CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanBu
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2013, 09:55

CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door JanBu »

Beste allemaal,

Ik lees al langere tijd berichten en discussies op dit forum. Zelf heb ik twee jaar geleden (tijdens een grote verbouwing) een CV-houthaardsysteem met buffervat aan laten leggen, maar helaas werkt het niet goed. Het is destijds door een installateur uitgedacht en aangelegd. Ik zou heel graag de mening horen van de deskundigen op dit forum over wat eraan de hand zou kunnen zijn en welke mogelijkheden nog bestaan. Het probleem is dat het buffervat niet voldoende opwarmt en we dus geen warmte van de haard voor het verwarmingssysteem kunnen gebruiken.

Ik heb een tekening gemaakt van de installatie en die als bijlage bijgevoegd. Ik ben maar een amateur dus vergeef me mijn knulligheid op dit punt.

We hebben destijds dus gekozen voor een Nordic Fire thermo 650 CV-haard. Die staat in de voorkamer. De CV-ketel is een Atag Q38c, en die hangt in de bijkeuken. Het buffervat is 800 liter groot, met warmtewisselaar en staat in de inpandige garage. De hele benedenverdieping heeft vloerverwarming, boven radiatoren.
De afstanden zijn dus best lang, ik heb ze in de tekening gezet. Van haard naar bijkeuken zo'n 15 meter (de slang zal nog iets langer zijn). Van de bijkeuken naar de garage is 9 meter.

In de bijkeuken is een mixpomp (In schema aangeduid met P1, pomp inclusief thermisch ventiel) geplaatst die water van maximaal 60 graden naar de CV-haard pompt en water uit het buffervat bijmengt als het heter wordt. Het is een pomp, met mixventiel en drie thermometers erop die aangaat als het water van de CV-haard een bepaalde temperatuur heeft bereikt, ik meen 50 graden. Ik heb wat informatie over die pompunit geprobeerd te vinden, maar dat valt niet mee. De pomp zelf is van Grundfos. Zij hebben de pomp gemaakt voor LK Aramtur. Hij is m.i. technisch gelijk aan de LK 810 ThermoMat G. Ik heb één plaatje gevonden op internet. Zo ziet hij eruit: Afbeelding

De Uponor slangen van haard naar pomp zijn 25 mm. Alle slangen en leidingen van pomp naar vat zijn geïsoleerd, rode uponorslangen met isolatie (van haard naar pomp lopen onder de grond onder de isolatie van de vloerverwarming door). Het vat is optimaal geisoleerd. Standaard met een afritsbare isolatie, maar ook nog in een volledig geïsoleerd hokje geplaats, op xps plaat etc.

Als ik de haard opstook wordt het inkomende water bij de pomp - uiteindelijk - nooit heter dan 70 graden. Op een bepaald moment wordt het vat opgewarmd, zoals bedoeld, maar het wordt nooit warmer dan 45 graden. (Het vat heeft één thermometer, bovenin, zie schema) Ik heb de afgelopen week meerdere dagen achter elkaar flink gestookt (ik wilde het nu eindelijks eens zeker weten), maar warmer wordt hij, volgens de thermometer, niet. Trouwens om het vat 45 graden te krijgen moet ook zeker twee dagen flink worden gestookt.
Op het vat zit een (instelbare) sensor die via een regelunit een klep (S1 in het schema) omzet en de CV-ketel uit, waardoor i.p. water uit het vat voor de vloerverwarming en radiatoren wordt gebruikt bij een warmtevraag.

Dus enerzijds wordt het vat niet erg warm, en als ik dan de sensor aanpas zodat het water uit het buffervat vanaf 40 graden wordt gebruikt, is het water van 45 graden, na een half uurtje meedraaien in het systeem, onder de 40 graden gekomen (ondanks de flink brandende CV-haard op hetzelfde moment). Kortom, van een zinnige bijverwarming is op deze manier geen sprake.

Wat gaat hier fout? Zijn het de lange afstanden, waardoor er teveel verlies optreedt? Is het systeem niet optimaal geïnstalleerd? Iets anders?

