energiesysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

energiesysteem

Bericht door Anne2 »

Hoe kies je hoe je je huis wil verwarmen enz?

Kockies jaarafrekening topic brengt die vragen weer omhoog.

Ik kom hier niet uit, willen jullie meedenken.

Stel je wilt zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven met als hoofddoel kosten verlagen.

Ik dacht beperken van vast recht en dat soort kosten.

Water. Bij een bezoek aan earth ship Zwolle, zei de beheerder dat de wateropvang niet zijn ding was, beter zelf een waterpomp installeren. Vroeger waren wij thuis niet aangesloten op water, wij hadden inderdaad een eigen waterpomp. (vond het water wel minder lekker, zat bijsmaak aan, misschien niet diep genoeg?).

Nu woon ik in een huis zonder gasaansluiting.

Blijft erover elektriciteit. Wat ik hier eerder begreep dat het economisch met genoeg zonnepanelen zou het voordeliger zijn wel op een net aangesloten te zitten dan zelf accu's toch?

Dan je huis verwarmen. Hoe?
Dit is misschien wel de moeilijkste vraag. Ik zou houtkachel als back up willen maar er niet afhankelijk van willen zijn. Plant je zelf bomen dan heb je de zeg eerste 8 jaar geen oogst. Ik heb geen lever adresjes. En als je ouder wordt is dit steeds lastiger.
Wat raden jullie dan aan?

Ik denk zelf aan vloer en wandverwarming, maar is dan alleen een waterpomp op zonne-energie mogelijk in dit geval. Met een RMH als back-up?

Of moet ik meer richting finnoven denken i.p.v. RMH, of nog iets anders? Is die RMH er al in een mooie (...) uitvoering?

En 2 kookgelegenheden een rocket stove en een elektrische plaat?

En moet je dit allemaal al weten voor je nieuwe vloeren in een huis maakt? Als er nieuwe betonnen balken moeten komen (is nu nog deels hout) en je de vloer wilt isoleren, moet je dan dit systeem al uitgedacht hebben? Kan je ook een vloer maken zonder de afwerklaag in eerste instantie, of kan je er dan niet op lopen?
Lamoer
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 apr 2013, 14:56

Re: energiesysteem

Bericht door Lamoer »

Beste Anne,
ik geloof dat je een beetje te hard van stapel loopt. Je kunt niet alles voor de hele toekomst in één keer beslissen en uitvoeren. Zulke dingen moeten groeien. Daarnaast moet je óf een dikke portomonnai hebben om in zonneenergie te kunnen investeren, of fysiek sterk zijn en met hout gaan stoken. Hout geeft warmte voor je huis, je kunt erop koken en ermee je water voor het douchen verwarmen. Je hoeft het niet zelf te kappen, laten bezorgen is ook mogelijk en is veel minder risicovol.
Regenwater bewerken voor eigen gebruik is het simpelste begin om ecologisch aan de gang te gaan. En geloof me, de grootste kick komt als je doucht van regenwater met warmte van de zon!

Wil je meer weten, moet je meer surfen, want dat is 'gratis' en kost alleen veel vrije tijd.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: energiesysteem

Bericht door Lunch »

Qua elektriciteit zit je sowieso gelijk, de beste accu die je kunt hebben is het Nederlandse net, vastrecht is veel goedkoper dan aanschaf en onderhoud van een accubank.

Voor het verwarmingsgedeelte kun je met een goed doordacht systeem het voor- en naseizoen praktisch alleen op zonnewarmte verwarmen mits het weer meezit, in hartje winter kun je op zonnige dagen ook nog de top van de vraag wegnemen. De meeste earthships aan de overkant van de plas voorzien in hun warmtebehoefte door een grote kasachtige glaswand op het zuiden met een warmtemuur erachter, echter heeft dat met onze typisch Nederlandse wolkenluchten minder zin.
Oh en die adresjes voor hout komen vanzelf wel als je de kachel hebt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: energiesysteem

Bericht door Dutch John »

Anne2 schreef: Stel je wilt zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven met als hoofddoel kosten verlagen.
Vooralsnog bijten zelfvoorziening en kosten verlagen elkaar, omdat energie nog spotgoedkoop is. Dus de redenen voor zelfvoorziening zijn meestal anders. Je wilt onafhankelijker zijn; je moet wel, want de nutsvoorzieningen zijn er niet; je zoekt een leuke hobby of je speelt in op een veranderende toekomst. Meestal is het een combinatie en kicken is het zeker, daar slaat Lamoer de spijker op z'n kop. In Nederland zijn alle nutsvoorzieningen goedkoop in vergelijk met eigen productie.

