Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Albert van WdJ »

mdethmers schreef: Ik zal eens kijken wat pellets net over de grens bij mij in Duitsland doen.
Je moet inderdaad ook de transportkosten niet vergeten.
6 ton pellets ga je niet even halen met een aanhangertje.

Ik ben trouwens wel benieuwd waar de leverancier zit voor 22 cent.
Ik kan hem niet zo maar vinden. De site geeft ook geen verwijzing.

By the way, ik ben zo kritisch omdat veel mensen geneigd zijn zich rijker te rekenen dan ze zijn.
Met gas weet je gewoon waar je aan toe bent. Ook het onderhoud is redelijk goed voorspelbaar en in te calculeren.
Met een vaste brandstofsysteem ligt het gewoon heel anders.
Reken je alles mee, ex. arbeid, dan is het verschil met aardgas voor velen helemaal niet groot.
Maar het levert een beter rendement op dan dat je het geld voor die investering op een spaarrekening zet.
En het is vanzelf ook wat beter voor het milieu.
helaas niet altijd voor je buren

Albert
Change, before you have to.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Albert.

Dank. En kritiek geven zijn is helemaal niet erg als het opbouwend is. En zo zie ik dat ook op dit forum. 2 of meer weten en zien nu eenmaal meer dan 1. Dat is volgens mij ook precies de bedoeling van dit forum, toch?

Je had me wel aan het denken gezet trouwens. Initieel heb ik ook liever een houtvergasser, ook vanuit financieel oogpunt, echter dan ben ik wel gebonden aan handmatig stoken en jaarlijks 20-30 M3 hout verzamelen voor een fatsoenlijke prijs. Vandaar toch de combi variant.

Ik zal eens speuren waar die 22 cent boer zit.

Groet,

Marc
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Geacht forum,

Even een update weer van mijn systeem (zie onder). Eerste uitdaging die ik deze week heb is om de 215 kg zware boiler naar zolder te krijgen :|
Ik heb mijn systeem enigszins aangepast op basis van Ed's ervaring, tezamen met CP. Forum/CP, kun je hier je licht eens over laten schijnen?
Hieronder een aantal zaken waar ik nog niet helemaal uit ben + globale opzet:

1. Buffer wordt bufferS. Ze komen op gelijke hoogte. Dit op basis van Ed's systeem. Verschil is wel dat ik met name radiatoren heb en een stukje VV die ik bijna op het eind van de retour van mijn 1-pijp systeem ga aankoppelen.
2. Ik laat mijn boiler dus verwarmen door de buffer of de gas-CV. Het is een 2-spiraal boiler die ik nu wil door lussen. Ik hoop hiermee sneller te laden.
3. Ik kan niet goed inschatten waar ik nog eventueel terugslag kleppen ben vergeten in te bouwen.
4. Ik kan niet goed inschatten of de mengklep (weerafhankelijk) zo gaat werken.
5. Als ik de boiler voedt vanuit de tweede buffer (T3) wil ik wel een zo hoog mogelijke temperatuur, vandaar eerst de aftakking en indien boiler op temperatuur driewegklep in de retour schakelen en mengklep actief.
6. Ik heb nu een pomp kunnen besparen t.o.v. mijn vorige revisie...
7. Ik ben uitgegaan van 100 liter/kw
8. Iemand die al ervaring heeft met een UVR-1611 qua programmeren en dit wil delen?
9. P1 wordt trouwens ook gestuurd door de UVR, echter ben nu eerst uit-ge-visiooooooooot
10. Last but not least: Ed ik snap niet helemaal de middelste koppeling die je hebt gemaakt tussen jouw buffers. Ik heb het nu wel meegenomen in mijn overzicht, echter de stroming kan beide kanten op?

Zie de reacties gaarne tegemoet.

MD


Afbeelding
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Collega stokers,

Naar mijn inziens de laatste verbeteringen aan mijn schema. Dit moet het zijn na aardig wat man uren aan inlezen op het forum.

