Broekhoest’s inbouwcassette exit?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Even omhoog halen.

Nog even over de te plaatsen RVS pijp.
Nu heb ik een gemetselde schoorsteen, is het noodzakelijk dat er dan een dubbelwandige pijp geheel van onder naar boven loopt? Volstaat enkelwandig ook? Wil geen onnodig risico lopen vanwege het rieten dak. Aan de andere kant, nu stook ik ook "gewoon" door het bestaande kanaal.

Het gebruik van een bell, heb al het nodige gelezen daarover, maar het blijft lastige materie voor me.
Ik heb wel ruimte voor een bell, direct achter de kachel. Hoe werkt opslag van warmte hierin nu eigelijk? En hoe verloopt de afgifte?

Zou kunnen dat ik neergesabeld wordt vanwege deze vragen, dat risico neem ik maar :wink:

groeten,
Harold.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pieke »

Hey Harold,

Aan je schoorsteen waag ik me nog even niet,maar een nieuw kanaal trekken is altijd beter natuurlijk.Laat door je/een schoorsteenveger een inspectie uitvoeren.
De bell..... wat vind je lastig of is nog onduidelijk?De werking is heel eenvoudig én eenvoudig te realiseren.Dat ben je vast en zeker wel tegengekomen.Mijn ervaring is: TOP. De mijne is van 50 liter RVS,weinig opslag van warmte,maar binnen 5 minuten loeiheet terwijl de wanden van de kachel na een half uur nog handwarm zijn. Je kan m natuurlijk ook bekleden met leem, op die manier houd je de warmte natuurlijk langer vast.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Up.
Vanmorgen is mijn gemetselde schoorsteen weer geveegd. Zoals al alle andere jaren kwam er een troep uit opgevangen in kranten zo groot als een voetbal.
Uiteraard vroeg ik hem ook naar de mogelijkheden. Hij schatte het rendement van de inboukachel Barvas Pamolux op ~50%. Met een vrijstaande zou dat richting de 80% moeten kunnen.
Qua kachelpijp raadde hij me een flexibele buis aan. Verder hebben we het nog even over de positie van de kachel gehad. Meer op de hoek van de "L" zal de grote ruimte ten goede komen.


Ook nog even de discussie massakachel/finnoven vs traditionele gietijzeren/stalen kachels besproken. Uiteraard was hij erg te spreken over een massakachel, maar gezien onze thuissituatie geniet dat nu niet de voorkeur.
Smorgens om 8:00u de deur uit en 4 dgn/week met zijn vieren rond 18:00u weer thuis. Dan wil je snel warmte, vandaar dat het geen massakachel zal worden waarschijnlijk. Bovendien ligt er vloerverwarming in de living/keuken en hal naar voordeur.

Zijn globale inschatting wat het kost als je alles laat doen:
houtkachel: +- 2000 eur
flexibele pijp + installatie: 1000 eur.

Denk zelf voor 1000 eur wel een behoorlijke vrijstaande kachel te kunnen krijgen.
Qua installatie zal ik zelf weinig kunnen verdienen. Buis zal overal ongeveer even duur zijn en om de pijp zelf te plaatsen twijfel ik ook over.

Graag jullie visie op mijn situatie (velen hebben vorig jaar al hun mening gegeven overigens).
Bijlagen
pos inbouwkachel.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door kockie »

Broekhoest schreef:Dan wil je snel warmte
Dat heb je bij een massakachel helemaal niet nodig.....Het is dan al lekker warm als je thuiskomt. Ik stook 1 keer per dag en het is de hele dag behaaglijk warm.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Kockie, ik vetrek globaal rond 6.30 u richting het werk. Zie het niet helemaal voor me dat ik voor zessen al aan het stoken ben.....
Daarnaast verwacht ik ook niet mijn duifje erom staat te springen om dit een uur later te doen.
Is het tekort door de bocht als ik zeg dat een massakachel ideaal is voor mensen die overdag tijd hebben om een keer te stoken?

