Broekhoest’s inbouwcassette exit?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Deze draad is een afsplitsing uit een andere: Brandhout stapelplaats. Na deze bijdrage van DJ ontwikkelde zich een discussie die deze eigen draad verdiend:
Dutch John schreef:Geblakerde ruitjes en te weinig capaciteit lijkt een contradictie. Of het moet zijn dat het hout niet droog genoeg is en/of de verbrandingslucht smoort.

Wat betreft hout verzamelen: vragen, vragen, vragen. Maar misschien heb ik makkelijk praten in een houtrijk Brabant...
Groetjes, Cp mm


DJ,

geblakerde ruiten komt inderdaad deels dat ik soms te zuinig stook....brand ik op maximaal vermogen dan krijg ik hier de ruimte (woonkamer-keuken) van ~180 m3 bij lange niet warm. Heb vloerverwarming als hoofdverwarming en de houtkachel als extraatje.
Bijgevoegd een foto van de houtkachel.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door David86 »

Misschien eens tijd om voor een ander kacheltje te gaan kijken.

Een zeer simpel houtkacheltje houd bij ons het hele huis op temperatuur, de woonkamer zelfs op een lekker 22 graden..

En dan zelfs nog "pislauw" douchewater aan het eind van de dag (cv springt bij voor na verwarming)
..
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

David, ik hoor van meer mensen dat hun houtkachel de boel meer dan op temperatuur houdt. Zelf denk ik dat de meeste mensen niet zo'n grote woonkamer+keuken gedeelte hebben als mijn aantal kuub. Deze inbouw houtkachel zit in de schouw verwerkt. Dat maakt het niet makkelijker voor een evt ander type kachel. Wat zijn jouw ideeen hierover? groeten

edit: ik zie dat ik offtopic ga...excuses
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door David86 »

Kan ik weer lekker splitsen :)

Ik zou beginnen met een kacheltje buiten de muur, mocht je echt voor goud gaan ontkom je eigenlijk niet aan een massakachel.

Ik heb een Prity kacheltje staan (word door veel houtstokers op gespuugd maar ik heb er goeie ervaringen mee, dit is mijn tweede)

Jouw "kachel" is meer een open haard met deurtjes naar het zo lijkt.

Over kachels genoeg te lezen op dit forum,

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Broekhoest schreef:David, ik hoor van meer mensen dat hun houtkachel de boel meer dan op temperatuur houdt. Zelf denk ik dat de meeste mensen niet zo'n grote woonkamer+keuken gedeelte hebben als mijn aantal kuub. Deze inbouw houtkachel zit in de schouw verwerkt. Dat maakt het niet makkelijker voor een evt ander type kachel. Wat zijn jouw ideeen hierover? groeten

edit: ik zie dat ik offtopic ga...excuses
Toen ik hier in trok was er alleen een openhaard met rookkanaal.Deze heb ik met y-tong blokken dichtgemaakt.Nisbus erin gezet en de kachel pijp aangesloten.Gaat prima hier.Als je je huidige kachel verwijderd, heb je volgens mij dezelfde uitgangspositie.

Vervolgens een vrijstaande houtkachel plaatsen.En ik geloof dat je voldoende ruimte hebt, dan zou ik overnemen een wat langere pijp te nemen voor extra warmte afgifte.Dit lijkt me een eenvoudige manier om het rendament te verhogen.Misschien zelfs wel een verdubbeling.Op dit moment maak je het de mussen buiten erg aangenaam.Ik doe overgens alleen bijvoederen met dit weer.