Ik denk erover het hele buffervat uit het systeem te halen en de CV-haard rechtstreeks op de verwarmingscirculatie te plaatsen zo het warme water uit de CV-haard rechtstreeks naar de vloerverwarming en radiatoren te pompen.

Jullie mening en advies zou ik heel erg waarderen. Als er nog zaken onduidelijk zijn dan hoor ik het graag.

Alvast erg bedankt, Jan

ps. expansievaten, automatische vulsysteem, veiligheidsventiel etc heb ik niet getekend voor de helderheid
Bijlagen
Installatie schema
Installatie schema
Laatst gewijzigd door JanBu op 04 jan 2013, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: CV-haardsysteem, werkt niet goed, advies?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan,

ligt onder de uponor nog isolatie? Welke isolatie zit er rond de uponor( hoe dik)?
Ook een foto van het buffervat? Waar zitten er nog aansluitingen? Wat is de gemiddelde vertrektemperatuur van het water van CV haard naar buffer bij goed doorstoken?

Spontaan denk ik (onder voorbehoud) aan twee zaken: de leidingen zijn te beperkt geïsoleerd en de warmte wisselaar van de cv haard zit nogal laag in het buffervat. Daardoor moet die heel het vat warm krijgen. 11kw voor 800L lijkt me wat krap zeker icm slecht geïsoleerde leidingen... Maar daar kunnen de specialisten hier zich waarschijnlijk accurater over uitspreken. Het buffervat zou ik echter wel behouden maar dan wel met erg goed geïsoleerde leidingen en misschien de warmtewisselaar een stuk hoger in het vat.

Groet Wouter

edit: bijkomend: tracht ook uit te vissen waar het leeuwendeel van die energie heen gaat. In de woonruimte? In de schouw, in het cv water naar de buffer of een combinatie. Belangrijk dus te weten wat de binnentemperatuur doet , hoeveel de afgastemperatuur bedraagt en wat de vertrekkende watertemperatuur is en dit alles bij (bij twee dagen) flink stoken. Over hoeveel kg hout spreken we dan,...
JanBu
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2013, 09:55

Re: CV-haardsysteem, werkt niet goed, advies?

Bericht door JanBu »

Hoi Wouter,

Bedankt voor het meedenken. Sommige van je vragen kan ik niet meteen beantwoorden, anderen helemaal niet omdat b.v. de slangen onder vloer niet meer zichtbaar zijn, en ik niet meer weet hoe ze destijds door de installateur zijn gelegd. Volgens mij liggen ze op de betonvloer, onder de isolatie van vloerverwarming ( er ligt 10 cm eps onder) of daarin, zou ook kunnen.

De slangen naar het buffervat zijn nog wel deels zichtbaar. Standaard Uponor slangen, rood, met isolatie. Ik weet niet of die in diktes bestaan, ik schat het op een 2 cm, verende substantie. Ook voor die slangen geldt dat ik er niet meer bij kan (althans), ze liggen boven het geisoleerde plafond, onder de verdiepingsvloer.

De kamer wordt in elk geval niet warm. Met dichte liftdeur warmt de kamer nauwelijks op en wordt het in de haard erg heet. Hoeveel hout ik heb verstookt? Tja. Enkele kruiwagens eikenhout. Schattenderwijs 40 a 50 kg per kruiwagen. Meer kan ik ook niet in de haard kwijt, hoor. Er lagen constant drie flinke blokken te branden. Heter dan 70 graden wordt het water in de bijkeuken dan niet. De vertrektempratuur vanaf de haard kan ik niet aflezen, zit trouwens ook ingebouwd.

Jan
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: CV-haardsysteem, werkt niet goed, advies?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan,

Heb je al contact opgenomen met de plaatser? Wat zegt hij als je hem met deze situatie confronteerd?
Na hoeveel tijd is het water bij het mengventiel in de keuken 70°C?

