Hoe je beschermen tegen black-outs ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door David86 »

Tim schreef:.

Je hebt groot gelijk, hoe bescherm ik me tegen een blackout......

Makkelijk, gewoon niet.

Tim

Als je "je zaakjes op orde heb" zoals bij jou waarschijnlijk het geval is, zal een blackout weinig tot geen effect hebben op het dagelijks leven.

Het probleem word groter naarmate men meer afhankelijk is denk ik. Een "normaal" dagelijks leven heeft toch behoorlijk wat energie nodig.

Misschien moet de topic vraag zijn : hoe word ik onafhankelijker van het energie net. als die al dan niet gedeeltelijke onafhankelijkheid bereikt is dan zullen die blackouts weinig effect hebben.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Dan nu de truc om vanuit het emmertje de accu's te vullen... Als dat toch eens lukte.
Hout, een lood-zuur accu, het zijn beide opslagmediums voor energie. Alleen moet je het niet moeilijker maken dan het is. Je kunt middels een zonnepaneel de zon in een lood-zuur accu opslaan. Gaat best snel, eenvoudig, met een aardig rendement en tegenwoordig nog goedkoop ook. Je kunt ook zonne-energie via het kappen, korten en drogen van een boom, daarna dit hout omzetten in gas of stoom om een generator aan te drijven in een accu stoppen. Da's inmiddels erg omslachtige en kostbare stroom geworden.

Als het alleen om het opvangen van black-outs gaat, moet een een geladen accupakket of een klein stroomaggregaat het even kunnen overnemen. Brandstof maakt niet uit, het is toch maar voor tijdelijk en zeldzaam gebruik.
David86 schreef: Misschien moet de topic vraag zijn : hoe word ik onafhankelijker van het energie net.
Spot on. Een dergelijk doel helpt je niet alleen door black-outs; je hebt er elke dag wat aan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Albert van WdJ »

Tijdens de stroomstoring in de Bommelerwaard van 2007 heb ik de woning van mijn ouders draaiend gehouden op een simpele generator van 650 watt. (van 100 euro). Ik gebruikte dat generator-tje destijds om licht te maken op de boomkwekerij. (met bouwlampen van 150 W)
Zo'n zelfde model als hieronder, alleen een ander merk.
131288883-aggregaat-kinzo-650-watt-nieuw-in-doos.jpg
131288883-aggregaat-kinzo-650-watt-nieuw-in-doos.jpg (36.44 KiB) 3789 keer bekeken
De koelkast, de nefit gas-cv en een wat gloeilampen stond erop. Plus telefoonopladers.
Je ziet aan de gloeilampen dat bij vollast de mooiste spanning geleverd wordt.

En je weet ook dat zo'n storing niet oneindig duurt, dus pas je je leven even aan.
Een beetje het kampeergevoel, alleen dit was midden in de winter.

Er is geen schade aan de apparatuur geweest, ook later niet. Terwijl die generator waarschijnlijk echt niet zo'n mooie sinus maakt.
Hoewel ik wel hoorde dat bij heel wat mensen, die een generator gebruikte, de UBA van de gas-cv tenslotte kapot was gegaan.

Verbruik is +/-1 liter mengsmering per uur, dus vrij kostbare stroom. De pompen van het tankstation draaiden ook gewoon op een generator. Dus brandstof halen was geen probleem.

En wil je echt weten hoe het er aan toe gaat tijdens een stroomstoring?
Zet een volle dag de hoofdschakelaar uit. Dat overleeft je vriezer wel. Kijk hoe het je vergaat.
Dan besef je pas hoe vreselijk vast we zitten aan de elektriciteit.


Albert
Change, before you have to.
peter1968
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 mar 2012, 08:35
Locatie: Peer

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door peter1968 »

Albert van WdJ schreef:Tijdens de stroomstoring in de Bommelerwaard van 2007 heb ik de woning van mijn ouders draaiend gehouden op een simpele generator van 650 watt. (van 100 euro). Ik gebruikte dat generator-tje destijds om licht te maken op de boomkwekerij. (met bouwlampen van 150 W)
Zo'n zelfde model als hieronder, alleen een ander merk.
131288883-aggregaat-kinzo-650-watt-nieuw-in-doos.jpg
De koelkast, de nefit gas-cv en een wat gloeilampen stond erop. Plus telefoonopladers.
Je ziet aan de gloeilampen dat bij vollast de mooiste spanning geleverd wordt.

En je weet ook dat zo'n storing niet oneindig duurt, dus pas je je leven even aan.
Een beetje het kampeergevoel, alleen dit was midden in de winter.

Er is geen schade aan de apparatuur geweest, ook later niet. Terwijl die generator waarschijnlijk echt niet zo'n mooie sinus maakt.
Hoewel ik wel hoorde dat bij heel wat mensen, die een generator gebruikte, de UBA van de gas-cv tenslotte kapot was gegaan.

Verbruik is +/-1 liter mengsmering per uur, dus vrij kostbare stroom. De pompen van het tankstation draaiden ook gewoon op een generator. Dus brandstof halen was geen probleem.

En wil je echt weten hoe het er aan toe gaat tijdens een stroomstoring?
Zet een volle dag de hoofdschakelaar uit. Dat overleeft je vriezer wel. Kijk hoe het je vergaat.
Dan besef je pas hoe vreselijk vast we zitten aan de elektriciteit.


Albert

Ik ben er me heus van bewust dat het niet mogelijk zal zijn om mijn hele huis van stroom te voorzien. Maar de verwarming zou toch leuk zijn, temeer daar een black-out wellicht in putje winter zal plaatsvinden.

