Verwarming/sanitair warm water

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gentenaar80
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2017, 12:09

Verwarming/sanitair warm water

Bericht door gentenaar80 »

Goedemiddag

We zijn volop bezig met de renovatie van onze woning. We hebben zoveel mogelijk geïsoleerd (nieuwe ramen + spouwmuur isolatie + dakisolatie). Nu zijn we aan het kijken voor de verwarming en sanitair (vloerverwarming+radiatoren op verdieping). We hebben al heel wat beurzen/installateurs/fora afgelopen. Onze huidige voorkeur gaat uit naar een gascondensatieketel (Buderus) + zonneboiler (ook via buderus). Dit is op dit moment het meest rendabel (initiële prijs vs budget + verbruik de komende jaren) lijkt me.

Mijn vraag, zijn er nog ecologische alternatieven om bij te verwarmen naast de gascondensatieketel&zonneboiler? Is de aanschaf van een kachel (zo ja, op gas/hout?) als bijverwarming een goed idee? Er staat een schouw van vroeger, dus dit is alvast geen probleem. Zijn er nog alternatieven naast een kachel?

Alvast bedankt voor jullie input
Groeten
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Verwarming/sanitair warm water

Bericht door hanskraayeveld »

Zonnepanelen icm een "lucht" warmtepompboiler.

Zonnepanelen icm aardwarmte en een warmtepomp(boiler).

Verdiep je er alsjeblieft in en laat je niet leiden door negatieve verhalen erover. Het is echt de moeite waard.

Mijn broer gebruikt het nu een jaar, en is er dik tevreden over. Hij heeft oppervlakkige aardwarmte, dus maar 2 meter diep. Nadeel: Snel afgekoeld, voordeel: Snel opgewarmd. Geen afname na verloop van jaren. Aardwarmte icm zonnepanelen en warmtepompboiler. De warmtepompboiler verbruikt stroom, die door de zonnepanelen opgewekt wordt, en de aardwarmte wordt hierbij gebruikt om EN de aarde aftekoelen in de winter + je huis optewarmen, en zomers, de aarde optewarmen + je huis af te koelen.

Voordeel: Geen gasaansluiting meer, geen stroomkosten (wel flink veel zonnepanelen) en een comfort waar je u tegen zegt.
gentenaar80
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2017, 12:09

Re: Verwarming/sanitair warm water

Bericht door gentenaar80 »

Dag hanskraayeveld,

We hebben een lucht-water warmtepomp bekeken maar ik heb meer negatieve informatie gekregen dan positieve. Ik heb ook 2 mensen gesproken die er al één hadden en beide hadden meer elektrische bijverwarming dan verwacht. Ook was de feedback dat een warmtepomp combineren met een zonneboiler niet aan te raden was. Daarom dat we uiteindelijk naar een condensatieketel met zonneboiler zouden gaan.

Groeten
Plaats reactie