analyse radiator temperaturen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Nono

Re: analyse radiator temperaturen

Bericht door Nono » 18 apr 2013, 08:22

Roger, nou wil ik je geen probleem aanpraten :mrgreen:
Maar de combinatie van jou CV ketel en jou KT heeft in het verleden ook al eens bij iemand problemen opgeleverd.
Ook al is dat een anders soort probleem.

http://www.klusidee.nl/Forum/about79317.html

OpenTherm blijft een lastig verhaal.
Waarbij ik nog steeds niet wil zeggen dat het bij jou niet werkt/wil gaan werken.....

Vraagje:
Heb je nog een by-pass in de installatie zitten?
Of een radiator dicht bij de CV-ketel, waarvan de rad. knop openstaat? Anders dan de radiatoren in de woonkamer.
Want dat zou ook kunnen verklaren waarom je ketel temp. zo snel bereikt is. (ook al blijft je toestel wat overgedimensioneerd)

Maarten
.

roger de poger

Bericht door roger de poger » 18 apr 2013, 09:06

Heren!
Ik sta te popelen om alle tips, raad en adviezen ten uitvoer te brengen. Lang leve het gasgestookte laboratorium! Echter, ik heb een kind dat veel aandacht en begeleiding vraagt. Jullie snappen dat hij voorrang heeft. Ik zal een spreadsheet maken en alle mogelijke settings uitwerken op papier en daar dan grafieken bij gaan verzamelen. Te hopen valt dat het weer meewerkt.

roger de poger

Bericht door roger de poger » 18 apr 2013, 09:30

Ik had dat bericht eerder al eens gelezen. Blijft vervelend als mensen er niet bij zetten hoe het afliep... Ik heb echter toch het vermoeden dat mijn ketel prima samenwerkt icm die iSense. Ik kan ook nergens anders verhalen vinden dat het niet zou werken. Persoonlijk denk ik dat de ketel te veel vermogen heeft voor mijn beperkte vraag. Vervelend dat het nu goed weer wordt want dan valt er weinig te testen! hahahah

De ketel staat op zolder. Drie slaaphokken met programmeerbare thermostaatkranen ingesteld op 17c en veelal dicht, badkamer paar uur per dag op 22c en rest van de tijd dicht, gang is altijd dicht, woonkamer heeft drie radiatoren met vaste kranen die altijd open staan. Er zit wel een flowventiel (?) bij de ketel gemonteerd. Zo'n ding met een rode en blauwe pief. Die zit in de terugvoerende leiding. Verder geen toeters en bellen.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 18 apr 2013, 19:49

Roger,

Zou je als het lukken wil ook nog eens een 24 uurs run willen maken met de pomp constant aan?

Groet, Cp
Verwijderd.

Nono

Bericht door Nono » 18 apr 2013, 19:51

Ik heb vandaag met Remeha gebeld en gelijk ook maar even jou situatie voorgelegd.

Antwoord is in het kort; dat het misschien zou kunnen werken, maar is NOOIT getest.
Honeywell daarin tegen garandeert volgens mij wel wat hun Thermostaten met alle OpenTherm toestellen werken.

Als je het zeker wilt weten zou je misschien een klein testje kunnen doen.
Stook voor de buitenlucht! :mrgreen:
Zet je ramen en radiatoren open, en je KT hoog (30°), de ketel MOET dan gaan moduleren.

Maarten
.

Chicken Power

Bericht door Chicken Power » 18 apr 2013, 20:50

Bellen met Remeha, en die gaan dan vertellen wat een Intergas ketel gaat doen?

Geloof ik niet zo!

Opentherm blijft een slecht doorgrondelijk drama.

Roger, wat gebeurt er qua modulatie als je het spul is als AAN-UIT aansluit?

Hard kans dat ie dan wel gaat moduleren.