Korte uitleg:

1. Alle kleppen, pompen en ook de defro worden bestuurd door een UVR1611.
2. De Defro stookt met name automatisch op pellets, waarbij e.e.a. zodanig qua parameters/programmering wordt afgesteld dat de Defro aan gaat wanneer de eerste buffer beneden temp. X komt. Dit om kortstondig schakelen te vermijden en zo veel mogelijk op vollast te draaien.
3. Manueel stukhout stoken gebeurt ook. Moet nog uitzoeken hoe dit besturingstechnisch het beste geregeld kan worden (soort alarm afgeven als de temp. + 10 graden de schakeltemp. pellet verbranding bereikt. Ben ik dan thuis, dan kan ik hout laden, ben ik weg dan gaat alsnog de pellets het over nemen).
4. Als de buffers geladen zijn c.q. laden dan heeft de boiler voorrang. Deze tapt af van de tweede buffer en wordt door 2 spiralen geladen
5. Geen pellets of hout of Defro kaduuk: de GAS-CV neemt het over. Zowel qua verwarming als de boiler (CV-zijdig = 28 kW!)

De tijd zal het leren en hopelijk ook feedback van jullie of dit gaat slagen.

Groet en bedankt alvast voor de reacties tot nu toe.

Marc


Afbeelding
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Update:

Vandaag met pijn en moeite de 215 kg zware boiler of zolder gehesen. Gelukkig dat ze lieren hebben uitgevonden. En geluk dat de flensen heel gebleven zijn.

:oops: :oops: :oops:

Verder heb ik al een tijdje een vraag openstaan of de koppeling tussen beide buffers gaat werken (overgenomen van light011) en dan met name als er veel warmtevraag is.

Groet,

Marc
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

In navolging van het vorige bericht:

CP heeft dit met Ed ontworpen.

Quote:
Parallel aan de 1000 l buffer staat er een van 500 l. Die wordt op drie plaatsen zonder pomp doorverbonden aan de grote buffer. Door de thermosyfonwerking zal deze kleinere buffer het temperatuursverloop van de grotere buffer volgen, en omgekeerd. Dit is gedaan om de relatief grote flow van het VV circuit niet te zeer de gelaagdheid van de grote buffer te laten beïnvloeden.
Link naar draadje + schema:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... o&start=45

Nu heeft Ed dus met name VV. Ik heb een 20-tal radiatoren (er vallen er straks een 4-tal weg) met op het eind een stuk VV. Vanuit de buffer wordt de aanvoer gestuurd naar de zolder (met daar dus de driewegklep naar buffer of CV) en gaat van boven naar beneden eerst over de radiatoren en op het eind een stuks VV.

Is Ed's/CP's constructie dan nog aan te bevelen of is het beter een 1 grote buffer te plaatsen (met 2 spiralen)? Ik kan ook niet goed inschatten hoe snel de 2e buffer door thermosyfon de 2e buffer voedt. Is dit direct of gaat hier (veel) tijd over heen..

Groet,

Marc
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door ligth011 »

Als ik jou was zou ik mijn nog eens verdiepen in de Defro.
Ik begrijp dat je de Defro zelf in Polen wil gaan halen.
Dit betekent dat de handleiding in het Pools is, nu is dat niet het ergste ik heb het e.e.a vertaald met Google.
Omdat ik nog zelf niet tevreden ben over het stookproces, met name met de parameters van de sturing.
Ik heb een 2 tal lijntjes uitstaan, 1 in Nederland en 1 in Belgie.
Daar wil ik de parameters vandaan halen en dan verder te kijken.
Ik denk dat CP zijn gezondheid het niet toe laat om te reageren, maar mijn systeem zit hydraulisch goed in elkaar.
Ben hem daar nog steeds dankbaar voor.
Ik heb de Belg een 2 tal telefonische gesproken.
Die beweerd dat de Defro gewoon onder 1,5 tot 2 bar druk mag werken, en dat ze vanuit Polen afgeperst worden op 8 bar.
Verder zegt die dat juist de Defro is ontworpen om rechtstreeks aan de cv te hangen zonder buffers.
De kachel heeft een grote boiler en veel massa, en is modulerend.
Mijn systeem werkt nog niet optimaal, maar mijn beleving komt dat door de parameters.
Ik ben ervan overtuigd dat het hydraulische schema uitstekend is.
De thermosifon werkt prima, en super veilig.
Dus wordt vervolgd.
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door ligth011 »

welke boiler heb je nu boven staan, en waar vandaan?
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Ik was daar al bang voor. CP: sterkte.

