Broekhoest’s inbouwcassette exit?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Excuses voor het omhoog halen van een oud topic.
De inbouwcassette zit er nog steeds. Dankzij de ventilatoren kan ik een grote ruimte zonder de CV in ieder geval op temperatuur houden. Iets wat in het verleden absoluut onhaalbaar was.

Is er nog 1 vraag waar ik mee zit....als de kachel een tiental uur gebrand heeft zijn de twee linker raampjes veel zwarter dan de twee rechter raampjes.
Hoe zou dat kunnen? Het hout ligt altijd centraal in de ruimte. Kachel wordt niet geknepen, raampjes zijn goed schoon te krijgen. Het is echt roet wat erop zit...onvolledige verbranding?
Voor een foto van de kachel gebruik de link:
http://imageshack.us/photo/my-images/38/pb220150.jpg/
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Erikvr »

Hallo Broekhoest,
Waarschijnlijk komt dit omdat het kachelkoord van het linkerdeurtje versleten is, hierdoor komt koude lucht door een kier naar binnen wat de ruitjes afkoelt en er roet op laat neerslaan.

groet
Erik
groet,
Erik
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Zal me niks verbazen als je gelijk hebt Erik.
Is zo'n kachelkoord eenvoudig te vervangen? Heb je enig idee wat zo'n ding kost?

De roet is er makkelijk vanaf te krijgen, maar het is gewoon jammer dat je zo snel na poetsen weer tegen geblakerde raampjes aankijkt.

Zit er verder nog onderhoud aan zo'n Barbas Panolux 65 inbouwcassette?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door ritsaert snijder »

Roet op de ruit ontstaat door een slechte (te koude) verbranding. Zuurstofgebrek (maar je knijpt niet) of nat hout zijn de meest voorkomende oorzaken. Met een hete verbranding ontstaat er weinig of geen roet. Een klein heet vuurtje stoken is ideaal. Zorg dat je snel een goed brandend vuurtje hebt. In de gloeifase het gloeiende as opzij schuiven en er hout naast leggen. Als je hout op het gloeibed legt gaat het te snel verbranden/ vergassen.

Veel kachel hebben een systeempje waarmee ze koude lucht langs de ruiten laten stromen en houden zo de ruit schoon.

Kachelkoord is goedkoop en in principe makkelijk te vervangen. Maar dat kan in de praktijk wat tegenvallen.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Erikvr »

Die Panolux is een redelijk onderhoudsvrije kachel, alleen het keerklepmechanisme wil nog wel eens kapot gaan. Dit zit achter in de remplaat, de keerklep moet schuin naar beneden staan als de deur open is. Als je de deur sluit duw je via een verstelbaar stangetje de keerklep weer dicht (horizontaal).
Verder heeft de kachel geen schone ruit verbranding, dus is het helaas poetsen. Ook als stook je echt heet en droog, de ruitjes worden toch weer vies..
ventilatoren :shock: .... waren voor mij de reden om een vrijstaande kachel te kopen
groet,
Erik
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Dank voor de reacties, Ritsaert en Erik.

@Ritsaert,
zuurstofgebrek is niet de oorzaak, evenmin als het hout wat ik stook. Dit hout heeft zeker 5jr gelegen en is echt kurkdroog.
Heb even gekeken naar het kachelkoord rondom dat bewuste raampje. Ziet er volgens mij nog goed uit. Zal morgen even een ingezoomde foto plaatsen.

@Erik, ik begrijp wat je bedoelt met het keerklepmechanisme, van mijn vader weet ik dat dit twee jr geleden nog gerepareerd is.

groet,
Harold
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Broekhoest,

twee vaststellingen:
1. Roet => komt door te lage verbrandingstemperatuur. De verbrandingsruimte van jou kachel is uit gietijzer, een uitstekende geleider die ervoor zorgt dat de verbrandingstemperatuur in normale omstandigheden niet boven 500 °C uitkomt terwijl je minstens 800°C zou moeten hebben. Een verbrandingskamer in chamotte met een goede zuurstof verdeling zal hier veel beter in lukken.

2. Meer roetaanslag op de linker kant tov rechts => mogelijks is de secundaire lucht toevoer uitgevoerd als een ruitspoeling? Zou het kunnen dat deze links minder ver openstaat of op een andere manier wordt verhinderd? Een ruitspoeling legt als het ware een film van stromende lucht aan langs de ruit waardoor roetdeeltjes niet tot bij de ruit geraken. Wat gebeurt er als je de sec lucht rechts dicht zet en links open?


groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Wouter Gillis »

Aanvullend,

zelf heb ik mijn gietijzeren Saey kachel aan de binnenkant bekleed met 3 cm dikke chamotte plaat, gewoon los erin geplaatst (ook bodem en plafond van verbrandingsruimte). Tegen de achterwand twee vertikale stalen buizen voorzien voor secundaire (voorverwarmde) lucht. Sindsdien de ruit niet meer moeten kuisen en de verbrandingsruimte wit-grijs. Het rendement zal ook naar gelang zijn maar kan ik niet meten.

