rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
robdebruin
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:06
Locatie: Moncarapacho

rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door robdebruin »

heb het boek Ianto Evans aangeschaft maar kom nog wat onduidelijkheden tegen. De Heatriser kan gemaakt worden van vuurvaste stenen of van een metalen pijp. Het lijkt mij voor de opwarmtijd het beste om een goed geisoleerde metalen heatriser te gebruiken. Is er een groot verschil als het een ronde ofvierkante heatriser is?

Groet Rob
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door peterberg »

robdebruin schreef:heb het boek Ianto Evans aangeschaft maar kom nog wat onduidelijkheden tegen. De Heatriser kan gemaakt worden van vuurvaste stenen of van een metalen pijp. Het lijkt mij voor de opwarmtijd het beste om een goed geisoleerde metalen heatriser te gebruiken. Is er een groot verschil als het een ronde ofvierkante heatriser is?
Nou ben ik even kwijt waar die metalen riser wordt genoemd. Het werkt, het bevat betrekkelijk weinig massa en het neemt niet veel ruimte in. Maar... je moet er rekening mee houden dat die riser in een of twee seizoenen kapot gestookt wordt. Hoe beter de rocket werkt, des te sneller gaat-ie er aan. Voor deze rocket is het niet echt belangrijk of de riser rond of vierkant is. Voor het berekenen van de doorsnede, ga er van uit dat een vierkante doorsnede stromings-technisch een stuk ongunstiger is dan een ronde. Om het kort te houden: stel een ronde gelijk aan een vierkante als de diameter van de cirkel gelijk is aan een zijde van het vierkant.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door Pietje »

Hoi Rob!
Welkom op het forum!

Je bent van plan een originele Ioanto Evans te maken?

Een stalen (geisoleerde) heatriser kan, maar zou ik niet aanraden. De temperatuur aan de onderkant van de heatriser kan zo heet worden, dat staal daar toch langzaam wegbrandt. Ik zou vuurvaste steen gebruiken.

Rond of vierkant: afgezien van lastig rond metselen is het in de heatriser mede de bedoeling om nog niet volledig verbrande rookgassen onder voldoende hoge temperatuur goed met zuurstof te mengen. Turbulentie daarbij is bijzonder welkom, dus niet te netjes metselen, en haakse hoeken gebruiken.

Overigens zou ik niet snel het originele ontwerp in de woonkamer zetten: er ontsnapt snel rook, en je bent veel aan het bijvullen. Op dit forum worden veel batch-gestookte rockets beschreven, en dat is niet voor niets ;-)

Ben benieuwd naar je plannen!

Groetjes,
Peter

EDIT: ik zie dat Rocket-guru Peter me voor was... :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
robdebruin
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:06
Locatie: Moncarapacho

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door robdebruin »

Dank voor het snelle antwoord! Wij wonen in Portugal en hier is het stook seizoen wat korter als in NL. Desalniettemin ga ik toch maar voor kwaliteit en bouw de heatriser van steen. Verder ben ik van plan om het olievat te vervangen voor een vierkant gelaste constuctie. De heat riser wil ik isoleren met perlite of vercumilite ( is daar nog een groot verschil in?) en denk over een 8 inch ( 200 mm ) afvoer.
robdebruin
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:06
Locatie: Moncarapacho

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door robdebruin »

Pietje schreef:
Overigens zou ik niet snel het originele ontwerp in de woonkamer zetten: er ontsnapt snel rook, en je bent veel aan het bijvullen. Op dit forum worden veel batch-gestookte rockets beschreven, en dat is niet voor niets ;-)

Peter
Ik zal daar eens goed naar kijken. Ben nog wel ff zoet hier denk ik zo.....
robdebruin
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:06
Locatie: Moncarapacho

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door robdebruin »

Ben nu al een tijdje berichten aan het lezen over de batch-rocket. Maar omdat ik in het boek van Ianto Evans las dat de feed tube en verbrandings ruimte kleiner moeten zijn als de heat riser ben ik een beetje de weg kwijt :( Zijn er tekeningen beschibaar van een werkend systeem waar ik de maten een beetje van kan aflezen?


