Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

fikkie stoken

Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 16:05

Hallo,

Ben bezig mijn mijn nieuwe cv pelletbrander(diy) en eigenlijk zo ver om na te denken om te gassen af te koelen.

Tis nog lang niet klaar maar ik heb tijd om na te denken(kan niet lopen na knie operatie)

Ik wilde eigenlijk de gassen afkoelen tot condensatie, let wel na verbranding.

De branderruimte zal een watermanteltemperatuur hebben boven 50~65 gr mischien in de praktijk anders maar dat zie ik wel.
De rookgaswisselaar zal een ander circuit worden met mischien een extra vloeistof die de wisselaar afgifte moet bevorderen.

Nu ben ik aant surfen en lees ik veel dingen over condensatie in rookgassen bij verschillende materialen zoals olie,gas maar er is weinig te vinden over gassen uit kachels waar houtachtige materialen verbrand worden, het schijnt nogal een lage ph te hebben en andere zooi.

Mijn vraag: weet iemand de samenstelling van deze gassen en bij welke temperatuur deze condenseerd.

Vraag 2:waar blijven deze stoffen dan als niet condenseren en ze heet de lucht in vliegen? condenseren ze ook dan niet in de lucht? :mrgreen:

Groet Lars

fikkie stoken

Re: Koelen rookgassen

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 17:19

Even om te verduidelijken wat mij uit de kroeg houdt :lol:
Bijlagen
47.jpg
34.jpg
26.jpg
23.jpg
22.jpg

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 10 dec 2012, 17:31

Imposant apparaat!

Condensatie op een oppervlak afhankelijk van de samenstelling. Oppervlak rond de 80 graden.
Er zitten veel verschillende stoffen in de rookgassen. De grote boosdoener is dacht ik azijnzuur.
Ritsaert
groet!

Ritsaert

David86

Bericht door David86 » 10 dec 2012, 17:52

Hoe komt dat eigenlijk.

As is basisch toch ? en rookgas dan zuur ?
..

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 10 dec 2012, 18:02

fikkie stoken schreef:De branderruimte zal een watermanteltemperatuur hebben boven 50~65 gr mischien in de praktijk anders maar dat zie ik wel.
Lars,
Het ziet er heel technisch uit. Maar heb je er ook aan gedacht dat je met een watermantel om de branderruimte nooit een volledige verbranding zult krijgen? Dat betekent onvermijdelijk dat een nageschakelde rookgas wisselaar met een noodvaart dicht koekt. Als je geen buren hebt dan heb je ook geen klachten, elke week de wisselaar schoon bikken kan putje winter nodig blijken te zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 18:19

peterberg schreef: Maar heb je er ook aan gedacht dat je met een watermantel om de branderruimte nooit een volledige verbranding zult krijgen? Dat betekent onvermijdelijk dat een nageschakelde rookgas wisselaar met een noodvaart dicht koekt. Als je geen buren hebt dan heb je ook geen klachten, elke week de wisselaar schoon bikken kan putje winter nodig blijken te zijn.

Hallo Peter,

Dat schoonbikken valt nogal mee, daar de brander nagenoeg geen contact heeft met de mantel, rvs brander staat roodgloeiend en de ir stralingswarmte van het vuur geeft de meeste afgifte.Het rvs wat ik gebruik word net genoeg gekoeld door de toevoerlucht om niet te verbranden.

Ik heb hier al vaker mee gestoeid.Bij mij zie je geen rook.Deze stook ik alleen s,zomers om een hottub te verwarmen. https://www.youtube.com/watch?v=3ifAolzVYFE

De buren zitten erg vlakbij en weten dat ook maar ruiken zelfs niets.

Ook brand dit compleet anders dan een stukshout vuur, ik doseer een vast grammage pellets met de daarbij behorende hoeveelheid lucht.

Mijn vraag was: wat zit er in de rookgassen te verwachten bij condensatie en als je niet afkoelt gaan deze stoffen dan condenseren in de lucht.

fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 20:47

@Peter,

Wat zou U adviseren als manteltemperatuur, ik denk dan aan 70 graden zoals hout cv of nog beter hoger en in een later stadium de gassen te koelen?

