Wie bouwt mee? (Batch) Rocket (177) uitvoeringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

12much schreef:Nu werd naar mijn mening de rechter buitenwand van de oven en vuurkamer redelijk snel warm. Toen ik net in de sketchup tekening zat te kijken leek mij de spouw erg klein. 25mm over de lengte van de riser en 7,5mm ter hoogte van de vuurkamer. Heeft de chamottesteen zulke goede isolatie eigenschappen dat de spouw er niet meer toe doet? Is er eigenlijk nog isolatie tussen gegaan? Gezien de open voorzijde vermoed ik in dat geval met superwool?
12much,
In werkelijkheid is de spouw groter door de voegen tussen de klinkers. Tussen zijwand vuurkamer en klinkers tenminste 12 mm want dat is de dikte van de superwool. Aan drie kanten van de riser ongeveer 40 mm perliet aangemengd met een beetje leem. We kijken dan al naar een dikte van 55 mm chamotte, 12 mm superwool en 105 mm betonklinker. Ondanks die dikte steenachtig materiaal plus overgangs weerstanden wordt de buitenkant nog redelijk snel warm begrijp ik. Het is dan ook een accumulerend fornuis, voor veel isolatie was trouwens geen plaats vanwege de afmetingen van de kookplaat.
12much schreef:De bank werd wat mij betreft nu al iets te heet om zonder kussens op te zitten. De tegel na de warmhoudtegel hebben we op zijn hoogst op 65ºC geprikt volgens mij. We hebben inderdaad de dubbele laag tegels er op gelegd (de laatste tegel had 4mm hoogte verschil :evil: ) en deze met gewone leemmortel onderling en op de klinkers gelijmd. De bank zal dus inderdaad gemakkelijk een halve tegel verlengd kunnen worden. Het is wonderlijk hoe snel dat eigenlijk ging terwijl dat voor je gevoel niet kan in een doodlopende straat...
Dat die cul-de-sac zo goed werkt doet mij uiteraard plezier, het is voor het eerst dat ik die heb opgenomen in een ontwerp. Als er erg veel vermogen over is dan is het ook mogelijk om een stuk bank er dwars aan te bouwen zodat er een grote T-vorm ontstaat. Dat is nog veel gewaagder omdat de warme laag in de bank ook nog eens een haakse bocht om moet. Of gewoon een meter langer maken naar de keuken is ook lekker gek...
12much schreef:Ik zou eigenlijk willen voorstellen om in de eerste tegel een gaatje te boren en dan een staaf erdoorheen met een afdekplaat eraan gelast, zodat bij een koude kachel de ingang van de bank afgesloten kan worden door de staaf omhoog te trekken. Ze is natuurlijk nog lang niet door en door droog gestookt.
Goed voorstel, ik zie nog niet voor me hoe je dat bedoelt maar een klep is geen gek idee. Bovendien lijkt het mij onnodig om de hele hoogte van de bank af te sluiten, voor 2/3 vanaf de bovenkant is ook genoeg omdat de warme stroom er dan er niet meer in kan en vanzelf naar de uitgang gaat stromen. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ongewone oplossingen er mogelijk lijken te zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Zou je de bank niet breder kunnen maken? Isolatie tegen de muur en daar de bank tegenaan bouwen. Je raakt dan wel een stuk warmte-afgevend oppervlak kwijt tegen de isolatie, maar kunt wel lekker bankhangen met een kussen tegen de muur :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door frans »

Hier dan wat filmpjes van het gebeuren.



Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
dano
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 mar 2013, 09:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door dano »

tof frans!

Hoe zijn eigenlijk de resultaten van het experiment karton-leemlaag?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door kockie »

Frans,

Ziet er netjes uit! Ik had nog niet gereageerd op je PB, maar je ziet mooi de vorderingen van de dag(en).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Zou je de bank niet breder kunnen maken? Isolatie tegen de muur en daar de bank tegenaan bouwen. Je raakt dan wel een stuk warmte-afgevend oppervlak kwijt tegen de isolatie, maar kunt wel lekker bankhangen met een kussen tegen de muur :geek:
Breder maken kan wel, maar dan moet een groot deel van de bank weer afgebroken worden en de puzzle met de diverse overbruggingen klopt in ieder geval op een plaats dan niet meer. Ik heb dit eigenlijk gedaan omdat het er naar uitzag dat we de tegels maar moeizaam bij elkaar zouden krijgen.

De maximum diepte van de bank zou 60 cm kunnen zijn, 20 cm meer dan nu en de tegels dwars. Maar dat had dan wel vanaf het begin zo opgebouwd moeten worden. Uitbreiden aan de kop is een stuk eenvoudiger, een kwestie van 10 stenen er af halen en doorbouwen. Het grote voordeel van bouwen met leem, ik ben blij dat er nergens cement in zit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

@frans, bedankt voor de docu. Niet alle opnamen zijn verwerkt denk ik?
dano schreef:Hoe zijn eigenlijk de resultaten van het experiment karton-leemlaag?
Niet echt voor herhaling vatbaar. Tijdens het opstoken met natte buitenkant ging alles goed totdat de leem begon te krimpen en er scheuren ontstonden. Dat is nog niet zo erg en te verwachten maar door die scheuren kwam de rook van de verkolende karton naar buiten (en van de plakband). Dus het stonk onbehoorlijk.

