Renovatie Woonboerderij: Houtvergasser?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bonkelaar

Re: Renovatie Woonboerderij: Houtvergasser?

Bericht door bonkelaar » 21 nov 2015, 19:07

kockie schreef:
bonkelaar schreef:en af en toe een kogelkraan die iets lekt bij het asje omdat er geen stopbus op zit (hebben we uit een Duits forum reparatieplaatjes met een O ring voor gefabriceerd op de draaibank, is weer dicht).
Heb je een linkje, Jos?

Ik zit met hetzelfde probleem en heb het nu opgelost met een rubber ring aangeduwd met een paar carsosserieringen, maar kan de kraan niet meer gebruiken....
Dag Maarten,

http://f3.webmart.de/f.cfm?id=2902459&r ... 51679&pg=1
Hier wordt er over gesproken.

Ik heb nog wel een paar setjes zelfgemaakte, kun je proberen.

Groet Jos.

groet

jobplas

Bericht door jobplas » 21 nov 2015, 19:55

Inderdaad lang verhaal Bonkelaar, met het inspireert wel. Jouw situatie is in grote lijnen vergelijkbaar met de onze. Je spreekt ook over comfort, dat is voor mij het belangrijkste argument om voor vergasser te gaan ipv massa kachel. We hebben de vloerverwarmingsbuis en installatie al liggen, er moet alleen nog (niet gas gestookt) warm water door heen.

Ons steeds lagere gasverbruik en stroomoverschot doen ons ook nadenken over welke keuzes en investeringen correct zijn met respect voor ons milieu en omgeving. In ieder geval weet ik nu dat 4500 watt voor de woonkamer voldoende zou moeten zijn (zonder gebruik van de houtkachel).

Ik woon in het noorden van het land, tussen Groningen en Drachten, waar woon jij?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 21 nov 2015, 20:16

Jobplas,
Je spreekt ook over comfort, dat is voor mij het belangrijkste argument om voor vergasser te gaan ipv massa kachel.
Voor mij wint een cv/vergasser het op het gebied van comfort zeker niet van een massakachel (eventueel aangevuld met een cv systeem). Ik zit nu vlak bij mijn knapperende kachel en mijn dochter leest een boekje op de warmtebank.

Daarbij reken ik ook het stoken ergens apart en het regelmatig schoonmaken van de wisselaar. En de techniek die zeker niet storingsvrij is en die ook te vaak onveilig is.

Maar iedereen zijn eigen keuzes en veel succes toegewenst! En veel comfort!
groet!

Ritsaert

jobplas

Bericht door jobplas » 21 nov 2015, 20:54

ritsaert snijder schreef:Jobplas,
Je spreekt ook over comfort, dat is voor mij het belangrijkste argument om voor vergasser te gaan ipv massa kachel.
Voor mij wint een cv/vergasser het op het gebied van comfort zeker niet van een massakachel (eventueel aangevuld met een cv systeem). Ik zit nu vlak bij mijn knapperende kachel en mijn dochter leest een boekje op de warmtebank.

Daarbij reken ik ook het stoken ergens apart en het regelmatig schoonmaken van de wisselaar. En de techniek die zeker niet storingsvrij is en die ook te vaak onveilig is.

Maar iedereen zijn eigen keuzes en veel succes toegewenst! En veel comfort!
Ritseart, misschien denk ik te veel in problemen, maar hoe kan ik een massa of RMH knopen in de volgende situatie?
1) Belangrijkste te verwarmen vertrek is woonkamer, deze is 60m2, vloer van: Zand, 10PS isolatie, 30cm Schuimbeton, vloerverwarmingsbuis in 10cm dekvloer, kan deze vloer voldoende draagkracht leveren voor een massakachel?
2) Kan de massakachel dan warmte leveren om de vloer ook warm te krijgen?
3) Centraal in de woonkamer is de meest logische plek voor een massakachel, dan staat hij tegen een kalkzandstenen binnenmuur, met aan de andere zijde een koude gang, hoe verwarm ik dan de ruimtes aan de andere kant van de gang? Kan dat met een massa kachel?
4) Boven de woonkamer (houtenverdiepingsvloer) zijn 4 slaapkamers en een badkamer, met een beetje geluk kan het schoorsteenkanaal 1 slaapkamer en de gang meepakken, ik zie weinig andere mogelijkheden om de andere ruimtes warm te krijgen, behalve met watertransport...

