Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

paukerock schreef:wel ik ga echt niet akoord dat er geen cement gebruik zou mogen worden al begrijp ik de ecologische argumentatie wel
de onderste 1e laag moet met cement gemetst worden want nu zaten we in de problemen in de lagen erboven dat de voegen veel te groot waren en ons verband niet meer klopte alleen in de onderste lagen zijn die stenen uit elkaar gedreven door er op te kloppen om ze vlak te krijgen
Geen cement met als reden dat de schuur waar de kachel gebouwd is in de toekomst nog verhuurd moet kunnen worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door migjes »

paukerock schreef:wel ik ga echt niet akoord dat er geen cement gebruik zou mogen worden al begrijp ik de ecologische argumentatie wel
de onderste 1e laag moet met cement gemetst worden want nu zaten we in de problemen in de lagen erboven dat de voegen veel te groot waren en ons verband niet meer klopte alleen in de onderste lagen zijn die stenen uit elkaar gedreven door er op te kloppen om ze vlak te krijgen
ik zag de 1 steentjes stapelen en de daarna de andere.
waarvan je kon zien dat sommige het meer gewent waren als anderen. (soms veelste doge stenen, en andere weer teveel leem)
zelf zou ik gewoon leem gebruiken, het spul was beter te behandelen als cement. (en grijpt een stuk beter)
misschien eerst een paar lagen laten drogen (dat doe je ook met cement alleen dat gaat wat sneller.)
ook waren de stenen niet van de soort waar mee je dat zomaar doet met cement, daar waren ze te zwaar voor.
dus met cement zal het ook gaan uit zakken als je te snel wil door werken.

zeker bij de chamotte steen.
een fijner zand mengsel lijkt mij ook wel daar wel op zijn plek in plaats van metselzand. (vraag me wel af of een zand mengsel met een homogenere steen grote moet hebben wat metselzand niet is, of juist een soort met wisselende steen grote.)
dan zou je misschien nog het best een lijm kam (met grove tand) kunnen gebruiken, in plaats van het teveel weer weg vegen.
dat zal vast een nettere en dunnere voeg geven. (meer het lijmen zoals je met ytong doet of gibo)
maar goed dat moet ik zelf ook nog gaan proberen.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

pas op begrijp me niet verkeerd het had perfect kunnen lukken in leem maar da zou er een mal gemaakt moeten worden om de hele 1e laag samen te houden met dikke houten balken want naar mijn bescheiden mening hadden aaneen gevezen planken ook begeven door de onregelmatigge vorm van de kachel en de te grote druk van heel de constructie en inderdaad te langere droogtijd van de leem
velen onder jullie hebben blijkbaar een hele grote aversie tegen cement en dat begrijp ik ook
en als het de bedoeling is dat stal nog opnieuw gebruikt word zou cement helemaal overbodig zijn 100% mee akoord
de kachel is heel goed daar heb ik niks op tegen en er is ook niemand die echt naar de voegen zou kijken of die de zelvde afstand hebben maar ja pietje persies :oops:
het was supper intresant om te zien hoe dat materiaal werkte en daar heb ik dan bij gevolg veel uit geleerd
en een hoop intresante mensen leren kennen waarvoor alvast bedankt
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Sandman79 »

Ik begrijp die reden omdat de hal achteraf nog verhuurd moet kunnen worden, dat er daarom geen cement kon gebruikt worden niet echt. Maar als het kan lukken met leem... Leek me wel mooier. :)
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door frans »

Nog een beetje sfeer snuiven.

Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Leuk!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

inderdaad leuke film
ik heb trouwens in mijn metskuipen een rol meter gevonden van wie is die ?
en ik heb mijn kamera bij raf in de kamionette laten liggen
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door hotglass »

Ha Paul,

Als de rol meter een gele kleur heeft dan zal ze vast en zeker bij mij thuis horen.
Zij ging op de zondag heel gewillig van hand tot hand en heeft ongetwijfeld een plezierige dag gehad. :fff

Op zondagavond was ze evenwel onvindbaar voor de thuisreis.