Was trouwens van plan om een Rocket mass te maken waar de feedtube van afgesloten kon worden tijdens het stoken. Ik wil dan lucht via een kanaal van buiten laten komen met een regelklep, zodat als er rook terug slaat dat naar buiten gaat. Met de regelklep kan dan de lucht worden geregeld.

Of is dit een dom idee?
robdebruin
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:06
Locatie: Moncarapacho

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door robdebruin »

peterberg schreef:Voor deze rocket is het niet echt belangrijk of de riser rond of vierkant is. Voor het berekenen van de doorsnede, ga er van uit dat een vierkante doorsnede stromings-technisch een stuk ongunstiger is dan een ronde. Om het kort te houden: stel een ronde gelijk aan een vierkante als de diameter van de cirkel gelijk is aan een zijde van het vierkant.
In de draad wie bouwt er mee ( rocket 177 )stel je :
Als het enigszins mogelijk is, gebruik een cirkel of een benadering daarvan. Een achthoek werkt al heel goed.

Ben weer een beetje de weg kwijt.....mede omdat andere Peter stelt:
Rond of vierkant: afgezien van lastig rond metselen is het in de heatriser mede de bedoeling om nog niet volledig verbrande rookgassen onder voldoende hoge temperatuur goed met zuurstof te mengen. Turbulentie daarbij is bijzonder welkom, dus niet te netjes metselen, en haakse hoeken gebruiken.

Of is het grote verschil de P-chanel en batch?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door Pietje »

Rob, gewoon een proefmodel in elkaar zetten, en uitproberen! :-)

Kort door de bocht zijn er een aantal zaken belangrijk bij het verbranden van hout:
1. Verhouding tussen primaire lucht (aanjagen) en secundaire lucht (verbranden gassen die vrijkomen bij het aanjagen). De P-channel zorgt er voor dat die secundaire lucht op de goede plaats in de goede hoeveelheid (en liefst ook met de goede temperatuur (= voorverwarmd)) aan het vuur wordt toegevoegd.
2. Temperatuur, zuurstof en turbulentie ("de dans" van Evans)
3. Doorstroming van gassen door de hele kachel.

Alles heeft verband met elkaar: het creeeren van turbulentie gaat ten koste van de doorstroming, en de doorstroming beinvloed de P-channel-stroom weer, en alles omgekeerd ook weer. Daarom zijn er een aantal "vuistregels" die de eerste richting geven. En de rest is proberen/meten/proberen/meten.

Een vierkante heatriser geeft meer turbulentie, maar een minder goede doorstroming. Wat heb je aan deze wetenschap? Niets. Proberen en reageren ;-)

Succes!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door ritsaert snijder »

Rob,
Als je een vuurkamer maakt zou ik een vuurkamer precies kopiëren. Dan weet je zeker dat hij goed werkt. Als je het zelf gaat proberen heb je dure apparatuur nodig om de verbranding te meten en je bent wel even aan het uitproberen. Zonder heel veel kennis van de werking van een houtkachel wordt dat ook bijzonder moeilijk.

De riser van de rocket batch stove van Peter moet je gewoon netjes en schoon metselen (rond of achthoekig), vierkant werkt duidelijk minder goed.

Peter van der Berg schreef hierboven over de rockett van Evans. Pietje had het ook daarover.

Voor de batch rocket stove geldt;
Een vierkante doorsnede moet groter zijn om te compenseren voor de slechtere stroming eigenschappen. Als het enigszins mogelijk is, gebruik een cirkel of een benadering daarvan. Een achthoek werkt al heel goed.
En vermiculiet neemt meer water op en is hierdoor lastiger te verwerken in een cement/ klei mengsel dan perliet.

