Een schoorsteenklep... of niet ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Een schoorsteenklep... of niet ?

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik start met dit onderwerp omdat er regelmatig vragen over worden gesteld.

Veel mensen, zelfs kachelverkopers, zijn resoluut tegen de plaatsing van een schoorsteenklep. In sommige landen is de schoorsteenklep zelfs officieel verboden (ik dacht onder andere in Duitsland).

Andere mensen, waaronder ook kachelverkopers, verdedigen hardnekkig de plaatsing en het gebruik van deze klep. Tijden het stoken staat deze klep volledig open. Na de stookbeurt wordt deze klep volledig gesloten.

Sommigen vari?ren zelf de stand van de schoorsteenklep tijdens het stoken en menen dat ze daarmee de verbranding positief kunnen be?nvloeden.

Wie heeft gelijk en waarom ?
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Leuk onderwerp want er zijn wel heel veel meningen over.Eens kijken of we ze allemaal tot een duidelijk antwoord kunnen doen smelten.

Dit is mijn visie gebaseerd op puur gevoel.
Voor het sluiten van de schoorsteenklep heb ik bij het openen van de kachel een schaalverdeling op gemaakt om deze met het terug lopen van de schoorsteen temperatuur een beter indicatie te hebben met het afsluiten.In mijn mening kan bij de fase naar het gloeien van het hout de klep in verhouding met de schoorsteen temp. in stapjes worden dicht geschoven.Aan de felheid van het gloeien zie tot hoe ver je kunt gaan.Ik schuif de klep net zover dicht dat het hout welop zijn felst blijft gloeien.Schuif ook eens met je schoorsteenklep in de gloeifase totdat het hout zijn helderheid verliest en dan de klep weer iets open zetten.Bij ons verschilt dit veel met volledig open en deze stand.Ik denk dat je zo meer warmte in de kachel hout.Dus bij gloeien heb je minder rookgassen voor mijn gevoel dan heb je ook minder afvoer nodig.

Ik hoor graag ander ervaringen en menigen

Mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Mark,

Heb je een klassieke, onge?soleerde schoorsteen van steen of een nieuwe schoorsteen in ge?soleerd rvs ?

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Dirk,

Het is een nieuwe schoorsteen in ge?soleerd rvs.Geplaatst door dezelfde firma die ook de kachel leverde.De buis op de kachel tot aan het plafond is enkel wandig en de rest dubbel wandig.Wij wonen in een nieuwbouw huis waar ze niet meer deden aan schoorsteen bouw daarom deze schoorsteen.

Mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Een ge?soleerde schoorsteen gaat goed samen met een finoven of een andere massieve kachel. Een gewone houtkachel is meestal veel beter gediend met een massieve schoorsteen.

Waarom ?

Een schoorsteen heeft voortdurend warmte nodig om zijn werk goed te kunnen verrichten.

Bij finovens wordt de meeste warmte gestockeerd in de kachel zelf. Daardoor ontstaat tijdens de verbranding een lage maar toch vrij constante temperatuur in het schoorsteenkanaal. Dan is een ge?soleerd schoorsteenkanaal met weinig massa de beste keuze.

Bij een gewone houtkachel zijn de verliezen via de schoorsteen zeer groot. De kachel zelf kan maar weinig warmte stockeren. Wanneer het vuur daarin minder fel gaat branden, worden de rookgassen veel koeler en vermindert de trek. Daardoor brandt het vuur nog slechter, waardoor nog koelere rookgassen ontstaan enz. Bij een massieve schoorsteen zal warmte worden opgeslagen wanneer de rookgassen zeer heet zijn. Wanneer de rookgassen koeler worden, levert de schoorsteen de ontbrekende energie waardoor stabiele trek blijft bestaan.

Mark, dit als inleiding. In een volgende post ga ik meer in op de schoorsteenklep.

