Aansluiten van zonneboiler en houtcvkachel op cv net

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

uhh ja prima heehe alleen de komende twee weken word het niets , maandag krijgt de zoon sleutel van huis en die gaan we de zaterdag erop verhuizen maar daarna prima
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: begin

Bericht door kockie »

Dan moet ik maar alleen naar Ben :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

nou behoorlijk aan lezen geweest en ben wel een beetje aan verdrinken in de informatie.
een tussen vraag ik dacht om een buffervat te nemen met tapwater reservoir , een spiraal ( voor de collector ) en het omringende water in het vat als aan en toevoer van de radiatoren te gebruiken , ik kan dit echter niet in de schema's terug vinden daar is de houtkachel / radiatoren in een systeem met een spiraal in vat . ook kom ik tegen dat het tapwater minstens een keer per maand over de 63 graden moet om legionella tegen te gaan .
hier basale vat idee
Bijlagen
vat.jpg
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

heren ik kom er niet uit met het schema ik heb te veel vragen die ik niet beantwoord krijg voor mezelf iemand een idee ?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: begin

Bericht door Albert van WdJ »

Dat boiler in buffervat is een goed idee, maar je zou het door moeten koppelen aan apparaat dat altijd rond de 60 graden water geeft.
Dus gewoon de heetwateruitgang van de boiler koppelen aan de koudwateringang van het boilergedeelte van de 'Blauwe Engel".
Dan hoef je je nooit druk te maken over legionella.

Dat installeren kom je tenslotte wel uit.
Maak gewoon een tekening hoe je het nu zou willen opzetten.
Desnoods gewoon met kleurstiften op A4 of A3.
Fotootje maken en uploaden.
Kunnen we meer gericht over de dingen praten.

Overweeg naast alles ook goed wat Benthuis schreef over zijn ervaringen.

Mogelijk vergeet je met al deze dingen dat er ook nadelen zijn aan dit type kachel stoken.
Beslis niet te snel. Neem er de tijd voor. Ik was niet de eerste die toch weer mijn installatie moest veranderen.
En jij zal daar ook de laatste niet in zijn.

Albert
Change, before you have to.
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

alvast bedankt voor de reacties , we zijn deze week aan het overhuizen etc van de zoon die ook net een huis heeft gekocht dus ik hoop volgende week iets van een begin schema te kunnen posten
gr bert
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

nou na lang denken is dit het eerste principe schema zonder pompen en veiligheden
de reden van verwarmde tapwater vat uit voorraadvat door cv is om er zeker van te zijn dat dit water minimaal ( 60 - 80 ) graden is ivm samonella en als deze warm genoeg is kan deze via thermostatische 3 weg klep om cv heen is het te koud dan door cv , dit geld ook voor radiator warmte als deze niet genoeg is omdat de zon niet heeft geschenen of houtkachel niet aan is geweest via cv alleen denk ik dan verwarm ik niet te veel voorraad vat ?
graag hoor ik de gedachten van andere :-)
Bijlagen
principe een.jpg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: begin

Bericht door Albert van WdJ »

@Bertm,

Eén kleine vraag: Kun je aan buffers komen met én een boiler én een dubbele spiraal?
Want die heb ik nooit ergens gezien.


Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: begin

Bericht door kockie »

Met dit schema verwarmt de zonnecollector alleen de top van de boiler. Dat is erg jammer. Ik zou deze zeker op een onderste spiraal zetten. Mooier zou zijn een spiraal onderin voor de collector en direct daarboven voor de houtcv.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

de vaten zijn er zie deze link http://www.123-kaminofen.de/buffervat-cv.html

ik heb schema iets aangepast door een 3 weg klep over het vat te zetten om te voorkomen dat je ook nog het vat zou moeten opwarmen
ik begrijp dat het spiraal anders zou aansluiten maar als ik de doorsnede tek zie van die vaten kan ik of het zonnepaneel of kachel onder zetten , weet niet wat het minst slechte in dit geval zou zijn
en als tweede is de optie om de houtkachel het buffer vat op te warmen en de cv via een spiraal bij te warmen ik weet niet wat een betere optie is
Bijlagen
principe een 2.jpg
principe een 1.jpg
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

nou ik kom net achter een ontwerp fout
de houtkachel staat naast de radiator in de kamen en zal op de retour van de cv moeten worden aangesloten en niet zoals mooi in schema staat van kachel naar buffervat lopen ( leidingen boren leggen etc etc )
dus terug naar de tekentafel
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

nou hopelijk is dat opgelost zit alleen hoe de warmte in het vat te voeren vanaf de houtkachel via een spiraal of direct in buffer
nu kan ik direct de houtkachel op de retour van de radiator aansluiten , nadeel hier weer dat je niet een loop kan maken om eerst water warm te maken in kachel en dan pas radiator circuit in te sturen of je zou weer een thermostatische 3 weg moeten plaatsten om de houtkachel ?
Bijlagen
principe twee.jpg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: begin

Bericht door pelletpower »

Bertm, waarom neem je geen hygiene spiraal i.p.v. ingebouwde watertank. Is meteen je legionellaprobleem opgelost.
bertm
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 okt 2012, 20:07

Re: begin

Bericht door bertm »

bedankt voor je reactie
ik ken dat niet waar is dat te koop en hoezo is het legionella dan opgelost ?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: begin

Bericht door pelletpower »

Ik bestel weleens wat bij oeg.de of nl. Anders heeft solesta ze ook van oeg denk ik (tegen een redelijke prijs). Bij een intank systeem kan de temp te laag worden en zo legionella ontstaan. Bij een hygiene spiraal is de verblijftijd te kort om in de gevarenzone te komen. Het enige gevaar is de inhoud van de spiraal, hier is het volume echter zeer beperkt. Dus ongacht de temp nagenoeg geen gezondheidsrisico.
Plaats reactie