Tijdens de terugweg met Rits er uitgebreid over gepraat en ik denk dat hij er gelijk in heeft dat het zonder karton net zo goed kan. Als de leem nat is gaan stoken, dan zetten de vaten uit en heb je vanzelf ruimte. Aan de andere kant werd de naar schatting 4 cm dikke leemlaag aan de buitenkant 130 graden, dat is een stuk meer dan ingeschat.

Ik heb het vermoeden dat 10 cm leem ook mogelijk is en dat het ding dan nog steeds 100 graden kan worden. De overdracht van gassen naar staal en van staal naar leem gaat beter dan ik verwacht had. Dus het is prima te doen om een ronde leemkachel te maken op deze manier, een bank er aan is ook goed te doen en er is vermogen zat.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door 12much »

Peter en Frans,

bedankt voor de antwoorden en de filmpjes, daar was ook al een beetje zichtbaar hoe het er uiteindelijk uitzag van binnen.

Ik verbaasde mij eigenlijk over de dunne laag isolatie omdat ik met een veel dikkere laag isolatie een veel lagere afgastemperatuur heb. Ik ben wél blij met de leem resultaten op de drums, dat maakt het voor veel andere mensen (lees: ega's:-) waarschijnlijk iets aantrekkelijker :lol:

@Tim: is de jouwe al overtuigd? (inside info)
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Tim »

OneTwo,

Dat ie komt: Ja. Echter zij wil hem tegen de muur van de buurman, ik in het midden van de kamer.

Ik wil haar van de week nog meetrekken naar Zeddamn, we komen nog in de buurt, wellicht dat het helpt.

Groet,
Tim
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

waaw super ontwerp peter
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

peterberg schreef:
Tijdens de terugweg met Rits er uitgebreid over gepraat en ik denk dat hij er gelijk in heeft dat het zonder karton net zo goed kan. Als de leem nat is gaan stoken, dan zetten de vaten uit en heb je vanzelf ruimte. Aan de andere kant werd de naar schatting 4 cm dikke leemlaag aan de buitenkant 130 graden, dat is een stuk meer dan ingeschat.

het zag er mij naar uit dat als je het leemnet plaatst het stevig genoeg is om op zichzelf recht te staan als die diameter een beetje groter neemt .
dan zou je tussen het staal en het net een mengeling van perliet en klei kunnen gieten dan kan zowel het staal als het net leven
en zal het net beter op zijn plaats blijven zitten als het geleemd wordt en er geen valse spouw ontsaan
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door peterberg »

paukerock schreef:het zag er mij naar uit dat als je het leemnet plaatst het stevig genoeg is om op zichzelf recht te staan als die diameter een beetje groter neemt .
dan zou je tussen het staal en het net een mengeling van perliet en klei kunnen gieten dan kan zowel het staal als het net leven
Pauke,
De steengaas is heel geschikt omdat het vrijwel onmogelijk is om het strak te trekken. Tijdens het lemen beweegt het gaas totdat er genoeg leem achter zit. Tijdens het opstoken van de natte kachel zetten de vaten uit en drukken de leem verder tegen de steengaas. Terwijl de leem droogt door de hitte van de vaten ontstaat er een schil die juist genoeg speling heeft om de vaten bewegingsruimte te geven. Deze methode is eenvoudiger dan te proberen klei en perliet tussen de steengaas en het vat te prutsen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

geen probleem ik was luidop aan het denken
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door Paide »

peterberg schreef:
kockie schreef:Zou je de bank niet breder kunnen maken? Isolatie tegen de muur en daar de bank tegenaan bouwen. Je raakt dan wel een stuk warmte-afgevend oppervlak kwijt tegen de isolatie, maar kunt wel lekker bankhangen met een kussen tegen de muur :geek:
Breder maken kan wel, maar dan moet een groot deel van de bank weer afgebroken worden en de puzzle met de diverse overbruggingen klopt in ieder geval op een plaats dan niet meer. Ik heb dit eigenlijk gedaan omdat het er naar uitzag dat we de tegels maar moeizaam bij elkaar zouden krijgen.

De maximum diepte van de bank zou 60 cm kunnen zijn, 20 cm meer dan nu en de tegels dwars. Maar dat had dan wel vanaf het begin zo opgebouwd moeten worden. Uitbreiden aan de kop is een stuk eenvoudiger, een kwestie van 10 stenen er af halen en doorbouwen. Het grote voordeel van bouwen met leem, ik ben blij dat er nergens cement in zit.
Ik kan het voordeel wel zien van een bank die tot aan de muur komt. Lounchen!
Misschien zou je een bank achter de bestaande bank kunnen zetten met openingen in de lange zijde van de bank.
Dan hoef je niet heel de constructie met de mooie doorgang af te breken en als het bankje zo goed werkt, dan kan deze extra doodlopende weg er misschien ook nog wel bij.

Schetsje van bovenaf::

Code: Selecteer alles

--------[   ]
=x====x=[   ]
--------[   ]
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: Wie bouwt mee? Rocket (177) uitvoeringen

Bericht door paukerock »

wel ik ga echt niet akoord dat er geen cement gebruik zou mogen worden al begrijp ik de ecologische argumentatie wel
de onderste 1e laag moet met cement gemetst worden want nu zaten we in de problemen in de lagen erboven dat de voegen veel te groot waren en ons verband niet meer klopte alleen in de onderste lagen zijn die stenen uit elkaar gedreven door er op te kloppen om ze vlak te krijgen
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gesloten