Alternatief voor wasdroger

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Anne2

Re: Alternatief voor wasdroger

Bericht door Anne2 » 12 sep 2012, 14:59

David86 schreef:Dan ben je in ieder geval een "bescheiden stoker".
Ik heb hier geen keuze. Geen cv of houtkachel. Niet ideaal. Heb ik de keukenmuur geschilderd staat er na een maand alweer schimmel op. Geen ramen te openen, enz.

Wel een droger dus. Was droogt hier ook binnenshuis niet. Evengoed is er veel wat niet in de droger kan dus droogrek hangt vaak vol. Alleen daarom vind ik een droger niet echt een zinnige aankoop. Echter heb je eenmaal de luxe ervaren van s' morgens de wasmachine in en een aantal uur later weer op bed of in de kast dan is dat ook lekker. Maar bij een volgend huis kan ik ook zonder, mits het goed droogt.

deleted

Bericht door deleted » 12 sep 2012, 15:02

Een oude grote diepvrieskist (owv de isolatie en dampdichtheid én condensafvoer) opwarmen met een warmeluchtcollector.

[Eventueel ook nog een paar pc-ventilatoren rechtstreeks op een klein fotovoltaïsch paneeltje aangesloten(zonder accu's). Als de hitte dan erg oploopt in de collector is er ook een verhoogd luchtdebiet.]

De collector dan uiteraard op het dak en de droogkist(ex-diepvrieskist) in de kamer net hieronder.
Luchtafvoer via schoorsteen vanuit de kist.

Dit zou in theorie ook goed moeten werken met erg koude (lage RV) buitenlucht. Dus in de winter is het niet erg dat de collector maar weinig warmte toevoegt. (Ik hoop het dit najaar eindelijk zelf te realiseren)

G

David86

Bericht door David86 » 12 sep 2012, 15:09

Ik heb met een soortgelijk idee gespeeld, het schijnt dat je redelijk simpel "solar air heaters" kunt maken (idee van de koude bak met daarin 2 of 3 lagen muskieten gaas gespannen) de vrieskist was nog niet in me opgekomen..

Een goed idee.

Groeten,
..

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 12 sep 2012, 15:17

David,
Ik pas dan zo een standaard rek aan met goede wieltjes. Bij mij wordt het de doorgang in een kastenwand naar een buitendeur (met een schuifdeur aan de binnenkant). Als je naar buiten wil dan kan de was ook naar buiten en vouw je het rek op en gebruik je de waslijn buiten.

Ik ben ook een groot voorstander van 1 strakke lijn, dicht bij elkaar;
1 wasmanden (badkamer)
2 wasmachine (kastenkamer)
3 droognis (idem)
4 buiten waslijn
5 kasten (kastenkamer)

We hebben op de slaapkamers geen kledingkasten. We kleden ons om in de badkamer en in de kastenkamer. Lekker warm in de winter, koel in de zomer!

Ik had dit in mijn vorige huis, was super. Dacht dat het dit keer niet ging lukken...maar het gaat gebeuren!

Ritsaert
Bijlagen
wasrouting.JPG
groet!

Ritsaert

David86

Bericht door David86 » 12 sep 2012, 16:24

Gandalf,

Heb je er wel eens over gedacht een normale wasdroger te verbouwen, Warmte element verwijderen en warme lucht uit een andere bron betrekken (kachel of zon). De draaiende trommel dan behouden.

De meeste energie zal gebruikt worden voor verwarming denk ik, zulk soort oplossingen zouden naast energie en ruimte besparend ook wel eens tijd en relatie besparend kunnen werken :)

Zo maar een van de vele hersen spinsels m.b.t. wasdrogen..

Groeten,
..

deleted

Bericht door deleted » 12 sep 2012, 16:34

Een simpele waslijn is natuurlijk ook een beproefd systeem.
Je moet er echter een oogje op kunnen houden( regenbui, harde wind, buren die hun snoeihout beginnnen te verbranden ...)

Vandaar dat ik wel iets zie in zo'n droogkist. Het zal niet zo snel zijn als een echte doogkast en je zal ook alles moeten uithangen zoals een wasdraad. Maar je moet er niet voor thuis blijven...
Constant een voorraadje kleren erin. Meer tijd nodig, dus meer kleren...

Zoals Jan Zonnebrand ooit zei: "Investeer in kleren in plaats van aandelen."
G

David86

Bericht door David86 » 12 sep 2012, 16:39

Gandalf schreef: Zoals Jan Zonnebrand ooit zei: "Investeer in kleren in plaats van aandelen."
Door het van die kant te belichten ziet het "probleem" er in eens heel anders uit :)

Het zoekt dan wel een fijne balans in een consuminderen plaatje...

Groeten,
..

deleted

Bericht door deleted » 12 sep 2012, 16:45

David86 schreef: Het zoekt dan wel een fijne balans in een consuminderen plaatje...
Het aantal kleren verdubbelen is iets eenmaligs en ze gaan dan ook dubbel zo lang mee.

G

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 12 sep 2012, 16:47

Gandalf schreef: Het aantal kleren verdubbelen is iets eenmaligs en ze gaan dan ook dubbel zo lang mee.
G
Met uitzondering van groeiende kinderen en modieuze types.

RS
groet!

Ritsaert

deleted

Bericht door deleted » 12 sep 2012, 16:56

Klassieke kleding ligt dan wel meer voor de hand ja.
Zuivere wol is bijvoorbeeld beter geschikt voor zo'n hang-systeem.

Neemt ook minder vuil op en wordt aan lage temperaturen gewassen en bezorgt de drager meer warmte...
Investeren in kwaliteit ipv kwantiteit is dus ook een optie.

G

David86

Bericht door David86 » 12 sep 2012, 17:08

ritsaert snijder schreef:
Gandalf schreef: Het aantal kleren verdubbelen is iets eenmaligs en ze gaan dan ook dubbel zo lang mee.
G
Met uitzondering van groeiende kinderen en modieuze types.

RS
De mode schijnt zich te herhalen in een redelijk vaste cyclus. Wie lang genoeg eigenwijs "traditioneel" gekleed blijft word vanzelf weer hip :)

De investering zou dan in een grotere kwantiteit aan kwaliteits kleding zijn :)

Groeten,
..

deleted

Bericht door deleted » 12 sep 2012, 17:12

Volgens mij is dat TOTAALconcept wel aan je eega te verkopen ...

G

David86

Bericht door David86 » 12 sep 2012, 17:17

Dat is het best verkoopbare plan wat zich tot op heden gemeld heeft.

Wellicht kan ik haar met die uitleg overhalen mij toe te staan wasrekken/lijnen op "lastige plekken" in huis te hangen.

Dat zou de oplossing byzonder eenvoudig maken:)

Groeten,
..

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 12 sep 2012, 17:42

Misschien moeten we Peter en Michel vragen een rocket wasdroger te ontwikkelen... Ik wil er wel een!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

deleted

Bericht door deleted » 12 sep 2012, 18:03

Michel maakt er dan wel direct een all-in-one systeem van waarbij de was ook gewassen wordt door middel van stoom.
Misschien met het percolator-systeem ?

Was erin -opwarmen tot de stoom erdoor gaat- verder opwarmen tot ie terug droog is---- eitje !

G

Plaats reactie