Een zonneboiler is inmiddels wel snel rendabel. Een netgevoed zonnesysteem ook, maar dat heeft niets met zelfvoorziening te maken. Hooguit energieneutraliteit. Een accusysteem, gevoed door zon of wind, maakt je voor relatief veel geld onafhankelijk van energieleveranciers, maar afhankelijk van de producent van de apparatuur, want het gaat misschien maar 10 jaar mee.

Water is in Nederland spotgoedkoop. Tenminste, de variabele kosten. Toch kan een simpele regenwateropvang renderen. Zeker voor grootverbruikers die niet zo afhankelijk zijn van de waterkwaliteit. Bronwater als drinkwater is in Nederland meestal een probleem vanwege de kunstmestvervuiling, tenzij je heel diep boort. Regenwater zul je zeer goed moeten filteren, maar dat loont totaal niet, want je blijft evengoed de waterschaps- en zuiveringslasten betalen.

Wat betreft verwarming, daar zie ik alleen de combinatie van een kleine, goed geïsoleerde woning gestookt met hout als de meest toegankelijke oplossing. Passieve zonne-energie werkt hier slechts matig. Zonnecollectoren alleen in het voor- en najaar. Met een enorme buffer kom je verder, maar dan spreken we al snel over nieuwbouw.

Nog iets om over na te denken: zelfvoorziening, hedendaags comfort en duurzaamheid zijn strijdig met elkaar en moeilijk met elkaar in balans te krijgen. Het blijft schipperen. Neem je meer van het één, dan gaat dat ten koste van het ander.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: energiesysteem

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Wij hebben onze energierekening inmiddels negatief gemaakt mbv zonnepanelen en een warmtepomp. Het kan dus wel, maar je moet er veel voor doen.
Hoe?
Kijk hier maar eens: http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: energiesysteem

Bericht door Kweethetniet »

Toen we ons huidige huis zouden verkopen hebben we het gas laten afsluiten om "sluipende" kosten zoals vastrecht tegen te gaan. Nadat we er zelf toch in moesten hebben we het niet meer laten aansluiten en doen de "gaszaken" op LPG.

Voor een gezin met 5 personen komen de douchekosten - 2x per week ca. 5 tot 10 minuten, voor de rest ouderwets "lappen" - en warmwatervoorziening voor de keuken m.b.v. een LPG-geiser uit op ca. 20 euro per maand, vaak nog minder. Koken doen we op een LPG-gastoestel met een kleine gasfles en de kosten daarvan zijn ca. 12 euro per 1 tot 2 maanden. In de winter gebruiken we een houtkachel en LPG-tentkachel. Die laatste verbruikt op koude dagen ongeveer een grote fles per 5 dagen.

Nu moet ik wel toegeven dat onze binnentemperatuur soms erg laag is en we willen dan ook zo snel mogelijk een massakachel of RMH, maar we gaan absoluut niet meer terug naar "gewoon" gas. Bijkomend voordeel is ook nog dat zowel LPG kachel als kooktoestel verplaatsbaar zijn en je niet meer afhankelijk bent van aansluitpunten.

Door onze instelling hebben we het begrip "comfort" wel moeten bijstellen, maar wat ons betreft weegt dat niet genoeg op tegen de jaarrekeningen die we vroeger kregen.

Groetjes, KHN
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: energiesysteem

Bericht door Dutch John »

Precies. Eerst komt bescheidenheid en een comfortniveau dat acceptabel is. Dan ga je kijken hoe dat verder in te vullen.

Ik ken ook mensen die een jaarverbruik van 10.000 kWh compleet afdekken met zonnepanelen. Maar dan zit je naar mijn mening niet op het juiste spoor. Financieel kun je dan wel neutraal zijn, maar een dergelijk hoog verbruik maakt je kwetsbaar, mocht het ooit misgaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: energiesysteem

Bericht door Kweethetniet »

Inderdaad is de eerste stap het bijstellen van de verwachtingen c.q. eisen. Dan is de klap - als er eens een energietekort optreedt - minder groot.
Vooralsnog betalen we maandelijks 100 euro aan elektriciteit, maar we krijgen aan het eind van het jaar steeds vaker en steeds meer terug (afgelopen jaar ruim 400 euro). Om ook de elektriciteit op "nul" te zetten hebben we wel aan zonnepanelen gedacht, maar teruglevering aan het net is niet onze voornaamste instelling. We willen onafhankelijk worden, ooit.

