Kachelbouwdagen 2013: de catering

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

12much

Re: Kachelbouwdagen 2013: de catering

Bericht door 12much » 19 mar 2013, 21:54

ik wou net vragen of die windmolen van jou al draait? :lol:
Never burn faster than your Wocket.

Zoete inval

Bericht door Zoete inval » 19 mar 2013, 22:13

Geloof mij, ik heb geen idee of je het vaker gedaan hebt, maar je haalt je te veel werk en variatie op de hals.
Als je naar de avondmaaltijd kijkt, wil je vegetarische en niet vegetarische chili, gekookte en gefrituurde aardappels, salade.
Door de variatie heb je meer werk, maar is ook bijna niet meer in te schatten voor hoeveel personen je welk gerecht gaat maken.

Voor de lunch is het veel handiger om soep te hebben, brood, beleg ernaast zodat iedereen dat zelf doet en zet er dan een tosti- ijzer bij voor wie dat per se wil? Anders moet je zelf gaan smeren, beleggen en bakken. Is niet handig. Bakken betekent voorbereiden, bakken en schoonmaken/ afwas. Maak jezelf niet drukker dan nodig op dat moment. Zorg voor appels,koek en evt een warme vetput met broodjes om 15 uur (liever iets later, omdat de lunch om 12.30 uur begint en het avond eten 19 uur)

Ik wil best wat doen, maar ik ben niet uitgenodigd en het werk komt me meestal toch wel aanwaaien :fff

Bakken kun je echt beter om 01.30 uur doen, als er honger is bij de borrel :mrgreen:

Lexxie

Bericht door Lexxie » 19 mar 2013, 22:19

@dano

koffie machine laat ik denk ik thuis gezien 12much ook al een mega machine mee neemt.

Zal ff contact opnemen met scouting of ik er 1 of 2 kan lenen. Wat wij dan vaak deden is aardappels schillen en koken. Als ze gekookt waren in de (vooverwarmde gamel) en dan evt 2de lichting aardappels en anders rookwoorst in de pan. Als alles gereed is de andijvie bij in de gamel doorroeren beetje jus erbij en klaar. Hoe je niet hele tijd bezig te zijn met roeren etc in de chili. Simpeler kan het bijna niet.

Laat asap weten of ik ze kan lenen.

gerard

Bericht door gerard » 19 mar 2013, 22:36

kockie schreef:ik telde in de gauwigheid 10 soepkommen. 3 glazen en 7 niet doorzichtige.
Kockie, ik zal eens kijken of ik er in totaal zo'n 30 stuks van kan maken, zal wel lukken denk ik.
overigens ben ik een andere Gerard

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 19 mar 2013, 23:05

Lang leve de gamellen...je stopt het er warm in en het komt er koud uit....scouting kookstaf!
groet!

Ritsaert

dano

Bericht door dano » 19 mar 2013, 23:16

Ter verduidelijking: Het menu is nog niet eten wat de pot schaft, het is een voorstel en staat nog volledig ter discussie

Ik wil geen en vegetarische en gewone chili, ik vroeg me af of dat gewenst is. Aangezien ik nieuw ben en op een ecologieforum zou dit zomaar kunnen. Het begint me duidelijk te worden dat het zo nauw niet komt.

Ik hoor het woord stampot vaak langskomen. Wellicht heeft men daar meer zinof is het makkelijker te maken. Ook prima. Ik zal het nu vast ernaast zetten in het menu.

De lunch had ik bedacht zoals Zoete inval hem omschrijft: lopend buffet met soep, brood en beleg (zal dat ook aanpassen). Wie een tosti wil bakt een tosti, wie een pannenkoek een pannenkoek of een ei en pannenkoek. De bakpaten / tosti-ijzers staan in de buffetstraat. Maar ik wil ook best een stapeltje bakken voor bijvoorbeeld de pauze als er minder tijd is. Wellicht wordt er wat geschapt in de variatie. Maar als er frituurpannen zijn kan wat mij betreft naast aardappels patat worden gebakken.

Ik hoop dat er een loodgieter en een elektricien komt die wat extra vermogen installeert.

Het bakken om 01:30 valt niet onder mijn verantwoording, ben er dan ook niet.

@Lexxie het koffiezetapparaat heb ik verwijderd

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 19 mar 2013, 23:35

dano schreef: elektricien komt die wat extra vermogen installeert.

