Mijn eerste "lanceerpoging" bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Broekhoest »

Pieke, we hebben het al vaker over jouw bell gehad.
Ik vind werkelijk dat je prachtige resultaten haalt, petje af.
Vind alleen dat het er totaal niet uit ziet...zo'n RVS boiler boven op je kachel. Ik zou dit echt niet in mijn woonkamer willen, laat staan mijn vrouw.
In mijn optiek geldt dat zowel voor een warmtebank van een massakachel als voor een bell. In mijn schuur zou het wel prima kunnen.....

Nogmaals dit staat los van het eindresultaat, van 3000m3 gas naar ruim 400m3. Beter kan niet zou ik zeggen......

Keep up the good work!

groet,
Harold
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

De afgelopen tijd werd er enkele keren verwezen naar toepassing van mijn bell.Mijn kacheltje is een Becht & Dyserinck,SPL 105A.Nederlands fabrikaat uit,ik meen, Amsterdam.Het is eigelijk een oude kolen kachel maar ik stook 'm dus op hout.( Geitijzer, 20 liter stookruimte bekleed met hitte bestendige steen )Bovenop onder die deksel zit een uitneembare deksel waar ik dus de bell overheen heb geplaatst.Niet ideaal maar op de een of andere manier doet ie het prima, als ik kijk naar mijn schoorsteen tenminste.En de buren hoor ik ook niet.Ik heb 'm toendertijd aangeschaft voor de gezelligheid.Ik huurde incl. w/g/l ,dus een noodzaak was het niet én hij heeft altijd goede zin.
BD.jpg
2 Jaar geleden ben ik verhuisd naar een oude boerderij.Mijn huidige woonkamer alleen al is haast zo groot als mijn vorige appartement,dus er moest wat beters komen.Hoe ik het heb opgelost is op pagina 1 al te lezen.

Ik gaf zelf al aan is het een foeielijk (de bell) ding vond om te zien.Om de WAF te verbeteren heb ik een kleine cosmetisch verbeterering aangebracht, hierover straks wat meer.

Hier http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... =60#p43063 kun je zien wat ik als bell toegepast heb.Het is een 50 liter rvs boiler.( het gat dat je ziet heb ik bovenop het kacheltje geplaatst.)Bijkomend voordeel was dat er reeds een ww in zat, in de vorm van een spiraal.Hier pomp ik dus geen water doorheen, maar met een pomp van een bubbelbad-mat, ongeveer een kuub lucht per minuut van 400 graden.Ik sprak eerst over membraanpomp,echter hierin heb ik me vergist.Het is een luchtpomp die ze toepassen in een stofzuiger,op het hoogste stand verbruikt ie 320 Watt,maar hij staat eigelijk maar een kwartiertje aan, want dan heb ik hier de woonkamer van 80 m3 van 16 graden naar 22 graden.( Kleine nuance>> dat heb ik gemeten in het midden van de kamer)Buitentemperatuur op dat moment 4 graden.Ik zeg er wel bij dat ik het kacheltje dan in het begin flink aanjakker,na dat moment zorg ik gewoon dat het vuurje aanblijf.Het is dus allesbehalve een massakachel die je maximaal 2 a 3 per etmaal stookt, maar ik vind het geen straf om met aan met een blokje hout op het vuur te werpen.Ik wil Kriske ff uit een ander topic citeren" Wij wllen gewoon vlammen zien!!" Hier sluit ik mij volledig bij aan.De luchtpomp maakte toch wel een behoorlijk geluid,dit heb ik opgelost door de pomp in een kistje te plaatsen met geluidsisolatie.Je hoort nu enkel nog de uitgaande lucht van de ww/spiraal.Een heel acceptabel geluidsniveau en nogmaals>> Het is maar eventjes.


Bovenstaand dus het resultaat bij alleen de woonkamer van 80 m3.

Afgelopen zondag heb ik ff wat dingen bijgehouden, buitentemperatuur ongeveer 4 á 6 graden.Begonnen met een omgekeerde stook van 3 kilo hout.Gedurende 11 uur 11 kilo hout verstookt in totaal. Gedurende de gehele dag 20 a 22 graden,wél met de keuken erbij ( 38 m3 ).Ik vertel er wel bij dat ik een oude woning heb,dikke muren, 8m2 dubbel glas in woonkamer en keuken ,maar dat heeft eigelijk wel z'n beste tijd gehad en een venster in de woonkamer 1m2 enkel glas, houten kozijn.Maar dikke gordijnen doen al een boel.


Laatste 14 maanden 470 kuub gas verbruikt incl. sww, dus ik ben er nog steeds heel tevreden over.Ik sprak zelf over " on-ge-lo-fe-lijk ", "fenomenaal" kwam ook al voorbij en dat is gewoon een waarheid als een koe.Ik val in herhaling als ik meld dat ik inmiddels bij 2 bekenden ook iets vergelijkbaars heb gemaakt.Een derde staat nog ff in de wacht.