Ed: ik heb mij al redelijk verdiept in de Defro, inclusief de controller. Qua parameters nog niet inderdaad. Heb je nog wat gehad aan de Engelse draft versie van de ST197 Ed?
IK lees dat de thermosyfonwerking goed werkt. Betekent dit dat jouw 2e buffer dit 1:1 bijhoudt/overbrengt? Ik snap het principe qua gelaagdheid. Ik snap niet het negatief effect van VV daarop. Zal dit ook gelden voor mijn radiatoren?

Hoe dan ook, qua moduleren van de Defro: dit wil ik eigenlijk standaard zien te voorkomen. Zowel op pellets als op stukhout wat ik ook nog zal gebruiken.

De boiler die ik nu boven heb is dus de 500 liter via Econo (mag dit wel noemen alhier, toch?). Het is een OEG, Duits en dus betrouwbaar. kost wel een lieve duit, maar goed. Ik wil namelijk mijn stortdouche es een keer goed gebruiken.

Ga nu slapen.

MD
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Iemand nog wat toe te voegen op mijn laatste schema/vragen?

Groet,

Marc
ligth011
Berichten: 276
Lid geworden op: 28 aug 2010, 12:35

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door ligth011 »

Ik kan alleen maar vertellen wat bij installatie gebeurd.
Mjin 25 kw defro is nog niet in staat geweest met de instellingen die ik heb gedaan om de buffer (1500 ltr) hoger dan 70 gr te brengen.
Dus ik overweeg om een soort bypass te maken dat ik ga werken zonder buffers en dan kijk hoe het e.a.a loopt.
Of het verbruik minder is etc.
Maar eerst ga ik met het Belgische bedrijf de parameters er goed in zetten.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

Stokers,

Iemand die nog wil meedenken of ik het juiste aantal terugslagkleppen en de positie van mijn terugslagkleppen correct heb bedacht?

Ik twijfel namelijk nog over valse circulatie als ik de boiler ga voeden vanuit de buffer; P2 staat aan en klep in retour gaat naar boiler. Aanvoer naar boiler gaat echter via de getekende t-splitsing. Treedt er dan bv. geen valse circulatie op richting de weersafhankelijke mengklep?

Groet,

Marc
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Albert van WdJ »

Marc,

'Even' je schema doorgenomen.
Wanneer ik er naar kijk dan denk ik dat het volgende anders moet:
-pomp P2 verplaatsen naar de retourleiding van de vloerverwarming richting weersafhandelijke mengklep. (de horizontale oranje leiding)
Nu staat er mijns inziens een onderdruk op deze retour en kan de weersafhankelijke mengklep nooit/slecht kouder retourwater bijmengen.

Het is wat verwarrend dat het lijkt dat het hele systeem hydraulisch aan elkaar gekoppeld zit.
Dit komt omdat je de warmtewisselaars niet intekent in de buffers.
Maar de warmtewisselaars maken de scheiding tussen drukloos en drukhoudend, neem ik aan.

Verder kan ik eigenlijk niets vinden.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door Chicken Power »

Hoi Marc,

Het zit er momenteel helaas niet in dat ik zeer uitgebreid reageer. Maakt allemaal niet uit, jij bent ook een poosje uit de lucht geweest.

Lijkt erop dat je deze aanbeveling van mij in deze draad vet gemist hebt, maar ik sta er nog steeds achter:
Chicken Power schreef:Ik wil je vragen een ‘vers’ blad papier te nemen. Dan gaan we eerst is elk deelcircuit apart opzetten, en pas daarna die boel aan elkaar knopen, want dit blijft spaghetti.

Als je het er mee eens bent, dan stel ik voor om eerst je radiatoren en VV, met die door de KMS geregelde mengklep in schema op te zetten.

Dat is een deel dat onafhankelijk van welke bron de warmte ook mag komen, moet werken.
Ik weet nu die mega- afbeeldingen op m'n comp te krijgen zodat ik het in 1 beeld kan zien. Inwerken in Visio zit er helaas op korte termijn niet in.

Paar korte statements:

-Defro op stukhout; alleen als het oorlog of zo is, wordt dus geen succes.