Groet, Cp
Verwijderd.

roger de poger

Bericht door roger de poger » 19 apr 2013, 14:05

Chicken Power schreef: Roger, wat gebeurt er qua modulatie als je het spul is als AAN-UIT aansluit?
Hard kans dat ie dan wel gaat moduleren.
Maak je een grap?
Ik heb de originele Honeywell Round Modulation nog ergens liggen. Ik kan die 'r voor de grap (...) terug plaatsen en mooie grafiekjes maken. Begrijp ik het goed als ik zeg dat: "mits de ketel kan moduleren, 'ie dat pas doet als de thermostaat 'm zegt dat te doen". Maw; de slimmigheid komt uit de thermostaat en de ketel voert gewoon uit.

roger de poger

Bericht door roger de poger » 19 apr 2013, 21:23

Nog effe over dat moduleren...
Huidige settings:
pompsnelheid max, nadraaitijd 1 minuut, huidig ketelvermogen 14kW, ketelwatertemp max 55c, kamerthermostaat gemiddeld 20,5c

Dat geeft onderstaande grafiek. Ik heb al eens verteld dat de sensoren op de aan- en afvoerleiding van de CV zitten, ongeveer op 30cm afstand van de ketel. Maar het is toch logisch dat de aanvang van de grafiek niet direct naar max schiet? Volgens mij suddert de ketel gedurende precies (en da's toeval) 10 minuten op 39,2c. Dat noemen wij toch moduleren? Ontstaat er verwarring bij de interpretatie van de grafieken? De spikes zijn niet de momenten waarop de ketel aangaat. Eerder het moment waarop ie uit gaat!
Bijlagen
modulatie.PNG

roger de poger

Bericht door roger de poger » 24 apr 2013, 09:05

Kan iemand bovenstaande hersenkronkel bevestigen (of ontkrachten)?

thx!

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 24 apr 2013, 09:39

Roger,
Ik zie een rode lijn, is dat aan of afvoer?
Maar het is toch logisch dat de aanvang van de grafiek niet direct naar max schiet?
Dat zou heel veel vermogen vergen en is niet gewenst...dus nee
Volgens mij suddert de ketel gedurende precies (en da's toeval) 10 minuten op 39,2c.
Nee in 10 minuten gaat de temperatuur bij de sensor naar 39,2 c. Dat is redelijk rap maar het kan best zijn dat die dat met zijn minimale vermogen van 7 kw doet. Dat vermogen kunnen we niet zien.

Dat noemen wij toch moduleren?
Een modulerende regeling zorgt ervoor dat het vermogen van de ketel wordt aangepast aan de warmtebehoefte. 's Morgens bij het aanwarmen, als de woning snel op de gewenste temperatuur moet komen, staat de brander voluit open. Dit duurt dan tot de kamertemperatuur in de buurt van de gewenste waarde komt, waarna de laatste graden overbrugd worden met een steeds kleiner wordende brander. Het gevolg is dat de kamer geleidelijk op temperatuur komt, en de gewenste kamertemperatuur niet overschrijdt. Overdag blijft de temperatuur ook goed op hetzelfde niveau.

Jouw ketel moduleert tussen ongeveer 7 kw en 14 kw (zoiets). Je zoekt dus of hij ook terug gaat naar de 7 kw.

Als je zuinig wil stoken wil je eigenlijk alleen heel zachtjes stoken. Met een lage radiatortemperatuur.

Maar heb je al met de pomp geëxperimenteerd?

Ritsaert

Ontstaat er verwarring bij de interpretatie van de grafieken? De spikes zijn niet de momenten waarop de ketel aangaat. Eerder het moment waarop ie uit gaat!
groet!

Ritsaert

roger de poger

Bericht door roger de poger » 24 apr 2013, 12:08

De rode lijn is de uitvoer van de ketel, gemeten 30 cm na de ketel, op de leiding dus.
Vanaf begin van de dag ziet die er NU zo uit...
Bijlagen
CV.PNG

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 24 apr 2013, 12:30

en zet de pomp eens op continu?
RS
groet!

Ritsaert

roger de poger

Bericht door roger de poger » 24 apr 2013, 13:43

Ik zet 'm vanavond laat op continue.
Krijg jij morgenochtend een mooie grafiek :-)

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 24 apr 2013, 13:45

moooi!
groet!

Ritsaert

roger de poger

Bericht door roger de poger » 24 apr 2013, 17:26

...en de rekening voor de stroom die dat kost!

:mrgreen:

Plaats reactie