Groet,

Ed
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

inderdaad geel met zwart ik zit er persoonlijk voor niks tussen dat was een geschenk van een anonieme persoon :lol:
ik zal hem zo spoedig mogelijk terug bezorgen
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Lunch »

Vandaag was het officieel een hittegolf in Nederland dus het leek me wel een goed idee om samen met Kockie de kachels goed op te stoken om foto's te maken :D

Na een ietwat rokerige start(waarom zie ik de achterkant van de schuur niet meer? :fff ) kwam de bankovenkookplaatkachel op gang. De foto's staan op volgorde van maken dus de hoe verder warmer:

De voorkant:
Afbeelding

Afbeelding

Het stuk uitlaat voor de muur:
Afbeelding

Het stuk tussen bank en stook/kook:
Afbeelding

Wederom de uitlaat:
Afbeelding

De kookplaat*:
Afbeelding

Een kijkje in de oven:
Afbeelding

De schoorsteen aan de buitenkant, de kachel trekt hier nog niet goed:
Afbeelding

De bank begint heel langzaam op temperatuur te komen:
Afbeelding

De kookplaat begint goed heet te worden:
Afbeelding

Totaalplaatje, de massa begint hier duidelijk warm te worden:
Afbeelding

De warmtevlek op de bank breidt zich uit:
Afbeelding

De oven is goed op temperatuur:
Afbeelding

Bank+uitlaat en verdeelstuk:
Afbeelding

De andere kant blijft verbazend koel:
Afbeelding

Overzicht van de voorkant:
Afbeelding

*de warmtebeeldcamera in kwestie is eigenlijk bedoelt om installaties en isolatie te inspecteren en gaat daarom maar tot 270 graden Celsius.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Uche uche... mooie plaatjes. Wie komt er verder bouwen aan de kachel? Misschien een bypassklep, lemen.... Wie trekt de stoute schoenen aan en organiseert het een en ander?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Lunch »

Bypassklep in de kachel ben ik niet zo'n fan van omdat die aan hoge temperaturen blootstaat en niet onderhoudsvriendelijk is omdat het in het hart van het systeem zit.

Wat ik me net bedacht, zet zo'n Y-stuk in de schoorsteen met een dop erop:

Afbeelding

Wil je trek creëren dan haal je de dop eraf en ze je er een bladblazer/boormachine aangedreven ventilator/verzin wat leuks op. Zou dat werken of zou je alleen maar meer lucht naar binnen blazen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Dutch John »

Lunch,

Die bypass klep hoeft toch niet constant roodgloeiend te staan? En van RVS rot ie zeker niet weg. Als je de toegang van buitenaf combineert met een veegluikje, kun je er altijd bij, ook om hem in het slechtste geval te vervangen. Verder hoeft het niet meer te zijn dan een 3 mm dikke plaat die scharniert aan 12 mm rondstaal, dat weer gevat is in een paar pijpjes die in de specie liggen. Plaat sluit tegen een gemetseld gat. De plaat aan de stang lassen via het veegluik, dan sluit hij zeker goed.

Een klephuis volledig uit staal wordt natuurlijk wel spannend. Daar kun je in de meeste gevallen nooit meer bij. En het kan gaan klemmen als het krom trekt door de warmte.

Ik vermoed dat je met een bladblazer meer naar binnen blaast, dan naar buiten, want je had al te weinig trek. En waarom een elektrische prothese zoeken om een houtkachel aan te steken? Een bypass klep valt naar mijn idee in de categorie "kracht door eenvoud".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

Tijdens het bestuderen van de warmte beelden kom ik tot de ontdekking dat er wel steeds gebruik gemaakt wordt van dezelfde kleuren maar dat de range verschilt. Bij de ene foto is het van 20 tot 26 graden, bij de andere is het 21 tot 216 graden. De kleuren staan dus niet voor een geven temperatuur maar worden alleen gebruikt om aan te geven wat de koudste en heetste plaatsen zijn.

Wel geweldig dat je op deze manier het verloop kan zien en welke plaatsen het eerste warm worden. Die rechter zijkant die verrassend koel blijft, dat is de plek van de kok. Helemaal volgens planning, de deur van de oven had daar kunnen zitten maar dan krijgt de kok erg warme knieën.

De afwerking van het kookfornuis is niet zichtbaar, voor zover ik weet is daar nog niets aan gedaan. Kunnen we een moderator dag benutten om daar een gooi naar te doen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Ja hoor,

Verder staat het eenieder vrij om in overleg iets te organiseren. Ik heb er door omstandigheden even geen trek in om het zelf te organiseren, maar wil wel faciliteren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gesloten