De rocket batch stove van Peter stookt heel schoon, heel makkelijk en heeft een heel goed rendement. Er zijn verschillende goede tekeningen beschikbaar.

Als je die niet kan vinden dan hoor ik dat wel.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door peterberg »

robdebruin schreef:In de draad wie bouwt er mee ( rocket 177 )stel je :
Als het enigszins mogelijk is, gebruik een cirkel of een benadering daarvan. Een achthoek werkt al heel goed.
Ben weer een beetje de weg kwijt.....mede omdat andere Peter stelt:
Rond of vierkant: afgezien van lastig rond metselen is het in de heatriser mede de bedoeling om nog niet volledig verbrande rookgassen onder voldoende hoge temperatuur goed met zuurstof te mengen. Turbulentie daarbij is bijzonder welkom, dus niet te netjes metselen, en haakse hoeken gebruiken. Of is het grote verschil de P-chanel en batch?
Ja, ik geef toe dat het wat verwarrend is. Het is dan ook belangrijk om je te realiseren dat de rocket mass heater van Ianto Evans iets anders is dan de batch box rocket. Allebei komen ze een aardig eind in de richting van volledige verbranding maar de benadering verschilt nogal. De Evans implementatie is vooral een bare bones uitvoering, mijn eigen experimenten maken duidelijk dat het met wat meer optimalisatie nog beter kan.

De batch box rocket aan de andere kant heeft een horizontale vuurkamer die ongeveer 3,5 keer zo groot is als de riser doorsnede. Dat betekent dat er meer hout tegelijk in kan en daarnaast is het ding gevoeliger voor de vorm van de riser. Dit ding is in staat in korte tijd een enorm vermogen te leveren maar desondanks toch schoon kan blijven branden. Er is een tekening van het fornuis dat afgelopen weekend is gebouwd, gratis te downloaden.

Er zijn ook nog gedetailleerde tekeningen van mijn versie van de Evans heater maar die kan ik helaas niet beschikbaar stellen. Een Amerikaans bedrijfje heeft op deze implementatie ruim een jaar geleden een licentie genomen, over krap drie jaar loopt dat af en als ze dan niet verlengen kan ik het online zetten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
robdebruin
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:06
Locatie: Moncarapacho

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door robdebruin »

Allereerst: hartelijk bedankt voor de antwoorden en links.

Op dit moment heb ik het volgende gedaan en bedacht. Ik heb 80 vuur vaste stenen ( 1.25 per stuk) gekocht die de maat hebben van 22x11x5.5 cm. Ik heb aan de hand van deze maat besloten om de basis maat 11 te gebruiken. Vuur kamer wordt dan 22 x 33 x 44 cm en diameter riser 15 cm, en de poort 22 x 5.5 cm. De primaire lucht toevoer wordt dan ongeveer 35 cm2 en p-chanel 8.85 cm2. De hoogte van de riser wordt dan 99 cm. Het geheel wordt dan geisoleerdt met perliet ( 100 liter voor 18€) De riser wordt vierkant gemetseld en de zijde wordt dan dus 15cm (compensatie ivm met niet rond). Verder wordt het dan afgewerkt op de Evans methode.

De boven kant van de vuurkamer wordt bij gebrek aan een grotere plaat vuurvast materiaal gemaakt van een 2 mm dikke stalen plaat.

Ik ga deze week een proef opstelling maken ( buiten) om de boel eens uit te testen.

Rob
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door opaBoven »

Hallo Rob, ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ook ik ben in Portugal een rocketstove aan het bouwen, maar een deel van het huis moet ook nog, dus het gaat even duren voordat ik hem operationeel heb.

De mensen van het forum hier zijn nogal bescheiden geloof ik, daarom zeg ik het maar even: de batchbox rocket (of "rocketstove with horizontal feed") is m.i. in alle opzichten beter dan Ianto Evans' Rocket Mass Heater. Het is een verdere ontwikkeling ervan, professioneel geoptimaliseerd en in verreweg de meeste situaties een betere keuze.