De WAF,

Sorry voor de korrelige foto.
bell  2.0.jpg

Nogmaals, het zag er niet uit..... maar ik heb 'm zwart geverfd.Beetje afgekeken van de zelfbouwkachel van Holtere.Het zorgt er in ieder geval voor dat het een wat meer één-geheel wordt.De leidingen die je bovenaan ziet ( voor de lucht toevoer ) wil nog ik met een pijpenbuiger onder handen nemen,dit zal ook de weerstand ten goede komen.( en een kleurtje geven).Ook zou ik graag de bell nog bekleden met een soort van motief wat je ook wellus ziet bij metalen deurmatten.
deurmat.jpg
en Franse art deco kacheltjes
art deco.jpg
Ik heb een filmpje gemaakt van het temperatuur verloop van buitenzijde kachel, bovenzijde bell en uitgaande lucht, maar ik krijg m niet op youtube geplempt.Die houden jullie dan nog wel tegoed.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pietje »

Pieke, ik kwam bij de oudijzerboer een RVS vat tegen van ongeveer 32cm diameter x 60cm. Zijn dat ongeveer de afmetingen van jouw vat?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Pietje, die van mij is exact 33 cm doorsnede en 68 cm hoog.Inclusief de "bolling" van top en bodem.

Ga je ook aan de bell?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pietje »

Yep! :D
Ik ben nog niet helemaal uit de wijze van opbouwen (de schoorsteen moet wel te vegen zijn), maar heb het vaatje inmiddels meegenomen (35.-). Ik zal een nieuw draadje starten als de zaag er in gaat.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Ik ga de boel een beetje aanpassen.Ik ben een hele dikwandige gasfles tegen gekomen van ruim 60 kilo.Hij zal wat trager opwarmen, maar de hogere massa zal de hitte wat langer vasthouden.En i.p.v. bovenop plaats ik 'm erachter. ( zie afbeelding ).Peter heeft het er altijd over om de ingang bell zo laag als mogelijk te positioneren. De totale hoogte van de gasfles bedraagt circa 1.10 m en de ingang bell komt dan op ong. 60 cm. Is dit nou echt onwenselijk of zou het toch kunnen?
bell.jpg
Gaarne jullie visie.....

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door peterberg »

Pieke,
Dat vat er achter plaatsen werkt ook. Je krijgt wat minder stratificatie omdat er veel beweging in de gassen zit maar hij doet het toch wel. Dat ding met drie vaten in mijn werkplaats is gevuld met een en al heftige beweging maar warm worden doet-ie prima.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Dankje voor je snelle antwoord, Peter.Fijn om te horen dat het gaat werken. Bijkomend voordeel is dat ik dan ook weer het kookplaatje bovenop weer kan benutten.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door holtere »

Een poosje geleden bij Pieke een mooi vat mogen ophalen en zijn kacheltje kunnen bekijken. In no time is inderdaad zijn kamer lekker warm. Heel indrukwekkend 8)
Misschien, ik zeg nadrukkelijk "misschien" loop je het risico dat je condens problemen gaat krijgen met een dikwandiger vat met meer massa :?
In ieder geval zou ik het zo maken dat de condens op te vangen is! Verder is het echt de moeite om dit idee wat verder uit te werken!

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Thx Holt, leuk om te horen.Je tip m.b.t. condens zal ik zeker meenemen in de constructie, een kraantje is eenvoudig te plaatsen.

Ik was vanmiddag ff bij de oud ijzerboer. Er lagen een boel gasflessen, het metaal was hetzelfde als ze toepassen bij die hoge/slanke flessen bij lassen. Alleen de verhouding hoogte/doorsnede was 3 op 1.Bovenop zit een flens die makkelijk af te sluiten is. Volgende week ga ik er eentje ophalen.

Verslagje volgt nog.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door holtere »

Pieke,

Pas op met flessen openslijpen hè.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Eerst tot aan de nek toe vullen met water en dan pas slijpen!

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Uhm...okay...maar waarom? Koeling?

Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Tim »

Pieke,

Lege fles is niet leeg. Ook met lucht doorgeblazen fles is niet gasvrij. 4% gas is al explosief.

Slijpen + gas = BOEM

Slijpen + water = Natte broek

Jij mag kiezen :mrgreen:

Tim
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door holtere »

Er lagen een boel gasflessen
Need I say more?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Heren toch,bedankt voor alle goede zorgen. Ik moet haast een traantje wegpinken..... :wink: Maar de gasflessen hebben een ronde opening bovenop van ruim 100 mm.Dus het lijkt me dat er geen gas meer in zit, of dien ik alsnog voorzichtigheid in acht te nemen?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie