Zelfbouw houtketel met buffers

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 2455
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door JantjeV8 » 26 feb 2013, 09:41

Ik vrees er voor...

ritsaert snijder
Berichten: 4319
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: Portengen

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door ritsaert snijder » 26 feb 2013, 11:31

Sam,
Graag nog een laatste poging.
Het ontwikkelen van een moderne vuurhaard met een hoog rendement is een uiterst ingewikkelde zaak en vereist veel tijd en inzicht. Op dit forum is er veel informatie te vinden en kan je een goede vuurhaard kopieren. Gebruik die kennis en je krijgt een vuurhaard met een hoog rendement en een schone uitstoot (voor een houtkachel). De wisselaar vereist ook een goed ontwerp.

In dit topic http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2768 een ontwerp voor een rocket met een vlampijpwisselaar. Deze combinatie kan in een grote variant 40 kw leveren. Een supergoede vuurkamer (makkelijk te stoken, niet kritisch) en een goede wisselaar die de warmte uit de rookgassen haalt. Een recht toe recht aan vlampijpwisselaar is door Michel uitgeprobeerd.

Vervolgens kan je de ruimte waarin je een en ander onderbrengt zo goed isoleren als je zelf wil.

Ritsaert
groet!

Ritsaert

sam
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2013, 18:26

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door sam » 23 apr 2016, 17:37

jos,

je hebt helemaal gelijk
het project wijkt steeds voor andere projecten die dan toch weer eerst moeten gebeuren maar nu ga ik het weer oppakken.
en ik ben inmiddels van de eigenbouw af.
het moet toch een vergasser worden

op dit moment zit ik te dubben over open of gesloten systeem
gesloten systeem is duur omdat ik ongeveer 1000L expansie nodig heb voor een buffer van 14m3
ik heb een gegalvaniseerde tank (binnen en buiten gegalvaniseerd) en wil deze op 8mtr hoog in mijn schuur zetten
ik weet dat ze vroeger in de tuinbouw deze tank afsloten met een laag olie erbovenop maar dat zal niet meer gewenst zijn.
weet iemand of er een andere mogelijkheid is om het water af te sluiten voor verdampen en zuurstof?

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door Paul Joosten » 23 apr 2016, 21:46

Een open expansievat is al open met een tamelijk klein gaatje aan de bovenkant. Daaruit zal niet veel verdampen. Bij mijn eigen (veel kleinere) expansievat, een van boven open gezaagde gasfles, heb ik ernaast een doorzichtige plastic slang aangesloten die dienst doet als peilglas. Wanneer de vullingsgraad tot onder 1/3 daalt vul ik hem weer bij tot 2/3 à 3/4. Kleine moeite en dat hoeft hier maar een of tweemaal per jaar, terwijl mijn systeem best wel vaak even flink tot borrelen komt.

sam
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2013, 18:26

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door sam » 23 apr 2016, 22:21

bedankt.

en dat er zuurstof bij/in het water komt?
is daar ook iets tegen?
ik snap dat een expansievat van metaal zou gaan roesten op overgang water lucht maar onder water toch niet?
of moet ik ook bang zijn voor roest aan binnenzijde stalen ketel, buffer en leidingen?

JantjeV8
Berichten: 2455
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door JantjeV8 » 24 apr 2016, 07:30

En dat zou je nog met een vlotterkraantje kunnen compenseren.
En als je op dat ontluchtingsgaatje een pijpje last, beetje tactisch gebogen, dan verdampt er praktisch niets.

swake
Berichten: 550
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door swake » 24 apr 2016, 08:06

Mijn raad is om op dat open expansievat altijd een overloop te voorzien. Dan mag je eens te veel/hoog vullen zonder dat de schuur onder loopt (zeker als het iemand anders is die het doet en eigenlijk niet weet waar die mee bezig is kan dat wel eens helpen).

Het is ook mogelijk om een manometertje te plaatsen ergens onderaan de installatie. Uit praktische overweging liefst dicht bij het vulkraantje. T'is een open systeem dus meet die manometer de stand van het water, op deze manier valt er ook direct af te lezen of er water bij moet of niet zonder 8m hoog te moeten gaan klauteren. Metertje met een bereik van 1bar (dat is 10meter) klinkt me ideaal.

Wat is er eigenlijk mis met wat drijvende olie? In het slechtste geval komt er wat in de leidingen terecht, maar dat smeert gewoon en beschermt ook wat tegen corrosie. De pompen en zo gaan er ook niet direct last van hebben meen ik. Nu kan ik helemaal mis zijn... ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door Paul Joosten » 24 apr 2016, 10:18

Het roestprobleem in het expansievat heb ik opgelost door de binnenkant goed in de metaalverf te zetten voordat ik het geheel heb samengebouwd. In mijn geval is het vrijwel onmogelijk om te voorkomen dat er steeds zuurstof bij het water kan komen. De kachel is van gietijzer, het overige leidingwerk in dit gedeelte van het systeem van koper. Ik heb nog geen roestprobleem ervaren en hopelijk duurt dat nog lang...

