandelijks een slordige 300 euro aan gas en licht....
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Paul Joosten »

jobplas schreef:Bedankt Paul, zeker veel mogelijkheden, dat maakt het maken van keuzes ook iets moeilijker. Jouw pand is nog een stuk ouder als die van mij, maar qua isolatiewaarde zal het niet veel schelen, heb jij ook een topic opgestart of wat plaatjes? Lijkt me zeker goed om elkaar wat op de hoogte te houden.

De woning heeft trouwens een gasmeter uit het jaar nul, bovendien heeft deze inmiddels bijna 99999 kuub geregistreerd. Moeten die dingen eigenlijk niet gecallibreerd worden? Of kan ik gewoon (kosteloos) een nieuwe meter aanvragen?

Edit: De vorige bewoners betaalden maandelijks een slordige 300 euro aan gas en licht....
Specifieke topics heb ik nog niet gestart, alleen een algemeen voorstelverhaal. Dat komt nog wel goed hoor, zodra ik aan voor dit forum relevante zaken toe kom. Voorlopig heb ik mijn handen vrij letterlijk vol met het bouwen van een toiletruimte boven, het plaatsen van een grillkota in de tuin en de voorbereidingen voor het laten plaatsen van een serre. In mijn profiel vind je een link naar een site waarop ik diverse energiemaatregelen in/om mijn huis laat zien. De 24 zonnepanelen achter de schuur werken nu een half jaar en daarmee is mijn voorschot gehalveerd van bijna €200 naar nog geen €90 per maand. Ik heb al een grote verbouwing in de huiskamer en keuken achter de rug. De door het daar aanleggen van vloerverwarming als hoofdverwarming vrijgekomen radiatoren heb ik getransplanteerd naar de bovenverdieping waar helemaal geen (werkende) verwarmingsmogelijkheden waren. Alleen het plafond ligt nog grotendeels open en wil ik boven het keukengedeelte een stuk verlagen. Mijn gasverbruik is daardoor (hopelijk eenmalig) wel een stookseizoen lang zeer aanzienlijk geweest maar dat was bijna onvermijdelijk met een paar koukleumen (vrouw en zoon van bijna 17) in huis. We hebben wat eerste stapjes gezet in de tuin. Het perceel is maar 1450 m2 dus in vergelijking met jouw boerderij tamelijk klein. Toch gaat ook daar best wel wat tijd in zitten. Eens zien of die investering in tijd voldoende rendeert in de vorm van plezier en misschien wat lekker fruit en groente.

Wat nog in de planning staat is het aansluiten van een houtgestookt fornuis via een buffervat op de CV met bijbehorende besturing. Dat heeft nu geen topprioriteit maar wil ik toch wel voordat het nieuwe stookseizoen begint operationeel hebben. Daar heb ik best wel vragen over waar ik in een eigen topic antwoorden op hoop te zullen vinden. Ook zit ik nog met vloerisolatie met idem prio. Vervolgens wil ik de schuur aanpakken maar dat wordt wel volgend jaar vrees ik. Ik doe namelijk zoveel mogelijk zelf, gewoon omdat het kan en ik dat erg leuk vind zolang het niet op al te hard werken gaat lijken. De schuur (10x10m met verdieping) heeft asbest golfplaten en asfaltpapier op het dak, mogelijk wordt dat een 'groen' sedum dak (hik nog tegen de kosten aan van kant en klaar, misschien heeft iemand ervaring met sedum zelf zaaien/kweken?) en ik wil iets met het regenwater van het dak op het huis gaan doen voor toilet en wasmachine en natuurlijk de tuin. Dan is er ook nog 'gewoon' onderhoud aan het huis. De voegen in de buitengevels moeten eigenlijk vernieuwd worden en de dakgoten hebben ook hun beste tijd wel gehad. Gelukkig is het dak zelf in prima staat van onderhoud.

