Warmteverlies dubbel glas berekenen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frans1305

Warmteverlies dubbel glas berekenen?

Bericht door Frans1305 » 12 dec 2012, 16:32

Kan er iemand mij helpen met het berekenen van het warmteverlies van dubbel glas.

http://www.energiesparen.be/zuinig_met_ ... ementsglas

Klopt mijn redenering.
bij een UG van 2,9 verlies het glas 2.9 watt per m² per graad verschil per seconde.

Dus al het buiten 0 graden is en binnen 25 dan verlies ik 25 x 2.9 = 72,5 watt per seconde of 261000 watt per uur per m²

In mijn veranda heb ik ongeveer 70m² ramen dubbel glas. dat zou dan komen 18270000 watt per uur of 18270 Kwh
De ruimte is 84m² x 2,80cm = 235m³

als ik enkel de verliezen van de ramen tel klopt het dan dat ik een 18,27 Kw kachel nodig heb om een tempverschil van 25graden te kunnen compenseren ?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de winter de rolluiken voor de ramen dicht doe. (scheelt wel een pak in warmteverlies)

eigenlijk zou ik gewoon willen weten of mij redenering klopt of haal ik verschillende dingen door elkaar ?

deleted

Re: Warmteverlies dubbel glas berekenen?

Bericht door deleted » 12 dec 2012, 17:37

Enkel de verliezen aan de ramen geteld wordt dat:

U X M² X DeltaT= 2,9 X 70 X 25= 5075 Watt= 5,075 kW

Het energieverlies (door de ramen) in één uur is dan 5,075 kWh.

Dus als je voor de rest geen energieverlies hebt moet een kacheltje hebben dat continue 5 kW produceert.

In een veranda heb je wellicht ook zonnewinsten overdag. Die zitten niet in de U-waarde berekening en kunnen aardig oplopen bij een goede oriëntatie.

Rolluiken zullen de U waarde misschien wel halveren. Hangt natuurlijk af van de luiken.

Of een veranda verwarmen tijdens de winter middels een kachel een goede zaak is , is natuurlijk een andere vraag.

G

Frans1305

Bericht door Frans1305 » 12 dec 2012, 19:57

De veranda is bij ons ook meteen de leefruimte. (eettafel/woonkamer/computer)

Ik was aan het overwegen om een andere houtkachel aan te schaffen, maar ik vermoed dat ik veel warmte verlies door de ramen.

De ramen die er nu inzitten hebben het volgende er op staan
27 03 95 Isolar M-17 006 1967 1860

Ik vermoed dat ze gemaakt zijn op 27/03/1995 (klopt met het bouwjaar van de woning) maar van isolatiewaarde kan ik er niets van terug vinden.

In 2010 is er een raam gesneuveld en dat is toen vervangen door het volgende
17 06 2009 7695 70125881-1 SGHE 17 isolar 4-15-4 0 15/00 1890 1010

dit nieuwe raam voelt aan de binnenkant warmer aan dan de andere ramen. (laten testen door mijn vriendin zodat ik het zeker wist :-)

is er iemand die mij de U waarde kan geven van mijn 'oude' ramen, want ik denk dat ik beter nieuwe ramen kan laten steken dan een overmaat kachel te kopen.

Frans1305

Bericht door Frans1305 » 17 dec 2012, 07:47

Is er een manier waarop ik zelf de isolatiewaarde kan meten ?

supersports400

Bericht door supersports400 » 17 dec 2012, 11:51

Het berekenen van de U-waarde is best wel lastig (en als je natuurkundig onderlegd was had je de vraag waarschijnlijk niet gesteld), maar e.a kan wel relatief worden bepaald. Ik ga ervan uit dat je de U-waarde van het nieuwe raam weet. Een bepaling van de U-waarde van het onbekende raam kun je dan bepalen als factor van het bekende raam.

Zo heb ik het eens gedaan :

Maak twee bakjes van isolatiemateriaal, zelfde materiaal (bv EPS), even dik, gewoon hetzelfde.
Vries nu twee gelijke hoeveelheden water in de vorm van ijsblokjes.

Zet het ene ijsblokje in het ene bakje, het andere ijsblokje in het andere bakje.
Plak het ene bakje met ijs tegen het ene raam (ijs niet tegen het raam), en plak het andere bakje tegen het andere raam, beide aan de buitenzijde (zoveel mogelijk in het midden van het raam, ramen dienen wel ongeveer in dezelfde positie te staan).

Van te voren heb je de kachel opgestookt en is de temperatuur in de kamer constant (anders moet je de begin temperatuur en de eindtemperatuur noteren en verrekenen)

Nu wacht je tot het moment dat de ijsblokjes net gesmolten zijn en de tijd schrijf je op (kun je mooi zien door het raam)

De verwachting is dat de tijdsduur van het smelten van beide blokjes verschillend is, de verhouding van die tijden zijn een maat voor het verschil in U-waarde, want alle andere factoren zijn bij benadering gelijk. Ook kan je de U waarde nu berekenen, als je weet wat de temperatuur was van het ijs bij start van de proef, de tijd die het nodig had om te smelten weet je ook de warmte die nodig was om dat te bereiken.

Als je het precies wil weten doe je de proef meerder malen,

succes,

Jensen

supersports400

Bericht door supersports400 » 21 dec 2012, 21:39

Lukt het ? Als iets niet duidelijk is, vragen.

Plaats reactie