Huis volledig op zonne-energie. Is dat mogelijk?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JeroenvD

Huis volledig op zonne-energie. Is dat mogelijk?

Bericht door JeroenvD » 11 jan 2013, 14:18

Hallo, ik ben nieuw hier en wil graag van jullie expertise gebruik maken om te kijken of mijn idee realistisch is. Zo niet, dan hoef ik daar verder ook geen tijd in te steken.

Mijn situatie is alsvolgt: Mijn gezin (Mijn vrouw en ik + 2 tieners) wonen in een ruim (>800m3) en nieuw (2011) vrijstaand huis dat goed geisoleerd is (Hout skelet bouw). Ik denk er over om een installatie met zonnepanelen te maken die 7000-7500KWh/j oplevert. Kijkend naar het huidige verbruik dan houden we de helft over om het gasverbruik te verminderen.
Het gasverbruik is ong 2000-2200 m3 aan vloerverwarming (70-80m2), WWV (zijn behoorlijke douchers) en koken.

Is het realistisch om met 3500KWh/j een vermindering van 1600-1800m3 (koken blijft op gas) gasverbruik te realiseren?

thanx

ThomasD

Re: Huis volledig op zonneergie. Is dat mogelijk?

Bericht door ThomasD » 11 jan 2013, 15:39

In Nederland heeft heeft aardgas een energetische waarde van 8.8kWh/m³ tot 9.8kWh/m³ (in België gaat dit tot 12.79kWh/m³).

Indien er puur elektrisch verwarmt wordt kan je met 3500kWh dus amper iets van een 350m³ opvangen. Met een lucht/lucht warmtepomp gaat dit misschien richting de 875-1000m³ gaan.

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 11 jan 2013, 15:58

Met 4 mensen die behoorlijk veel douchen is het misschien ook interessant om een douche warmtewisselaar te plaatsen...

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 11 jan 2013, 16:11

Nog een paar vraagjes van welk land ben je? België of Nederland ? De voorwaarden voor teruglevering liggen iets anders. Ook helemaal op zonne-energie van het net afgelsoten kan, maar dat wordt wel redelijk kostbaar, zkeer met uw energiegebruik. Verder is het ook wat jammer om in een woning van 2011 alweer aanpassingen te gaan doen... :) .

JeroenvD

Bericht door JeroenvD » 14 jan 2013, 07:53

Sandman79 schreef:Nog een paar vraagjes van welk land ben je? België of Nederland ? De voorwaarden voor teruglevering liggen iets anders. Ook helemaal op zonne-energie van het net afgelsoten kan, maar dat wordt wel redelijk kostbaar, zkeer met uw energiegebruik. Verder is het ook wat jammer om in een woning van 2011 alweer aanpassingen te gaan doen... :) .
Wij wonen in Nederland.

migjes

Bericht door migjes » 14 jan 2013, 13:21

realistisch? ben bang voor 99,9% van de huizen bezitters niet.
maar niet onmogelijk.
je zult zeker verder moeten kijken als alleen PV.

een zonneboiler geeft ook een aardige besparing.
en een WTW unit op de douche met een zonneboiler geeft erg leuke resultaten, dat werkt goed samen.
het is gewoon zonde om die lekkere warmte door de riolering te spoelen.

eens goed rond kijken om te bezuinigen op allerlei sluipverbruik en onzinnige verspilling is het beste.
(trias energetica)
een wasmachine met hotfill op een zonneboiler is ook leuk.
een droger? kan ook gewoon met een was rekje.
etc....

bedenk je ook dat in Neederland er een grens is aan salderen.
je mag maar een max van 5000kWh salderen. (er zijn energie bedrijven die zeggen onbeperkt te salderen, maar over hoelang dat soort regelingen stand houden weet ik niet en ga ik mijn hand niet voor in het vuur steken.)
dat houd in dat je ongeveer 6000kWh kunt op wekken (een gedeelte gebruik je zelf en gaat niet langs de meter. dit getal is uit mijn duim gezogen en kan anders zijn.)
nu is het niet erg om b.v. 1000kWh te kopen vanwege het ingewikkelde afreken systeem in Neederland.
de eerste 1000kWh kost maar iets van 8 cent in plaats van 22 cent.

zo komt er bij mij in de wc een kleine vloerverwarming die automatisch aan gaat op het moment dat er opbrengst is van uit de panelen.
dit voorkomt dat ik moet salderen en de vloer kan de warmte bufferen (zelfs voor een paar dagen).

ik heb zelf een gebruik van 3500kWh en 600m3. (ex mijn installaties)
heb nu 3850Wp in een oost-west setup waar mee ik bijna 3000kWh per jaar doe.

in de planning (somige onderdelen al besteld):
zonneboiler 500 liter met elektrische verwarming. (ik gok een 20 buizen.)
uitbreiding van pv op west (+/- 600Wp)
uitbreiding van pv op zuid (+/- 1700Wp)
een stuk je elektrische vloerverwarming in de WC.
een hout kachel (daar zie ik nog erg tegen op. gelukkig hebben we dit forum)

ik hoop in de toekomst op een 1000kWh en 250m3 te gaan uit komen.
maar alles is afhankelijk van hoeveel van mijn plannen gaan lukken.

