Kleine rocket-stove

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Kleine rocket-stove

Bericht door marcovp »

Voor mijn yurt wil ik een kleine rocketstove regelen. Officieel mag ik geen open vuur gebruiken maar door de regels wat vrijer te interpreteren wil toch een rocket stove proberen.

De yurt heeft een oppervlakte van ongeveer 20m2. De wanden lopen recht tot een hoogte van 160cm en dan begint het dak dat in een punt op 230cm eindigt. De hele yurt is geisloeerd met een 2cm dikke laag vilt. Al met al een relatief kleine ruimte. Standaard wordt de yurt geleverd met een 4 of 5 kw houtkachel.

Waarschijnlijk zal ik een of twee keer per jaar met mijn hele hebben en houwen verkassen dus een kachel met heel veel massa is lastig haalbaar. Als de kachel maximaal 50 kilo weegt zou dat mooi zijn.

De schoorsteen gaat door het dak. Deze is standaard aanwezig.

Ik ben best een beetje handig. Ik heb een goed lasapparaat staan dus ik kan zelf wat in elkaar lassen. Mijn probleem is dat ik al een jaar of twee steeds het een en ander zit te lezen over rocket stoves en ik kom zo veel verschillende ontwerpen tegen. Allemaal hebben ze hetzelfde principe maar dan net weer een beetje anders. Wat de meeste wel gemeen hebben is dat er een hoop geexperimenteerd wordt voor het allemaal klopt.

Ik ben wat aardige ontwerpen tegen gekomen gebaseerd op een oude gasfles. Ik kom hier alleen dan weer geen maten tegen. Of het dan een slag in de lucht is die de bouwer heeft gedaan weet ik niet.

Heeft iemand hier een wat meer kant en klare oplossing/tekening die ik kan nabouwen? Ik heb hier ter plaatse te weinig mogelijkheden om veel te experimenteren, dus het zou een behoorlijk kant en klare oplossing moeten zijn. Eventueel tegen betaling is geen probleem natuurlijk. Voor niks gaat de zon op immers.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kleine rocket stove

Bericht door Dutch John »

Je kan er weinig verkeerd aan doen, als de maten van feed tube, burn tunnel en heat riser maar een beetje in verhouding zijn. Even met de natte vinger: riser en burn tunnel 80x 80 mm koker. Riser ongeveer 800 mm lang, burn tunnel ongeveer 300-350, beide uit rvs 2 of 3 mm. Voor onze buiten-kook-rocket bevalt de onderste 250 mm van een 4 kg poederblusser prima, maar als je iets uit rvs kunt vinden, dan is dat beter. Om de riser zet je een buis en de tussenruimte tussen buis en riser vul je met perliet of vermiculiet. Ook de burn tunnel en het onderste deel van de feed tube staan in de perliet. Over de riser met isolatie schuif je een oliedrum of een andere cilinder met een vlakke bovenplaat. De rookgasafvoer komt aan de onder/zijkant van deze cilinder.

Als het geheel transportabel moet zijn, dan zou je moeten bouwen in een bak. Zie ook hier: http://www.richsoil.com/rocket-stove-mass-heater.jsp Het filmpje met de portable rocket.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kleine rocket stove

Bericht door ritsaert snijder »

Voor een super goed werkende vuurbetonnen rocket kan je ook contact opnemen met Michel. Brand perfect en absoluut zonder rook...Gaat in twee delen (makkelijk te vervoeren). Lijkt me echt een aanrader voor dit geval. Is ook een officieel forumproduct.
RS
groet!

Ritsaert
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Kleine rocket stove

Bericht door marcovp »

@DJ, thanks daar kan ik wel wat mee. Hoeveel ruimte moet er tussen de riser en de drum zitten in deze opstelling. Kan ik ook gewoon zwart staal gebruiken? Makkelijk aan te komen en makkelijk te lassen voor mij.

@RS, die had ik gezien maar Michel meldde in een topic dat de kachel nog in ontwikkeling was. Ik zal hem eens benaderen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kleine rocket stove

Bericht door Dutch John »

Voor de ruimte tussen kookplaat en riser zou ik 25-35 mm nemen. Meer kan ook, maar dan is de warmte afgifte aan de plaat minder. De ring tussen isolatiebuis en vat mag nog iets minder zijn: 20-25 mm. Het verdient de aanbeveling het vat afneembaar te maken, zodat je het schoon kunt vegen. Het is belangrijk dat de doorsnedes na de riser steeds iets groter worden. Er mogen na de riser geen smoringen voorkomen.