Ik heb mijn kachelpijp van 1 meter teruggebracht naar een halve.Ik had dus minder pijp-oppervlakte én de kachel stond ietsje minder centraal,dit merkte ik direct.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Broekhoest »

Hoi Pieke,

bedankt voor het meedenken. Ik zat zelf te denken aan een andere inbouwkachel, maar ik geloof dat een vrijstaande kachel veel meer wamrte gaat opleveren.
Ik ben zelf niet de meest handige klusser, al wordt het steeds beter. Voor het plaatsen van die y-tongblokken heb ik bv al hulp nodig, lukt me niet zelf. Die nisbus, waar zou je 'm plaatsen? Zo hoog mogelijk op de schouw ivm warmteafgifte van de kachelpijp?
Om het eea iets verduidelijken bijgevoegde foto. Links het deel naar de keuken, rechts (deels te zien) het zitgedeelte van de woonkamer
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Brandhout stapelplaats

Bericht door Pieke »

Waar je de nisbus gaat plaatsen ligt natuurlijk aan de aansluiting van je nieuwe kachel ( of kijk voor een leuke op MP ). Als je je oude inbouwkachel uitbouwt, dan doe je ff de hoogte nemen van de bovenzijde van het ontstane gat.Hiermee kan je gaan zoeken naar een geschikte kachel ( voorkeur met achteraansluiting, maar dat is mijn ding ).Misschien kan je 'm dan plaatsen op je tegelvloer.

P.s. Zo'n y-tong wandje stelt niets voor.Tis maar klein en het heeft geen dragende functie.Beetje op maat zagen en vijlen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassete exit?

Bericht door Broekhoest »

Bedankt voor het topic, moderator.
Pieke, ik volg je nu even niet en daarom de quote
Pieke schreef:Als je je oude inbouwkachel uitbouwt, dan doe je ff de hoogte nemen van de bovenzijde van het ontstane gat.Hiermee kan je gaan zoeken naar een geschikte kachel ( voorkeur met achteraansluiting, maar dat is mijn ding ).Misschien kan je 'm dan plaatsen op je tegelvloer.
In principe zit ik dan weer met een inbouwkachel is het niet? Na je vorige bericht zat ik te denken aan een vrijstaande houtkachel met een pijp richting plafond en door de schouw naar het rookkanaal.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassete exit?

Bericht door Pieke »

Excuses als ik onduidelijk ben geweest.Ik zal morgen even 2 foto's plaatsen over hoe de situatie hier in den begine was en hoe op dit moment.Misschien dat dit wat meer duidelijk schept.

Wat ik bedoel te zeggen.Op het moment dat je de bestaande kachel uitbreekt, dan blijft een ruimte over die veel overeenkomst vertoont met een open haard-plaats.Tenminste, dat stel ik me zo voor.( ik spiegel het aan mijn situatie overgens )Zo'n inbouwkachel heeft dikwijls gewoon een gat aan de bovenzijde,zonder pijpaansluiting.

Die ruimte maak je dicht met een muurtje van y-tong blokken en daarin een nisbus.Mocht je nou een pijp naar boven willen en dan weer door de schouw dan moet je weer gaan breken.Een y tong muurtje/wandje lijkt me het eenvoudigste.

Ik krijg de foto's op dit moment niet geplaatst, ik moet ze eerst verkleinen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Broekhoest’s inbouwcassete exit?

Bericht door deleted »

Broekhoest,

Misschien een massakachel goed centraal en een bankje om de verbinding met de schoorsteen te maken ?

G
G1.jpg
G2.jpg
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Broekhoest’s inbouwcassete exit?

Bericht door account verwijderd »

@Gandalf,

Leuk bedacht. Ik ken de bestaande kachel, soms hebben ze ook een ventilator voor het bevorderen van stofschroei.
Wat hier zou kunnen is wellicht een side rocket in de bestaande schouw.
Je kunt hem zelfs uitvoeren met een panorama liftdeur.
Verwijderd
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Pieke, Gandalf en Michel, bedankt voor het meedenken.
Zoals jullie wel gemerkt hebben reikt jullie " kachelkennis" veel verder dan de mijne. Toch leer ik steeds meer bij.

Pieke, nu snap ik je gedachtengang. Maar waarom die nisbus in die blokken? De kachelpijp omhoog richting plafond is misschien niet heel mooi, maar geeft wel extra warmte. Inderdaad, dan moet er wel gebroken worden in de schouw voor de aansluiting op de schoorsteen. Ben toch nog benieuwd naar je foto's.