reken er maar op dat het flink wat uitzoek werk is en er meerdere wegen naar rome zijn.
en aangezien rome en keulen ook niet op 1 dag gebouwd zijn.
heb ik de regeling dat ik nog steeds het oude energie bedrag betaal naar de spaar rekening en zo een leuke spaar pot heb voor verdere investeringen.
en die zijn hard nodig, want goedkoop is het allemaal niet. de oude conventionele weg blijft betaalbaar voor de meeste mensen.
en dit soort zaken zijn erg leuk om te doen maar gratis is het niet.
omdat ik eigenlijk alles zelf doe kom ik er aardig butget neutraal uit.
ga je alles uitbesteden word het snel erg duur.
maar een gedeelte uitvoeren is natuurlijk nooit dom, niks doe is het doms.

succes met zoeken in deze wereld.

deleted

Bericht door deleted » 14 jan 2013, 13:24

Het belangrijkste zou in dat geval de grootte zijn.
Een huis dat drie keer kleiner was zou drie keer meer kans hebben de doelstelling te halen.

G

JeroenvD

Re: Huis volledig op zonne-energie. Is dat mogelijk?

Bericht door JeroenvD » 14 jan 2013, 14:45

Hi Migjes,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.. Staan zeker nuttige tips en dingen om verder uit te zoeken in.
Altijd interessant om dit soort dingen te onderzoeken. Reden waarom ik hier mee begonnen ben is dat ik de kans zie om een fiscaal vriendelijk een zonne-installatie incl laadpaal voor mijn nwe auto te plaatsen. Eind van het jaar komt er een Volvo plugin voor de deur te staan die natuurlijk echt milieu vriendelijk is als hij opgeladen wordt met zonne energie.. Als er dan toch een installatie komt dan maar meteen een goede.

Welke installatie / panelen heb jij of kun jij aanraden?

gr, Jeroen

JeroenvD

Bericht door JeroenvD » 14 jan 2013, 14:47

Gandalf schreef:Het belangrijkste zou in dat geval de grootte zijn.
Een huis dat drie keer kleiner was zou drie keer meer kans hebben de doelstelling te halen.

G
Tja de ruimte is er al en die willen we natuurlijk niet kwijt en willen we natuurlijk ook behagelijk in wonen.. En als dat op een CO2 vriendelijke manier kan dan graag.

gr, Jeroen

frans
Contacteer:

Bericht door frans » 14 jan 2013, 18:48

sneeuw_1.JPG
Mijn heat...(snow) pipes. :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.

deleted

Bericht door deleted » 14 jan 2013, 18:58

En het bos erachter staat ook nog in brand ...

G

frans
Contacteer:

Bericht door frans » 14 jan 2013, 19:04

Gandalf schreef:En het bos erachter staat ook nog in brand ...
G
Kijk en dat is nu waterdamp, de raket is gelanceerd. :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 14 jan 2013, 20:24

JeroenvD schreef:Eind van het jaar komt er een Volvo plugin voor de deur te staan die natuurlijk echt milieu vriendelijk is als hij opgeladen wordt met zonne energie..
Jaja.... daar kunnen we nog een hele discussie over voeren. Ik denk dat je het milieu een groter plezier doet door een ouwe frikandel van de sloop te redden, in plaats van een nieuwe te kopen. Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je hem voor jezelf koopt. Dan is het prima.

Volgens mij ga je dak tekort komen. 3.500 kWh voor elektra. 1.700 m3 gas á 9,5 kWh vervangen is 16.000 kWh. Je kunt dat wat verminderen met behulp van een (kostbare) warmtepomp. Auto 20.000 km/j? 20.000 km á 0,20 kWh/km (Nissan Leaf, dus bescheiden aangehouden) is 4.000 kWh. Bij elkaar 23.500 kWh per jaar. Stel een gunstige 900 vollasturen per jaar, dan heb je zeker 26 kWp nodig. Da's een boel dak. En een zware meterkast.

It's not cheap being green..... Waarbij je je kunt afvragen hoe groen al die gadgets zijn, als ze zoveel geld kosten. Volgens mij zijn echt duurzame oplossingen helemaal niet duur. Zij vragen alleen om een andere levensfilosofie. Een herbezinning.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

JeroenvD

Bericht door JeroenvD » 15 jan 2013, 08:31

JeroenvD schreef:Volgens mij ga je dak tekort komen. 3.500 kWh voor elektra. 1.700 m3 gas á 9,5 kWh vervangen is 16.000 kWh. Je kunt dat wat verminderen met behulp van een (kostbare) warmtepomp. Auto 20.000 km/j? 20.000 km á 0,20 kWh/km (Nissan Leaf, dus bescheiden aangehouden) is 4.000 kWh. Bij elkaar 23.500 kWh per jaar. Stel een gunstige 900 vollasturen per jaar, dan heb je zeker 26 kWp nodig. Da's een boel dak. En een zware meterkast.
Ja zoveel dak heb ik nu ook weer niet. Is de bedoeling het dak van het te bouwen tuinhuis van panelen te voorzien. Met n beetje passen en meten kan ik daar 14-16 panelen kwijt.. Achter het tuinhuis kan ik ook nog een constructie maken waar ik 10-12 panelen kwijt kan. Schuindak en nauwelijks schaduw en volle zon. Maar zie aan de reactie's dat verminderen van Gasverbruik niet zo snel gaat lukken (op deze manier). Zal eerder naar besparing gaan kijken.

gr, Jeroen

Sandman79

Bericht door Sandman79 » 15 jan 2013, 08:55

26 panelen a 240 wp is een 6240wp ongeveer, als je dus alles vollegt.

Plaats reactie