Het houtvuur in de woonkamer en een lowtech oplossing spreken me enorm aan! Op dit moment genieten we van onze Dovre houtkachel, die de woonkamer en keuken prima warm houd. Daardoor deze maand nog maar 2 kuub gas verbruikt, maar als het straks kouder wordt, moet ik toch wat warmte in de slaap en badkamers van onze kinderen zien te krijgen, dat gaat nu niet lukken zonder gas te verstoken.
Met andere woorden, ik sta er zeker wel voor open, maar zie nu geen (low tech) oplossing...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.

bonkelaar

Bericht door bonkelaar » 21 nov 2015, 20:56

jobplas schreef:Inderdaad lang verhaal Bonkelaar, met het inspireert wel. Jouw situatie is in grote lijnen vergelijkbaar met de onze. Je spreekt ook over comfort, dat is voor mij het belangrijkste argument om voor vergasser te gaan ipv massa kachel. We hebben de vloerverwarmingsbuis en installatie al liggen, er moet alleen nog (niet gas gestookt) warm water door heen.

Ons steeds lagere gasverbruik en stroomoverschot doen ons ook nadenken over welke keuzes en investeringen correct zijn met respect voor ons milieu en omgeving. In ieder geval weet ik nu dat 4500 watt voor de woonkamer voldoende zou moeten zijn (zonder gebruik van de houtkachel).

Ik woon in het noorden van het land, tussen Groningen en Drachten, waar woon jij?
Tussen Deventer en Lochem

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 21 nov 2015, 21:49

Jobplas,
Het zijn moeilijke keuzes!
Jobplas schreef;
1) Belangrijkste te verwarmen vertrek is woonkamer, deze is 60m2, vloer van: Zand, 10PS isolatie, 30cm Schuimbeton, vloerverwarmingsbuis in 10cm dekvloer, kan deze vloer voldoende draagkracht leveren voor een massakachel?
2) Kan de massakachel dan warmte leveren om de vloer ook warm te krijgen?
3) Centraal in de woonkamer is de meest logische plek voor een massakachel, dan staat hij tegen een kalkzandstenen binnenmuur, met aan de andere zijde een koude gang, hoe verwarm ik dan de ruimtes aan de andere kant van de gang? Kan dat met een massa kachel?
4) Boven de woonkamer (houtenverdiepingsvloer) zijn 4 slaapkamers en een badkamer, met een beetje geluk kan het schoorsteenkanaal 1 slaapkamer en de gang meepakken, ik zie weinig andere mogelijkheden om de andere ruimtes warm te krijgen, behalve met watertransport...
1. Als dat zand stabiel is, lijkt mij prima. Ik zit zelf met schuimbeton en een betonlaag van 10 cm op de veenprut. Met een massakachel van 4500 kilo. Maar hoe je dat moet oplossen moet je aan een constructeur vragen. Lijkt mij met voldoende stempel geen probleem.

2. Een massakachel zou ik gebruiken voor stralingswarmte. Tussen de 2 en 4 kilowatt en dan continu. Ik zou in jouw geval denken aan een snellere kachel met minder massa en met een cv leiding in de mantel.

Maar ik las wel iets over 4,5 kw....maar had je een warmteverliesberekening ...of inschatting?
groet!

Ritsaert

jobplas

Bericht door jobplas » 21 nov 2015, 22:23

ritsaert snijder schreef:Jobplas,
Het zijn moeilijke keuzes!