groet
Wouter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door ritsaert snijder »

Omdat alle andere mogelijkheden zijn weg gestreept zal het inderdaad te maken hebben met de te lage verbrandingstemperatuur door een gebrek aan isolatie van de vuurhaard.
RS
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Bedankt Wouter en Rits voor jullie meedenken.
De raampjes maak ik na elke twee stookbeurten schoon, de roetlaag gaat er heel makkelijk af, daarna nog iets steviger poetsen met een vochtige doek in wat as gedompeld en het is weer kraakhelder. Nog twee weken de houtkachel aan en dan is het eindelijk voorjaar....hopelijk....
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Even weer naar boven gebracht. Eerst even weer de oude pagina's doorgelezen.

Tussen de twee winters ben ik aan het beramen wat te gaan doen.
De Barbas Panolux inbouwcassette heeft sinds de ingebouwde PC ventilatoren naar redelijke tevredenheid zijn werk gedaan.
Toch denk ik dat er veel meer uit te halen valt (en bovendien ben ik lawaai van de fans ook wel zat).

Vervangen door een vrijstaande kachel zou al flinke verbetering zijn. De vrouw is echter niet gecharmeerd van een los staande kachel in de kamer. Heeft wel mijn voorkeur.
Inbouwen van een finnoven vind ik optisch het mooist. Financieel wat minder aantrekkelijk. Massakachel? Dan zou de bestaande schouw er helemaal af moeten en er opnieuw gemetseld moeten worden, niet mijn sterkste kant.

Welke keuze is warmte-technisch het best? En welke financieel? Ervan uitgaand dat ik 80% van het werk laat doen.

Positie van de kachel is ook nog een discussiepunt. Zoals ie nu gepositioneerd staat wordt het niet echt warm richting de keuken. Ideaal zou zijn op de hoek van de bestaande schouw (zie (kinder)tekening van de living + keuken).

Graag jullie reactie's.

met vr. gr.
Harold.
Bijlagen
beneden.jpg
Jaap
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012, 09:21

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Jaap »

Wanneer je op de hoek een (massa) kachel zou plaatsen is het misschien slim de thermostaat aan de andere kant van de muur plaatst. (er vanuit gaande dat die ruimte niet buiten is).
Ik heb zelf een speksteen kachel in de woonkamer en het volgende gedaan:
- Thermostaat naar de gang gebracht.
- In de gang zit een overbemeten radiator die altijd open staat.
- In de kamer thermostaat kranen op de radiatoren gemonteerd.
- De thermostaat staat in de winter overdag meestal rond de 15 graden ingesteld.

Resultaat: Wanneer de kachel brandt (elke dag) blijft de rest van de woning op temperatuur. Kosten twee radiatorkranen.

Groet, Jaap
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Beste Jaap,

bedankt voor je bijdrage, denk echter niet dat we onze huizen goed kunnen vergelijken. Alle radiatoren zijn bij mij vervangen en vloerverwarming moet dat overnemen. Om deze te ontlasten stook in de houtkachel bij. Thermostaat verplaatsen is alleen een optie als die massakachel op de hoek komt te staan.

Volgens de prognose van de energieleverancier gaat mijn gasverbruik van 4500 m3 naar 3200 m3. 30% verlaging, grotendeels door verdiend door ventilatoren in de inbouwcassette en daarnaast ook op twee deuren naar koude ruimtes deurborstels geplaatst. Veel winst door eenvoudige en goedkope ingrepen.

Verder nog mensen ideeën over te vernieuwen kachel?

Sta overal voor open.

gr Harold.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door deleted »

Broekhoest,

Een massakachel zal het beste rendement geven.
Maar het vermogen daarvan is te beperkt als je die hele ruimte (12m) wil verwarmen.

Je zou een combinatie kunnen overwegen. Een massakachel op de plaats waar nu de inbouwhaard zit. (een bergkachel als je niet wil metselen) En daarnaast een houtfornuis in de keuken.

Dit geeft een betere spreiding en met hetzelfde hout dat je nu in de casette gooit is de hele ruimte warm en heb je ook nog eens gekookt (en dus gas/elektriciteit bespaard).

G
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Bedankt Gandalf voor wederom je meedenken.
Een houtfornuis in de keuken was de vrouw ook niet voor. "Als je wilt stoken, doe dat maar in de woonkamer".

Stel ik vervang mijn inbouw kachel door een vrijstaande kachel (500 eur), dan wil ik ook een RVS pijp ( ~7 m) door mijn gemetselde schoorsteen leggen.
Wat zou ik globaal kwijt zijn aan materiaal en werkloon om dit aan te laten leggen? Heb je enig idee? Kan natuurlijk zo een offerte bij een kachelboer aanvragen, maar dit is even om snel een idee te krijgen.

Prettig weekend.
Harold.
Plaats reactie