De standaardisolatie rond de unponor slangen is te verwaarlozen. Als ik het goed gelezen op hun site heb gaat het hierbij om 6mm. Binnen de geïsoleerde schil gaat dat nog net. Zodra je daarmee buiten de geïsoleerde schil van je huis gaat (bijvoorbeeld onder de vloerisolatie) is dit echt te weinig. Als die slang 15 m lang onder de vloerisolatie ligt, dan krijg je nooit de zaak op temperatuur. Bovendien wordt je cv haard dan ook te lang te intens gekoeld. De functie van het mengventiel om ervoor te zorgen dat het water in de haard zo snel mogelijk >60°C is, wordt deels teniet gedaan. Het water vertrekt misschien wel met 60°C aan het mengventiel maar komt misschien met 35°C aan bij de cv haard. Eigenlijk moet het mengventiel zo dicht mogelijk bij de cv haard zitten.

Tweede vaststelling is dat het niet warm wordt in de woonruimte, wat minstens eigenaardig is met een aantal kruiwagens hout. Daarom, wat is de isolatie van je huis en tracht eens de rookgastemperatuur te meten. (een rookgastemperatuurmeter kost niet zoveel) Aangezien het om een inbouwhaard gaat, staan daar ventilatoren op, zoja, werken die?

Groet
Wouter
JanBu
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2013, 09:55

Re: CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door JanBu »

Hoi Wouter,

Ik ga zeker (weer) naar de installateur, maar dit soort installaties is voor hem geen dagelijkse kost.

Van haard naar pomp is inderdaad standaard uponor, met te verwaarlozen isolatie. Uit de oude foto's van destijds leid ik af dat ze onder de vloer in de eps zijn gelegd. (van pomp naar vat is speciaal geisoleerd Uponor, die is rood)
De pomp in de bijkeuken gaat aan na een uurtje of twee stoken. Het waterbuffer in de haard is dan blijkbaar 50 graden. Om het 70 graden te krijgen moet ik dan nog wel zeker een uur (flink) doorstoken. Oorspronkelijk was de mengpomp naast de haard gepland. Er is waterleiding voor de koeling naar de haard gelegd. Later is besloten het geheel in de bijkeuken te plaatsen. Ik weet goed waarom, zal makkelijker zijn geweest.
Maar ja, misschien is het water van de haard sneller op >60 te brengen met het mengventiel naast de kachel, maar dan moet het nog steeds naar de garage naar het vat etc.

Dat het niet echt heel warm wordt in de kamer heeft mij ook wel altijd verbaasd. Het is een inbouwhaard, de warmte moet uit de opening komen. Er zijn geen ventilatoren, wel roosters op de zijkant van de schouw, maar daar komt nauwelijks warmte uit. Met deur dicht komt er niet veel warmte de kamer in, het glas wordt wel warm , maar pas met open deur wordt de kamer echt warm. (overigens, na een dag flink stoken, met dichte deur, is de kamer wel 25 graden, maar voor even bijverwarmen 's avonds zal de liftdeur open moeten, met als gevolg dat cv-zijdig veel minder wordt opgewarmd.) de grootte van de kamer is daarin natuurlijk ook een relevante variabele. De lengte en breedte van de kamer valt wel mee 5x6 meter, maar het plafond is 3.70 hoog, dus al met al best een heel volume. Isolatie van de kamer is goed, met dubbelglas en voorzetwand en plafond met steenwol etc. Hoe warm het rookgas is weet ik niet, de dubbelwandige pijp op zolder wordt nauwelijks warm en op koude dagen (of ooit) komt er geen damp/rook uit de schoorsteen. Ik heb niet de indruk dat daar veel warmte verloren gaat, ik zou ook niet weten wat ik daaraan eventueel zou kunnen doen.