Gandalf, kun je een link aandragen waar ik kan zien hoe zo'n massakachel eruit ziet?

Voor alle duidelijkheid, ik heb op de begane grond voor ruim 85 m2 aan vloerverwarming liggen (hoofdverwarming). Deze heeft moeite om het huis op temperatuur te krijgen. De houtkachel is nu puur voor comfort, maar de hoeveelheid afgegeven warmte valt heel erg tegen. Als je er vlak voor zit is het lekker, maar iets verder ervan af en je merkt nauwelijks dat ie brandt.

Ander punt is de isolatie. De PS-vloer is goed geisoleerd (Rc-waarde 3.0). Vloer is samen met de vloerverwarming vorig jaar gelegd. (Spouw)muren is een vraagteken (bouwjaar huis 1968). Rieten kap niet geisoleerd.

Overdag als iedereen weg is, staat de kamerthermostaat op 18C, als wij thuis komen is het 19C en s'nachts terug naar 18C.

Gasverbruik: 4500 m3/jaar. Afgelopen week (28Nov12-05Dec12) heb ik 125 m3 verbruikt. En dan stook ik volgens mij erg zuiing......

Valt nog veel te winnen in dit huis. Punt is waar te beginnen......

gegroet
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Wouter Gillis »

Gegroet,
'k Zou toch eerst uw isolatieniveau deftig verhogen. 4500m³ gas is gewoon veel te veel.
Beginnen bij het isoleren van het dak. Vervolgens het schrijnwerk en kijk tijdens het aanpassen van het schrijnwerk gelijk of er een spouw is en of die zich leent tot opvullen.
Als je die ingrepen grondig doet, krijg je waarschijnlijk het huis warm met enkel een finoven oid, met eventueel wat "gashulp" bij al te strenge vorst...

Wouter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Pieke »

Hier hoe de situatie eerst was.Een gewone openhaard met rookkanaal in de schouw.
Stookplaats voor
Stookplaats voor
Deze heb ik dus met die y tong blokken dichtgemaakt.Het nisbusje is gewoon om de pijp er makkelijk in te steken.Hitte bestendige specie zou misschien ook wel volstaan.De pijp die je ziet is een halve meter, maar die zou je ook wel wat langer kunnen nemen.Foto is een beetje korrelig, maar lijkt me helder.Die afdekring heb ik even van de muur losgehaald voor de foto.
detail aansluiting
detail aansluiting
Broekhoest schreef: De kachelpijp omhoog richting plafond is misschien niet heel mooi, maar geeft wel extra warmte. Inderdaad, dan moet er wel gebroken worden in de schouw voor de aansluiting op de schoorsteen.

gegroet
Omhoog is niets mis mee lijkt me.Maar zoals ik het heb opgelost lijkt me eenvoudiger.

4500 m3, das echt schrikken.Maar wellicht een groot huis.Kan zeker omlaag.

Gr.Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Broekhoest’s inbouwcassette exit?

Bericht door Broekhoest »

Bedankt voor de duidelijke foto's, Pieke. Dit had ik wel ongeveer verwacht.
Wat voor kachel heb je nu staan? Misschien heb je daar ook nog een foto van? Tevreden met het rendement/warmteafgifte?

4500 m3 gas per jaar is veel, ik weet het. Maar het is een groot vrijstaand huis, matig tot slecht geisoleerd met rieten kap erop.
Qus isolatie valt er nog wel het nodige te winnen. Onze hal is een vide (ca. 5.5 m hoog) met schrotenplafond met daarboven op het rieten dak. Zelf heb ik het idee dat ik daar heel veel warmte verlies. Isolatie van rieten dak ben ik echter wel een beetje huiverig voor ivm condensvorming waardoor het riet snel kapot gaat.

Dit topic kan ook veranderd worden in "Broekhoest's isolatie plannen" :wink:
Valt meer mee te winnen dan een nieuwe kachel denk ik.
Binnenkort toch maar eens een isolatie scan laten doen.
Plaats reactie