Achter op de schuur komt een flinke dakkapel waar ik een hobbykamer van zo'n 20 m2 wil maken (ik ben gelicenseerd radiozendamateur maar momenteel nog niet erg radio-actief :wink: ). De schuur is volledig onverwarmd en tocht flink dus daar moet ook nog wel wat aangepast worden. Bij de huiskamerverbouwing is een houtkachel vrijgekomen die ik in de hobbykamer wil hergebruiken. Vorstvrij houden van die kamer zal waarschijnlijk elektrisch gaan gebeuren.

Lang verhaal zo in jouw topic maar dan weet je tenminste welke vragen we mogelijk gezamenlijk op te lossen hebben.

Gasmeter: heb je al gekeken of je capaciteit niet te groot is? De energiemaatschappijen zijn op aandringen van diverse consumentenorganisaties schoorvoetend akkoord gegaan met kosteloze vervanging in dergelijke gevallen. Ook het plaatsen van een 'slimme' meter is gratis wanneer je aan de beurt bent. Je zou eens aan je netbeheerder kunnen vragen wat er mogelijk is.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Pigion »

T.a.v. toekomstig gasverbruik zou ik niet te optimisch zijn, tenzij je drastisch en zeer goed gaat isoleren. Met in gedachte de slechte voegen en zichtbare scheuren, zou misschien wel gaan voor een isoleren buitenom + nieuw buitenspouwblad. Alternatief styrofoor + gewapende pleister.
Wij bewonen een aardige stulp van 750 M3 uit 1976 en een historisch gasverbruik van 5000 - 6000 m3. Inmiddels is dat omlaaggebracht naar 1500, echter bovenverdiepng niet meer verwarmd.

Pigion
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door jobplas »

@Paul, zo toe maar interessant project hoor! Hoe duurt het voor je de kosten van de zonnepanelen er uit hebt?
Zo'n houtfornuis hebben wij in Oostenrijk ook gezien, prachtig systeem! Maar ik denk niet dat ik dat mijn vrouw aan kan doen. Zelf zit ik aan een houtvergasser te denken.
Pigion schreef:T.a.v. toekomstig gasverbruik zou ik niet te optimisch zijn, tenzij je drastisch en zeer goed gaat isoleren. Met in gedachte de slechte voegen en zichtbare scheuren, zou misschien wel gaan voor een isoleren buitenom + nieuw buitenspouwblad. Alternatief styrofoor + gewapende pleister.
Wij bewonen een aardige stulp van 750 M3 uit 1976 en een historisch gasverbruik van 5000 - 6000 m3. Inmiddels is dat omlaaggebracht naar 1500, echter bovenverdiepng niet meer verwarmd.

Pigion
Bedankt voor de waarschuwing, Pigion! Het plan is inderdaad om drastisch en goed te gaan isoleren: 50-60cm Schuimbeton vloer, voorzetwanden van gips met 9cm steenwol, dat zou moeten schelen toch? De scheuren in de zijgevel zullen verholpen worden, omdat we de complete zijgevel gaan vervangen. Buitenom isoleren lijkt inderdaad ook slim, maar dat doet wel enorm afbreuk aan het aangezicht van de woning. Naast het isoleren wil ik voor het grootste deel verwarmen met een houtvergasser icm buffervat. Op die manier hoop ik in de toekomst nauwelijks tot geen gas nodig te hebben.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Paul Joosten »