Jan
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door stompie76 »

Hallo Jan,

Ik ben met een zelfde soort systeem bezig,alleen komen er dan nog zonnecollectoren bij.
Ik ben geen expert en nog bezig met aanschaffen van het systeem.
Toch wil wel mijn mening geven(als ik het fout zeg krijg ik wel op mijn kop van CP :mrgreen: )

Allereerst ben ik het met wouter eens,de pomp mag naar mijn weten maximaal 5 meter vanaf de kachel staan.
Aangezien je al 2 jaar aan het stoken bent en doordat je pomp "te ver weg" staat ben je de kachel te veel aan het koelen.
Kan het zijn dat je wisselaar al zoveel aanslag heeft dat deze niet meer de 11 kw waterzijdig kan halen.

Bovendien ben ik ook al gewaarschuwd dat lang niet alle opgegeven waarden daadwerkelijk gehaald worden.
In jouw geval speelt de lengte van de leidingen ook nog mee.
Jouw warmte afgifte gebeurt via een spiraal onder in de buffer.800 liter is een hele plons water en duurd dan ook heel lang voordat het bovenin 45 graden word.

Wouter vroeg al of je meer aansluitingen in je buffer had.Ik ga er vanuit dat hij ook wil zeggen dat je je warme water van de hout cv beter boven in je buffer kan lozen.Beter voor gelaagdheid in buffer.Bovendien ga je ook bovenin ontladen uit buffer,daar heb je dan ook de meeste warmte.

Heb jij een kachel hebt met "indirecte" koeling?
Wie weet neemt de wisselaar in de buffer niet genoeg warmte af en wordt het water in wisselaar van de kachel wel te heet en wordt die weer gekoeld door de noodkoeling.
Als ik goed gelezen heb,kon je bij de kachel nergens meer bij?Weet je ook of die werkt?Het kan ook zijn dat die klep blijft hangen en onbedoeld toch aan het koelen is?
Wat ik wel raar vind is dat je met 8 kw kamerzijdig de kamer moeilijk op temp krijgt.

Nogmaals ik ben geen expert en probeer alleen mee te denken.
Chicken Power zal ongetwijfeld met goede raad komen.

Groet Ferdinand
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan,

bijkomend: als je de liftdeur opent warmt de kamer wel (makkelijker) op zeg je. Heb je de indruk dat je vuur harder gaat branden als je de deur opent. Maw, krijgt het vuur bij gesloten liftdeur voldoende zuurstof? Heb je een stevig brandend vuur met helgele vlam?

Mogen we ook aannemen dat het hout goed droog is? (+/-1 à 2 cm droging per jaar rondomrond en gekliefd?)

groet
Wouter
JanBu
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2013, 09:55

Re: CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door JanBu »

Hoi Ferdinand,

Je hebt gelijk t.a.v. de aanslag, de kachel heeft al best veel aanslag aan de binnenzijde. Komt ook omdat we het eerste jaar hout hebben gestookt dat niet zo goed droog was. Maar goed, de aanslag zal het cv-zijdig vermogen geen goed doen.

Om het buffervat te bekijken zal ik het moeten "uitgraven" en uitpakken. Het staat achterin de garage in een afgetimmerd hok, met deur, maar niet optimaal bereikbaar (zoals dat soms gaat in een garage), en heeft een afritsbare isolatie. Ik zal eens kijken of er andere aansluitingen zijn, maar ik neem aan dat er niet nog een spiraal in zit, dan had ik dat wel geweten, denk ik. Zal warm water trouwens niet, als het onderin opgewarmd wordt, naar boven stromen?

De koeling op het circuit van de houtkachel zit in de bijkeuken, vlakbij de pomp. Als ik het goed heb begrepen zit er een drukventiel en wordt bij een bepaalde ondergrens automatisch koud water aan het systeem toegevoegd. Bij de kachel zit een noodventiel op druk en temperatuur (als ik me goed herinner). Die is nog nooit aangegaan aangezien de afvoer door de muur naar buiten leidt en we dat zeker gemerkt zouden hebben. Aangezien ik de kachel best wel flink heb opgestookt met veel hout, ondersteunt dit de suggestie dat de circulatie via de bijkeuken en weer terug, het systeem koelt. Of dit erg is, weet ik nog niet. Een kachel die bij een beetje stoken aan de "kook" raakt en stoom en heetwater gaat lozen lijkt me ook niet fijn. Bovendien water van 70 graden in de bijkeuken zou toch bruikbaarbaar moeten zijn ( te maken) om het huis verder te verwarmen?