En eerlijk is eerlijk, bij het plaatsen van een massakachel zijn er teveel zaken waar ik waarschijnlijk niet handig genoeg voor ben......

groet,
Harold.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Jimmeuh »

En waarom niet 's avonds stoken, wanneer je in de sofa zit? :)
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door kockie »

Inderdaad, zo doe ik het ook. 's avonds stoken en de hele dag plezier.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Ok, maar als je s'avonds stookt, hoe lang duurt het dan voordat je het comfortabel warm hebt ? Als dat twee uur duurt gaat het alweer richting bedtijd (zei hij een beetje gechargeerd :wink: ).

Daarnaast zit ik met het gewicht van zo'n kachel, al kan mijn vloer kan dat waarschijnlijk wel hebben (broodjes ligger).
Zelf plaatsen gaat me niet lukken, ken genoeg handige mensen, maar zo'n kachel bouwen lijkt me heel iets anders.

Alles laten doen gaat een flinke zak duiten kosten.

Vrijstaande kachel is het snelst en meest makkelijk. Zal waarschijnlijk niet de beste optie zijn voor mijn huis.....

De plannen moeten gerealiseerd zijn voor de herfst 2014.

groet,
Harold.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door kockie »

Het is al comfortabel warm als je 's avonds thuis komt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Weinig respons hier tot nu toe.
Behoorlijk gerelateerd aan de hamvraag...inbouwcassette exit? Meterstanden weer gecontroleerd.
Gasverbruik gezakt van 4500 m3 naar 3250 m3. Grotendeel veroorzaakt door het aansluiten van simpele PC-ventilatoren in de inbouwkachel.
Thermostaat staat hier altijd tussen de 18-19C. Sommigen vinden het vaak koud hier...zelf heb ik het nooit koud...zelfs de missus went eraan....
FYI: Gasverbruik (m3/wk) in bijgevoegde excel.
Bijlagen
gas_nov12 until oct13.xlsx
(11.78 KiB) 70 keer gedownload
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Erikvr »

dus ga je nu een vrijstaande kachel plaatsen begrijp ik?

gr
Erik
groet,
Erik
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Dag Erik,

Ik twijfel nog over een vrijstaande kachel.
Al met al kom je wel op 2000 eur schat ik. 1000Eur voor de kachel en 1000eur voor het plaatsen (incl flexibele pijp).
De misses gaat liever met het gezin luxe op zomervakantie. Ik heb liever die kachel. En het geld kan maar een keer uitgegeven worden.

Moet eerst weer goed koud worden buiten, dan is er meer kans dat ik die kachel er doorgedrukt krijg :wink: .

gr Harold
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pietje »

Zelf een hybride (staal + steen) massakachel bouwen hoeft zo veel niet te kosten...En van de opbrengst kun je volgend jaar extra op vakantie. En het jaar erna extra ver ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pieke »

Pietje schreef:En van de opbrengst kun je volgend jaar extra op vakantie. En het jaar erna extra ver ;-)
Mooi gesproken!!Echter, ik zou spreken over ´besparing´.Over je vakantie kan je na afloop dikwijls alleen zeggen:"Gelukkig hebben we de foto's nog"

1000 Euro voor 7 meter flex-RVS laten instaleren vind ik wel wat aan de hoge kant Ik kom prijzen tegen van 40-45 p/m ( schoorsteenkap,aansluitmateriaal kachel buiten beschouwing gelaten) Wat zijn de afmetingen van je huidige rookkanaal? ( dit voor de hoeveelheid korrels om langs je flex af te storten te berekenen)
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Mees* »

Broekhoest schreef:Ok, maar als je s'avonds stookt, hoe lang duurt het dan voordat je het comfortabel warm hebt ? Als dat twee uur duurt gaat het alweer richting bedtijd (zei hij een beetje gechargeerd :wink: ).



groet,
Harold.
Of wij de kachel in de ochtend of avond stoken maakt niets uit, de warmte komt ongeveer een dag later................dag in dag uit, heerlijk.
Plaats reactie