Zijn warmtewisselaars geschikt voor houtkachels ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 03 mar 2006, 21:30

Mark,

Hoe zit dat met zo'n stooklijn??? Kun je dat eens uitleggen.
Inmiddels is de keuze gevallen op de Tigchelkachel, waarschijnlijk de 4D omdat daar de WW dichter bij de warmtebron zit. Toch heb ik nog wel enige twijfels en de neiging te kiezen voor de 6D, omdat ik het idee heb dat je toch wel veel moet gaan stoken met de 4D en er in de lijst van Tigchelaar uitgegaan wordt van een Rw van 3,5 (overigens is dit volgens mij een afkorting die aangeeft hoeveel geluidsreductie er door isolatie is en moet dit eenvoudigweg R zijn). Mijn vloeren en plafonds hebben Rw van >3,5, maar de wanden (nageisoleerde spouw) maar zo'n 1,6. Dus is de 4D die voor 40 m2 is aangeduid voldoende voor de 40 m2 woonkamer die ik heb met een geringere isolatiewaarde.

Patrick

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 04 mar 2006, 12:06

pdkl schreef:...waarschijnlijk de 4D omdat daar de WW dichter bij de warmtebron zit...


De correcte dichtste plaats van de warmtewisselaar is in de tegenstroomkanalen. Daar pas kan gezegd worden dat het verbrandingsproces voorbij is.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 04 mar 2006, 23:43

Patrick

In de meeste gevalen raden ze af om te werken met een stooklijn.Maar omdat ik met een buffervat werk is wel rendabel(wie heeft er een andere mening ik hoor het graag).Met onze stooklijn wordt het cv water afgesteld op 40 graden.Dit wordt overdag in stand gehouden.De temperaturen in de kamers worden geregeld met thermostaat kranen.In de avond stand schakeld men automatisch over op thermostaat regeling.Op deze manier gaat de cv pas draaien als de temperatuur onder de door jou ingestelde waarde komt.
Als het goed gaat gebruik de cv op deze manier het buffervat goed .Omdat meestal hij meestal warmer is dan 50 graden zal alleen de pomp van de cv werken en niet de brander.Op deze manier wordt het ook warm op de kamers waar je het wilt.

Nog meer over stooklijn vindt je hier.En er zijn natuurlijk nog meer sites.

http://search.atomz.com/search/?sp-a=sp ... n&sp-p=all.

groet mark

Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert » 05 mar 2006, 12:54

Ik zou nog even terug willen komen op de post van Hans onderaan pagina 1 in deze thread.

Daarin zegt Hans dat het uuren duurt voor het warme water van de warmtewisselaar beneden voelbare warmte geeft aan de radiator boven.
Ik zou heel graag willen weten hoe dat komt! Enig idee Hans? Normaal gesproken zou het warme water vrij snel moeten stijgen door de thermosiphon.

Er is ook een leuke foto toegevoegd aan dat bericht. Volgens mij is Hans veel te bescheiden! Zo'n mooi metaalwerk, ik kan er alleen maar van dromen!

Bert Vercauteren

Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Bericht door Chicken Power » 05 mar 2006, 15:00

Bert,

140 liter is een aardige plas water om warm te krijgen, en hoe groot is de potentie/capaciteit van de houtkachel?

Wat tegenwerkt is dat die radiator liggend is geplaatst, bijna geen delta T, die je wel nodig hebt om de syphon aan de gang te krijgen.

En halfduimsepijp, nou daar kan je het principe wel mee aantonen, maar geeft te veel weerstand voor een goede werking.

De circulatie is te gering, vandaar dat het systeem gigantisch naijlt op het stoken.

Minimaal duims, afbramen, gebogen hoeken i.p.v. fitstukken, de radiator recht overeind (of hulpradiator vertikaal achter buro of stoel plaatsen).

En hopen dat er een open expansie vat is....

Anders is deze fraaie huisvlijt errrug gevaarlijk!

Groet, Cp

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 05 mar 2006, 15:06

Bert schreef:Ik zou nog even terug willen komen op de post van Hans onderaan pagina 1 in deze thread.

Daarin zegt Hans dat het uuren duurt voor het warme water van de warmtewisselaar beneden voelbare warmte geeft aan de radiator boven.
Ik zou heel graag willen weten hoe dat komt! Enig idee Hans? Normaal gesproken zou het warme water vrij snel moeten stijgen door de thermosiphon.