Groeten!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef: Voor het sluiten van de schoorsteenklep heb ik bij het openen van de kachel een schaalverdeling op gemaakt om deze met het terug lopen van de schoorsteen temperatuur een beter indicatie te hebben met het afsluiten.In mijn mening kan bij de fase naar het gloeien van het hout de klep in verhouding met de schoorsteen temp. in stapjes worden dicht geschoven.Aan de felheid van het gloeien zie tot hoe ver je kunt gaan.Ik schuif de klep net zover dicht dat het hout welop zijn felst blijft gloeien.
Beste Mark,

Tijdens de stookbeurt in een finoven worden de rookgassen, naarmate de tijd vordert, niet koeler maar warmer. De trek neemt daardoor een ietsje toe, maar niet in die mate dat deze moet bijgeregeld worden.

De schoorsteenklep in een bepaalde positie zetten, zodat het hout maximaal brandt of gloeit, is wel goed. Dan stel je als het ware de schoorsteentrek af op de finoven zodat die optimaal presteert. Te weinig trek geeft te weinig lucht waardoor onvolledige verbranding optreedt. Te veel trek versnelt teveel de snelheid van de rookgassen, waardoor ook onvolledige verbranding kan optreden alsmede een slechte uitwisseling van de geproduceerde warmte.

De schoorsteenklep steeds bijregelen, is niet nodig bij een finoven die ontworpen werd voor omgekeerd stoken op een rooster. Jouw kachel is in staat om het hout ?n de houtskool met een haast constante snelheid te verbranden, waardoor het regelen met de schoorsteenklep niet nodig is. Je moet die alleen volledig dichtzetten na een stookbeurt.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Ik sluit de klep alleen bij het nagloeien als de blauwe vlammetjes op het gloeiende hout staan.In de overtuiging dat ik meer warmte in de kachel blijft als ik deze fase de klep zo sluit dat het hout het felst gloeit en verbrand.Ik hou geen houtskool meer over in deze stand.Als ik het goed begrijp adviseer jij me om dan toch de klep volledig open te laten?
Ik ga eens kijken wat dit opleverd.Maar alvast bedankt.

groet mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef: Ik sluit de klep alleen bij het nagloeien als de blauwe vlammetjes op het gloeiende hout staan
Mark,

Bij jouw kachel en in die eindfase zal, in verhouding, maar weinig houtskool op de rooster liggen.

Dan mag je zeker de schoorsteenklep een beetje sluiten. Maar normaal gezien heeft houtskool, per gewichtseenheid, m??r verbrandingslucht nodig dan hout.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Wel of geen schoorsteenklep, that is the question inderdaad....
Beste mensen, ik durf het niet, een schoorsteenklep plaatsen in mijn kanaal. Bovendien is het lastiger met vegen.
Wat er gezegd wordt over de verschillen tussen gemetselde schoorsteen en RVS geisoleerd, klopt precies! Ik heb nu een RVS schoorsteen, die warmt veel sneller op maar koelt ook veel sneller af. Ik heb de kachel een beetje anders moeten leren stoken.
Mark je hebt wel een punt met je schoorsteenklep, bij DTA (en bij iedereen in Roemenie met een finoven of grundofen) zit er een klep in de schoorsteen. Mensen hebben daar goede ervaringen mee kennelijk.
Ben benieuwd waar de discussie hier toe leidt!
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hans,

In jouw geval is de dubbelwandige rvs buis, die jij de schoorsteen noemt, duidelijk geen schoorsteen! Die constructie is veeleer een warmtewisselend deel, een soort "verlengstuk" van je kachel! Vandaar dat je ook anders bent gaan stoken.

Een schoorsteenklep op de traditionele plaats kan in jouw situatie moeilijk een schoorsteenklep genoemd worden. Het is logisch dat je daar geen klep wil plaatsen, je zit daar maar halfweg je "kachel"!

