Ik wil Tighel of spekkachel kopen.. is het wel realistisch ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

pdkl schreef:...En met een 6D moet het dan zeker lukken.
Patrick
Patrick,

Ik ga akkoord met je uitleg, maar men moet het dan in het andere gedeelte wel helemaal zonder de stralingswarmte stellen.
Ik vind dat wel zonde omdat een finoven makkelijk beide ruimtes aankan op dat gebied.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Dit type finoven bij iemand in huis gezien Aan beide kant het vuur te zien, een deur en beide kanten lekker warm met straling. Kreeg het voorbeeld niet van de site maar kijk hier en dan bij finoven 12 lft. http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1392&site_id=31

Mark
pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl »

Helemaal mee eens Dirk! Wat mij betreft nooit meer zonder stralingswarmte. Maar het valt me wel mee wat er mee verwarmd wordt. Maar in deze situatie kan ik me inderdaad ook wel voorstellen om centraal een finoven te bouwen. Dat is in dit gebouw http://www.vibavereniging.nl/detail_pag ... w&$qs_menu ook zo uitgevoerd (centraal in het huis). En constructief moet het toch ook niet zo moeilijk zijn als er nu ook al zo'n grote doorgang is (het bovenliggende moet in de huidige situatie toch ook met iets opgevangen zijn).

Patrick
Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Zoroaster »

Ik heb de opmerkingen en suggesties gelezen en nu een aangepaste versie met correcte afmetingen van de doorgang en de muur op de plattegrond gemaakt

Ziehier versie 02
http://users.telenet.be/choqo/tekening.jpg
Zoroaster
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dirk Bauwens schreef:...Ik heb enkele jaren geleden meegewerkt aan het plaatsen van twee grote finovens. Beide finovens werden opgetrokken in zo'n daartoe gemaakte muuropening. De woning was een eeuwenoude woning in Frankrijk. Ik denk dat de natuurstenen binnenmuren wel 60 cm of zelfs meer, dik waren...
Deze foto maakt het duidelijker:
Afbeelding

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Die opstelling bedoelde ik ook. Alleen met twee stookdeuren. Misschien dan wat minder redement maar je kunt het vuur in beide kamers zien en desnoods regelen.

Mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:...Die opstelling bedoelde ik ook. Alleen met twee stookdeuren. Misschien dan wat minder redement maar je kunt het vuur in beide kamers zien en desnoods regelen.
Hallo Mark,

Ik denk dat er zelfs met twee stookdeuren geen rendementsverlies hoeft te zijn.
Er zal door een extra stookdeur wel meer onmiddelijke warmte afgegeven worden tijdens een stookbeurt, maar ik denk niet dat de volledige verbranding daardoor in het gedrang komt.
De secundaire verbranding gebeurt immers vooral in de bovenste verbrandingskamer.

Dirk
Plaats reactie