HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt warm

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt warm

Bericht door stillekracht »

Ik ben flink aan het googelen geweest, maar kan het antwoord niet vinden.

Waar gaat het over?

Heb vorig jaar een huis laten bouwen. Volledig hout en fors geïsoleerd. Rc waarde = 4

Op de zon-zijden is het HR++ glas ook zonwerend (dus geen folie, maar af-fabriek al zonwerend).

Het valt mij op dat de ruimtes toch behoorlijk opwarmen, zeker meer dan ik had verwacht.

Het glas aan de buitenkant is koel en het glas aan de binnenkant is warm. Dit had ik juist andersom verwacht.

Maak ik een denkfout of is het glas verkeerd om gemonteerd?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door holtere »

Als het glas geleverd wordt zitten er stickers op die duidelijk maken wat binnen of buiten moet zitten.
Als ik hier kijk dan is de tekst die op de zijden staat tussen het glas leesbaar vanaf buiten.
Zegt op zich niet zoveel om dat ik het spul zelf geplaatst heb :fff

Grz,
Holtere
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door Jan. »

Als je twijfelt of het geplaatste glas een warmte reflecterende coating aan de goede kant heeft, kun je dat met een aansteker even controleren. Het is even zoeken naar het juiste moment, want in de felle zon werkt het niet goed. Houd in de kamer op ongeveer tien centimeter van het glas een brandende aansteker. Kijk naar buiten, je ziet dan vier vrij gele vlammetjes reflecteren. Als er een coating op het glas zit, heeft de derde vlam vanaf jezelf gerekend een afwijkende kleur meestal blauw-roze.
Dit is heel theoretisch de optimale plaatsing. Zou eventueel het tweede vlammetje een andere kleur hebben dan is dit verder geen probleem, want dan zit de coating gewoon 8 of 10 mm meer naar binnen en voelt de buitenste glasplaat iets warmer aan dan de binnenste. De coating zit aan de binnenzijde van de glasplaat, dit kan de binnen of de buiten glasplaat zijn. Voor de warmteweerstand maakt het niets uit, wel voor het "zicht".

Waar je bij het plaatsen op moet letten is dat je elk stuk glas met de aangegeven sticker allemaal naar binnen of allemaal naar buiten plaatst. Controleer dit voor de zekerheid, omdat de sticker wel eens loslaat en er dan door iemand zo op het oog weer opgeplakt wordt. Soms is de buitenste ruit dikker dan de buitenste.
Als de ruiten willekeurig om en om zijn geplaatst en je ziet er een aantal tegelijk, dan zou je kleurverschillen kunnen zien.
Als je gehard of gelaagd glas hebt zul je meestal wel iets kleurverschil kunnen zien met de gewone hr++
Laatst gewijzigd door Jan. op 03 aug 2012, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door evdongen »

Als aanvulling op het antwoord van Jan, het buitenste glas moet dikker dan het binnenste. De twee reflecties in het buitenste glas moeten dus iets verder uit elkaar staan. Wanneer de reflecties aan de binnenzijde het verst uit elkaar staan is dat een aanwijzing dat het glas verkeerd is gemonteerd.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door Jan. »

Ik was nog wat aan het verbeteren en zag daarna dat er al weer een bericht geplaatst was.

Waar ongeveer hetzelfde omschreven is. :D
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door stillekracht »

Zo, dat zijn ff snelle reacties :-)

Ik heb het huis laten bouwen. De stickers zitten niet meer op de ruiten. Op basis daarvan kan ik het niet meer controleren.

De dikte van het glas kan je op het oog zo ook niet zien. Dus dat is ook een lastige.

Met de aansteker zal ik vanavond eens proberen (eerst eens een aansteker zien te vinden, anders een kaars).

Kunnen jullie iets roepen of het binnenblad of buitenblad warm behoort te worden in de zon?
evdongen
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2011, 12:34

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door evdongen »

stillekracht schreef: Kunnen jullie iets roepen of het binnenblad of buitenblad warm behoort te worden in de zon?[/b]
Er zijn twee hoofdtypen zonwerende beglazing: met absorberende en met reflecterende eigenschappen (en combinaties)
Zonwerende beglazing met absorberend glas moet aan de buitenkant warm worden, en deze warmte ook aan de buitenkant afgeven. Maar een deel van de warmte gaat onvermijdelijk ook naar binnen. Dus met een beetje wind langs de ramen wordt de buitenkant meer afgekoeld dan de binnenkant.
Wanneer je alleen een reflecterende coating hebt op het glas zal er niet veel verschil zijn. En wordt daarbij de buitenkant ook weer het meest afgekoeld door de wind.
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door stillekracht »

Ik heb even nagezocht welk glas er is gebruikt: AGC Thermobel Energy N.

Beschrijving: Isolerende beglazingen voor versterkte warmte-isolatie en zon regulering isolerend dubbelglas (ZHR++) met als buitenruit een blad Planibel Energy N (glasblad voorzien van een uiterst dunnen, transparante coating). De spouw tussen de beide glasbladen is gevuld met thermisch gas.


Enig idee of dit absorberend, reflecterend of gecombineerd is?
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door Jan. »

Thermisch gas heeft een lagere geleiding dan lucht.

De dikte van het glas zie je aan de afstand tussen de gespiegelde vlammetjes.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door Jan. »

Al met al is het een technisch verhaal waar de verkopende partij flink aan verdiend.

Het beste is om zelf luiken voor je raampartijen te maken:
zomers lekker koel.
s'winters lekker warm.
s'nachts lekker veilig. :P
En wil je de warmte lekker binnen? dan zet je ze open.
Ook een flinke overstek is aangenaam voor het binnenklimaat.
s'Zomers als de zon hoog staat heb je schaduw en s'winters als de zon laag staat, heb je er nog wat warmte onderdoor.
Persoonlijk zou ik geen extra isolerende beglazing kiezen [hr++ is zo ongeveer standaard] maar mijn zuur vergaarde centen steken in veiligheid. Dus gelaagd glas, of nog liever dubbelzijdig gelaagd glas.
Dit is overigens in het bouwbesluit :twisted: vastgelegd.

En ja luiken natuurlijk
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door stillekracht »

Gisteren is in mijn woning ook nieuw glas geplaatst. Ik heb nu met het vlammetje de test gedaan.

Helaas constateer ik dat in beide gebouwen het glas toch redelijk willekeurig is geplaatst. Op de ene plaats zit het dikke blad buiten en op de andere zit het dunne blad buiten.

Wat heeft dit voor consequenties?
- Alleen optisch (kleurverschil)?
- Mindere isolerende eigenschappen?
- Mindere warmtewerende eigenschappen in de zomer?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: HR++ zonwerend glas: glasblad aan de binnenkant wordt wa

Bericht door OBL-Rien »

stillekracht schreef:Gisteren is in mijn woning ook nieuw glas geplaatst. Ik heb nu met het vlammetje de test gedaan.

Helaas constateer ik dat in beide gebouwen het glas toch redelijk willekeurig is geplaatst. Op de ene plaats zit het dikke blad buiten en op de andere zit het dunne blad buiten.
Lijkt me reden tot reklamatie.
Van wat ik er over gelezen heb is de isolatie waarde iets geringer. Heb er echter zelf geen ervaring mee.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie