broodbakoven warm water

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

broodbakoven warm water

Bericht door paukerock »

goedendag hier ben ik nog eens
ik wil ooit een bakoven maken om zelf brood en pizas te bakken ( ik ben vorig jaar afgestudeerd als metser 2e kans onderwijs) maar in hoeverre zou ik daar water mee kunnen verwarmen
maar omdat zo iets lange termijn planning is zou ik graag op kortere termijn water willen verwarmen met hout ( voor jacuzie)
bestaan er oude houtvuren die je makkelijk en goedkoop kan ombouwen om met hout water te verwarmen ?
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: broodbakoven warm water

Bericht door David86 »

Men mag zich afvragen in hoeverre jacuzzi's gestookt op hout(of waarop dan ook) in het kopje ecologisch leven passen..

Een intressant project is het dan weer wel..

Groeten,
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: broodbakoven warm water

Bericht door Jan. »

David of het ecolochisch is weet ik net niet zo.

Voor mij wel in ieder geval, voor mijn gezondheid dus.
Daarom ben ik van plan om de rocketstoop van Peter toe te passen op onze warmwaterton :D
Onze brood en andere etenswaar bakoven staat aan de andere kant van de muur, dus moet het gecombineerd worden.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: broodbakoven warm water

Bericht door paukerock »

daar kan inderdaad vlot over gediskuteerd worden maar leven in een wegwerpmaantschappij
iedereen een tv of hebt ge er meerdere , electrisch scheermachinne,electrisch poetsen en maar stroom verbruiken hebt ge tuinverlichting ? en hoeveel radio s ?
hebt ge meer dan 2 kinderen ? overbevolking is blijkbaar het grootste probleem ?
ik ben er voorstander van om terug te gaan naar de jaren 70 doet ge mee ????
Laatst gewijzigd door paukerock op 11 sep 2012, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: broodbakoven warm water

Bericht door David86 »

Euh, nee. Jij wel ?

Electrisch scheren en poetsen e.d. doe ik niet.
..
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: broodbakoven warm water

Bericht door paukerock »

ach ik wil gewoon zeggen dat iedereen massas energie verbruikt
de eindbedoeling is (maar ik ben nog maar net begonnen)dat mijn jacuzie zijn eigen energie opwekt
iedereen moet van iets leven of ik nu een job doe als kraanmachinist of elke dag honderd kilometer doe
om op bouwwerven over heel Belgie te gaan werken en bomen uit de grond te trekken
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: broodbakoven warm water

Bericht door David86 »

Paukerock,

Kun je een klein tipje van de sluier oplichten, ik ben erg benieuwd hoe uw jacuzzi energie op gaat wekken.

Groeten,
..
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: broodbakoven warm water

Bericht door paukerock »

ik heb hier ooit iets gepost over een mercedes lichte vrachtwagen als energie centrale
ik weet wel de tietel niet meer mischien kan je dat opzoeken
er zijn zoveel mogelijkheden
mischien een windmolen waarvan je de stroom gebruikt om waterstof te maken via electrolize
waarmee dat je dan een generator aandrijft waarvan je het koelwater gebruikt om de jacuziee te verwarmen of noem maar op
je jacuzie zoodanig izoleren dat je hem kan gebruiken als buffervat voor zonneboiller
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: broodbakoven warm water

Bericht door David86 »

A, zo

Er zijn talloze manieren om energie in een jacuzzi te stoppen, energie opwekken uit een jacuzzi is dan weer andere koek.

Een loog zuur blend zou een optie zijn, met de goeie verhouding zit je in een badje lekker warm water. Met een slechte verhouding is de badgast direct zijn pukkeltjes en huidirritaties kwijt.

Zonnecollectors op een geïsoleerd bad met goeie geïsoleerde deksel is de enige oplossing die ik zie als je enigzins "ecologisch" wil dobberen in je jacuzzi.

Met hout zo'n grote plas water in een ongeisoleerde kuip (vaak buiten geplaatst) warm stoken is een beetje zonde. Een warm bad met een vulling van 80 liter in de badkamer is een gelijkwaardige verzorging van lijf en geest toch?

