Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door benthuis »

Ik vond deze altijd mooi voor het schakelen: http://u-tronic.de/index.php?k=25&lang=eng
Je kan ze ook aan een huisautomatiserings systeem hangen.

Met een Rasp kan het zeker! Met de mogelijkheid om het online benaderbaar te maken.
Er zit nog steeds een Arduino/Rasp workshop in de pen...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door kockie »

Mijn verwarmingssysteem wordt geregeld door een tweetal arduino's (wegens grote afstand), icm een php/mysql server (zal je wel bekend zijn). Ditzelfde systeem draait ook bij mijn buurman op 1 arduino. We hebben het nog niet zo stabiel als we zouden willen, daarom zijn we nu bezig om over te stappen op een raspberry. De testen zijn goed verlopen, nu moet het zaakje nog ingebouwd en ingezet worden. Ik meet met ds18b20 sensoren, schakel met een simpel relais-printje uit verweggistan.

Ik heb hierbij wel het voordeel dat mijn buurman programmeur van beroep is. We hebben alles zo gemaakt dat we met stopcontact en stekker zo alle regelapparatuur kunnen omzeilen bij een storing. Inmiddels heb ik de server virtueel gemaakt, dat backupt zo makkelijk :)

Het voordeel van het systeem is dat je (als je wat van php weet) gemakkelijk andere regelprogramma's kunt schrijven. Je kunt op tijd regelen, maar ook op temperatuur en natuurlijk op combinaties van beide. Voor het programmeren heb ik dus iemand :D :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Programmeren is voor mij het probleem niet, ik zit meer met de hardware.... Hoe koppel ik een temperatuur sensor aan de raspberry ? Wat we nu gebruiken http://droomplek.blogspot.nl/2014/02/he ... ud-is.html om de kamer temperatuur te meten is niet geschikt om de temperatuur op, of in een leiding te meten. Wat zijn nu geschikte sensors om op/in een koperbuis te zetten, en hoe koppel je die aan de raspberry pi, welk stukje elektronica hoort daar bij ?
Laatst gewijzigd door Franq77 op 10 nov 2014, 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Sandman79 »

Wat duurder in aanschaf, maar wel stabiel en snel toepasbaar, kijk eens naar controllers zoals de resol bx plus , de resol mx, de controllers van Technische alternative ?

Ikzelf heb thuis een resol bx plus. loopt fijn. Internetprijzen beduidend onder de lijstprijs.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door kockie »

Ik heb dit schema gebruikt: https://learn.adafruit.com/downloads/pd ... ensing.pdf

Hiermee bitbang ("emuleer") je een 1-wire netwerk. Werkt goed tot een stuk of 20 sensoren op een breadboard; niet verder geprobeerd. NU gebruik ik een hardwareoplossing. Ik heb een 1-wirepi geprobeerd en een RPI3 I2C to 1-Wire Host Adapter for Raspberry Pi, deze werken allebei prima samen met OWFS

Bij de laatste 2 adapters hoef je niet te solderen of je verder met elektronica te bemoeien, buiten de sensors. Deze kun je los kopen, ze zitten in een transistorbehuizing, of in een metalen omhulsel. Ik heb ze met slangklemmen op de leiding bevestigd, of gewoon tussen isolatie en buis geschoven. Ook heb ik er een stuk of 10 in mijn buffer zitten in een koperen dompelbuis die van boven naar onder door de buffer loopt. De sensoren die ik gebruik zijn dus ds18b20 sensoren. Te koop via de reguliere elektronicahandel of ebay (laatste is veel goedkoper)
http://www.sheepwalkelectronics.co.uk/p ... ucts_id=33
als je op grotere afstanden wilt meten zou ik de RPI3 I2C to 1-Wire Host Adapter for Raspberry Pi aanbevelen. Hiermee kun je 8 kanalen maken. Ieder kanaal zou tot 300 meter lang mogen zijn... met een korreltje zout erbij is 100 meter al heel wat..... Je kunt je huis en omgeving dan indelen on meerdere segmenten die elkaar niet beïnvloeden.
Eerste wijziging:
Voor de duidelijkheid: de ds18b20 is een 1-wire sensor. Deze hebben allemaal een eigen ingebrand nummer. Je kunt meerdere van deze sensoren op 1 meetleiding zetten en individueel uitlezen. Het is een bus-systeem
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door kockie »

Sandman79 schreef:Wat duurder in aanschaf, maar wel stabiel en snel toepasbaar, kijk eens naar controllers zoals de resol bx plus , de resol mx, de controllers van Technische alternative ?

Ikzelf heb thuis een resol bx plus. loopt fijn. Internetprijzen beduidend onder de lijstprijs.
Kun je die ook via internet uitlezen/beïnvloeden en/of laten loggen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door deleted »

Franq77 schreef:de stroomrichting
Waar zit hij precies verkeerd om ? In de buffer of in de Biomeiler ?

Heb je ook al een idee van het geleverde vermogen van de biomeiler ?