@Peter, de vuurvaste beton die U gebruikt, hoelang gaat dat mee, ivm thermisch schokken, ben benieuwd wellicht is hiermee een ander branderconcept met hogere temperaturen te maken en kan ik deze gieten en 1 op vooraad houden die makkelijk te vervangen is.
Hoe dun of dik zou dit mogelijk zijn? of moet ik dan meer denken aan een kleisoort om dunwandige brander te maken?

Ik zit nog in de ontwerpfase en kan nog alle kanten op.

De uitgaande gassen wil ik zoveel mogelijk via een kleine cycloon of meerdere reinigen.

Daarna zijn er nog een paar ideeen om de wisselaar te reinigen, ook zeer tegenstrijdig in een houtstook omgeving.
hier kom ik later nog wel op terug.

Groeten Lars

12much

Bericht door 12much » 10 dec 2012, 20:54

Hallo Lars,

dat ziet er heel indrukwekkend uit, daar ga je veel vragen over krijgen vrees ik :lol:

Welkom hier. Boy.
Never burn faster than your Wocket.

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 10 dec 2012, 21:13

fikkie stoken schreef:Mijn vraag was: wat zit er in de rookgassen te verwachten bij condensatie en als je niet afkoelt gaan deze stoffen dan condenseren in de lucht.
Het condensaat van houtstook is zuur, en als zodanig corrosief. Hoe dat precies zit met deze stoffen in de vrije lucht heb ik geen idee van.
groeten, Peter

peterberg
Moderator

Bericht door peterberg » 10 dec 2012, 21:34

fikkie stoken schreef:Wat zou U adviseren als manteltemperatuur, ik denk dan aan 70 graden zoals hout cv of nog beter hoger en in een later stadium de gassen te koelen?
Hoe hoger de temperatuur, hoe betere kans je maakt om alle koolwaterstoffen te kraken. Vooral de gecompliceerde moleculen vragen een hoge temperatuur om uit elkaar te vallen, tot 1000 graden aan toe volgens Dutch John. Die temperatuur is overigens maar een van de voorwaarden, de andere twee zijn tijd en turbulentie die vaak nog moeilijker te realiseren zijn. Met het ding waar ik nu nog mee bezig ben haal ik tijdens elke gewone stook 1100 graden.
fikkie stoken schreef:@Peter, de vuurvaste beton die U gebruikt, hoelang gaat dat mee, ivm thermisch schokken, ben benieuwd wellicht is hiermee een ander branderconcept met hogere temperaturen te maken en kan ik deze gieten en 1 op vooraad houden die makkelijk te vervangen is. Hoe dun of dik zou dit mogelijk zijn? of moet ik dan meer denken aan een kleisoort om dunwandige brander te maken?
Voor een finoven is een vuurbeton met 1200 graden specificatie ruim voldoende. Voor mijn prototype constructie is dat aan de krappe kant, dan heb ik liever eentje met hogere specs, 1400 graden bijvoorbeeld. Wat duurzaamheid betreft, ik heb hier thuis een kleine finoven staan die sinds 1984 elke winter twee keer per dag gestookt wordt, 6 maanden lang. De oppervlakte van de wanden in de vuurkamer zijn wat kruimelig geworden en hoe het er uit ziet als het ding uit elkaar zou moeten weet ik niet. Maar dat is de afgelopen 28 jaar niet nodig geweest dus ik stook vrolijk door. De minimum praktische dikte van deze vuurbeton zit in de buurt van 30 mm. Dunner kan ook nog wel maar dan wordt het lastig om de wandjes goed gevuld te krijgen, zelfs met een triltafel.

Zoals je begrijpt heb ik geen goede woorden voor een houtkachel waarvan de vuurhaard gekoeld wordt. Zelfs als de wand rvs is die zijn warmte afgeeft aan de watermantel vind ik dat nog steeds koelen. Zet er 10 cm vermiculiet omheen en kijk dan wat er gebeurt, de eerste keer is het meest spectaculair.
groeten, Peter

fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 21:54

peterberg schreef:
Zoals je begrijpt heb ik geen goede woorden voor een houtkachel waarvan de vuurhaard gekoeld wordt. Zelfs als de wand rvs is die zijn warmte afgeeft aan de watermantel vind ik dat nog steeds koelen. Zet er 10 cm vermiculiet omheen en kijk dan wat er gebeurt, de eerste keer is het meest spectaculair.

