Vervangen bestaand dubbelglas door HR++ of voorzetraam?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Vervangen bestaand dubbelglas door HR++ of voorzetraam?

Bericht door Leon »

Vandaag eens de lokale glaszetter thuis gehad om eventueel het oude dubbelglas van 1994 te vervangen door hr++.

De kosten zijn echter niet misselijk, te weten 1000 euro incl. zetten.
Het gaat om 7 ramen, in totaal 6,25m².
Aangezien we aan een drukke weg wonen wilde ik wel a-symetrisch glas, om zo ook wat aan geluidsisolatie te doen.
Het zou dan een 5-12-8 versie worden. Nu ben ik eens gaan zoeken op internet en hier op het forum of het ook mogelijk is om met voorzetramen te werken. Het meeste wat ik echter vind is om enkelglas te voorzien van een voorzetraam.

Concreet komt het dus op het volgende neer:

Kun je aan de binnenkant in het kozijn nog een extra enkelglas permanent inzetten, en heeft dat dan ook effect? Elders heb ik reeds gelezen dat een sponning groter dan 20mm alleen nog maar geluidswerend werkt, wat voor ons dus voordelig kan zijn.
Het gaat om vast glas, dus geen vleugels.
Indien mogelijk, wil ik dan wel redelijk dik (8mm?) enkelglas inzetten.

Groet Leon
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 24 jan 2013, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix, Cp mm
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: dubbelglas en voorzetraam

Bericht door Johndc »

Dat kan. Heb het ooit gedaan op het raam van de badkamer. Een ruit die net past tussen de glaslatten die gewoonlijk een hoek hebben tussen de 15 en 17°.
Zo blijft de ruit netjes op afstand van het originele glas. Dan een extra latje over het glas en de originele glaslat en afkitten.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: dubbelglas en voorzetraam

Bericht door ritsaert snijder »

groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: dubbelglas en voorzetraam

Bericht door deleted »

Voor dat geluid lijkt me dat een moeilijk gegeven.

Je zou moeten uitzoeken in welk bereik er nog geluidsgolven doorheen het oude dubbelglas komen.

Dan zou je moeten bepalen welke compensering daarbij zinvol is. De afstand van het voorzetraam en het bestaande raam speelt daar een rol in. Resonantie moet je ook vermijden. Wie weet krijg je anders nog een versterkend effect.

De dikte van het raam (8mm) voegt massa toe en zal dus ook wel wat helpen.

Maar dat wordt opzoekwerk. Met de verkeerde afstanden loop je het gevaar dat je er veel werk in steekt en het niet effectief is. Terwijl het met dezelfde moeite, maar een ander tussenafstand wel zou werken ...
Helaas kan ik je niet helpen bij het bepalen van die afstanden ...
Ik heb wel gelezen dat 'kastenfensters' met een tussenafstand van 12 tot 35 cm het effectiefst zijn voor geluid.
Maar dat betreft dus 2 afzonderlijke ramen met enkel glas.

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Vervangen bestaand dubbelglas door HR++ of voorzetraam?

Bericht door Mees* »

Of kiezen voor driedubbel?

http://www.jlmglas.nl/
Plaats reactie