Hoi Wouter,

Het vuur brandt het best met de liftdeur dicht, dan onstaat er trek, je ziet dan een duidelijk trek ontstaan, vlammen worden wat kleiner en witter, het voor wordt heter. Het gaat ook wat piepen onder de liftdeur door. Overigens zit er onder de kachel een buis ( diameter 12 cm meen ik) naar een rooster in de gevel voor zuurstof aanvoer. (het schuifje in de kachel om de zuurstof aanvoer te regelen heeft nagenoeg geen effect)

Het eerste jaar was het hout niet optimaal gedroogd. Het eiken van deze winter en dus de afgelopen dagen, ligt drie jaar te drogen. De schoorsteenveger heeft de vochtigheid afgelopen september gemeten, omdat hij wat creosoot in de kachel tegenkwam en vroeg of het hout wel droog was. Het was volgens zijn meting droog, maar goed hij zal alleen de buitenzijde meten. Ik kloof het hout pas voor het stoken, dus het is mogelijk niet optimaal droog.

Jan
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door stompie76 »

JanBu schreef:Ik zal eens kijken of er andere aansluitingen zijn, maar ik neem aan dat er niet nog een spiraal in zit, dan had ik dat wel geweten, denk ik. Zal warm water trouwens niet, als het onderin opgewarmd wordt, naar boven stromen?
Er hoeft ook niet een extra spiraal in te zitten,als er maar extra doorvoeren(zullen dan afgedopt zijn)aanwezig zijn.
Warm water zal idd stijgen,maar mengd zich wel koude water,dus kan heel lang duren voor het bovenin wat opgewarmd is.
JanBu schreef:De koeling op het circuit van de houtkachel zit in de bijkeuken, vlakbij de pomp.
Klinkt een beetje vaag?De temp moet bij de kachel gemeten worden en daar gaat als het goed is een klep open die de kachel koelt?
De waterleiding zit toch achter de kachel?Kan je daar nog bij?
Janbu schreef:Aangezien ik de kachel best wel flink heb opgestookt met veel hout, ondersteunt dit de suggestie dat de circulatie via de bijkeuken en weer terug, het systeem koelt. Of dit erg is, weet ik nog niet.
Uiteraard zal het afkoelen,maar ik denk niet dat dat verschil 20 gr zal zijn.
Wat ik wel vaag vind is dat je eerst 2 uur moet stoken voordat je pomp pas inschakeld?
JanBu schreef:Bovendien water van 70 graden in de bijkeuken zou toch bruikbaarbaar moeten zijn ( te maken) om het huis verder te verwarmen?
Dit zou idd bruikbaar moeten zijn.Maar denk dat er dan toch wat aanpassingen gedaan moeten worden.Hier zal 1 van de specialisten je wel over adviseren.
Misschien is het verstandig om wat foto's te plaatsen en wat meer info over je schema.Zitten er ook terugslagkleppen in de retouren?Zit de pomp nu in de aanvoer?
Hoe meer info je geeft hoe makkelijker het wordt voor de specialisten!


Groet Ferdinand
JanBu
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jan 2013, 09:55

Re: CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door JanBu »

Ferdinand,

T.a.v. De koeling.
De installateur heeft het zo gemaakt, ik neem aan dat het goed is. Als ik het goed heb begrepen zit er een onderdrukventiel in de bijkeuken en een overdruk (3 bar) ventiel bij de haard. Als de druk te hoog wordt, wordt water naar buiten afgevoerd. Als de druk onder een bepaald niveau daalt vult een kraan automatisch koud water in het circuit (in de bijkeuken zitten twee dingen van Calafetti, op de één kan een druk worden ingesteld, op de ander staan disconnecteur. En er is een open waterkraan aan de koude waterleiding. Ik kan een foto maken als je wilt)

Ik weet niet hoe lang het zou moeten duren om het waterbuffer van de kachel tot 50 graden op te warmen. Het is meen ik 80 liter. Van een site begrijp ik dat dit iets van 5Wh zou kosten? Dan zou het met een uur gepiept moeten zijn. Alleen in de praktijk zal de haard het eerste half uur weinig vermogen leveren, dus kom je al op anderhalf.

