Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

kockie schreef:De maten die ik opgaf zijn de maten van de bovenkant, het kookgedeelte dus.
Dan zal de tekening wat veranderd moeten worden, het ding is nu te groot. Zodra ik wat klaar heb, komt het op het forum.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Jimmeuh »

peterberg schreef:Leem pleisteren is niet mijn sterkste kant, daar zouden we ook een paar man voor moeten hebben als dat om grotere hoeveelheden gaat.
Geen expert op dit gebied (heb enkel eens avondsessie leempleister gevolgd), maar ik wil gerust wat graven en smodderen onder leiding van een meester-smodderaar :)
Huisje breek mij niet...
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Lunch »

Hier nog iemand die wel kan helpen, woon ook redelijk in de buurt. Heb eventueel ook nog wel wat PIR platen van 120 mm dik over.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door account verwijderd »

@Peter,
Je staat bovenaan de lijst van aangemelde toeschouwers.
De beste stuurlui staan aan wal. :mrgreen:
Als alles meezit zou ik een turbo kachel mee kunnen nemen, maar ik beloof nog niets.

@Benthuis, (offtopic)
(is houtgas bruikbaar voor een ferme oudjaars KNAL, ipv carbid?)
Waterstof knallen zijn ook leuk, het mooie is dat de verhouding precies goed is tijdens het ontleden. :wink:
Wel voor eigen risico. Ik heb een weddenschap gewonnen door pis te laten knallen, niemand geloofd dat bijna tijdens een borrel met vrienden,
totdat je van pis idd. waterstof maakt en er een aansteker bij houdt.

Ik zelf heb nog een H2O generator staan, een vrij grote zelfbouw, voor een auto gemaakt destijds. :mrgreen:
Je kunt er ballonnen mee opblazen of een luchtballon mee vullen, leg er een kruiwagen overheen, en het ding gaat 20-30 meter hoog,
dat garandeer ik. Wel op afstand onsteken svp.
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Lunch schreef:Hier nog iemand die wel kan helpen, woon ook redelijk in de buurt. Heb eventueel ook nog wel wat PIR platen van 120 mm dik over.
OK dan, in al het geweld bijna je melding gemist, je staat nu op de lijst van medewerkers. Ik weet nog niet of die PIR platen bruikbaar zijn, misschien achter de bank, wat voor temperatuur kunnen die platen verdragen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

De vorderingen tot nu toe.
Ik heb nu in het algemeen twee mogelijkheden verder uitgewerkt. De betonstenen op hun kant levert te veel zaagwerk op, en veel verschil is er niet met plat verwerken.
De diepte en breedte van het fornuis wordt gelimiteerd door de voorhanden zijnde kookplaat. De lengte en breedte van de bank is maar wat geschat, dit kwam aardig uit met betrekkelijk weinig beton tegels voor de bovenkant.
workshop1a.jpg
De eerste is met de korte blinde kant van het fornuis tegen de muur geplaatst, de bank staat ook met de achterkant tegen de muur. Boven de vuurkamer bevindt zich een oventje, de uitgang daarvan is zo laag mogelijk geplaatst, overlopend in de bank. De bank zelf is helemaal hol, de uitgang naar de schoorsteen kan voor zover ik zie op een willekeurige plaats gesitueerd worden. De PIR platen van Lunch zouden tussen bank en buitenmuur geplaatst kunnen worden zodat het verlies naar buiten toe wordt gereduceerd.
workshop2a.jpg
De tweede optie is wat geavanceerder wat mij betreft, en ziet er ook wat beter uit. De voorkant van de bank loopt nu gelijk met het fornuis, het tegenstroom kanaaltje van oven naar bank is wat compacter. De bank is wederom helemaal hol en de uitgang zit vlak naast het fornuis aan de achterkant, heel laag bij de grond. Op experimenteel gebied is dit wel interessant, de bank is een dood eind waar zo op het oog geen rook doorheen stroomt. Maar volgens de theorie van hoe een bell werkt zou het ding in weerwil daarvan toch warm moeten worden. Het ligt voor de hand om deze bank een beetje breder te maken (60 cm bijvoorbeeld) zodat er aan twee kanten mensen op kunnen zitten.