Wanneer de kachel gaat borrelen komt er door de stijgpijp, als bij een overmaats koffieapparaat, met de paar stoombellen een flinke plons water mee die via de u-bocht met enige kracht in het expansievat wordt uitgespuwd. Daar zal een laagje olie weinig aan verhelpen denk ik. Misschien zou het helpen wanneer je de uitgang van de u-bocht verlengt zodat die onder het wateroppervlak uitmondt. Wanneer je dan de luchtopening bovenin aansluit op de schoorsteen (mag dat trouwens??) zou je ook veel minder zuurstof in je water krijgen. Pure speculatie mijnerzijds maar wellicht kan iemand met meer verstand van zaken hier verder op borduren?

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 17:23

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door holtere » 24 apr 2016, 10:52

Wanneer je dan de luchtopening bovenin aansluit op de schoorsteen (mag dat trouwens??) zou je ook veel minder zuurstof in je water krijgen. Pure speculatie mijnerzijds maar wellicht kan iemand met meer verstand van zaken hier verder op borduren?


Doe vooral geen rare dingen voor een probleem dat niet werkelijk bestaat en laat die schoorsteen maar gewoon dicht.
Paul geeft al aan dat corrosieproblemen met een stalen vat goed te overzien zijn. Zelf hebben we een koperen boiler als expansievat met koperen leidingen en we verliezen misschien een tweetal liters per jaar. Een oude 60 liter boiler uit een cv-ketel de kop afzagen en alle aansluitingen zitten er al aan...als alles zo ingewikkeld was :fff
Bedenk wel dat het vat èn de leidingen vorstvrij moeten hangen!

GTV6
Berichten: 246
Lid geworden op: 18 apr 2014, 16:53

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door GTV6 » 24 apr 2016, 11:50

Dat komt niet goed met 14.000 liter water en een open vat van 60 liter.
Het verschil met Holtere en Paul is dat omwille van de kosten het gehele systeem open zou worden.
Bij een dT van 80 heb je een volume toename van circa 560 liter.
Als een gesloten expansievat 1000 liter moet zijn is dit open ook een beetje de maat.
Ik zou dat niet doen je krijgt vervuiling en oxidatie in radiatoren en buffertanks, na een 25 a 30 jaar vallen er gaten in, ik heb een 30 jaar geleden nog wel geheel open systemen gezien, op druk zetten is nooit gelukt zonder enorme lekkages.

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7486
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door kockie » 24 apr 2016, 12:06

Een stuk eenvoudiger is om alleen het vergasser circuit drukloos te maken, alleen heb je dan een warmtewisselaar nodig in de buffertank. Je hebt dan maar een paar honderd liter water in het primaire circuit. Dan is 60 liter misschien wel weer genoeg.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 17:23

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door holtere » 24 apr 2016, 12:35

Ja, goede opmerking. Ik had even over die 14000 liter heen gekeken.. :fff
Opknippen natuurlijk in een drukhoudend en een drukloos systeem wat Kockie zegt...loopt er bij lekkage ook geen 14 kuub door de woning :lol:

Overigens, bedenk ik nu, dat een flinke houtvergasser (geen oostblokpruttel) wel graag drukhoudend gestookt wil worden. Je kunt aanmerkelijk meer vermogend kwijt met hogere watertemperaturen zonder dat de wisselaars in de vergasser aan de kook raken! Wie heeft daar ervaring mee?

sam
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2013, 18:26

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door sam » 24 apr 2016, 15:28

mooi zo'n actief forum!
nog even en paar verduidelijkingen over systeem
ik heb 3 circuits
nr1 in woning 1 met druk expansievat
nr2 in woning 2 met druk expansievat
nr 3 houtketel met buffers
deze laatste wil ik met open expansie omdat hij zo'n grote waterinhoud heeft.
houtketel staat naast 2 buffers van 7 m3 die ik dmv kranen in serie of parallel kan schakelen.
als warmtewisselaar staan er bij elke woning een soort "tussenbuffer" 2 RVS 200L vaten in serie geschakeld waarbij de vaten zijn gevuld met water uit circuit 3. boven in de vaten zit een spiraal . het 1e vat is wisselaar voor w.w. en 2e vat voor vloerverwarming in beide vaten zit een temperatuurschakelaar waarmee in commando kan geven voor "nieuwe aanvoer". 1e vat stel ik in op 60gr en 2e vat op 45 gr ik kan gaan pompen als een van de 2 vraagt of pas als ze beiden vragen.
het ww word na verwarmt door badgeiser
vloerverwarming is klep open/dicht op kamerthermostaat

sam
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 feb 2013, 18:26

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door sam » 24 apr 2016, 15:30

heeft iemand ervaring of een mening over een piromax 100 kw?

GTV6
Berichten: 246
Lid geworden op: 18 apr 2014, 16:53

Re: Zelfbouw houtketel met buffers

Bericht door GTV6 » 24 apr 2016, 15:54

De buffervaten in de woning kun je niet aan en uit schakelen met een thermostaat, in de buffervaten krijg je geen mengtemperatuur. De vaten worden vanaf bovenkant geladen naar beneden, als het goed is krijg je geen mengtemperatuur.
Wil je laden met een lagere temperatuur dan moet je er een mengventiel voor zetten.
Je mag wel even uitzoeken of die geiser overweg kan met reeds warm water dat is zeker niet altijd zo.

Plaats reactie