1. Als dat zand stabiel is, lijkt mij prima. Ik zit zelf met schuimbeton en een betonlaag van 10 cm op de veenprut. Met een massakachel van 4500 kilo. Maar hoe je dat moet oplossen moet je aan een constructeur vragen. Lijkt mij met voldoende stempel geen probleem.

2. Een massakachel zou ik gebruiken voor stralingswarmte. Tussen de 2 en 4 kilowatt en dan continu. Ik zou in jouw geval denken aan een snellere kachel met minder massa en met een cv leiding in de mantel.

Maar ik las wel iets over 4,5 kw....maar had je een warmteverliesberekening ...of inschatting?
Ik heb een warmteverliesberekening gemaakt voor alleen de woonkamer, daarin meegenomen, de goed geisoleerde vloer, maar ook de matige geïsoleerde buiten wanden en ramen. Ook de binnenmuren heb ik meegenomen als matig geïsoleerd, met andere woorden, veel van de 4,5 kw lekt naar andere koude binnenruimtes ipv buiten. Een massakachel of vergasser moet een lange termijn oplossing zijn, waarmee ook de andere ruimtes op de lange termijn verwarmt kunnen worden.

Nu gebruiken we onze houtkachel nog als hoofdverwarming (voor en najaar), als het echt winter is moet de CV er voor zorgen dat ook de andere ruimtes enigszins op temperatuur blijven, voor dat laatste zoek ik een alternatief. Dat alternatief moet dus in ieder geval naar de woonkamer alleen 4,5kw kunnen brengen, zodat de houtkachel daar alleen nog maar incidenteel gebruikt wordt.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 23 nov 2015, 11:31

Job,
Te onderzoeken waard is een grote en redelijk snelle kachel op basis van bijvoorbeeld een 314 RBB van Peter (schoorsteen diameter 20 cm). Niet echt een massakachel (lichter en sneller). In de mantel neem je een register op, gekoppeld met een opensysteem aan de cv. Low tech, met weinig onderhoud, alle warmte blijft in de woning. Redelijk eenvoudig zelf te bouwen.
groet!

Ritsaert

WernerDeJong

Bericht door WernerDeJong » 23 nov 2015, 14:30

Ha Joplas,

Schuimbeton is minder draagkrachtig dan "normaal" beton. Controleer bij de constructeur wat voor schuimbeton er is gebruikt is een goed begin. Technische gegevens voor een schuimbetonnen werkvloer (lees, dekvloer van xx cm waarop je al dan niet dragende binnenmuren plaatst e.d.)
http://www.schuimbetoninfo.nl/index.php ... ct&part=33

Constructeurs gaan er vaak vanuit dat schuimbeton de toepassing is onder een betonnen vloer omdat de puntsbelasting van schuimbeton minder dan normaal beton is. Een ander interresant stukje kun je vinden op: http://www.livios.be/nl/afwerking/vloer ... uksterkte/
Daar lees je dat de druksterkte 20 a 30x minder is dan van normaal beton.

Als je echter uitgaat dat je een draagvlak onder de massakachel aanbrengt waardoor de druk verdeeld wordt over de ondervloer, dan is er niet zo heel veel aan de hand. Het gaat dus niet zozeer om de kilo's (er worden binnenmuren op schuimbeton + cement dekvloer gebouwd) maar om de directe puntbelasting die je moet vermijden.

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 24 nov 2015, 09:37

Als je op het schuimbeton eerst een plaat stort van beton (plaatfundering) zal er niet veel gebeuren.
groet!

Ritsaert

jobplas

Bericht door jobplas » 25 nov 2015, 20:23

Nogmaals bedankt voor alle reacties, een keuze voor de vergasser was eigenlijk al gemaakt, maar Ritsaert heeft me weer aan het twijfelen gezet. Nu eerst dit forum eens afstruinen op zoek naar Rocket Batch Boxen met warmtewisselaar en of boiler... Als het gewicht van de batch box minder is als een "normale" rocket stove maak ik me over de vloer niet zoveel zorgen.

Plaats reactie