Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Lunch »

peterberg schreef:Tijdens het bestuderen van de warmte beelden kom ik tot de ontdekking dat er wel steeds gebruik gemaakt wordt van dezelfde kleuren maar dat de range verschilt. Bij de ene foto is het van 20 tot 26 graden, bij de andere is het 21 tot 216 graden. De kleuren staan dus niet voor een geven temperatuur maar worden alleen gebruikt om aan te geven wat de koudste en heetste plaatsen zijn.

Wel geweldig dat je op deze manier het verloop kan zien en welke plaatsen het eerste warm worden. Die rechter zijkant die verrassend koel blijft, dat is de plek van de kok. Helemaal volgens planning, de deur van de oven had daar kunnen zitten maar dan krijgt de kok erg warme knieën.

De afwerking van het kookfornuis is niet zichtbaar, voor zover ik weet is daar nog niets aan gedaan. Kunnen we een moderator dag benutten om daar een gooi naar te doen?
Klopt, hoe kleiner de schaal is hoe preciezer natuurlijk. De camera past automatisch de schaal aan aan de laagste en hoogste temperaturen in beeld.
Ik heb software op de computer staat waar je nog meer mee kan doen met de plaatjes, deze is trouwens gratis te verkrijgen: http://www.flir.com/cs/emea/en/view/?id=52662
Dutch John schreef:Lunch,

Die bypass klep hoeft toch niet constant roodgloeiend te staan? En van RVS rot ie zeker niet weg. Als je de toegang van buitenaf combineert met een veegluikje, kun je er altijd bij, ook om hem in het slechtste geval te vervangen. Verder hoeft het niet meer te zijn dan een 3 mm dikke plaat die scharniert aan 12 mm rondstaal, dat weer gevat is in een paar pijpjes die in de specie liggen. Plaat sluit tegen een gemetseld gat. De plaat aan de stang lassen via het veegluik, dan sluit hij zeker goed.

Een klephuis volledig uit staal wordt natuurlijk wel spannend. Daar kun je in de meeste gevallen nooit meer bij. En het kan gaan klemmen als het krom trekt door de warmte.

Ik vermoed dat je met een bladblazer meer naar binnen blaast, dan naar buiten, want je had al te weinig trek. En waarom een elektrische prothese zoeken om een houtkachel aan te steken? Een bypass klep valt naar mijn idee in de categorie "kracht door eenvoud".

Groet,
DJ
Ik denk juist dat een schoorsteenventilator simpeler is :P

Afbeelding

Alleen wel aan de prijzige kant...
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door midas »

Is de 177 uitvoering nu ook goed te gebruiken in de klassieke opstelling?
Ik bedoel dan dus met 1 vat erop (om te koken) en vervolgens een massa (bank)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Ja hoor, dat kan prima. Je blijft overigens een schoorsteen nodig hebben, voor een J-tube van Evans trouwens ook, wat men ook mag beweren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door midas »

toch nog een vraagje over de 177.
Voor de beste verbranding heb je onder andere een zo hoog mogelijke temperatuur nodig, toch?
Ik begrijp dat dat met de 177 erg goed gaat maar dan is hij wel helemaal vol geladen. Voor mij zal dit in de praktijk niet handig zijn.
Te veel warmte en te weinig 'romantisch vuur' :fff oeuuuuu
Hoe brand de 177 nu precies als je er maar 5 stokjes in stopt.
Dat vind ik juist het mooie van de J-tube. Die brand op zeer weinig hout, en alleen aan de onderkant van de stokjes wat zeer efficiënt is, denk ik.
Nadeel is dan dat je heel de avond bezig bent houtjes in t monster te stoppen.

Eigenlijk zou ik een 177 willen die je wel vol kan laden maar ook alleen aan het einde brand.

Brand zoiets Afbeelding dan ook echt veel slechter dan de 177?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Jazeker, dat grote rooster waar veel lucht doorheen komt maakt dat dit ding zonder uitgebreide extra beluchting niet schoon kan branden. Daardoor wordt het vuur weer afgekoeld en gaat de verbranding toch weer niet goed.

De batch box brandt prima met 1/4 lading. De tijd dat-ie er over doet is altijd even lang met dezelfde brandstof, dus komt er dan veel minder vermogen tegelijk uit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door midas »

dat gaat het er steeds meer op lijken dat ik toch aan de 177 moet :wink: en dat is zeker geen straf hoor.

Overigens zag ik het rooster bij het plaatje hierboven niet als beluchter maar als poort naar de schoorsteen
adryan
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2013, 20:44

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door adryan »

Peter,

Kun je een idee geven hoelang de brandtijd ongeveer is ( half of kwart vol)? Ik weet dat het afhankelijk is van het hout, maar is het bijv. met eiken na een half uur al over met de pret , kwart vol.?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Met vurenhout duurt (bij mij) de vlamfase nooit langer dan 45 minuten. Met hardhout zoals eiken wordt het 60 tot 70 minuten, ook weer afhankelijk van hoe fijn het hout is gesplitst.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Tim »

Hey,

Als je langer vuur wilt, kun je toch ook een kleinere vuurkamer bouwen zodat je 1 à 2 keer kunt navullen voordat de massa warm is?

Heb je toch nog 3 uur voor achter het glas.

Tim
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door midas »

peterberg schreef:Met vurenhout duurt (bij mij) de vlamfase nooit langer dan 45 minuten. Met hardhout zoals eiken wordt het 60 tot 70 minuten, ook weer afhankelijk van hoe fijn het hout is gesplitst.
en hoeveel kilo gaat er dan in?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Twee tot 4,5 kilo vurenhout, of 2,5 tot 5,5 kilo eiken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Tim »

Peter,

Is er nog ergens een vermogens meting op het forum? Of kan ik beter de energie inhoud van het hout pakken en keer 90%rendement aanhouden?

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Nee, er zijn alleen maar schattingen. Je kunt inderdaad doen wat je al schrijft, maar het blijft een benadering.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
adryan
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2013, 20:44

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door adryan »

Peter,

ik heb nu enkele weken het forum gevolgd en de Rocket onderwerpen gelezen.
Om een hoog rendement te halen dient hij voluit te branden en met een bell de warmte op te slaan/af te geven (bijv. 2 olievaten op elkaar).
Stel ik wil paar uurtjes van huis en vul de kachel met de luchttoevoeren bijna dicht. brand een Rocket dan als een "standaard houtkachel", kortom enkele uren rustig branden om de boel toch warm te houden.
Of geeft dit dan problemen met de bell (condens??)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

adryan schreef:Stel ik wil paar uurtjes van huis en vul de kachel met de luchttoevoeren bijna dicht. brand een Rocket dan als een "standaard houtkachel", kortom enkele uren rustig branden om de boel toch warm te houden. Of geeft dit dan problemen met de bell (condens??)
Geen enkele rocket smeult rustig als een "standaard houtkachel", het ding brandt alleen maar schoon als hij gaat als een raket. Met de inlaten bijna dicht wordt het net zo'n creosoot generator als elk ander gesmoord kacheltje, daar zouden we juist vanaf moeten. Op die manier ben je bezig alvast een schoorsteen brand "voor te bakken".

Het is veel eenvoudiger om die bell van steen te maken. Die slaat de warmte op en je kunt gerust van huis gaan want de boel wordt warm gehouden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gesloten