Van beide opties is nog geen berekening gemaakt hoeveel oppervlak zich aan de binnenkant bevindt. Dit is een vrij conservatieve opzet dus het ligt voor de hand dat de bank langer zou kunnen worden. In beide opties is de oven aan de kleine kant, 22 cm maal 40 cm, niet groot genoeg voor pizza's bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door peterberg op 23 dec 2012, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door martinus »

Als de lijst het nog toelaat meld ik mij ook aan als meewerkend toeschouwer. Heb geen leemervaring maar ben heel leergierig en laat mijn handen graag wapperen.
Groet,
Maarten.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

martinus schreef:Als de lijst het nog toelaat meld ik mij ook aan als meewerkend toeschouwer. Heb geen leemervaring maar ben heel leergierig en laat mijn handen graag wapperen.
Prima, weer een persoon die waar nodig een handje kan toesteken. Stel jezelf gerust, leem ervaring heb ik ook vrijwel niet.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door migjes »

nu al 3 koffie potten verder en 1 bak bier.
veel gelezen over het bouwen van een rocket.
(om iemands onderschrift te quoten de fles is nu echt leeg, bij mij)
veel dank voor jullie verhalen en vorderingen.

het is allemaal mega interessant.
maar theorie is 1 ding praktijk de 2de.
heb nog aardig het idee dat het allemaal een vuurtje te ver is voor mij om het te gaan doen. (heb ook nog eens geen schoorsteen)
als er mogelijkheden zijn om praktijk ervaring op te doen zou ik die graag met beide handen willen aangrijpen.
het zijn ook mijn handen die ik als enige kan toevoegen aan het project.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

migjes schreef:Als er mogelijkheden zijn om praktijk ervaring op te doen zou ik die graag met beide handen willen aangrijpen. Het zijn ook mijn handen die ik als enige kan toevoegen aan het project.
Dit is inderdaad een project om ervaring op te doen. En er is altijd van alles te doen rondom zo'n workshop, daar zal het niet aan mankeren denk ik. Je staat op de lijst van meewerkende toeschouwers.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Lunch »

peterberg schreef:
Lunch schreef:Hier nog iemand die wel kan helpen, woon ook redelijk in de buurt. Heb eventueel ook nog wel wat PIR platen van 120 mm dik over.
OK dan, in al het geweld bijna je melding gemist, je staat nu op de lijst van medewerkers. Ik weet nog niet of die PIR platen bruikbaar zijn, misschien achter de bank, wat voor temperatuur kunnen die platen verdragen?
Temperatuurbestendigheid durf ik niet te zeggen, zo uit mijn hoofd zijn het deze platen:

http://www.kingspaninsulation.nl/produc ... plaat.aspx

Ze isoleren wel als de beste.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Lunch schreef:Temperatuurbestendigheid durf ik niet te zeggen, zo uit mijn hoofd zijn het deze platen:http://www.kingspaninsulation.nl/produc ... plaat.aspx Ze isoleren wel als de beste.
Na even spitten op internet heb ik de hittebestendigheid nog niet kunnen vinden. Ik hou ze achter de hand als je het goed vindt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Mag ik ook meedoen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door account verwijderd »

@Peter,
Dit is inderdaad een project om ervaring op te doen. En er is altijd van alles te doen rondom zo'n workshop, daar zal het niet aan mankeren denk ik.
In de schuur hier ben ik druk bezig aan een Rocket 177T versie. Een hele speciale versie. Ik hou het nog even stil, want het schijnt bij Amerikanen toch éénrichtingsverkeer te zijn,
maar dat weet ik nog niet 100% zeker.

@Kockie,
Ik neem nog wat dingen mee voor je 2 zoons, dat had ik ze beloofd.
Ik weet nog niet wat.
Verwijderd
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door supersports400 »

want het schijnt bij Amerikanen toch éénrichtingsverkeer te zijn
Ja, die ervaring heb ik over het algemeen ook, op een paar positieve uitzonderingen na.
Gesloten