Beschadiging van gietijzeren kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

Beschadiging van gietijzeren kachel

Bericht door Zoroaster »

Dag

Gisteren Batibouw Brussel bezocht en alle kachels van onder tot boven bekeken.
Een verkoper van gietijzeren kachels beweerde dat het stoken van pallethout met nagels erin ernstige corrossie van het gietijzer in de kachel veroorzaakt.
1ste vraag :
Kan iemand mij vertellen volgens welk mechanisme het gietijzer zou kunnen aangetast worden ??
2de vraag
Zijn er diverse soorten gietijzer die voor kachels gebruikt worden ?
Zoroaster
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dat spijkers in een kachel corrosie zouden veroorzaken, heb ik nog nooit gehoord.

Ijzeren spijkers worden heet, gaan gloeien en de buitenkant van de spijkers verbindt zich met zuurstof, waardoor ijzeroxide ontstaat. Hetzelfde gebeurt met een kachelrooster en met de binnenkant van de kachel zelf. Hoe heter de kachel gestookt wordt, hoe sneller dit proces gaat. Uiteindelijk raakt een ijzeren rooster of een ijzeren kachel kapot gebrand, maar dat gebeurt ook zonder spijkers.

Wat wel gebeurt in een ijzeren houtkachel is een ongecontroleerde destillatie van een gedeelte van het hout en bij de gevormde producten kunnen ook zuren zitten. Die zullen bij condensatie wel de kachel en ijzeren schoorsteenpijpen aantasten, zeker in combinatie met roet.

Er bestaan zeker verschillende soorten gietijzer, maar ik denk dat de meeste gietijzeren houtkachels gemaakt worden van de meest normale vorm van gietijzer.

Dirk
Zoroaster
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 feb 2007, 13:39
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Zoroaster »

Bedankt voor je reactie Dirk
Ik kan me vinden in je degelijke uitleg hierboven.
Het bevestigd me maar in mijn altijd maar sterkere wordende overtuiging dat je ( verkoper)verhaaltjes best niet te snel moet geloven en zeker een second opinion moeten zoeken bv op dit forum ! ! ! .

Er was bv ook een andere verkoper op Batibouw die bij wijze van voorbeeld vertelde van de mogelijkheid om stukken treinbils te op te stoken..
Ik heb maar wijselijk gezwegen maar dat heb ik eens per ongeluk in mijn kachel gedaan en dat gebeuren vergeet ik nooit meer...... Het was een bijna desastreus gebeuren voor kachel en huis !
Die bils zijn nl. geimpregneerd ! ! !
gegroet
Zoroaster
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Morgen ga ik in alle waarschijnlijkheid ook naar Batibouw.
Op wat de meeste verkopers van kachels zeggen, let ik bijna nooit meer. Slechts heel af en toe komt men iemand tegen die echt weet waar hij het over heeft.

Oude treinbiels zijn meestal geïmpregneerd met creosoot, een destillatieproduct afkomstig van hout, steenkool of petroleum.
Het is een goed brandbaar product. Wanneer de creosootaanslag in een schoorsteen ontbrandt, spreekt men van een schoorsteenbrand.

Hout geïmpregneerd met creosoot kan wel goed verbrand worden in een grote finoven omdat die dat soort energie-explosie wel aankan.
Wie voor de eerste keer, zelfs normaal hout ziet branden in een grote finoven weet niet wat hij ziet: het is een ontzag inboezemend schouwspel!

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Hout geïmpregneerd met creosoot kan wel goed verbrand worden in een grote finoven omdat die dat soort energie-explosie wel aankan.
Wie voor de eerste keer, zelfs normaal hout ziet branden in een grote finoven weet niet wat hij ziet: het is een ontzag inboezemend schouwspel!
Dat moet ook bijna wel, gezien de vermogens die je hier noemt:
Dirk Bauwens schreef:... een finoven, die met 25 kilogram hout gestookt wordt ... De verbrandingsduur is ongeveer 1 uur ... 107,5 kWh (25 kg x 4,3 kWh/kg)
Dat is nogal wat.

Een gewoon houtkacheltje wordt gespecificeerd op 6 tot 8 kW, een flinke houtvergassingskachel op bijvoorbeeld 25 kW. Pakweg 25 kg hout die in een uur wordt verstookt in een finoven komt dan gemiddeld op 107,5 kW, dus momentaan nog een stuk hoger. Ik kan mij goed voorstellen dat dit eventjes met fors geweld gepaard gaat.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
Dat is nogal wat.

Een gewoon houtkacheltje wordt gespecificeerd op 6 tot 8 kW, een flinke houtvergassingskachel op bijvoorbeeld 25 kW. Pakweg 25 kg hout die in een uur wordt verstookt in een finoven komt dan gemiddeld op 107,5 kW, dus momentaan nog een stuk hoger. Ik kan mij goed voorstellen dat dit eventjes met fors geweld gepaard gaat.
Gelukkig is een groot deel van al dit geweld verborgen. De volledige verbranding gebeurt in de bovenste verbrandingskamer. Wat men ziet, is waar in hoofzaak vergassing plaatsvindt en het begin van de secundaire verbranding.
Bovendien is men ook fysisch gescheiden van de meeste infraroodstraling, door de kacheldeur. Maar het blijft een erg ontzagwekkend schouwspel, van een totaal ander niveau dan wat men in een gewone houtkachel ziet.
Dit is misschien subjectief, maar volgens mij kan men ook echt zien dat er veel meer energie dan anders uit het hout vrijkomt.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Dit is misschien subjectief, maar volgens mij kan men ook echt zien dat er veel meer energie dan anders uit het hout vrijkomt.
Dat moet haast wel subjectief zijn, want als je dezelfde as overhoudt komt er mijns inziens precies evenveel energie vrij.

Het is bij de uitgang van de schoorsteen dat je wellicht kunt constateren dat er méér energie dan anders in de woning achterblijft.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Dat moet haast wel subjectief zijn, want als je dezelfde as overhoudt komt er mijns inziens precies evenveel energie vrij.

Het is bij de uitgang van de schoorsteen dat je wellicht kunt constateren dat er méér energie dan anders in de woning achterblijft.
De meeste houtkachel/schoorsteen combinaties transporteren het grootste deel van de beschikbare houtenergie onbenut naar buiten en dat niet via de asla maar via de schoorsteen!

Niet alleen onder de vorm van meetbare warmte maar ook onder de vorm van grote hoeveelheden onverbrande brandstof.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

De discussie over de verbrandingswaarde van hout is afgesplitst. Graag hier verder over corrosie van kachels.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie