Nachtverlaging; wanneer zinnig?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Volgens mij kunnen, na een periode van temperatuursverlaging in de woning, grotere warmteverliezen optreden, niet alleen door het rechtstreekse effect van een verhoogde verschiltemperatuur, maar ook (en misschien vooral) via de ventilatie in de woning.

Warme lucht trekt zich niets aan van isolatie. Integendeel zelfs, hoe degelijker de isolatie is, hoe groter juist het risico wordt dat veel warme lucht zijn weg naar buiten vindt, door convectie. In zo'n situatie is het niet ondenkbaar dat de warmteverliezen groter dan de warmtewinsten zullen zijn.

Volgens een rekenvoorbeeld op Wikipedia, vertegenwoordigt 100 kubieke meter lucht met een verschiltemperatuur van slechts 10 graden, reeds een vermogen van ongeveer 333 Watt!

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Dit snap ik niet helemaal Dirk.

Convectie onstaat door temperatuursverschilen van de lucht.
Hoe kleiner de temperatuursverschil des te kleiner de convectiestroom.

Met natuurlijke ventilatie is het van belang dat er een temperatuursverschil is. Voelbaar voorbeeld is als je een verwarmde kamer hebt en de naast gelegen ruimte kouder is. De koude trek wordt steeds groter naar mate de temperatuursverschil groter wordt.
Als de tussendeur enige tijd open is en de naastliggende ruimte opwarmd wordt de thermische trek minder.

Dit verschijnsel is ook te berekenen.
Bij slechtere luchtdichte huizen neemt het (gewenste/ongewenste) ventilatie af als de temperatuursverschil kleiner wordt. Op deze wijze werkt nachtverlaging positief mee op de warmteverliezen. Bij moderne woningen is dit effect vele malen kleiner.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Dat bedoelde ik ook, Chatanky.
Pas bij het terug normaal werken van de verwarming, dus na de periode van nachtverlaging, komt die grotere convectiestroom op gang. Er moet immers méér gestookt worden dan zonder nachtverlaging nodig is. Dat betekent warmere lucht in een koudere woning. Waardoor, volgens mij, in sommige huizen (namelijk in die huizen met genoeg isolatie maar met veel 'luchtlekken') de kans groot is dat de extra verliezen door deze toegenomen ventilatie groter zijn dan de winsten door de tijdelijke temperatuursverlaging.

In voldoende dichte gebouwen of in gebouwen met een balansventilatie, zullen deze extra ventilatieverliezen meestal niet meetellen.
Ik had het ook niet over ongeïsoleerde of superlekke huizen, waar het soms zelfs met de kachel aan koud blijft. Daar laat men best zoveel en zolang mogelijk de kachel uit.

Dirk
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Zo had ik het nog niet gezien zoals je dit nu beschrijft dirk, een puntje om zelf ook een de gedachte over te laten gaan.

Wat ook een aardige is als je vloerverwarming hebt is dat je vloertemperatuur nabij de vloer nooit hoger is dan elders in de ruimte.
Als dit bv 22 graden is neemt deze alleen maar af. de truuk is om hat op leefhoogte op gewenst niveau te houden bv. 20 graden aan het plafond kan de temperatuur best 17 graden zijn zonder dat je daar ooit wat van zal vernemen.
Bij radiatoren die een temperatuur kan aanmaken van 80 graden kan het best 25 graden worden op plafond hoogte, een verschil van 8 graden
waar je niks aan hebt als je de bovenverdieping niet op temperatuur wilt hebben. Reken hier je extra besparing eens op uit.
Plaats reactie