Een generator is een optie. Al zou ik dan zeker een 4-takt of (liever nog) een diesel aanschaffen. Diesel (in de vorm van "mazout") is hier altijd in grote hoeveelheden aanwezig.

Ik zit ook te overwegen om mijn CV-ketel van een noodbatterij te voorzien. Met een druppellader, 12V batterij en omvormer kom je al een heel eind !

De pomp van mijn CV ketel is 65 watt. Ik ga er even vanuit dat die 30% van de tijd draait in de winter. En dat het rendement van de omvormer 75% bedraagt. Dagelijks verbruik is dus (65x24x30%)/75% = 624 Wh per dag. Dat resulteert bij een spanning van 12V in een batterij van (624/12=) 52 Ah.

Met een batterij van 100 Ah, houdt ik mijn CV-ketel als snel een dag 2 aan de waggel. Of maak ik een denkfout ?

Aangevuld met bijv. een 100 W zonnepaneeltje wordt de autonomie nog uitgebreid.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Albert van WdJ »

@Peter1968,

Let wel op dat je een accu niet helemaal kunt ontladen.
Deep cycle accu's maar tot ergens 50%
Dus je hebt het dubbele aantal Ah nodig (minimaal).

En wanneer je stroomstoring midden winter plaatsvindt, dan heb je aan zonnepanelen niet veel.
Die doen praktisch niks in de winter.
De zon schijnt weinig, en meestal ligt je paneel te vlak.
Maar dat laatste is wel op te lossen.

Albert
Change, before you have to.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Jan. »

Lees net ergens.




In sommige plaatsen viel de straatverlichting uit, evenals stoplichten. Ook het gsm-verkeer ondervond plaatselijk hinder. Volgens de brandweer heeft de stroomuitval niet tot incidenten geleid.

Hier en daar zijn er nog wel wat problemen met de watervoorziening, omdat pompen moeten worden gereset. De verwachting is dat die het rond 7.00 ook weer doen.

Over de oorzaak van de storing is nog niks bekend.

Wie heeft er eigenlijk een eigen [tijdelijke] watervoorziening?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Dutch John »

Inderdaad een lokale, maar algehele stroomuitval. Waterpompen die niet meer werkten. Vreemd, altijd gedacht dat de drinkwaterboeren vooraan stonden met noodvoorzieningen.

Hoe zit het eigenlijk met riolering? In hoeverre kan zoiets zonder stroom doordraaien? Ligt in steden alles op afschot en kan aan het eind een overstort open? Water is belangrijk, maar in Nederland lijkt me water niet zo'n probleem. Riool wel, denk aan ziektes.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Frans1305 »

Jan. schreef: Wie heeft er eigenlijk een eigen [tijdelijke] watervoorziening?
Ik gebruik pompwater in heel mijn woning. Zolang er stroom is voor de pomp heb ik ook water.

Wij hebben het meegemaakt dat er een zware tak op de electricicteitskabel was gevallen waardoor er nog maar 1 Fase van de drie over was.

Meteen naar de netbeheerder gebeld en die was er zeer snel bij. Ze gingen dan ook meteen de kabel vervangen.
Moesten ze extra materiaal voor laten komen en een hoogte werker. Het was wel vrij snel opgelost maar we zaten heel de avond zonder stroom.

Ik moet zeggen het heeft wel iets om voor het haardvuur te zitten, maar voor de rest kan je niet veel doen. (het was al donker)
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Jan. »

DJ.

Stel je eens voor de waterzuivering doet het niet meer maar de kraan nog wel...

Dan heb je bij een gescheiden systeem nog mazzel, want je zal maar in een flinke bui zitten en aangesloten zijn op een gemengd systeem.


Frans, wat dacht je? Leuk, moeten we vaker doen :lol:
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Dutch John »

Jan. schreef:je zal maar in een flinke bui zitten en aangesloten zijn op een gemengd systeem.
Hier in het dorp is het deze zomer regelmatig mis gegaan tijdens stortbuien. Zonder stroomuitval. Met stroomuitval jaagt de WC pot je het huis uit.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Frans1305
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 apr 2012, 09:09

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door Frans1305 »

Jan. schreef:

Frans, wat dacht je? Leuk, moeten we vaker doen :lol:
voor een keer is het goed, dan besef je even hoe afhankelijk je bent van stroom.

Maar ik vind het toch fijn om stroom te hebben.
wiebe
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 mar 2012, 22:22

Re: Hoe je beschermen tegen black-outs ?

Bericht door wiebe »

De opmerking over de buren was een leuke ,heb je een mini generator voor het minimale [cv en satelliet tv en een paar lampen ]
Denken je buren dat hun huis er vast wel bij kan .
Zelf heb ik 2 werkende generatoren ,1 van 1kw regelbaar van een 250watt tot 1 kw 2 takt .
En een zelfgebouwde met een honda motor en een auto dynamo die via een accu en sinus omvormer werkt .
De omvormer is 300 watt , uit een test die ik vaak wel een paar keer per jaar uitvoer blijkt dat ik met 2 liter per dag uitkom .
voor de cv een paar lampen en de tv en een paar zenders [zendamateur].

Maar wat doe je met de buren die vast denken dat je hun er wel bij kunt hebben .
Ik woon niet bepaald vrijstaand .

Groeten Wiebe.
Ps laat 95% van de bevolking niet eens weten wat een waterkoker gebruikt aan watts.
Plaats reactie