Wat te doen met 250 lm 3/4" darm onder de pannen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Wat te doen met 250 lm 3/4" darm onder de pannen?

Bericht door Johndc »

t'ja! Dat heb je als je graag wat ligt te experimenteren hé! :mrgreen:
Net voor mijn pannen op de zuidkant werden gelegd ( ondertussen al wel een jaar of 7 geleden) heb ik 250 meter zwarte buis op rol (polythileen denk ik) onder de panlatten aangebracht.
Omdat ik ooit eens een thermometer onder de pannen had gelegd om te kijken welke temperatuur daar haalbaar was.
Bij echte zon ging dat ding tot 65°. Vandaar dus mijn idee om er van die zwarte kunststof buis onder te leggen.
Als test had ik boven mijn werkplaats een bad neergezet en daar dat verwarmde water in doorstroom in laten lopen.
Benieuwt als we waren direct de broek uit en een voetje der in. Maar dat was er even snel uit als het er in ging. Jongens! Zo heet! :twisted:
Dat water was tegen de 50° denkelijk.
Later een oude boiler van 300 liter op aangesloten met een circulatiepomp. We hadden warm water om de handjes te wassen :D
Maar, nu ik hierboven een woonruimte heb gemaakt is die zwarte darm niet meer in gebruik.
Toch had ik het graag nog een doel gegeven. bvb het CV buffervat voor-verwarmt. En dan nog liefst zonder gebruik te maken van een pomp.

Iemand sugestie's? WW in de buffer steken? Of heeft dit systeem weinig of geen zin?
Plaats reactie