Rocketbouw Axel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

gaaf...dacht wel dat ie groter was...
groet!

Ritsaert
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door fikkie stoken »

Axel, ik heb je website ff bekeken, nou.............

M,n complimenten je maakt mooie spullen.

groeten
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door 12much »

@Pieke:
op het 200L vat gelast heb, heb je bij het opbouwen niet overwogen om daar een zadelstuk voor te gebruiken?
Heb ik idd overwogen. Er komt dan wél veel spanning op het zadelstuk te staan als je deze op de 200 liter drum probeert vast te zetten. Voor de duidelijkheid: de spiralo met appendages is niet van aluminium maar gegalvaniseerd staal. Elk koppelstuk, bocht of zadelstuk zit minimaal met twee stalen zelftappers vast, voor het geval dat, en er zit een rups kachelkit tussen. De temperatuur vlak na de drum heb ik op 400ºC gemeten na flink doorstoken en dat was niet nadelig voor de popnagels en/of alufolie (3M) waarmee ik de pijpen extra heb afgedicht. Buiten dat zijn deze straks ingepakt in leem.

De dikke stalen buis in het vat heb ik express gedaan om een zo stabiel mogelijke aansluiting te krijgen. De pijp is op maat gemaakt en daardoor kan je met weinig moeite de drum horizontaal er van af schuiven, op klossen zetten en de stofzuiger er in stoppen. Vlak achter de drum zit een T-stuk met een 90º bocht naar beneden, deksel er op, fantastisch veegluik. De asdeeltjes vallen vanzelf in de koker. Het kleine veegluik er onder zit aan het eind van de retour en daar loopt vrolijk mijn zwarte condenswater uit:-) Die gaat omgebouwd worden en de dikke pijp gaat dan over de vloer naar buiten.

Ik ben bezig om de rommel op te ruimen zodat ik de kachel kan slopen en heropbouwen. Uiteindelijk heb ik de ideale oplossing gevonden om aan de bouwvoorschriften te voldoen ´n niet de hele installatie op te hoeven krikken. Zodra ik daarmee verder ga, komen er vanzelf foto's bij.
Never burn faster than your Wocket.
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

Ondertussen hebben we 2 rockets 187 gebouwd.
Met een ronde riser gegoten in 2 delen uit vuurbeton.
De bodem en het plafond van de vuurkamer zijn ook gegoten uit vuurbeton.
De rest is gemetseld met vuurvaste stenen.
Ze hebben 1x gebrand, zonder p-channel want die moet nog gemaakt worden.
DSC_0076.jpg
DSC_0108.jpg
DSC_0143.jpg
DSC_0161.jpg
DSC_0258.jpg
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

DSC_0298.jpg
DSC_0314.jpg
DSC_0371.jpg
DSC_0396.jpg
DSC_0407.jpg
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

Plus nog een paar warmte beelden.
Als de p-channel klaar is en de kachel is drooggestookt dan gaan we dit nog een keer overdoen.
rocket4.png
rocket5.png
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door dano »

heel tof, lekker bezig!

die heatriser staat die er los op (ik zie geen borging o.i.d) ?

en wat moet er precies drooggestookt worden?
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

Ja, hier staat het bovenste gedeelte van heatriser er nog los op.
Eén van de rockets wordt geïsoleerd en daarna voorzien van een stalen huis, waardoor de heatriser gefixeerd wordt. De andere wordt erop gemetseld als hij op de definitieve plek staat.
Met droogstoken doel ik op de vuurvaste mortel. Het water waarmee het is aangemaakt moet verdampen en misschien worden de vuurbetonnen delen ook nog iets droger.
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door dano »

geïsoleerd en met stalen huis, is het daarmee ook de bedoeling om de brandkamer te beschermen? blijft die dan langer heel?

en is de reactie met cement niet een chemische reactie. is hitte daarop wel van invloed? m.a.w. heeft dat droogstoken zin?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door ritsaert snijder »

Heren,
Ziet er goed uit! Leuk die IR- foto's.
Zijn de interne maten hetzelfde als die van Peter? Het lijkt alsof de vuurkamer wat dichter op de riser staat?

Dat stalen omhulsel, vul je de ruimte tussen de kachel en het omhulsel met perliet of vermiculiet/ cement?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door peterberg »

Leuke implementatie! Die riser is precies goed, samen met de achterwand van de vuurkamer heb je daar een poort die niet te diep is. Omdat de riser aan de voorkant open is, is de kans dat het beton ter plaatse scheurt kleiner. De barsten komen trouwens niet in het heetste deel dat het snelst uitzet, maar in het koudere deel dat achterblijft. Wat is dikte van de riser wand?

Grappig om te zien dat de riser samen met het achterste deel van de vuurkamer echt de heetste plek is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door incus »

@dano en ritsaert

Ik pak de rocket in met superwool en maak daar een stalen doos omheen. Hierdoor wordt het een unit die gemakkelijk in en uit een kachel gebouwd kan worden.
De isolatie zorgt ervoor dat de rocket zelf zo warm mogelijk blijft. Mochten er scheuren in de rocket komen dan zorgt de stalen doos ervoor dat alles bij elkaar blijft.

@dano
Vuurvaste cement is geen gewone cement. De vuurvaste cement wordt ook niet hard zoals gewoon cement. Het lijkt meer op een kleiachtige substantie. De stenen plakken aan elkaar door het opdrogen van het water, dus niet door een chemische reactie.
Bij hogere temperaturen (ongeveer 600 graden) treden volgens mij wel chemische reacties op omdat dan het kleiaandeel van structuur veranderd.

@ritsaert
Het gaat om de rocket 187, met verlengde vuurkamer. Alle gegevens staan op pagina 1 van deze draad.

@peter
De dikte van de riserwand is 38mm. Dat is een gevolg van de maat van de kartonnen koker, die gebruikt is als kern bij het gieten en de maat van de PVC buitenmantel.

Ik zou graag proberen om de riser dunner te maken. Een dunnere riser is sneller warm. Misschien kan voor het bovenste deel ander materiaal gebruikt worden, bv perliet/cement mengsel.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door 12much »

Mooi hoor! Jullie zijn écht kunstenaars en de redenatie eromheen klopt weer helemaal als een bus. Leuk
Never burn faster than your Wocket.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door Broekhoest »

Alle respect voor dit vakmanschap, incus.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Rocketbouw Axel

Bericht door peterberg »

De vuurbeton discussie is afgesplitst naar Vuurbeton vragen van Dano.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie