Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,
Bazen zeggen altijd zulke zaken.
Ik denk dat die baas dat zei om tot inzicht te komen, niet om een aapje niet te leren klimmen.
Ruim 10 jaar later tijdens een bruiloft heb ik hem nog bedankt voor zijn uitstpraak tegen mij.
Je moet niet zoveel denken maar doen.

Maar dan moet je wel eerst weten met welke stommiteiten anderen je al voor geweest zijn.
Hmm, misschien nog een jaar geduld voordat je uitgelezen bent?
Als je een warmtebeeld camera koopt, kun je al wezenlijke adviesen bekokstoven en ons versteld laten staan van je rapportage's.
Doe het nou gewoon. :mrgreen:
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Voor jou o.a. heb ik een inschrijving gedaan bij Tiesto vanavond, wie weet, vooral de themografie is iets wat jou ontzettend zal boeien, denk ik.
Ik hoor nog of het mogelijk is met meerdere personen in te schijven voor Ecologieforum voor deze informatieve bijeenkomst.
Wie weet, niet geschoten is altijd mis, kennis vergroten / verruimen is altijd goed.
Komende maanden organiseert Testo weer een aantal trainingen rookgasanalyse en thermografie. Deze trainingen zijn gericht op iedereen die zowel nieuw, als al enige ervaring heeft in deze twee vakgebieden.

Rookgas, wat en hoe?
Wat is nou precies de rookgasanalyse en hoe gaat dat in zijn werking? Bent u nieuw in de wereld van de rookgasanalyse of wilt u als installateur uw kennis vergroten en/of opfrissen, dan is dit de uitgelezen mogelijkheid om kennis op te doen en een goed idee te krijgen wat de mogelijkheden en ontwikkelingen zijn binnen de rookgasanalyse.

Meer zien met thermografie!
Tijdens de thermografietraining komen onderwerpen aan bod als: grondbeginselen van thermografie, reflectie, transmissie en emissie, belangrijke camera-eigenschappen en wat kan Testo u bieden? Oftewel, een ideale eerste stap in de wereld van de thermografie!
Verwijderd
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

Up.
Op mijn to do list van dit jaar staat nog steeds zoldervloer isoleren. Riet is me te riskant, vandaar de keus van enkel de verdiepingsvloer.
Zojuist de boel opgemeten en er moet 30 m2 geisoleerd worden. Deel boven de vide is ruim 11 m2 en boven de slaapkamers is in totaal ruim 19 m2.
Plafond van de vide zijn schrootjes, dan zit er een luchtspouw van 20 cm en daar zitten de planken op zoals op foto 2:

Achter schoorsteen zit een slaapkamer met zachtboard plafond welke niet is afgetimmerd aan de bovenkant zoals op deze foto 1:
Hier is nog een zelfde slaapkamer van.

wat adviseren jullie qua isolatiemateriaal? Beetje vloeken in de kerk op een ecologieforum, maar glas of steenwol of toch PIR? Welke dikte? Gaat dat softboard dat isolatiemateriaal dragen?
Bijlagen
onder rieten kap1.JPG
onder rieten kap2.JPG
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door dr plop »

Of het het goeie antwoord is weet ik niet.
Maar voor iets gelijkaardigs bij ons heb ik:

1) Damprem Pro Clima Dasa Top. Deze kan je over de balken leggen. Dan moet de plafond niet eerst uitgebroken worden. En met tape afwerken. Een werk die ik hoop nooit meer te moeten doen ;-)
2) ophogen met planken dwars op de bestaande balken. Tussen balken en planken heb ik stukjes vilt gestoken in een poging tot geluidsisolatie (massa-veer-massa)
3) cellulose laten opspuiten.

( totale hoogte was 35 cm -> cellulose zelf kost bijna niets, de mens moest toch komen, en de zolder gaan we toch nooit gebruiken)

4) OSB planken terug dwars op de planken. Vrij van oplosmiddelen.
note: dit is een toegeving. Een dampopen en beloopbaar materiaal kosten me te veel. En met de tand-groef van de OSB zou het nog waterdicht zijn in geval dat...


Ik weet dat er nog wel betere oplossingen zijn. Maar om subsidies (Belgie) te kunnen krijgen was dit voor mij, IMHO, het beste.

Groeten
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door Broekhoest »

dr plop,

Dank voo rje reactie, maar denk niet dat ik een van je aangedragen opties ga gebruiken.

Probeer via MP een partijtje rockwool platen (globale dikte 9 cm en breedte 60 cm) te vinden. Dit komt mooi overeen met de afstand tussen de gordingen. Enige punt is dat op het stuk boven de vide eerst alle planken eraf moeten, wat nog niet simpel is met het aanwezige leidingwerk.

Op de open delen leg ik het isolatiemateriaal erop met een paar planken erover om toch een looppad te creëren, ondanks dat ik er nooit kom.

Ben benieuwd of ik verschillen ga waarnemen in verbruik of comfortwarmte op de slaapkamers.....

groet, Harold.
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Broekhoest's isolatie status/problematiek/plannen

Bericht door dr plop »

Geen probleem hoor :-)
Maar toch nog 3 opmerkingen

1) ik heb ervaren met mijn, nog steeds lopende, verbouwingen dat 'het later nog eens opnieuw en beter doen' er nooit van komt. Dus beter 1 maal goed. En dan beter toch een paar cm meer om de normen van later te halen.

2) isolatie zonder dampscherm of damprem is behoorlijk zinloos.

3) mss een beetje reclame. Maar op bouwinfo.be heb ik veel info gevonden of ideeen opgedaan.

Succes ermee.
Plaats reactie