Als je gewoon staal wilt gebruiken voor de riser en burn tunnel, neem dan 4-5 mm. Daar kun je een hele tijd mee toe.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kleine rocket stove

Bericht door peterberg »

Als je een rocket stove zoekt met een verticale feed tube en zonder veel massa? Dan kun je ook de opstelling gebruiken die ik heb beschreven in "Rocket stove ontwikkeling". Dit is een smal en hoog ding, te bouwen van 3 of 4 stuks 60 liter vaatjes. In het midden van de yurt heb je hoogte genoeg dus dat is geen probleem. Gewoon staal moet je voor het hart van het ding niet gebruiken, dat stook je in een maand kapot. Rvs heeft dan een veel langer leven. Je kunt ook de isolatie weglaten, maar dan bereik je niet de hoge temperaturen en wordt het geen erg schoon brandend ding, als-ie het al doet. Wat ik heb gebouwd is uitgevoerd als een buis van 10x10 cm en is tot forse warmte productie in staat. Een nadeel is dat het hout vrij dun gesplitst moet worden.

Een andere benadering zou een horizontale batch box kunnen zijn. Die is ook kleiner te bouwen, een Amerikaan heeft dat al gedaan.
Zie deze pagina:
Je moet dan toch weer dingen anders doen, maar om dat uit te zoeken daar is dit forum voor. Het is dus zeker mogelijk om een rocket stove te bouwen van redelijk eenvoudige materialen, niet te groot en met weinig massa.

Maarrrr... wat je ook zou kunnen doen om toch wat massa opslag te krijgen is een enkel vat op de rocket die snel heet wordt, en de afvoer daarvan in de onderkant van een horizontaal ingegraven vat leiden. Aan het andere einde van dat vat, onderaan dan weer, de afvoer naar de schoorsteenpijp. Wat je dan hebt gedaan is een bell constructie aanbrengen in de grond waar je yurt op staat. Op deze manier heb je dan toch massa en bij de verhuizing gaat die niet mee, alleen het vat moet uitgegraven worden.

Isolatie onder het vat lijkt hier dan wel voor de hand te liggen denk ik, kan met een laag vermiculiet gedaan worden. Dat blijft achter als je verhuist, maar dat is geen enkel probleem omdat het spul volledig inert is en zelfs vocht regulerend.

Voor allebei de modellen geldt dat ze door experimenteren tot stand gekomen zijn en er is tot in de oneindigheid aan gemeten.

Edit:
Je kunt ook bij mij thuis komen kijken hoe zo'n kleine J-rocket werkt. Hij staat hier nog, is alleen niet aangesloten maar dat kan geregeld worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Kleine rocket stove

Bericht door account verwijderd »

@Marcovp,

Da's toevallig, zeer bedankt voor de draaibank.

De mogelijkheid van Peter is ook zeker het overwegen waard, hoe lang ben je ergens en wat is het gewicht om te
verhuizen?

Eigenlijk vindt ik een vuurbeton kacheltje wel heel mooi passen in zo'n geisoleerde wigwam.
Wat je mij vertelde is dat je ook een beetje uit was gegaan van een kleine warmtewisselaar voor
sanitaire doeleinden. Ik begrijp eruit maar weet het niet zeker dat je ook kookt op de kachel?

Ik kan e.v.t. voor je maandag of dinsdag een klein tekeningetje maken van hoe jouw ideale tentkachel
eruit kan zien. Je kunt dan denken aan gecombineerde basisprincipe's zoals de "Leidse stoof"
Wil je ermee koken, verwarmen en bijvoorbeeld 30 liter warm water uit krijgen?
Verwijderd
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Kleine rocket stove

Bericht door marcovp »

Hoi Michel,

Zo spreek je elkaar nooit...... :lol:

Ik verwacht dat ik een tot twee keer per jaar zal verkassen. De yurt gaat ongeveer 600 kilo wegen dus ik zal dan toch een klein verhuiswagentje regelen. Vandaar dat iets gewicht geen probleem is. Maar 1000 kilo kachel lijkt me niet handig. Als hij in delen uit elkaar kan zal 100 kilo geen probleem moeten zijn.

