Huis verwarmen met zonneboiler??

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door pelletpower »

Zo, dat is een positief verhaal. Zonder veel te zoeken, wat heb je aan collector en buffer?
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JW te R »

Als je hout-CV ketel brandt wil je het vuurtje zo efficient mogelijk stoken en moet je de warmte kwijt kunnen, ook als die groter is dan de warmtevraag. Daarvoor heb je een buffer nodig, daar is vrijwel iedereen hier het over eens.
Voor een zonnecollector geldt dat nog sterker. Je hebt in dat geval nog minder invloed op het warmte-aanbod dan bij een houtkachel.
Bij een kachel heb je immers de keus hem wel of niet aan te steken.

Zie het maar als een accu. Hoe groter de accu des te meer energie kun je opslaan.

Of begrijp ik de vraag nu helemaal verkeerd?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door pelletpower »

Je hebt 45 heatpipes als ik me niet vergis. Hoe groot is je buffer?
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JW te R »

Ik heb 65 heatpipes (ongeveer 5,5 kW piekvermogen), en een 1600l buffertank.
Graag had ik iets meer heatpipes gehad en een veel grotere tank, maar dat paste niet.
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

ORe: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Martin »

Las e.e.a. over de grootte van buffertanks.
Kijk eens op: www. Heizungsfinder.de
En: http://www.agritec-solar.eu
En:http://de.rotex-heating.com
Laatste twee zijn van huis uit kunststof GFK- bedrijven en maken diverse afm. Kunsststof vaten.
Zijn voor z.g. open systemen = drukloos.
Geen ingewikkelde ontluchting, anti-vries vloeistof, ontluchters en expansievaten, e.d.
Heb uitgebreid contact met enkele gehad en infoavonden bezocht.
Hebben pittige prijzen doch erg eenvoudige en storingsongevoelige systemen.
Bijna onbeperkte levensduur en nagenoeg toezichtloos.
Was me te duur; niet waar:kostte me teveel geld.
Ben erg nieuwgierig hoe e.e.a. Verloopt; misschien kan ik je ervaring opvolgen!
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JW te R »

Ik kan uit die links nog geen info over buffergrootte halen. Ligt dat aan mij?
Die sites zijn nogal algemeen: collectors, buffers en zelfs warmtepompen.

Voor drukloze systemen loop ik sowieso niet warm. Daarbij heb je altijd extra warmtewisselaars en pompen nodig, en dat levert automatisch energieverlies op.
Ik weet dat ik daarmee tegen de hier heersende mening inga, maar gun ieder zijn overtuiging.

Eenvoud van ontwerp is inderdaad belangrijk. Daaruit volgt vanzelf bedieningsgemak en ongevoeligheid voor storing.
Ook belangrijk: goede scheiding van warm en koud (stratificatie, wordt hier in de Wiki uitgelegd). Maar dat heb in dit draadje al eerder aangestipt.

En inderdaad, de investering was pittig, maar dat geldt ook voor de besparing.
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Martin »

Voor zover ik heb gezien zijn de diverse warmtewisselaars ingebouwd in de buffervaten.
Externe wisselaars zijn niet nodig.
Wat mengen van diverse "warmtelagen" betreft:
Intern in de vaten wordt de warmtestroom dusdanig geleid dat menging minimaal is.
Als je e.e.a. bestudeert kom ik tot deze conclusie.
Ook op een info-avond is dit uitgelegd.
Een pomp heb je voor zowel open als gesloten systemen nodig.
Bij een open systeem loopt de pomp op vol toerental tot systeem weer gevuld is en
loopt dan op een lager toerental.
Voor vullen van systeem is extra vermogen nodig en nadien werkt de zwaartkracht mee!
zie voor buffervaten: http://de.rotex-heating.com/produkte/so ... icher.html
en: http://www.agritec-solar.eu/Multifunkti ... ndard.html
en: http://www.solarbayer.de/Schichtleitspeicher-SPS.html
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Pigion »

Ook voor een gewone rekenaar is het moeilijk waar te maken dat zo'n investering een pay-back tijd heeft van 10 jaar.
Laat ik het eens proberen het op een rijtje te zetten:

- Aankoop tank 5000 - 10000 l E 2.000
- Laten maken RVS spiralen E 3.000
- Inbouwen spiralen en vergroten tank tot 6 m hoogte E 3.000
- Isoleren E 2.000
- Bouwkundige aanpassin garage E 2.000
- Aankoop colectoren (40 M2) E 5.000
- FRIWA E 1.500
- Installatie E 2.500
- PLC + software + instalatie E 2.000

Totaal E23.000

Als ik geen renteverlies reken, moet ik ruim E 2000,- per jaar besparen met zonnecollectoren en opslag. Dat zieik nog niet gebeuren.

Pigion
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Sandman79 »

aankoop tank 10.000 : 2000 euro ok
rvs spiralen zelf maken: 100 euro per stuk. hoeveel heb je er nodig?
inbouwen spiralen zelfdoen. wat lasmeteriaal ofzo. verhogen tot 6 meter? Weetniet of dat persé nodig is.
isoleren: 1000-2000 euro.
Graven gat voor ton in tuin : 100-200 euro.
FRIWA??? geen idee wat dat is.
Installatie. Geen idee, als je eerst gat hebt /plek hebt waar ton moet komen, zetten ze hem er meestal wel i bij het leveren, maar ok, 300 ipv 2500
Software/ regeling: bv deltasol Mx a 450 euro

totaal: een 5100 euro. Toch een iets ander bedrag als 23000 euro, al geef ik toe dat het nog hier en daar kan oplopen.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Sandman79 »

ow, idd nog de collectoren vergeten, a 5000 euro.
(4000 als je uitkijkt)
soit, in mijn geval nog iets te duur, ik heb nu een 60 heatpipes , een boiler van 500 liter, en ben bezig met een buffer van 2200 liter. als die af is met 3 RVS warmtewisselaars en isolatie, kost die buffer me rond de 500 euro bv...
Martin
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:02

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Martin »

Heb uitgebreid contact gehad met Agritec Solar.
Ik wil je dit wel in een persoonlijk bericht sturen; interesse?
Men heeft mij een bedrag van max. € 10.000.- genoemd in dec. '13.
Warmtewisselaars geintegreerd in buffervat.
Dus niks geen maken van wisselaars e.d.
E.e.a. kon ik financieel niet rond krijgen en dus gecancelled.
Laat me weten.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door JW te R »

Interessant berichtje zojuist in het 8 uur journaal: Gasunie meldt afgelopen maand 33% meer gas te hebben getransporteerd dan normaal. :shock:
Ik doe daar niet aan mee. Bij mij staat de CV al meer dan een maand uit. Dat beetje zon dat er is houdt het huis makkelijk warm.
Voor warm tapwater moest ik wel een paar keer mijn houtkacheltje aansteken.

@Pigion:
E23000 is aan de pittige kant. Dat kan goedkoper. Kijk ook even naar de dimensies: je hebt om 1400 m3 gas te kunnen vervangen lang geen 40 m2 collectoren nodig. 10 m2 is zat. Ik vervang ca 1200 m3 gasverbruik met mijn combinatie (65 heatpipes = 6 m2 collectoroppervlak en 1600 liter buffer).
Hetzelfde collectoroppervlak zou met een grotere buffer nog meer gas moeten kunnen besparen.
Hoe die conversie van aantal heatpipes naar m2 collectoroppervlak gaat snap ik ook niet precies, maar dat waren de getallen volgens Agentschap punt nl
Laatst gewijzigd door JW te R op 24 mei 2013, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Sandman79 »

er zit ook lucht tussen heatpipes, daarmee dat het nettooppervlakte veel kleiner is dan het bruto ;). hier hetzelfde hoor.
Aboonzaaijer
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2014, 17:24

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Aboonzaaijer »

Beste jw,

Graag zou ik op je aanbod van vorig jaar in willen gaan. Als dat nog kan. Ben erg geïnteresseerd in jouw installatie voor woningverwarming. Wil zelf mijn huis energieneutraal maken met gebruik van zonnewarmte. Naast rekenwerk is het dan ook erg prettig om een werkend systeem te zien en jouw ervaringen ermee te horen.

Ab



JW te R schreef:De meeste winst haal je in voor- en naseizoen. In de wintermaanden heb je inderdaad een aanvullende warmtebron nodig, maar toch zeker niet voor 100%.
In die maanden kwam mijn CV ketel op heldere dagen alleen in actie voor tapwater.
De opbrengst wordt door veel zaken beinvloed. Bijvoorbeeld collectoroppervlak, orientatie, schaduwwerking van omringende gebouwen etc, grootte van de buffer.
En niet in de laatste plaats de manier waarop / de efficientie waarmee je de warmte uiteindelijk toepast. Daar komt wat besturingstechniek bij kijken.

En dat het economisch niet haalbaar zou zijn is wat de energieverkopers je graag willen laten geloven.

Ik geef toe dat ik er niet in eerste instantie voor de economische haalbaarheid aan ben begonnen, maar nu het er staat kan ik voorspellen dat terugverdienen wel degelijk kan.
Lisbon_Portugal
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2018, 14:06

Re: Huis verwarmen met zonneboiler??

Bericht door Lisbon_Portugal »

Goede middag allemaal,
Ben hier nieuw dus hoop dat mijn vraag hier goed is?

Ik woon net boven Lissabon, Portugal, en heb 10 normale solar panelen. Mijn dak staat op het zuiden en ligt onder een hoek van ongeveer 35 graden.
Nu heb ik het idee om mijn solar panelen direct met een warmte wisselaar op verwarming radiatoren aan te sluiten en niet via een voorraad tank, maar nu hoor ik verschillende verhalen hier dat de solar panelen niet genoeg warmte geven voor normale wand radiatoren?

Graag hoor ik of dit een goed idee is of beter via een warmte tank. Het solar water kan oplossen tot 120 graden celcius.

Dank voor uw tijd en raad.

Alfred
Plaats reactie