Wat wil je nog weten over schema? Waar wil je foto's van? Voor zover ik weet zijn er geen terugslagkleppen.

Jan
stompie76
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 nov 2012, 00:45

Re: CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door stompie76 »

Jan,

Nogmaals ik ben NIET de expert hier!
JanBu schreef:En er is een open waterkraan aan de koude waterleiding.
Weet niet wat je hier mee bedoeld,misschien zal een foto het duidelijker maken.

Wat betreft je schema kan ik weinig zinnigs over zeggen,maar mijn gevoel zegt dat het niet volledig is.Wanneer jij je sensor lager insteld,werkt het volgens jouw goed.Kon een half uur meedraaien.Echter als de pomp die jij getekend hebt zou draaien,zou je via de open verdeler stroming over de ketel krijgen.Dus lijkt mij dat daar een terugslagklep moet zitten.Mijn gevoel zegt ook dat je de pomp in de aanvoer hebt getekend?
Maar goed,nogmaals ik ben NIET de expert!
Volgens jou werkt het.En de cv doet wat die moet doen..........

Probleem bij jou blijft dat buffer niet warm wordt.(niet warmer dan 45 wat je thermometer aangeeft)
Al eens een andere temp meter geprobeerd?Als je door blijft stoken wat je geprobeerd hebt,lijkt mij toch dat de temp moet stijgen?

Mijn gevoel zegt dat bij jou het water de kachel toch teveel afkoelt door het water(zoals Wouter ook al aangaf)
De 80 liter die door de kachel gaat vind ik erg veel,maar wie weet heb je gelijk.
De luchtaanzuiging van buiten kan ook nadelig werken.Bij deze buiten temp zal het wel mee vallen,maar hoe kouder de lucht,hoe meer de kachel afkoelt.
Kan je deze afsluiten?Je gaf aan dat de schuiven op je kachel geen effect gaven.

Al andere aansluitingen in je buffer gevonden?
Mij is op dit forum geadviseerd om de aanvoer van de cv-kachel boven in het vat te doen.Je gaat op die hoogte ook je vat "ontladen".Warm water stijgt en blijft dus ook bovenin.
Op deze manier kan je wel enigszins gebruik maken van zinnig bijverwarmen wanneer je cv-houtkachel volop brand.
Retour cv houtkachel dan zo laag mogelijk in buffer.

Als ik jouw was zou ik op 1 of andere manier toch proberen te meten hoe warm het water is vlak voordat het je kachel in gaat.Ik denk dat je kachel teveel afkoelt en dus bij lange na het rendement van 10 kw cv zijdig niet kan halen.Het hout pas kloven voor het stoken zal ook niet veel goeds doen met het rendement m.i.
De te "koude" kachel doet de wisselaar natuurlijk ook geen goeds.

Bij sommige mengpompen kan je "stiften" vervangen dat de aanvoertemp naar kachel hoger wordt.
Als goed ingelezen bent?Dan moet je dit tegengekomen zijn in meerdere topics!

1 van de experts kan je er vast meer over vertellen,maar denk niet dat ik er ver naast zit.

Groet Ferdinand
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: CV-haardsysteem met buffervat, werkt niet goed, advies?

Bericht door Pieke »

Daar ik voor me zelf ook nog alles uit aan het zoeken ben hoe een dergelijk systeem het meest optimaal kan functioneren, kan ik je hierbij niet helpen helaas.