Aangezien er minstens twee grote computergebruikers in huis zijn (inclusief Ik Zei De Gek) is de volgende stap te bezien hoe we de laptops bijna volledig op zonne-energie kunnen omschakelen. dat zal wel zoveel betekenen als extra accu's kopen en die m.b.v. zonnecellen opladen, dan wel een bootaccu o.i.d. als energiebron te gaan gebruiken. Vervolgens een oude diepvrieskist ombouwen tot koelkast, en we hebben al een oude droogijs container op de kop weten te tikken die we gaan inzetten als of diepvries, of bewaarruimte voor groenten. Mogelijk zelfs deels ingegraven ...

Mijns inziens is er inderdaad verschil tussen een huidig energieverbruik op nul zetten m.b.v. zonnepanelen etc, of het huidige energieverbruik eerst zo laag mogelijk maken en dan voor het restantverbruik duurzame oplossingen vinden. Wij gaan voor de laatste optie.

KHN
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: energiesysteem

Bericht door deleted »

Zwerius Kriegsman schreef:Wij hebben onze energierekening inmiddels negatief gemaakt mbv zonnepanelen en een warmtepomp. Het kan dus wel, maar je moet er veel voor doen.
Hoe?
Kijk hier maar eens: http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Nog maar vorige week een paar ingenieurs gesproken die wkk-installaties op het net koppelen.
Er moet namelijk voor elke kW die zonnepanelen opwekken ook nog een kW 'on hold' klaar staan voor als er een wolk voor de zon schuift.

Ze waren niet te spreken over het concept 'zonnepanelen'. Volgens hun staan de meeste compenserende WKK's de helft van de tijd te sudderen op stand-by en vervuilen ze juist in deze stand enorm. Vooral CO2.
Volgens hun berekeningen produceert het huidige systeem van zonnepanelen en stand-by wkk's méér aan directe CO2 dan een wkk zonder zonnepanelen en die voortdurend op vollast kan draaien ...
Over de aankoopprijs, het grondstoffenverbruik, de produktie-energie en de afvalfase spreken we dan nog niet eens.

G
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: energiesysteem

Bericht door Kweethetniet »

Gandalf schreef:Nog maar vorige week een paar ingenieurs gesproken die wkk-installaties op het net koppelen. [...] Ze waren niet te spreken over het concept 'zonnepanelen'.
G
Er gaan ook op de Engelstalige websites steeds meer stemmen op om gebruik te maken van passive solar energy. M.a.w. zonnecollectoren etc die de warmte van de zon direct toepassen i.p.v. deze op te slaan voor elektriciteit. Even los daarvan is er één zonnepaneelcombi die wél onze interesse heeft:

http://www.minijoule.com/nl/minijoule-island/

Al eens van gehoord?

Groetjes, KHN
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: energiesysteem

Bericht door kockie »

Gandalf schreef: ingenieurs gesproken die wkk-installaties op het net koppelen.
Ik neem altijd enige gereserveerdheid in acht bij uitspraken van "fossiele ingenieurs". Maar dat er nog een hoop moet veranderen lijkt me duidelijk....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: energiesysteem

Bericht door deleted »

Kockie schreef:uitspraken van "fossiele ingenieurs"
Het waren (vrij) recente exemplaren.


Trouwens idem voor de wkk waar we bij stonden.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: energiesysteem

Bericht door kockie »

Gandalf schreef:Het waren (vrij) recente exemplaren.
Even de wijsneus uithangen: door wie zijn ze opgeleid?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: energiesysteem

Bericht door deleted »

MMmmm,
niet door mij in ieder geval...
Je brengt me nu toch aan het twijfelen ... :mrgreen:
G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: energiesysteem

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Volgens hun staan de meeste compenserende WKK's de helft van de tijd te sudderen op stand-by en vervuilen ze juist in deze stand enorm. Vooral CO2.
Excuse me for my French, maar daar geloof ik niets van.

Vraag dit ook eens aan de exploitant. Die zal je zeggen dat de wkk uit staat als hij geen vollast kan draaien. Je mist zo 10-25% rendement. Ook het onderhoud gaat per draaiuur. Op deellast verdubbel je de onderhoudskosten. Zonder subsidie kan deellast sowieso niet.

By the way, de Nederlandse gas centrales doen al decennia niet anders dan op en af-toeren. Dit gaat (bijna) net zo snel als de cv ketel thuis. Gas erop = Instant stoom. Gas eraf het omgekeerde.

Ik zet NU de waterkoker aan en onze pv doet nog 60Watt, zou de VAM nu extra plastic in het vuur voor mij gooien?

Dynamiek is er altijd geweest en de één wolk zit nooit voor alle pv, ineens. Wat zou er gebeuren als alle kantoorvolk over 5jr om 17:30 hun e-mobiel gaat inpluggen en 3~16A (of meer) gaat trekken.....en dat willen, én kunnen de e-bedrijven wel faciliteren.

Laat je niet voor de gek houden.
Tim
Plaats reactie