Mijn eerste "lanceerpoging" bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door holtere »

Hé Pieke,

Alles goed als je je hersens maar gebruikt...bij twijfel eerst voljanken..dan pas de slijper erin :lol:
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Résumé,

Safety first. Ik ga de boel eerst afvullen met water.Ik ga niet meer aan de slag een flex, dan ben ik uren bezig om de boel passend te krijgen. Ik ben on-line een geschikte gatenboor voor metaal tegengekomen.

Had ik al gezegd dat er een verslag komt?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Het is misschien wel een vraag naar de bekende weg,ik heb het al 'ns ergens gezien.Maar ik zou graag wat extra zekerheid willen hebben.Het wordt weer wat frisser, dus de kachel moet weer gaan branden.Inmiddels al weer een half jaar verhuisd, dus de constructie dient enigszins aangepast te worden.Ik had onderstaande opstelling in gedachten.
nieuwe opstelling bell.jpg
Het betreft een zijaanzicht.
De bell achter de kachel en een stalen pijp, 2 a 3 mm wanddikte door de bell naar beneden welke vervolgens naar het bestaande rookkanaal leidt.Voor mij het makkelijkst daar er bovenin de bell reeds een bestaand gat zit welke overeenkomt met de aansluiting op de schouw.De nieuwe bell is een oude dikwandige gasfles met minimaal 15 mm wanddikte, dus 1 of 2 gaten moeten boren maakt een behoorlijk verschil.Mocht het niet uitvoerbaar zijn, dan kan ik de constructie ook naar voren plaatsen ( op de afbeelding naar links ) en dan extern onderaan een aansluiting met bochtje naar boven maken.

SHOOT

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pietje »

Jammer dat je de uitvoer van de bell dwars door de bell laat lopen. De koelere rookgassen worden zo weer opgewarmd door de warmere gassen bovenin de bell.
Je kan ook gaten (laten) branden/snijden, misschien een optie? Die kunnen er meteen een flens op lassen, condenswater-dicht.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Nou P, je bent er weer snel bij.Alleen Lucky Luke schiet sneller :wink: Je analyse had ik al een heel klein beetje in m'n achterhoofd. Lijkt me idd beter om in te zetten op de opstelling op pagina 2 van dit topic, 17 Feb 2014, 16:26. De kachel wat meer de kamer in, dat kan geen kwaad.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door peterberg »

Pieke,
Mocht je voelen voor een experiment:
Als je overschot aan warmte groot genoeg is en je vindt wat massa een goed idee dan zou je het volgende kunnen proberen.
Je bell is al eentje die bovenin wordt gevoed en onderaan afgevoerd. Dat is eigenlijk meer een tegenstromer dan een bell. Om zoveel mogelijk warmte op te vangen zou je het vat kunnen vullen met keien. Flinke onregelmatige brokken, het midden tussen een grote vuist en een literblik waar de rook overal tussendoor kan. Het enige waar je aan moet denken is ruimte boven de keien waar de gassen aangevoerd worden en ruimte aan de onderkant waar de afvoer zit. Die onderste ruimte zou je kunnen maken door een paar bakstenen op hun kant op de bodem te zetten met een stuk persrooster er op. Als je daar de keien op stapelt dan kunnen de rook gassen zich onder het rooster verzamelen en ongehinderd wegstromen naar de afvoer.

Het is maar een idee.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Peter, leuk dat actieve en innovatieve meedenken. Ik zie het al helemaal voor me. Mijn oude belletje heeft gaten op plekken waar ik ze niet nodig heb.Ik heb een flinke gasfles op het oog van bijna 70 kg.Het wordt lastig om hier op de door jou beschreven wijze stenen en keien te stapelen.Ik mag 'm morgen gratis ophalen bij mijn oudijzerboer. Mocht mijn nieuwe opstelling naar behoeven werken, dan hoef ik m pas af te rekenen, anders moet ie terug.