Hans verwarmt, te zien aan de prestaties, slechts met relatief weinig warmte dat water in de boiler.

Waarschijnlijk verdwijnt het grootste gedeelte van de geproduceerde warmte in de massa van de kachel en via de schoorsteen naar buiten.

Hans heeft als warmte wisselaar slechts 3 gladde buizen die vertikaal doorheen de boiler lopen. Ik vermoed dat die buizen redelijk dikwandig zullen zijn. Dikwandig roestvrijstaal is een relatief slechte warmtegeleider. Misschien absorbeert die boiler uiteindelijk een paar honderd watt aan warmte! Bovendien lijkt de boiler ook onge?soleerd te zijn. Wat blijft er dan nog over voor elders ?

Dirk

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 05 mar 2006, 22:03

Marc,

Bedankt voor de toelichting over de stooklijn. Ik zal eens navragen of dat ook wat voor ons is. We zitten nu nog tegen de grootte van Tigchel aan te hikken 4D of 6D, is me nog niet duidelijk (gemaakt) omdat ons huis niet dezelfde isolatiewaarde heeft als de beschrijving in de folder (gesteld wordt een Rw3,5 maar dat haal ik alleen voor de plafonds en de vloeren, en er is relatief veel HR-glas). Hoeveel uren warmte neemt een ww bijvoorbeeld weg (de helft, 2/3?), blijft het vat gedurende de uren dat warmte geleverd wordt op temperatuur etc. Voor hoeveel m2 heb jij de 4D (ik weet dat je een rijtjeshuis, wij leven vrijstaand en ik heb voor de rest van het huis zo,n 8 tot 12 kW nodig, afhankelijk met welke waarde je rekent (hoeveelheid W per m3) en wat is de (globale) isolatiewaarde van je woning? Interessant om even te weten voor wat "benchmarking".

Patrick

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 05 mar 2006, 22:51

Hoi Patrick,

Wij wonen inderdaad in een rijtjeshuis met ieder geval rw 3,5 en misschien wel hoger.Wij konden kiezen of onze ww veel warmte zou afnemen of niet.
Omdat wij zonder ww met 2 keer stoken de huiskamer op 21 a 22 graden hadden, hebben we gekozen voor ongeveer 50% afname.Ook door de grootte van het buffervat.
Daarbij werd wel gezegd dat we dan wel naar drie stoken op een dag zouden gaan.Dat klopt en we hebben nu 20 a 21 graden in de huiskamer.En een goed warm buffervat.
De oppervalkte van de huiskamer is 35 vierkante meter.De temperatuur van de ketel komt niet onder de 44 graden.Dat is gemeten als om6.45 op sta en de cv er al warmte heeft uit gehaald.

groet mark

mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans » 05 mar 2006, 22:51

In antwoord op Bert, Chicken en Dirk:
Bert, op mijn werk staan diverse Mig/Mag en Tig lasapparaten en we hebben veel RVS ter beschikking. Vandaar dat ik lekker kan knutselen!

Chick, de stroming is op zich voldoende, ik heb na de 1/2 aansluitingen koperen buis 22 mm naar boven en mijn radiator staat onder een hoek van 45 graden. Probleem is, dat het water zelf niet snel genoeg warm wordt.

Dirk idd heb ik slechts 3 buizen (50 of 63 mm, weet niet meer) als WW. wanddikte 1 mm. Mijn volgende kachel moet gewoon een hogere rookgastemperatuur aan de uitgang hebben voor de boiler. Ik hou die rechte (slechte) 3 buizen ivm eenvoudig reinigen van mijn boiler (rookzijdig).
Ik heb een stuk rondgewalst aluminium plaat wat om de boiler heen kan om deze te isoleren in de toekomst.
Waarschijnlijk maak ik die schuivend, zodat ik kan kiezen of ik de boiler als warmtebron kan gebruiken (isolatie weg schuiven) of als buffervat (isolatie om de boiler schuiven). Ik hou jullie op de hoogte van mijn geknutsel
Hans

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens » 06 mar 2006, 17:20

pdkl schreef:We zitten nu nog tegen de grootte van Tigchel aan te hikken 4D of 6D, is me nog niet duidelijk (gemaakt) omdat ons huis niet dezelfde isolatiewaarde heeft als de beschrijving in de folder (gesteld wordt een Rw3,5 maar dat haal ik alleen voor de plafonds en de vloeren, en er is relatief veel HR-glas). Hoeveel uren warmte neemt een ww bijvoorbeeld weg (de helft, 2/3?), blijft het vat gedurende de uren dat warmte geleverd wordt op temperatuur etc.


Fetze Tigchelaar zal zeker kunnen zeggen wat de verschillende warmtewisselaars aan energie wegnemen per stookbeurt. De resterende energie is dan voor de kamer waar de kachel in staat.

Dirk

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 07 mar 2006, 14:10

Patrick,

Ben het met dirk eens.Ik wil je dealer in de buurt niet afvallen.Maar met jou vragen moet maar naar reduzum bellen en vragen naar Fetze.Ik weet haast zeker dat hij je vagen zal beantwoorden en je twijfels weg nemen.

groet mark

pdkl
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 feb 2006, 16:17

Bericht door pdkl » 07 mar 2006, 14:25

Ha die Mark,

Ja, daar was ik ook al achter. Het is wel jammer dat omtrent duurzame technieken (waaronder ik ook de Tigchelkachel/Finoven schaar) weinig concrete informatie is en deze vaak bij ??n persoon aanwezig is (is natuurlijk ook wel bescherming van de markt), maar uiteindelijk kom ik er wel uit, ik weet inmiddels ook de maten van het opslagvat en dat past dus dat komt mooi uit. Fetze Tigchelaar zou me bellen, uitslag komt later op dit forum.

Patrick

P?ssl
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 feb 2006, 14:23
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door P?ssl » 06 apr 2006, 20:25

Mark,
Kun je mij misschien uitleggen hoe je ww in jouw houtkachel is gebouwd (thermosyphonsysteem), uit welke materialen, welke voorzieningen staan er tussen de ww in de houtkachel en de ww in het wateropslagvat.
Dank bij voorbaat
Groetjes aan iedereen die oog heeft voor de natuur

Gebruikersavatar
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark » 06 apr 2006, 21:11

Hoi P?ssl,

De ww is gebouwd van rvs. Aan de zijkanten zitten twee kleine water tankjes van ongeveer 30x20 cm en 1,5 cm dik. Hier tussen lopen meerdere dunne buisjes van rvs met ongeveer een diameter van 1,5 cm. Deze zijn 40 cm lang. Er bevindt zich een redelijke ruimte tussen de buisjes om te verkomen dat deze dicht gaan zitten. De hoeveelheid buisjes die je plaatst bepalen hoeveel warmte je gaat onttrekken van je kachel.
Aan beide tankjes zit natuurlijk een aanvoer of afvoer voor het water. De ww is iets schuin geplaatst om een lucht bel te vermijden. Voor de rest staan er geen voorzieningen tussen en zijn de leidingen van rvs. Bij ons is de diameter van 33 mm gebruikt en zijn gelast. Als je leidingen van 35 mm gebruikt kun je knelkopelingen gebruiken en dat is wel makkelijker als je zelf niet kunt lassen. Er zitten wel twee thermometers op voor de aanvoer en afvoer.

mark[/img]

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees » 07 apr 2006, 08:32

mark schreef:Hoi P?ssl,

De ww is gebouwd van rvs. Aan de zijkanten zitten twee kleine water tankjes van ongeveer 30x20 cm en 1,5 cm dik. Hier tussen lopen meerdere dunne buisjes van rvs met ongeveer een diameter van 1,5 cm. Deze zijn 40 cm lang. Er bevindt zich een redelijke ruimte tussen de buisjes om te verkomen dat deze dicht gaan zitten. De hoeveelheid buisjes die je plaatst bepalen hoeveel warmte je gaat onttrekken van je kachel.
Aan beide tankjes zit natuurlijk een aanvoer of afvoer voor het water. De ww is iets schuin geplaatst om een lucht bel te vermijden. Voor de rest staan er geen voorzieningen tussen en zijn de leidingen van rvs. Bij ons is de diameter van 33 mm gebruikt en zijn gelast. Als je leidingen van 35 mm gebruikt kun je knelkopelingen gebruiken en dat is wel makkelijker als je zelf niet kunt lassen. Er zitten wel twee thermometers op voor de aanvoer en afvoer.

mark[/img]



heeeel veel foto's :!:

Plaats reactie