Uitgesloten; meer dan 3*16A is er gewoon niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Icefire

Bericht door Icefire » 20 mar 2013, 07:39

Bij deze aangemeld!!!
Vr grt en tot aan tafel... Ysbrand

Dutch John

Bericht door Dutch John » 20 mar 2013, 08:00

Heren, luister nou naar Zoete inval! Houd het simpel en bereid wat voor. Anders wordt het een kookfestijn in plaats van een kachelworkshop. Met alle overschotten en overwerk van dien. Ziet het er 's morgens weer uit alsof er een bedrijfskantine ontploft is. Er wordt toch niet veel gegeten tijdens dergelijke dagen. Beperk je tot het bereiden van één gerecht ter plekke en de rest brengt ieder zelf mee naar rato. Kun je delen zonder dat er veel overblijft. Als ieder bovendien zijn eigen bestek meeneemt en schoon houdt, dan valt die puinzooi misschien ook mee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 20 mar 2013, 10:18

Dano,
Ik vind dat je het heel goed doet! Ik heb vorig jaar ook als nieuweling meegewerkt aan het eetprogramma. Toen werd er heel veel geslacht en was er heel veel vlees en heel veel over.

Er was ook veel taart en eten tussendoor en dat betekent dat er minder wordt gegeten.

Probleem 1 is chaos en dat is ook probleem 2 tot en met 12. En we zijn allemaal dol op die chaos want dat betekent dat we ongestoord kunnen rommelen en heel veel ouwehoeren. Kijk ook even naar de foto's van de forumdagen. super leuk...

De oplossing is simpel houden en structuur.

Minimaliseer het gebruik van bord en bestek. Iedereen neemt het mee maar niemand gaat staan afwassen. De familie doet zijn best om vaat te verwerken maar we willen de belasting beperkt houden. De faciliteiten zijn heel beperkt, en daar wordt aan gewerkt.

Regel een soort tijdelijke keuken. Of vraag iemand om dat te doen en om dat voorbereiden. Vorige keer werd er overal gekookt en dan ben je de grip kwijt. Met een simpel tijdelijk aanrecht en een fornuis ben je veel verder. Maar maak er je eigen eiland van waarvandaan je kan serveren. Je hebt dan tafelbladen en dergelijke nodig. Maar ook een plek om al het eten te ordenen wat niet in de koeling gaat.

Vraag mensen om hulp, maar dat lukt al prima. Ga zelf --- onopvallend --- de boel een beetje coordineren. Peter zal ongetwijfeld de bouw trekken, maar dan heb je nog geen gecoördineerd weekend.

Lees de beginselen van het boeddhisme. Geniet van de chaos!

Ik heb er zin in :D

Ritsaert
groet!

Ritsaert

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 20 mar 2013, 10:23

ritsaert snijder schreef: Regel een soort tijdelijke keuken.
Daar zijn we al mee bezig. In ieder geval een aanrecht, spoelbak (als het lukt met kraan), kookplaat is afhankelijk van een gasleiding. Hulp bij het opbouwen is welkom, graag aanmelden via PB.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Lexxie

Bericht door Lexxie » 20 mar 2013, 10:58

@dano

wil even mijn excuses doen, was niet mijn bedoeling om door te drammen op stampot of iets. Wilde meedenken om het simpel te houden.

Ik heb wel vaker gekookt voor groep van 40 man en hoe meer ingrediënten hoe meer werk hoe meer er mis kan gaan. Mijn ervaring is dat mensen die werken (zoals bij scouting toen buiten bezig waren) niet veel voorkeur hebben voor eten. Als er maar eten is. Daarom (dacht ik) is stampot makkelijk omdat de meeste dit wel lekker vinden en zelf kunnen kiezen of ze stuk wordt en jus erbij willen. Eventueel alternatieve maaltijd zoals patat ofzo. Relatief weinig werk en iedereen tevreden.

Mocht biologische ingrediënten de voorkeur hebben dan wil/kan ik hier wel wat in voorzien. Vriendin werkt in z'n winkel (thuis dus niks te klagen over lekker eten).
Kan helaas de vrijdagavond niet komt dan net terug van midweek weg.

dano

Bericht door dano » 20 mar 2013, 11:39

:D :D :D Dat eten gaat goed komen. Ik voel me helemaal thuis. Hoi Ysbrand!

@Lexxie No problemo hoor, had het zo helemaal niet opgevat eerder als een goed idee. Biologische groente voor bijvoorbeeld een grote pan groentesoep lijkt mij een goed idee. Wellicht kun jij dat regelen? Als je me laat weten wat de kosten zijn zal ik het communiceren met ritsaert en opnemen in de catering begroting.

Of het nu stampot wordt, of chili, het hoofdgerecht bereid ik, of Ysbrand en ik, vrijdag voor. Net als de soep. Wil iemand een pan soep maken voor 30 man? De rest is niet zo ingewikkeld.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 20 mar 2013, 13:27

Ik heb zo'n biertisch met 2 banken. Ideaal als serveertafel. Of om van te eten...
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

dano

Bericht door dano » 20 mar 2013, 13:34

@benthuis

Super! Niks beter dan eten aan een tafel. Staat genoteerd.

Plaats reactie