Tweede optie betreft een andere oude rvs zonneboiler, litertje of 150, met ook weer een ww/spiraal.Die staat hier in de schuur. Hiervan ben ik van overtuigd dat ie gaat werken en hier zou dan wel weer eenvoudig een veeg/inspectieluikje in te maken zijn, waarin ik dan 'ns wat stenen en keien kan gaan stapelen.Mijn schoorsteen is tegen mijn verwachtingen in, goedgekeurd ( met certificaat! ), dus ik ga snel aan de slag.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Bell Up-date.

Het is een stikstofvat geworden van 45 kilo, 75 liter. Hij staat inmiddels binnen, volledig ontdaan van z'n rode jasje. Het zijn frisse, geen koude nachten geweest, maar hij doet het prima!! De B&D kachel heb ik op de foto gestript voor onderhoud. De bell is op dit moment helemaal blank geschuurd. Binnenkort wordt ie zwart, maar ik wil 'm eerst laten doorzagen om in de toekomst eventueel een ww in te bouwen.
bell 2.0.jpg
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door holtere »

Hé Pieke,

Heb je de "stijgpijp" geisoleerd?

grz,
Holtere
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Nee,Holt

Op aanraden van Pietje heb ik geen stijgpijp toegepast,hij steekt dus niet in de bell.Ik heb een 'externe' pijp aangebracht onderaan de bell,aan de achterzijde met een 90'er bochtje.Niet zichtbaar op de foto.Het betreft een gewone enkelwandige pijp.

En wellicht ten overvloede:" Het werkt super!! "
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door deleted »

Pieke,

Heb je nog niet overwogen om de kachel helemaal te demonteren en met de onderdelen er een echte massakachel van te maken ?

Bestaande kookplaat en deurtjes zouden er een goedkoop project van maken.

Nu heb je natuurlijk wel al heel aardige oplossingen bedacht om aan het 'back-end' rendement-winsten te boeken (het warmtewisselend gedeelte), maar in de toekomst loop je uiteindelijk toch vast op het beperkte verbrandingsrendement van de bestaande kachel... en juist daar is nu nog de verdere winst te halen.

G
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Niet echt. Ik weet niet of de fundering dat aankan,dat zal ik eerst moeten onderzoeken. Wel heb ik eraan gedacht ook een batch rocket in te bouwen,ik heb immers begin dit jaar een lading chamottestenen op de kop getikt. En die creaties van DJ, daar ben ik wel van gecharmeerd. En ondanks dat het natuurlijk een kolenkachel betreft, maakt hij soms wel geluiden als een rocket, als de vlammen de bell worden ingezogen. Bij het aansteken rookt de schoorsteen licht en je ziet dan echt dat de rook als bij een gasketel de schoorsteen verlaat,alsof ie wordt afgezogen.Na een minuutje of 5 á 10 is de rook weg.

De huidige situatie zie ik dan ook absoluut als een tussenoplossing.Dus wellicht over een jaartje weer een update.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

De laatste stook van dit seizoen komt eraan, dus nog ff snel een bijdrage.
IMG_0184.JPG
Mooi zwart,met bovenop de bell een soort van kroontje......
IMG_0199.JPG
Detail kroontje.Afkomstig van de oudijzerboer.Lijkt afkomsig van de rugleuning van een oud metalen tuinstoeltje.Maar paste perfect bij de ronding van mijn bell.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door WillemLimmen »

Pieke, is de diameter van de kachel-rookgas-afvoer pijp gelijk aan die van de bell-rookgas-afvoer? En heb je er nog een warmtewisselaar in zitten?



Groeten Willem
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mijn eerste "lanceerpoging" bell

Bericht door Pieke »

Yep, 100 mm. Op dit moment zit er geen ww in. Wil ik in de toekomst wel 'ns een keertje gaan doen, maar dan moet ik 'm eerst doorzagen en ik ben nog niemand tegengekomen die die diameter aankan.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie