Turbine als ontspanner in een warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eddy.d

Turbine als ontspanner in een warmtepomp

Bericht door eddy.d » 27 jul 2012, 22:40

Enkele jaren terug heb ik ergens gelezen dat men aan het onderzoeken was of men een warmtepomp niet zuiniger zou kunnen maken door het terugwinnen van electriciteit in de ontspanner
Het idee was om een turbine als ontspanner te gebruiken om zo een deel van de door de compressor gebruikte electriciteit terug te winnen
IK heb wat gezocht op het internet in het Nederlands maar niets gevonden
Misschien dat er in het engels wel wat te vinden is maar daar heb ik niet veel aan
Dat het geen succes is geworden is duidelijk anders was het al gebruikt
Maar ik had graag geweten wat de problemen waren
Het idee leek niet slecht
Als je langs één kant meer druk hebt dan aan de andere kant zou je daar een turbine mee in beweging moeten krijgen en een turbine zorgt voor de drukverlaging die de warmtepomp nodig heeft

account verwijderd

Re: Turbine als ontspanner in een warmtepomp

Bericht door account verwijderd » 30 nov 2012, 01:25

In de gasindustrie werken ze met wat jij beschrijft.
Het hoofdnet is ongeveer 50 bar met 90cm doorsnee. Vandaar dat er overal hoge hekken om staan bij de hoofd gas stations.
Bij andere stations waar de druk wordt verlaagd en bijvoorbeeld de geur wordt toegevoegd werken ze idd. met gas onstpannings turbine's om deels de ingepompte energie weer terug te winnen. (wet behoud van energie - pompverliezen - leidingverliezen etc.).

Een warmtepomp an sich kan functioneel werken als een OCR. (Organic Ranking Cycle).
Een gasontspanner is dan feitelijk de koude zijde van de OCR.
Kijk maar is op wikipage.com
Verwijderd

Plaats reactie