jobplas schreef:@Paul, zo toe maar interessant project hoor! Hoe duurt het voor je de kosten van de zonnepanelen er uit hebt?
Zo'n houtfornuis hebben wij in Oostenrijk ook gezien, prachtig systeem! Maar ik denk niet dat ik dat mijn vrouw aan kan doen. Zelf zit ik aan een houtvergasser te denken.
We zijn er zelf ook erg content mee Job, waarbij het proces al erg leuk is om te doen maar het steeds verder vorderen van het resultaat natuurlijk minstens zo veel plezier oplevert. Ik durf geen uitspraak te doen over de terugverdientijd van de panelen. Volgens opgave van het project (collectieve inkoop via VEH) mogen we uitgaan van ergens tussen de 8 tot 12 jaar afhankelijk van allerlei factoren in de toekomst zoals de ontwikkeling van de energieprijs en de rentestand. Ik heb sinds medio november ondanks het belabberde voorjaar al bijna 2000 KWh gerealiseerd waardoor de voorgespiegelde 5000 KWh op jaarbasis realistisch lijkt. Ik maak me er niet druk om. De financiering is meegelift met de hypotheek en de overwaarde van het vorig huis en 'merken' we dus niet zo. De lagere voorschotnota is wel een maandelijks terugkerend genot. :wink:
Het houtgestookte fornuis was een wens van mijn vrouw en toen we er een vonden die ook warmte aan de CV kon leveren was die optie snel gekozen. Hout is veel voordeliger (zo niet gratis) aan te komen dan gas en ook daarmee gaat de rekening dus naar beneden. Uiteindelijk hoop ik zelfs op nul uit te komen. Ik verwacht wat minder elektriciteit te verbruiken dan ik zelf opwek en ik hoop dat de terugleververgoeding tenminste een groot deel van het restant gasverbruik zal kunnen compenseren. De toekomst zal het leren!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Kofi
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 08:20

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Kofi »

Lees even :D de bijdragen van Gandalf over de problemen van isoleren binnenin.
Kort gezegd de buitenmuur wordt koud en ventileert niet meer en wordt dus vochtig. Een vochtig muur verliest zijn isolatievermogen. Alle houtwerk dat hierin steunt gaat rotten.
De aansluitingen van de binnen muren op de buitenmuur vormen een koudebrug. Hierop slaat het binnen vocht neer dus schimmelvorming en hout wat erop rust gaat rotten.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Pieke »

Kofi schreef:Lees even :D de bijdragen van Gandalf over de problemen van isoleren binnenin.
Hahahaha...da's idd een goeie.
Geregistreerd: 17 Jun 2010, 11:29
Berichten: 3063
Veel leesplezier, wél uiterst waardevolle bijdragen.

@Job, ik woon hélemaal aan de andere kant van het land.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Broekhoest »

Veel succes met je project, Job.

Ik denk binnen 25 km afstand van je te wonen....ga het op de voet volgen.....en wie weet kan ik je nog eens ergens mee helpen tzt...

groet, Harold.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door Pieke »

Broekhoest schreef:
ga het op de voet volgen.....en wie weet kan ik je nog eens ergens mee helpen tzt...
Ik ook!! Ik heb een tante wonen in Friesland, waar mijn ma met enige regelmaat op bezoek gaat.Dan speel ik voor taxi en dan kom ik een dagje bij je de handen uit de mouw steken.

Wie biedt zich nog meer aan? We zetten de Euro buitenspel en ruilen in diensten of goederen.Mijn aanbod is overgens belangeloos, ik ben wel een klusser geen bouwer.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door deleted »

Jobplas,

Fameus project !

Mijn kwalijke reputatie gaat me al vooraf, lees(vrees?) ik.

Ik had er blijkbaar 3000 berichten voor nodig, maar Kofi zet het hier wel eventjes in 4 simpele zinnen uiteen.
Ze zijn alle vier wel een paar herlezingen waard.

G
G.E.U.P.
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jul 2010, 22:34
Locatie: Niebert

Re: Boerderij renovatie, van energie slurpen naar energie zu

Bericht door G.E.U.P. »

Hallo

Als je bij je netwerkbeheerder aan geeft dat je zonnepanelen gaat plaatsen krijg je gratis nieuwe stroom en gas meters, maar vraag zonder zonnepanelen om nieuwe meters dan zijn daar kosten aan verbonden want dan wordt dat gezien als dat je versneld de slimme meter wilt hebben en dat kost geld(heel nederland krijgt de komende jaren slimme meters) En schuim beton heeft een maximale dikte die ze in een keer kunnen aanbrengen ongeveer 50 cm per keer. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Face your fears living your dreams
Plaats reactie