Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

deleted

Re: Hoe een boom 'op 1 rechte lijn' doorzagen?

Bericht door deleted » 06 feb 2013, 01:26

Filmpje Pitsawing:

hotglass

Bericht door hotglass » 06 feb 2013, 01:43

Mooi filmpje Gandalf! Ik zoek de vrijwilliger nog die onder wil staan/liggen :lol:

Houtzagerijen liggen er hier ook in de buurt op enkele kilometers, toch denk ik dat het ter plekke vellen, zagen, en opnieuw gebruiker wel voordelen heeft. Iedere plank van elders moet gekocht en betaald en uiteindelijk moet het eigen hout dan alsnog verwerkt.

Pietje, bedankt voor de info over de slijphoek

groet,

Ed

deleted

Bericht door deleted » 06 feb 2013, 01:53

Vrijwilligster.

Mannen blijven aan de haard.

G

Zoete inval

Bericht door Zoete inval » 06 feb 2013, 09:55

Ach voor een workshop glasblazen wil ik er best onder gaan liggen. Man bij de haard laten? Ook geen probleem :wink:

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 06 feb 2013, 11:24

Een bevriende collega heeft de Alaskan Mark II. Dit frame komt bij Wolfswinkel vandaan. Helaas kan ik hem niet vinden op de site/webshop.

Van de III is er een mooi filmpje hoe de eerste snede gemaakt wordt. (Bij de overige sneden glijdt het zaagframe over het hout.)

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 06 feb 2013, 12:28

De M8 van Logosol staat fors in de aanbieding in Amerika (€1300,-)
Wat een ding!
http://www.baileysonline.com/itemdetail ... 005&catID=
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 06 feb 2013, 12:41

Misschien kan die in de container die terugkomt van de kachelwedstrijd :P
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 06 feb 2013, 12:49

Mijn interesse voor dit soort veel te luxe apparaten komt uit t feit dat ik me met een simpeler ding nog geen mooi plankjes zie produceren! Als ik die kerel dan aan dat wieltje zie draaien, denk ik.... mwoa, dat moet lukken!
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Morticcio

Bericht door Morticcio » 06 feb 2013, 12:54

Gandalf schreef:Filmpje Pitsawing:
In het Engels, stond de man op het platform bekend als de "top dog" en de man in de put als de "bottom dog". De man in de put had de slechtere baan, altijd bedekt met zaagsel!Vandaar de oorsprong van de term "top dog", wat betekent te komen op de top.

Zoete inval

Bericht door Zoete inval » 06 feb 2013, 14:31

"bottom dog", vrouw, ketting...
Begint een beeld te ontstaan.

12much

Bericht door 12much » 06 feb 2013, 23:32

@Pietje: die 10º, betekent dat de snede bijna dwars ten opzichte van de snijrichting staat of juist een scherpe hoek? En moet je dan ook nog iets met de duwtanden er tussenin? )is een veel mooiere naam voor, maar je weet vast wat ik bedoel?

@Zoete Inval: ik begin zo langzamerhand te snappen waarom er van die gigantische hout stapels achter jullie huis staan....jij houdt écht wel van een potje stoken en die arm G stampt er iedere keer weer in... :lol: :lol: :lol: :lol:
Never burn faster than your Wocket.

deleted

Bericht door deleted » 07 feb 2013, 02:28

Zoete inval schreef:
Maar je kunt ook plaatjes van vrouwelijk schoon verzamelen lekkere wijven kijken
...
Ach voor een workshop glasblazen wil ik er best onder gaan liggen.
...
"bottom dog", vrouw, ketting...
Begint een beeld te ontstaan.
...
Als het beeld eenmaal scherp is kan je bij The Great Dictator er misschien een eigen smiley aan laten opdragen ?
Dat is momenteel erg in de mode.
Wel even wachten op je beurt !
Kan wel even duren, want volgens welingelichte bronnen zou The Great Dictator het tegenwoordig erg druk hebben aan de haard, nu zijn ega de honneurs waarneemt op het forum....

Afbeelding
Dictator@Home

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 07 feb 2013, 07:57

Hèhè, eindelijk eens iemand die het snapt!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 07 feb 2013, 10:56

12much schreef:@Pietje: die 10º, betekent dat de snede bijna dwars ten opzichte van de snijrichting staat of juist een scherpe hoek? En moet je dan ook nog iets met de duwtanden er tussenin? )is een veel mooiere naam voor, maar je weet vast wat ik bedoel?
Je bedoelt met duwtanden de dieptestellers? :wink:

Zie plaatje:
schulp.jpeg
schulp.jpeg (6.03 KiB) 2666 keer bekeken
Voor het op maat vijlen van de dieptestellers zijn kalibertjes te koop waarmee je kan voelen of ze te hoog zitten. Je hebt ze in de maten 0.45 mm voor 1/4" / 3/8-pico en 0.65 mm voor 0.325 en 3/8". Sommige houtzagers die veel zacht hout zagen gaan naar 1mm toe, maar ik zou dat niemand aanraden. 8)

Die 10-gradenketting (schulpketting) is alleen voor het langszagen bedoeld, dus zagen evenwijdig aan de houtvezels. voor het afkorten (haaks op de houtvezels) is 25-30 graden het beste. Kan wel een keer live uitleggen vanwaar dit verschil :-)

Ow, en koop geen haakse ketting, maar halfhaaks. Die haakse kettingen zijn wel heel agressief en slijten navenant.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

12much

Bericht door 12much » 07 feb 2013, 19:45

Ja, dieptestellers dus...(gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren... :lol: :lol: )

Ik heb voor mijn zaagmachine ook een mooie schulpzaag, minder tanden en tussen elke tand ook een dieptesteller (volgens mij)...alhoewel het daar weer anders zou kunnen heten. Vandaar de vraag. Ik had altijd begrepen dat je die nodig hebt om die lange vezels uit je zaaggebied te duwen omdat ze anders meteen om je snijtanden worden gevouwen. Dank je wel, duidelijke uitleg en die "live" uitleg hou ik graag te goed....Ik zit te twijfelen over jullie workshop. (qua tijd)
Never burn faster than your Wocket.

Plaats reactie