In Portugal heb je geen last van de in Nederland veel te hoge bouwmateriaal-prijzen. De zeer goedkope Porisosteen ("tijolo") is goed isolerend, en als je hem opvult met leem is het een goede accumulator. Bijgaand mijn voorlopige opstelling, afgeleid van het onlangs op de workshop in Zeddam gebouwde fornuis (zie "Wie bouwt mee").

@Peter: Ik wil voor de vuurkamer en de riser de "split"-vuursteen (31 mm dik) gebruiken, met het idee: minder massa, meer ruimte voor isolatie. De binnenconstructie is dan minder sterk, maar dat kan dan worden opgevangen door de buitenmantel en een stevig materiaal als isolatie (ik overweeg nu ook om die weg te laten tussen vuurkamer en porisosteen). Omdat er aan de zijkant al een kanaal is heb ik die gebruikt voor het p-channel. De achterzijde van de oven heb ik schuin gezet (met de stroom mee) met twee split-stenen, er ontstaat zo een gat van ruim 11x18 cm, en meer ruimte voor isolatie naar de riser toe.

Vriendelijke groet, Roelof
Bijlagen
opbouw fornuis2.jpg
139_3930bew.jpg
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door peterberg »

opaBoven schreef:Omdat er aan de zijkant al een kanaal is heb ik die gebruikt voor het p-channel. De achterzijde van de oven heb ik schuin gezet (met de stroom mee) met twee split-stenen, er ontstaat zo een gat van ruim 11x18 cm, en meer ruimte voor isolatie naar de riser toe.
Als je de vuurkamer anders opbouwt dan de geteste versie begeef je je op ongebaand pad. Dat kan en dat moet ieder voor zichzelf weten. Ik wil wel commentaar geven, en als ik een situatie zie die mij echt onjuist voor komt dan roep ik dat wel.

De buitenkant van de vuurkamer van dunne chamotte maken kan wel als er maar tegelijkertijd steun achter aangebracht wordt. Zorg er wel voor dat het geen isolatie is die in kan zakken want dat wordt de zijkant naar binnen gedrukt. De achterzijde van de oven schuin maken is mogelijk, maar niet nodig.

De p-channel aan de zijkant is iets waar ik niet voor zou kiezen. Je loopt het risico dat de lucht te sterk wordt opgewarmd en niet meer gemakkelijk door wil stromen. In dit geval komt de buis ook nog van de zijkant bij de poort aan wat er voor zorgt dat de vuurkamer kant a-symmetrisch wordt. Ook de mond van de channel moet dan heel anders gemaakt worden. Het is niet de bedoeling dat dat die buis ergens in de buurt van de goeie plek eindigt maar precies op de juiste plek en liefst middenin.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
opaBoven
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 feb 2013, 15:17

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door opaBoven »

Oeps...! Dat p-channel ga ik dan toch maar op de gebruikelijke manier uitvoeren.
robdebruin
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2013, 21:06
Locatie: Moncarapacho

Re: rocket mass heater ronde of vierkante heatriser

Bericht door robdebruin »

opaBoven schreef: In Portugal heb je geen last van de in Nederland veel te hoge bouwmateriaal-prijzen. De zeer goedkope Porisosteen ("tijolo") is goed isolerend, en als je hem opvult met leem is het een goede accumulator.

Vriendelijke groet, Roelof


Om de tijolo op te vullen met leem had ik nog niet gedacht ! Geeft weer wat om over na te denken.
Waar ik nu over aan het denken ben is in plaats van het ( in mijn ogen niet heel mooie ) olie vat een op maat gemaakte vierkante metalen bak te gebruiken. Zal dit de stroming van de afvoergasen beinvloeden? Wat zou de afstand tot de isolatie van de heat riser moeten worden? Heeft iemand ervaring met een "vierkant olievat" ?

Groet Rob
Plaats reactie