@Peter Berg, ik kan helaas niks ingraven. Mogelijk als ik ooit een vaste plek heb maar op een camping is dat geen mogelijkheid.

Warm water is niet direct noodzakelijk, zeker niet als de kachel een kookplaatje heeft. Ik kan dan een grote ketel opzetten.

Ik ben wel heel benieuwd naar wat je op papier kan zetten. Enige zelfwerkzaamheid van mijn kant is geen probleem.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 05 dec 2012, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kleine rocket stove

Bericht door peterberg »

marcovp schreef:@Peter Berg, ik kan helaas niks ingraven. Mogelijk als ik ooit een vaste plek heb maar op een camping is dat geen mogelijkheid. Warm water is niet direct noodzakelijk, zeker niet als de kachel een kookplaatje heeft. Ik kan dan een grote ketel opzetten. Ik ben wel heel benieuwd naar wat je op papier kan zetten. Enige zelfwerkzaamheid van mijn kant is geen probleem.
Marco,
Dan kan dat ingraven van de lijst afgevoerd worden. Warm water bereiden kan eventueel op de veiligste manier met een spiraal rond het vat gewikkeld en een buffervat op enige hoogte. Hier heb ik niet veel kaas van gegeten, daar kunnen anderen veel meer over vertellen. Blijft nog de optie of je er op wilt koken of niet.

Michel noemt een constructie als van de Leidse stoof, maar dat is een heel ander beest. Meer een pan met een dedicated kacheltje eromheen gebouwd. De afvoerpijp kan gewoon beetgepakt worden als het ding de soep staat te sudderen. Aan de buitenkant komt er wel wat warmte af, maar dat is betrekkelijk weinig, net genoeg om je handen te warmen. Zonder die pan in dat kacheltje heb je bovenin een groot gat zitten waar de rook uitkomt, het is dan niet te gebruiken.

Met een enkelvoudig vat rond de riser kan de bovenkant heet genoeg worden om op te koken. Maar dan zijn de afgas temperaturen weer veel te hoog. Het ligt dan voor de hand om er nog een vat naast te zetten die meer warmte onttrekt. Als een bell dus, met de aanvoer en afvoer op de bodem. In de toekomst, mocht je een vaste plek vinden dan kun je dat vat ingraven.

Voor zover ik kan zien is een massa kachel van de een of andere vorm geen optie, door de restrictie van 100 kg wordt het een snelle kachel met weinig gewicht. Dan moet er een keus gemaakt worden wat voor systeem je wilt, een J-tube- of een batch rocket. Allebei hebben ze hun eigen voor- en nadelen. De batch levert in korte tijd veel vermogen, de normale J-tube heeft een kleiner vermogen en doet er dus langer over. De J-tube heeft dunner hout nodig en vraagt meer aandacht. Het hart van allebei is te bouwen van rvs, de rest is te maken van p*sbakken staal, vaten, blikken en gewone kachelpijp.

Nogmaals, het wordt tijd dat je even komt kijken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Kleine rocket stove

Bericht door marcovp »

Hallo Peter,

Dat aanbod neem ik graag aan. Hoe kunnen we dat afspreken?
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 05 dec 2012, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd, Cp mm
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kleine rocket stove

Bericht door peterberg »

marcovp schreef:Dat aanbod neem ik graag aan. Hoe kunnen we dat afspreken?
Door middel van een PB met mijn adres.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
marcovp
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:50

Re: Kleine rocket stove

Bericht door marcovp »

De afspraak is gemaakt. Aanstaande zaterdag ga ik bij Peter kijken. Ik hou jullie op de hoogte.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Kleine rocket stove

Bericht door xychix »

Wij wachten in spanning wat je geleerd hebt, ik volg je topic op de voet omdat ik mogelijk geinteresseerd ben in een zelfde concept ;) Een redelijk mobiele kachel.

Ik hoop dat t lukt met stenen (chlamotten of hoe heet dat) of evt 2 betonnen delen. een riser en n vaatje :)
Plaats reactie