Wél weet ik dat je hout beter kunt klieven/hakken op het moment dat je het gezaagd hebt.De schors houdt veel vocht vast in het hout en verhinderd het drogen.Zie het als een aardappel die je geschild hebt en vervolgens door middel van een mes in zog. vierkantje staafjes snijdt ( beter bekend als patat :wink: ), sneller uitdroogd.

Zelfs een gedroogd,geklieft blokje kan, na zeg een jaar, ( op het moment dat je m noggus hakt )binnenin een hoger vocht% hebben.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: CV-haardsysteem, werkt niet goed, advies?

Bericht door bonkelaar »

Wouter Gillis schreef:Dag Jan,

Heb je al contact opgenomen met de plaatser? Wat zegt hij als je hem met deze situatie confronteerd?
Na hoeveel tijd is het water bij het mengventiel in de keuken 70°C?

De standaardisolatie rond de unponor slangen is te verwaarlozen. Als ik het goed gelezen op hun site heb gaat het hierbij om 6mm. Binnen de geïsoleerde schil gaat dat nog net. Zodra je daarmee buiten de geïsoleerde schil van je huis gaat (bijvoorbeeld onder de vloerisolatie) is dit echt te weinig. Als die slang 15 m lang onder de vloerisolatie ligt, dan krijg je nooit de zaak op temperatuur. Bovendien wordt je cv haard dan ook te lang te intens gekoeld. De functie van het mengventiel om ervoor te zorgen dat het water in de haard zo snel mogelijk >60°C is, wordt deels teniet gedaan. Het water vertrekt misschien wel met 60°C aan het mengventiel maar komt misschien met 35°C aan bij de cv haard. Eigenlijk moet het mengventiel zo dicht mogelijk bij de cv haard zitten.

Tweede vaststelling is dat het niet warm wordt in de woonruimte, wat minstens eigenaardig is met een aantal kruiwagens hout. Daarom, wat is de isolatie van je huis en tracht eens de rookgastemperatuur te meten. (een rookgastemperatuurmeter kost niet zoveel) Aangezien het om een inbouwhaard gaat, staan daar ventilatoren op, zoja, werken die?

Groet
Wouter

Ben het met Wouter eens. Mengventiel zou zo dicht mogelijk aan de haard moeten, samen met de pomp. Als het water dan gloeiend heet wordt verplaatst naar de buffer dan moet daar iets warms aankomen, hoe slecht de isolatie ook is.
Verder is het natuurlijk ook geen groot vermogen dat er uit dat kacheltje komt, zo'n 10 kw.
Het is bij alle cv kachels en verwarmingsketels gebleken dat je het best een hoog afgesteld mengventiel kiest. Des te schoner brandt je haard en blijven de oppervlakken van warmtewisselaars beter schoon. Mijn mengventiel op de Atmos staat momenteel op 70°C en als de installatie op temperatuur komt dan gaat hij vanzelf mee hogerop.
Leergeld heb ik ook betaald door te laag in te zetten met een boel teer en creosoot, verstopte schoorsteen op de koop toe. Niet doen, gewoon een goed mengventiel hoog instellen. Het voordeel van mijn mengventiel is dat ik het gewoon op kan draaien.

Verder moet je overal meten. De retourwater en de aanvoerwater temperatuur moet bekend zijn evenals de rookgastemperatuur. Hiermee kun je je kachel nog tunen, afhankelijk van de mogelijkheden aan je kachel.
Als je niet meet heb je geen houvast. Stel dat je mengventiel op die afstand toch prima werk verricht dan ligt de oorzaak ergens anders zonder dat je het weet. Zeker weten door zuiver meten.

Verder is ook al geopperd het warme water boven in de buffer aan te laten voeren. Om direct effect van je stoken te hebben zul je het zo moeten doen. Het zijn maar 10 kw die hebben niet veel bij te zetten, dan wil je direct resultaat en dat krijg je indien je de buffer direct bovenin laadt.

Ik zou beginnen met meten en vervolgens beslissen of het mengventiel en de pomp worden verplaatst en de buffer van boven geladen.

groet Jos.
Plaats reactie