Nieuwe installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

SP1R
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2013, 21:26

Nieuwe installatie

Bericht door SP1R »

Goedendag,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Bjorn en woonachtig in het midden van het land. Ik woon samen met mijn vrouw en zoontje in een jaren vijftig huis, waar nog het een en ander aan moet gebeuren. Onder andere wil ik dit jaar een balken-broodjes vloer plaatsen, en dan tegelijkertijd de gaskachel (nu enkel decoratief) vervangen voor een houtkachel die op de CV installatie aangesloten kan worden.

De houtkachel moet worden geplaatst op de begane grond. De CV ketel hangt op zolder, de radiatoren en vloerverwarming zijn hiermee verbonden door middel van standleidingen, en dus geen collectoren. Ook word er vloerverwarming geplaatst op de begane grond. De houtkachel die ik op het oog had is de Nordic Fire Island 2 (7,5KW). De beneden verdieping is ongeveer 170m3 (verdeeld in woonkamer, eetkamer met open keuken en hal / toilet). De CV ketel is een Remeha Calenta 40C.

Ik heb over dit onderwerp al een hoop gelezen, maar elke situatie is weer anders uiteraard. Ik heb na veel denken en schetsen een schema opgesteld, waarvan ik denk dat het moet werken, maar zou graag willen weten hoe jullie er over denken. Ik heb in het schema het buffervat naast de CV ketel getekend, wat betekend dat deze op zolder moet komen te hangen. Die plaatst heeft niet mijn voorkeur, maar ik wil de opgeslagen warmte kunnen gebruiken voor de verwarming als de ketel aanslaat, zonder het systeem te ingewikkeld te maken.

De drieweg kleppen zouden als volgt moeten schakelen (om onnodig stoken met de CV te voorkomen);

=========== M1 = M2
CV buffer <55 B-AB = A-AB
CV buffer >55 B-AB = B-AB
Haard ======A-AB = B-AB

Ook ben ik benieuwd naar welk merk en type componenten jullie aanraden voor de drieweg kleppen, terugslagklep en temperatuur geschakelde noodklep.

Groeten, Bjorn
cv met haard.pdf
(5.82 KiB) 230 keer gedownload
Plaats reactie