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Zo had ik het nog niet bekeken :oops:
Mijn gedachte was: Eerst in de kachel het hout zo goed mogelijk verbranden, en dan pas zien hoe de energie uit de rookgassen te halen.
Vraagje: gebeuren beide zaken normaal gesproken in een finoven? (efficient verbranden EN de warmte uit de rookgassen halen). En wat is de schoosteentemperatuur? Bij DTA heb ik gelet op de temperatuur maar de kachel was al een paar uur uit helaas.
Groeten
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef: Mijn gedachte was: Eerst in de kachel het hout zo goed mogelijk verbranden, en dan pas zien hoe de energie uit de rookgassen te halen.
Dat is inderdaad de juiste, logisch verantwoorde denkwijze!

mickenhans schreef: Vraagje: gebeuren beide zaken normaal gesproken in een finoven? (efficient verbranden EN de warmte uit de rookgassen halen).
Ja, een finoven verbrandt hout beter dan gelijk welke kachel ?n kan bijna alle warmte (en indien gewenst zelfs alle warmte) uit de rookgassen halen!

Natuurlijk moet die ideale "finoven" op ??n en ander afgestemd worden. In welke warmtebehoefte moet de finoven voorzien? Hoe snel moet de warmteafgifte gebeuren? Hoe vaak wil of kan men stoken? Hoe wil of kan men de warmte verdelen?

mickenhans schreef: En wat is de schoosteentemperatuur? Bij DTA heb ik gelet op de temperatuur maar de kachel was al een paar uur uit helaas.
De rookgastemperatuur bij de meeste grote finovens ligt, bij gewoon gebruik, ergens tussen de 70 en de 120 graden. Dit is de temperatuur, gemeten bij de ingang van de schoorsteen. Bij een finoven moet men, bij wijze van spreken, moeite doen om de rookgastemperatuur voldoende hoog te houden.

De modulaire zelfbouwfinoven van DTA heeft, volgens wat DTA beweren, rookgastemperaturen in de buurt van 250 graden. Die kachel kan echter moeilijk als een volwaardige finoven beschouwd worden. De bouwwijze maakt van die kachel een soort kruising tussen een finoven en een tegelkachel.

Beste Groeten,

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Nu maak je me steeds nieuwsgieriger Dirk.
Ik wil zelf een finoven bouwen in mijn schuur, waarbij ik vooral snel warmte wil voelen. Ik heb diverse bouwvormen al gemaakt en getest, maar de ECHTE finoven is de kampioen begrijp ik. Bij DTA heb ik alles uitgebreid bekeken, zaklampje erbij, in alle gaten gekeken.
Maar ik begrijp dat ik verder moet zoeken naar goede finovens. Wat raad je mij (iedereen wellicht!!) aan, om kennis op te doen en een juiste keuze te maken? Naar Fetze toe gaan? Andere adressen bezoeken?
Groet,
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Bij DTA heb ik alles uitgebreid bekeken, zaklampje erbij, in alle gaten gekeken.

Hans,

Klik op deze bladzijde 8)

Daar valt m??r te zien dan met een zaklampje.

Een goede finoven kun je bouwen als je alle principes begrijpt ?n toepast. Daar kom ik zeker op terug.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Nu maak je me steeds nieuwsgieriger Dirk.
Ik wil zelf een finoven bouwen in mijn schuur, waarbij ik vooral snel warmte wil voelen. Ik heb diverse bouwvormen al gemaakt en getest, maar de ECHTE finoven is de kampioen begrijp ik. Bij DTA heb ik alles uitgebreid bekeken, zaklampje erbij, in alle gaten gekeken.

Maar ik begrijp dat ik verder moet zoeken naar goede finovens. Wat raad je mij (iedereen wellicht!!) aan, om kennis op te doen en een juiste keuze te maken? Naar Fetze toe gaan? Andere adressen bezoeken?
Belangrijk is vooral proberen te begrijpen waarom een finoven beter zou zijn. Eens men dat begrijpt, worden de toepassingsmogelijkheden vanzelfsprekend. Zo is het bijvoorbeeld goed mogelijk om een finoven te ontwerpen die nauwelijks warmte stockeert en alle geproduceerde warmte direct afgeeft. De pelletkachel werkt ongeveer volgens dat principe.

Dirk
Plaats reactie