En hoeveel strekkende meter temperierung is nu aangesloten en warm ?

G
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Iedereen bedankt voor alle elektronica tips, hier kan ik weer mee vooruit. De komende avonden maar eens aan het studeren.
Gandalf schreef:
Franq77 schreef:de stroomrichting
Waar zit hij precies verkeerd om ? In de buffer of in de Biomeiler ?

Heb je ook al een idee van het geleverde vermogen van de biomeiler ?

En hoeveel strekkende meter temperierung is nu aangesloten en warm ?

G
Het plaatje laat zien hoe de stroomrichting is, en die is dus precies verkeerd om, de koud moet van onderen het vat en de biomeiler in. Is denk ik gekomen omdat de pomp unit voor een zonnepaneel is, en die normaal op het vat boven de vorlauf/rucklauf aansluiting wordt gemonteerd. Nu zit de unit er echter onder en gaat het warme biomeiler water de buffervat spiraal van boven in.

Ik heb nu iets van 35% van het huis aangesloten op de temperierung, dat is dus iets van 400..500m buis. Ongeveer evenveel meters als er in de biomeiler zitten.

Van het vermogen van de biomeiler heb ik nog geen idee, ik heb daar nog niet echt naar gekeken. Wel weet ik dat de temperatuur van de biomeiler zelf lijkt te flucturen tussen de 54 en 57 graden zodra je er belasting op hangt, maw. warmte onttrekken. In standalone mode win je 3 a 4 graden lijkt het.
Bijlagen
CV aansluitschema Stunzel.png
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Sandman79 »

kockie schreef:
Sandman79 schreef:Wat duurder in aanschaf, maar wel stabiel en snel toepasbaar, kijk eens naar controllers zoals de resol bx plus , de resol mx, de controllers van Technische alternative ?

Ikzelf heb thuis een resol bx plus. loopt fijn. Internetprijzen beduidend onder de lijstprijs.
Kun je die ook via internet uitlezen/beïnvloeden en/of laten loggen?

mijn bx plus kan ik via internet uitlezen. loggen doet ie naar logfiles., kan je in een mysql database ofzo laten inlezen als je wilt, maar doet ie niet automatisch (ik heb een vbus lan connector)

regelen via internet kan niet met de bx plus, wel dacht ik met de mx, die kan je via de resolsoftware parametriseren. de software is enkel onder windows gesupport, maar de maker heeft ook een linuxversie die je via de vbus google group kan downloaden.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Inmiddels bijna vier jaar bezig met het verwarmingssysteem en inmiddels hebben we in de rechterhelft van het huis een werkend tempierungssysteem. We hebben geen haast, het moet wel leuk blijven en leerzaam.

De warmte wordt opgewekt, als we er niet zijn, door inmiddels de tweede biomeiler. De biomeiler is een compostbult die continue ongeveer 35 a 45 C kan leveren. Als het erg koud wordt dan kan dat dalen naar 25 a 35 C, nog net genoeg om mijn installatie niet kapot te laten vriezen. De warmte wordt dmv. een platenwisselaar in het tempierunssysteem gebracht. In het nieuwe systeem zit nu ook een flow meter zodat we nu hopelijk eindelijk vermogens kunnen gaan bepalen, want dat is helaas nog niet gelukt.

Zijn we er wel, dan stoken we hout met een kachel die ook op het buffervat is aangesloten. Om er voor te zorgen dat het buffervat niet te veel afkoelt indien we er niet zijn, of als er niet gestookt wordt, heb ik een zonnecollector (Paradigma CPC 14 star azzurro) op het buffervat aangesloten. Op een of ander manier wil dat ding niet werken, de druk is goed, de aansluitingen, de pomp, de stroomrichting alles werkt, alleen er komt geen water uit. Heeft iemand we eens zoets meegemaakt?

Meer foto's in dit blog artikel: http://droomplek.blogspot.nl/2017/08/ve ... ingen.html
Bijlagen
Verwarmingsssysteem foto
Verwarmingsssysteem foto
Verwarmingsschema 31 Aug 2017
Verwarmingsschema 31 Aug 2017
robindemey
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jul 2011, 13:37

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door robindemey »

Ben je zeker van het ontluchten? Bij dit type collector is dat iets moeilijker (een krachtige pomp is meestal nodig om te ontluchten).

Is de vacuüm nog in orde?

Andere mogelijke problemen: http://www.sanitairweb.be/Solar2.html
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Paide »

Leuk dat je weer een update schrijft, Frank!
Collector even afkoppelen en met een tuinslang kijken of je er wel water doorheen kunt krijgen?
De collector kan een goede aanvulling zijn op de biomeiler om warmte te genereren. In hartje winter als het vriest dat het kraakt schijnt er vaak toch nog een lekker zonnetje. Ik schat dat het je dan zo nog 500w op kan leveren, al is het maar voor een paar uurtjes. En moet er natuurlijk geen sneeuw op liggen.
Alleen hoe ga je dat gebruiken dan? Je hebt het nu los van je cv-circuit als je de biomeiler om de buffer heen leidt? Ga je de buffer afkoppelen in zijn geheel dan?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door JantjeV8 »

Zo'n collector heeft 2 doorgaande buizen met allemaal 'lussen' die daar van aftakken. (Een vacuumbuis heeft die aftakkingen niet, enkel een doorgaande buis waarin staven d warmte op het medium overbrengen). Die aftakkingen gaan door die glazen buizen en zijn dus ook gevuld met het medium. Ik heb zo'n collector als zwembadverwarming.

De aansluitingen in en uitgaand zaten bij mijn collector aan 1 kant. Dat gaf als probleem dat je dus nooit van luchtbellen af kwam en er aftakkingen compleet niet mee deden. Ik heb toen de deksel van de collector weg genomen. De in- en uitgaande buis aan het eind onderbroken, een lus (met dezelfde diameter koper) er tussen gesoldeerd met aan die zijde een automatisch ontluchtertje. Werkt feilloos, nooit geen omkijken meer naar. Ook na de winter niet als het setje weer in het voorjaar wordt geinstalleerd. Simpel de waterslangen met snelkoppelingen aansluiten op de collector. De pomp doet de rest. Je hoort het ontluchtertje dan even wat sputteren, maar de lucht kan er in elk geval uit.

De test met de slang er op zal ongetwijfeld werken. Het water komt er gegarandeerd weer uit, maar het water gaat niet in die 'aftakkingen' vanwege de luchtophoping aldaar.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

JantjeV8 schreef:Zo'n collector heeft 2 doorgaande buizen met allemaal 'lussen' die daar van aftakken. (Een vacuumbuis heeft die aftakkingen niet, enkel een doorgaande buis waarin staven d warmte op het medium overbrengen). Die aftakkingen gaan door die glazen buizen en zijn dus ook gevuld met het medium. Ik heb zo'n collector als zwembadverwarming.

De aansluitingen in en uitgaand zaten bij mijn collector aan 1 kant. Dat gaf als probleem dat je dus nooit van luchtbellen af kwam en er aftakkingen compleet niet mee deden. Ik heb toen de deksel van de collector weg genomen. De in- en uitgaande buis aan het eind onderbroken, een lus (met dezelfde diameter koper) er tussen gesoldeerd met aan die zijde een automatisch ontluchtertje. Werkt feilloos, nooit geen omkijken meer naar. Ook na de winter niet als het setje weer in het voorjaar wordt geinstalleerd. Simpel de waterslangen met snelkoppelingen aansluiten op de collector. De pomp doet de rest. Je hoort het ontluchtertje dan even wat sputteren, maar de lucht kan er in elk geval uit.

De test met de slang er op zal ongetwijfeld werken. Het water komt er gegarandeerd weer uit, maar het water gaat niet in die 'aftakkingen' vanwege de luchtophoping aldaar.
Wellicht is er inderdaad sprake van een ontluchtingsprobleem, ik heb even een foto toegevoegd van de aansluitingen. Aan een kant (links) gaat het koude water er in en komt ook het warme water eruit, inmiddels zit daar ook een ontluchter aan de warme kant. Aan de andere kant zit een U bocht, bedoel je dat ik die U bocht moet voorzien van een ontluchter?

Ik heb helaas nog geen gelegenheid gehad om ook de andere gewaardeerde tips uit te proberen.
Bijlagen
Aansluitingen collector.
Aansluitingen collector.
Franq77
Berichten: 177
Lid geworden op: 09 nov 2012, 12:06
Locatie: Spierdijk
Contacteer:

Re: Verwarmen groot pand. Wat zijn de opties? (Duitsland)

Bericht door Franq77 »

Paide schreef:Leuk dat je weer een update schrijft, Frank!
Collector even afkoppelen en met een tuinslang kijken of je er wel water doorheen kunt krijgen?
De collector kan een goede aanvulling zijn op de biomeiler om warmte te genereren. In hartje winter als het vriest dat het kraakt schijnt er vaak toch nog een lekker zonnetje. Ik schat dat het je dan zo nog 500w op kan leveren, al is het maar voor een paar uurtjes. En moet er natuurlijk geen sneeuw op liggen.
Daarom hangt hij ook bijna vertikaal, op winterstand dus.
Paide schreef: Alleen hoe ga je dat gebruiken dan? Je hebt het nu los van je cv-circuit als je de biomeiler om de buffer heen leidt? Ga je de buffer afkoppelen in zijn geheel dan?
Als de tempierung op de biomeiler draait, draai ik de mixer helemaal dicht zodat het vat dus wordt buitengesloten en alle biomeiler warmte het huis in gaat.

De collector moet primair het vat op temperatuur houden, zodat als we hout gaan stoken de kachel niet eerst 860 liter water op moet warmen. Tzt moet er dan nog een regeling op om overtollige zonnewarmte automatisch het huis in te laten gaan.
Plaats reactie