De energie die je nodig zult hebben om het water in je jacuzzi warm te krijgen en te houden is fenomenaal. waarschijnlijk is je jacuzzi op temperatuur houden energie verslindender dan een heel huis dat redelijk geïsoleerd is warm houden.

De weg windturbine --> waterstof--> aggregaat levert zoveel verliezen op (efficientie = nooit 100%, alle 3 de schakels hebben een "dramatische efficientie" 30% van 30% van 30% (optimistisch geschat) is pak hem beet 3%) dat 3% van de energie die in de wind zat uiteindelijk in je badje komt, als het meezit


Groeten
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: broodbakoven warm water

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemorgen,
De rockettstoof (Peterberg) met een vlampijpwisselaar (Michel) biedt heel veel mogelijkheden :http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2467. Makkelijk en snel te bouwen rockett. Vlampijpwisselaar is wat lastiger. Maar wordt denk ik een prima rendement.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: broodbakoven warm water

Bericht door Chicken Power »

paukerock schreef:ik heb hier ooit iets gepost over een mercedes lichte vrachtwagen als energie centrale
ik weet wel de tietel niet meer mischien kan je dat opzoeken
Ee walla; de draad van de Mercedes en de jacuzzi:

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=1475

Inlezen maar!


Groet, Cp
Verwijderd.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: broodbakoven warm water

Bericht door paukerock »

mijn originele idee was warm water tot 70 graden +- op te wekken via zonnepanelen en dan bij verwarmen met het koelwater van een
op frituurolie omgebouwde mercedes diezel die zelf stroom levert om jacuzie te laten werken (als 1e testopstelling) en het voorverwarmde water omzet tot stoom
waar dan weer electriciteit uit opgewekt kan worden
nu ik bak regelmatig zelf brood en dat is het lekkerste in een met hout gestookte oven mmmmmmmmm waarom zou ik deze warmte verloren laten gaan ik zou willen proberen om uitlaatgassen te condenseren en warmte maximaal recupereren(van bakoven)
ik ben afgestudeerd via 2e kans onderwijs als metser vorig jaar en volg nu electrisiteit in avondschool.
aangezien er wijnig of geen tijd overblijft om aan dit alles verder te doen.
ik weet wel ongeveer hoe ik die bakoven moet metsen maar hoe die gebouwd word (om goed te werken) daar moet ik nog wat opzoekwerk insteken en dan heb ik nog geen definitieve plaats om de bakoven te plaatsen tenzij ik er voor zorg dat ik heel dat geval kan verzetten :lol: :fff
had ik gedacht om de jacuzie eerst een te passen om een externe warmtebrom op aan te sluiten maar dan zou ik een warmtebron voor moeten hebben
mischien maakt deze uitleg het een beetje duidelijker
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: broodbakoven warm water

Bericht door paukerock »

is zoo een rocket stoof niet veel werk waar ik achteraf wijnig mee ben ?
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: broodbakoven warm water

Bericht door kockie »

Ik denk dat je het om kunt draaien. Met een rocketstove heb je weinig werk en je kunt er veel mee. Scheelt ook nog eens een hoop hout sjouwen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: broodbakoven warm water

Bericht door paukerock »

als ik het goed voor heb moet die gemetst worden dit is geen probleem
maar mijn grootste zorg is hoe verplaats ik die achteraf (terug afbreken :-()
ik heb de sketch up tekening bekeken van de rocket stoof maar p kanaal ? niet gevonden heeft dat iets te maken met dat ijzeren plaatje?
kan je van dit ontwerp een condensatie (stoof) maken hiermee bedoel ik de de warmte die anders naar buiten gaat langs de schouw recupereren ??
ik heb mij laten vertellen dat waneer je de uitlaatgassen te hard afkoelt je schouw niet meer trekt en dus je vuur geen zuurstof meer krijgt
(dit is een louter theoretische vraag zou je de luchtstroom dan terug op gang kunnen brengen door er aan de voorkant lucht in te blazen dat moet toch kunnen)
dus het horizontale gedeelte van de stoof mag in theorie zo groot zijn als een bakoven alleen moet het verbrande hout in de v groef kunnen verzamelen
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Plaats reactie