-Bij 35 kW ketelvermogen beide buffers voorzien met spiraal. Bij Ed geeft zijn ketel net 25 kW, dat lukt goed op 1 spiraal, wordt bij jou te kritiek. Dus 2 spiralen volgens het "Tichelmann- systeem" in open uitvoering.

-In je laatste schema gaat dat met de 500 L SWW boiler niet echt werken, die wordt behinderd door die weersafhankelijk gestuurde mengklep....

-Je tekeningen m.b.t. je leidingsysteem kom ik niet uit. Van origine had je een systeem op thermosifon, dus daar moet je nog steeds wat mee kunnen van onderaf aan. Misschien dat foto's de situatie meer kunnen duiden.

Nogmaals het verzoek, zet alle deelelementen eerst stuk voor stuk op, eerst daarna gaan we samen voegen!


Groet, Cp
Verwijderd.
mdethmers
Berichten: 80
Lid geworden op: 25 aug 2011, 21:39

Re: Critici gevraagd voor hout-CV systeem - deel 2

Bericht door mdethmers »

He CP,

Mooi dat je reageert. Let goed op jezelf. Ook qua reactietijd: ik heb nog tijd voor de rest van mijn systeem. Verbouwen kost meer tijd dan ik dacht, dus inderdaad een tijd uit de lucht geweest. De boiler is echter al wel een vast gegeven en staat inmiddels op zolder.

Ik had je vraag niet gemist, echter heb mijn schema compleet verbouwd. Gezien ook Albert zijn reactie kan ik me voorstellen dat het chaotisch over komt. Zal dit weekend dan toch maar drie plaatjes maken (en wat minder groot :fff ):

1. CV+VV systeem
2. Boiler systeem
3. Defro??? + buffer systeem.

Qua leidingwerk: kortweg zijn alle radiatoren op de 1e verdieping aangesloten middels T-verbinding. Op de begane grond gaat de aanvoer door de radiatoren. Alles eindigt uiteraard op de centrale "retour" buis weer naar zolder (GAS-CV). Dit voor zover je kunt spreken van een retour aangezien mijn systeem een 1-pijp systeem betreft.

Even wat quote's:
-Defro op stukhout; alleen als het oorlog of zo is, wordt dus geen succes.
Ik wou de Defro inzetten op grofweg 60 (pellets) - 40 (stukhout). Ik begrijp dat stukhout dus een drama gaat worden (gelet op Ed's systeem?). Eigenlijk maakt de soort ketel mij nog niet eens zoveel uit. Wat van belang is dat er een automatische aansturing mogelijk moet zijn en prijs uiteraard. Verder zit ik aan te hikken tegen het elk jaar weer regelen van stukhout. Kan nu 30 M3 kwijt, echter zou het dubbele moeten hebben voor droging opslag aangezien ik makkelijker aan vers hout kan komen. Die ruimte heb ik niet, dus als dat betekent ieder jaar gedroogd hout aanvoeren = gas rendabeler. Zelfde geldt ook voor pellets uiteraard, echter die zijn vooralsnog natuurlijk wel goedkoper. En in combinatie met (goedkoper) stukhout wordt mijn systeem dus wel rendabel.
-Bij 35 kW ketelvermogen beide buffers voorzien met spiraal. Bij Ed geeft zijn ketel net 25 kW, dat lukt goed op 1 spiraal, wordt bij jou te kritiek. Dus 2 spiralen volgens het "Tichelmann- systeem" in open uitvoering
Heb ik ergens een draadje van gelezen. In mijn huidig schema heeft de eerste buffer trouwens wel 2 spiralen, de 2e niet.
-In je laatste schema gaat dat met de 500 L SWW boiler niet echt werken, die wordt behinderd door die weersafhankelijk gestuurde mengklep....
Daar was in inderdaad al bang voor, vandaar mijn eerdere vraag (ik dacht trouwens aan valse circulatie a.g.v. het t-stuk in de aanvoer, maar de mengklep is inderdaad ook een factor zoals ik het nu zie.
-Je tekeningen m.b.t. je leidingsysteem kom ik niet uit. Van origine had je een systeem op thermosifon, dus daar moet je nog steeds wat mee kunnen van onderaf aan. Misschien dat foto's de situatie meer kunnen duiden.
Ik zal z.s.m. eens wat foto's plaatsen.

Groet,

Marc
Plaats reactie