@Peter, bedankt voor Uw uitleg en ik snap Uw gedachtengang, iedereen zijn ding.

Inmiddels al wat gevonden bij ECN en een ander onderzoek over bestanddelen rookgassen

( geeft toch te denken met hoge of lage temperatuur rookgassen t,zit er toch al in :mrgreen: )

4.1. De restproducten van de verbranding van hout
Naast koolstof, waterstof en zuurstof bevat hout ook stikstof (0,1 tot 0,2 %), kalium (beuken
bijvoorbeeld circa 0,2%), zwavel (0,015%), chloor (0,005%) en sporenelementen. De meeste
sporenelementen zijn metalen: arseen, cadmium, chroom, koper, kwik, lood en zink. Deze
elementen zijn door de gewassen uit de bodem (grond- en grondwater) opgenomen en opgeslagen.
De meeste van de zogeheten anorganische verbindingen, zoals kalium en metalen, verbranden of
vervluchtigen niet en zijn terug te vinden in de vliegas en in de bodemas in de aslade.
Bij de verbranding van hout komen restproducten vrij. De uitstoot van deze restproducten uit
schoorstenen kan aanleiding geven tot gezondheidsklachten, milieuschade, overlast en hinder.

Houtrook bestaat voor 70 - 80 volume-% uit stikstof. Daarna komt 10 tot 20 % ongebruikte zuurstof,
voorts enkele procenten kooldioxide, waterdamp (uit het niet 100% droge hout en als
verbrandingsproduct), onverbrande gassen, teerdruppeltjes, as, zwaveldioxide, stikstofoxide, enz.
Het rookgas (de houtrook) van een houtgestookte kachel/ketel of ketel is ondermeer samengesteld
uit:
• Vliegas bestaande uit niet brandbare, inerte, stofdeeltjes.
• Zware metalen waaronder koper, lood, zink en cadmium.
• Zwavel, chloor en kaliumverbindingen (SO2, HCl, KCl).
• Dioxines en furanen.
• Stikstofverbindingen (NO, NO2, HCN, NH3, N2O).
• Koolwaterstofverbindingen: alifaten, cyclische (vooral benzeen) en polycyclische
aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), formaldehyden, alcoholen, ketonen, esters en
anderen.
• Koolstof en roet.
• Zuurstof, kooldioxide, koolmonoxide en water.

wilde dit toch even posten, hoe schoon en co2 neutraal iedereens houtkacheltje ook is :mrgreen:

Wie de bron wil weten pb

groeten Lars

fikkie stoken

Bericht door fikkie stoken » 10 dec 2012, 23:19

Ik heb inmiddels mijn vragen beantwoord, mag slotje op

groeten Lars

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 10 dec 2012, 23:21

Daar doen we hier niet/nauwelijks aan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

David86

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door David86 » 11 dec 2012, 02:14

Lars,

Als ik zo vrij mag zijn: Waar ga je dat condensaat lozen ?
..

fikkie stoken

Re: Koelen rookgassen (D.H.Z.)- pelletbrander?

Bericht door fikkie stoken » 11 dec 2012, 02:51

David86 schreef:
Als ik zo vrij mag zijn: Waar ga je dat condensaat lozen ?

Tsja? ik ben nog aan het denken!!!

Ben nog aan het uitzoeken of de rookgassen van iedereen net zo schadelijk zijn als dat condensaat van mij. :idea:

Uiteindelijk blaast elke kachel dezelfde substantie het luchtruim in waar het alsnog condenseerd?
Zolang de schoorsteen warm is en trekt vliegen de gassen, maar daarna?

Wat doet iedereen met de assen uit de asla?

Bij aardgas condensvorming per m3 1 tot 1,5 liter water

Plaats reactie